Renovering av en Touring inför 50 års dagen...

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

superkassen wrote:absolut, men verkar vara ngt fel i ngn tabell.
MMCC" koden: 1.298.3756 visas som både PIA756 och PIA157 och det är 2 olika färger..

/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)

Federico wrote:
superkassen wrote:förvillad igen..
enligt denna är 1.298.3756 MMCC2 = PIA756 och ser väldigt 'grå' ut..
http://www.coloreamico.it/catalogo/zoom_cc.asp?COD=177

PIA157 finns ej med på bild:
http://www.coloreamico.it/catalogo/zoom_cc.asp?COD=33

Och enligt dessa:
http://www.scooterhelp.com/scooters/ima ... to.PPG.pdf
http://www.chockgul.se/img/vespafargkoder_1957-68.pdf
så har PIA157 en MMCC1 kod = 15081 och MMCC2 = 1.298.3756

????????????

/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
igen; lita inte på en bild du ser på internet. gå till en billackerare och kolla på färgkartor.
Ojojoj, vad svårt det här va, du kanske skall rikta in dej på att hinna till 100-års istället....
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det är klart att det är fel. 157 och 756 är två olika färger.
/P
superkassen wrote:absolut, men verkar vara ngt fel i ngn tabell.
MMCC" koden: 1.298.3756 visas som både PIA756 och PIA157 och det är 2 olika färger..

/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)

Federico wrote:
superkassen wrote:förvillad igen..
enligt denna är 1.298.3756 MMCC2 = PIA756 och ser väldigt 'grå' ut..
http://www.coloreamico.it/catalogo/zoom_cc.asp?COD=177

PIA157 finns ej med på bild:
http://www.coloreamico.it/catalogo/zoom_cc.asp?COD=33

Och enligt dessa:
http://www.scooterhelp.com/scooters/ima ... to.PPG.pdf
http://www.chockgul.se/img/vespafargkoder_1957-68.pdf
så har PIA157 en MMCC1 kod = 15081 och MMCC2 = 1.298.3756

????????????

/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
igen; lita inte på en bild du ser på internet. gå till en billackerare och kolla på färgkartor.
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Post by superkassen »

har slipat bort mera färg ikväll...
ska försöka få iväg en beställning snart på delar vilket är en djungel i sig, med vad och vart man ska beställa.

Gällande färg och tema - har ngn sett ngn liknande vespa med italienska färgerna? - tänkte som inspiration på vilka delar och kombinationer man kan ha på de 3 färgerna.

/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Håller med, det ska ju absolut inte vara samma färg. Dessutom känns informationen i den tabell jag har lite tveksam. PIA-numren brukar ju vara de sista siffrorna i MMCC2-numret och då stämmer ju inte det numret jag hade, felet kan ha fortplantats till flera tabeller över åren. Beställ färgen med PIA-numret istället. Det borde gå minst lika bra.

Sorry, jag kan ha spridit desinformation ofrivilligt... Bra att du kollade mot fler källor!

Paka wrote:Det är klart att det är fel. 157 och 756 är två olika färger.
/P
superkassen wrote:absolut, men verkar vara ngt fel i ngn tabell.
MMCC" koden: 1.298.3756 visas som både PIA756 och PIA157 och det är 2 olika färger..

/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)

Federico wrote: igen; lita inte på en bild du ser på internet. gå till en billackerare och kolla på färgkartor.
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Post by superkassen »

hepp,
har börjat göra en lista på delar för inköp till min VGLA1T.

# Verktygslådan. ska det inte vara ngn list vid luckan på den?
Kan inte se ngn på reservdels bild: http://www.meshmen.com/touring/sp25.html

Om ja, är det en list som man köper färdig och är sluten, eller använder man samma list som är runt kåporna mot ramen?

/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Post by superkassen »

tror jag har hittat listen jag letade efter. inte helt lätt med fixa alla delar, har inte hittat ngn butik som har allt som behövs på 1 ställe.

