Hjälp jag kommer inte på vad det kan vara...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Hjälp jag kommer inte på vad det kan vara...

Post by Thomas »

Hjälp jag kommer inte på vad det kan vara för fel.
Jag har en v50 med 75cc 16/16 mm och har just bytt brytare
tändstifts kabel och hatt.
Vad som händer är att den startar men när jag varvar upp så börjar den att hosta och hacka "backtända".
syrebrist...?
Och den tappar komp eller orkar nästan inte ta sej framåt.
Jag har bytt kolv och ringar,jag har kört tidigare utan sånna här problem
och det känns som att det har med tändningen att göra för att det är det ända nya jag har bytt,förutom kolv och ringar.

Luft skruven är ute 1,5varv och jag har åkt med den bestyckningen jag har nu tidigare"lågfart,mellan,högfart munstycke" utan problem.
Tex hur mycket eller lite får svänghjulet röra sej innan kolven...


Den startar och går ok på tomgång"lågvarv" men med mer gas kommer hackandet/hostan.
Tack för alla råd....
Thomas
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Har du kollat så att svänghjulet sitter åt och att krysskilen är hel? Ibland är det enkelt om man har tur.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Precis som Mike säger är ibland det enklaste felet det som strular till det...kolla även så att du har ordentlig kontakt i tändkabel, hatt och stift. Hade nästan precis samma symptom på en Vespa och höll på att slita håret av huvudet innan jag upptäckte att kabeln släppt till hälften från tändhatten.
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Tack för bra råd.
Ska iväg i morgon och köpa ny kil varken det behövs eller ej.
Den gamla kilen såg väldigt lite sliten ut hoppas att det gör skillnad.
Ang tänd kabel, kan man testa på nått bra sätt om hur man har full gnista/kontakt eller virar man bara koppar tråden runt typ hela tändstiftet..?
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Det kan också vara kondensatorn som behöver bytas. Ibland blir det såna konstiga fel som oregelbunden gnista då. Testa att skruva loss stiftet och tryck fast det i tändkabeln igen. Håll sedan stiftets elektrod mot en metalldel på motorn och kicka runt. Du ska nu få en stark blå gnista. Det kan du ju testa.. men jag hade nog bytat kondensator hur som helst.
/ Christian
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Jag har just köpt en ny krysskil men det har inte hjälpt.
Vevaxelns krysskils skåra är intakt och fin lika så den på sväng
hjulet.

Igår fick jag i gång den men vill inte varav ur ordentligt.
Stannade för att skruva lite på tändplattan men fick inte igång
den efter det.

Tändstiftet var hur tort som helst får inte soppa när tanken är på
plats(har bensin filter och vet inte hur mycket det kan på verka.)

Jag har gnista men ibland kommer gnistan inte mellan bygeln och stiftet
utan runt nere i tändstiftet,men efter två tre kickar så kommer gnistan
där den ska.
Vet inte om det är normalt eller om jag ska köpa ett nytt.
Den är ny köpt och har inte kört med den..

När jag tar ut tanken och får en rakare linje på slangen så
kommer det förmycket bensin och stiftet är blött hela tiden.
Det låter som att det är förgasaren men jag vet inte vad för jag har
gjort ren förgasaren men inte med tryckluft och bytt flotörnål.

Har ny tankkran ny slang nytt bensinfilter ny flotörnål.
Nya brytar spetsar elsladdar ny tändkabel och tändhatt.
Ny kondensator men jag vet inte hur fort alla dom här delarna kan
slitas eller belastas till dom är trasiga.

Jag är helt utan ider och vet inte vad jag ska göra,det känns som att jag bara köper nya saker men inget händer.
:? :? :?
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Hej, med så många nya delar på plats så borde du kunna få den att hoppa igång tycker man ju. Efter att du pillrat med tändningen så startar den inte alls, där kan du ha ett problem.

Har du ställt in tändningen riktigt ordentligt och dubbelkollat att brytaren öppnar exakt på 19 grader BTDC? (Om du kör original) Och att gapet på brytaren är runt 0.4 mm.

EDIT: Du har ju trim på.. Ska det vara 17 grader då kanske

Har du kollat att avståndet på tändstiftet är 0.6 mm? Det ska man helst alltid kolla även fast man trycker i ett sprillans nytt stift.

Bensinfilter ska inte ställa till några problem alls om det är rent, se till att soppaslangen är så kort som möjlligt, bensinen rinner på av självtryck.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Det spökar.......
Har just fått igång allt justerat broms och fått till
alla växlar samt el till lampan...MEN då när
jag ska starta får jag ingen gnista..
Har tagit bort tändhatten och snurrat tråden runt och det
hjälpte inte.
Kan det vara kondensatorn..
Kan tändspolen gått sönder...
:/ :/ :/ :/ :/ :/ :/ :/ :/
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Thomas wrote:Det spökar.......
Har just fått igång allt justerat broms och fått till
alla växlar samt el till lampan...MEN då när
jag ska starta får jag ingen gnista..
Har tagit bort tändhatten och snurrat tråden runt och det
hjälpte inte.
Kan det vara kondensatorn..
Kan tändspolen gått sönder...
:/ :/ :/ :/ :/ :/ :/ :/ :/
skrev det nyligen i en annan tråd,kolla lödningen på kondensatorn,krävs mkt värme på lödningen,alltså en riktigt bra lödkolv,en sän där billig från jula,biltema funkar INTE!
Hade exakt samma problem på min,då va det dålig lödning på kondensatorn.....hade gnista ibland
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

men inte för mycket värme, då kan man förstöra kondensatorn ;)

Att lägga på nytt lödtenn av bra kvalité är ett rba tips för att få en bra lödning, dock det moderna mijlövänliga RoHS-lödtennet är inget vidare i ett fordon så ett klassiskt med bly är att föredra här
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Nu har jag bytt motor..Jag fortsätter på den andra nästa vinter.

V50 med 75dr mm,samma som den förra men
en skildnad den startar.....nästan,startar efter att jag har chokat och
kickat ett ca tiotal gånger.
Det måste vara fel i förgasaren(den är samma som jag har bytt över) för det kommer nästan ingen soppa.

Det som händer är att den
tokvarvar och går inte att plocka ner utan dödaren,har provat med att strypa luftskruven men får bara funktion när den nästan är fullt inskruvad.
Det känns som att den troligt vis drar tjuvluft.
Startar går på tomgång bra men när jag varvar upp kommer den inte ner
men jag har lyckats en gång med att dra ut choken och det gjorde att den
tog sej ner i varav.

Eller hur ska en förgasare funka i ett normal tillstånd..?
En kick två och sen ska allt vara igång,tror jag!

Om det nu är tjuvluft hur kan jag ta reda på vart eller ska jag bara byta
munstycken.
Har för närvarande 16/16 högfart 74 mellan vet ej och lågfart 45 i bestyckning.
Jag är glad om någon orkar ta sej tid med att förklara,tacksam men trött.
:D
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Thomas wrote:Nu har jag bytt motor..Jag fortsätter på den andra nästa vinter.

V50 med 75dr mm,samma som den förra men
en skildnad den startar.....nästan,startar efter att jag har chokat och
kickat ett ca tiotal gånger.
Det måste vara fel i förgasaren(den är samma som jag har bytt över) för det kommer nästan ingen soppa.

Det som händer är att den
tokvarvar och går inte att plocka ner utan dödaren,har provat med att strypa luftskruven men får bara funktion när den nästan är fullt inskruvad.
Det känns som att den troligt vis drar tjuvluft.
Startar går på tomgång bra men när jag varvar upp kommer den inte ner
men jag har lyckats en gång med att dra ut choken och det gjorde att den
tog sej ner i varav.

Eller hur ska en förgasare funka i ett normal tillstånd..?
En kick två och sen ska allt vara igång,tror jag!

Om det nu är tjuvluft hur kan jag ta reda på vart eller ska jag bara byta
munstycken.
Har för närvarande 16/16 högfart 74 mellan vet ej och lågfart 45 i bestyckning.
Jag är glad om någon orkar ta sej tid med att förklara,tacksam men trött.
:D
tvuvluft kollar du med startgas,spraya runt förgasen där du misstänker att det läcker(brukar vara vid insuget,har du filtpackning?).går den bra när du har sprayat,då läcker den.
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

När man chokar så ökar man bensinflödet. I ditt fall låter det som att du då kompenserar för den extra luften. Du kan nog konstatera att du har tjuvluft. Börja med att kolla att alla packningar är hela, dra sedan åt alla skruvar, muttrar bultar på insug och förgasare. Kolla att du har filtpackningen på insuget samt att du verkligen får på förgasaren ordentligt och drar fast den rätt hårt. Hylsan som håller bälgen kanske inte sitter som den ska med följd att du inte får på förgasaren ordentligt.
Munstyckena borde funka bra att köra med, sedan när du fått ordning på problemet kan du ju finlira med dom. Dom orsakar inte detta problem iallafall.
Jag har stött på samma problem en gång och då visade det sig att det var just filtbrickan som saknades.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Nu har jag sprutat startgas runt motorn på div olika ställen utan resultat
men när jag försökte lite ner till förgasaren så höll den på att dö.
Tack för startgas rådet.
Det är alltså någonstan på eller till förgasaren som den drar extra luft...
Jag ska plocka bort den och kolla som du sa mike,har för mej att jag till och med har satt dit två...
:(
Thomas
Entusiast
Entusiast
Posts: 170
Joined: Sun 21 May 2006, 13:54
Location: Stockholm

Post by Thomas »

Nu har jag kollat att förgasaren sitter bra men den
varvar som förut.
När jag håller för luftburken då funkar den som den ska när
jag gasar och tar sej tillbaka till tomgången,kan plocka ner den från höga varv bara att hålla för burken.
Hur mycke stoppning och saker ska det vara i......
Har jag för stort hål i burken eller fattas det prylar....
Jag anntar att värme nyp är kontentan av tjuvluft och högtvarv...
sillolle
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Wed 30 Dec 2009, 22:44
Location: Älvsjö

Post by sillolle »

Hejsan har du fått någon fart på din vespa

det är så att jag har en vespa 50
som bara går på choke när den står still och sen när man ska åka ivåg så är den trött som bara den och går fortfarande på bara på choke så om du eller någon annan hade någon ide vad det kan vara. Jag tänkte att det kanske var samma problem som din
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

...ditt problem låter lite som smutsigt huvudmunstycke, börja där.
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
sillolle
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Wed 30 Dec 2009, 22:44
Location: Älvsjö

Post by sillolle »

Jag har nog gjort ren förgasaren 15 gånger
men jag tror att det är något med förgasaren
om det är någon runt Älvsjö som har en som fungerar att låna ut så skulle jag kunna testa om det är det felet

så hör av er
/Mattias
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Jag bor i Örby (postort Älvsjö) så det är ganska nära. Har ingen lös förgasare och den som sitter på vår V50 och den är bestyckad för E85 men jag kanske skulle kunna kolla på din Vespa två vet ju mer en en.

Något jag tänkte på är tjuvluft eller vevaxelpackning som läcker som lär vara ett vanligt problem. Då rusar motorn ibland när man kört ett tag och släpper på gasen.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Post Reply