/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

superkassen wrote:(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
Sip har nya PX200-motorer. :lol:
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Post by superkassen »

SIP har inte skickat mig ngt PM.... ;)
Men 17 bagare för en ny 200 motor är inte aktuellt.

Borde vara ngn som som läser här och behöver lite extra jul $$$ som har en extra motor att sälja, så skicka mig ett PM så gör vi affär.

/Henrik

fritte wrote:
superkassen wrote:(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
Sip har nya PX200-motorer. :lol:
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Vi vill se lite mer bilder nu!! :D
/ Christian
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Post by SoulBoy »

superkassen wrote:SIP har inte skickat mig ngt PM.... ;)
Men 17 bagare för en ny 200 motor är inte aktuellt.

Borde vara ngn som som läser här och behöver lite extra jul $$$ som har en extra motor att sälja, så skicka mig ett PM så gör vi affär.

/Henrik

fritte wrote:
superkassen wrote:(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
Sip har nya PX200-motorer. :lol:
Kolla SSK-marknaden!
/Ronny
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Post by superkassen »

Var en PX125 med 177, så letar vidare efter en PX200 motor...

/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
SoulBoy wrote:
Kolla SSK-marknaden!
/Ronny[/quote]
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

superkassen wrote:Var en PX125 med 177, så letar vidare efter en PX200 motor...

/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
SoulBoy wrote:
Kolla SSK-marknaden!
/Ronny
[/quote]

ska du trimma 200:an? 177 på 125block är snabbare och starkare än 200 original.
Federico
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

mera bilder + frågor

Post by superkassen »

OK, det frågades efter flera bilder.
slipade lite idag, så en uppdatering nedan.

Framskärm och sidokåperna har fått en omgång
Image

plåt..
Image

Ngn tidigare ägare har svetsat till en förstärkning undertill, troligtivs pga rost. Körde med vinkelslip så det blev jämnare undertill.
Image

högersida vid kicken har fått stryk av alla sparkar och missar med kicken. Är ett veck, med lite hål igenom plåten.
Image

Kicksidan från undertill, där det släppt lite från staget.
Image

Frågor:
1) Hade tänk ha tektyl under vespan efter lackning. Men hur mkt ska man slipa och lacka när det gäller undersidan. Kör ni till kanten för undersidan, eller ngn cm in på undersidan?
TIPS?

2) Kommer ej åt överallt med vinkelslipen och borsten, speciellt vid pressveck mm. Slipar ni plåtrent överallt? Antar att det är viktigt få bort färg vid veck och där vatten kan komma in. Hur får man bort färg där om man inte har bläster - slipa för hand, eller värmepistol och skrapa bort färg?
TIPS?

3) Hur förstärker man undertill för centralstödet?
Kan man svetsa på en platta som fördelar trycket bättre över en större yta?
TIPS?

4) Plåten vid kicken som har ett 'veck'. Kan man förstärka under? hur?
När det är hål igenom plåten i 'vecket' ngn cm, om man vill laga det hur gör man? - svetsa i hålet med plåt under som gäller?
TIPS?

/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: mera bilder + frågor

Post by fritte »

superkassen wrote:Frågor:
1) Hade tänk ha tektyl under vespan efter lackning.
Vaffö då? Var det det innan? Om inte, hade det behövds? :roll: :roll:
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Re: mera bilder + frågor

Post by superkassen »

var ej ngn tektyl innan, tänkte som extra rostskydd.
men viktigast är frågan - hur långt in på underidan ska man slipa?

fritte wrote:
superkassen wrote:Frågor:
1) Hade tänk ha tektyl under vespan efter lackning.
Vaffö då? Var det det innan? Om inte, hade det behövds? :roll: :roll:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: mera bilder + frågor

Post by fritte »

superkassen wrote:var ej ngn tektyl innan, tänkte som extra rostskydd.
Den hann ju inte rosta ner på de första 50 åren, men du tänker lite mera långsiktigt, eller?? :-?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: mera bilder + frågor

Post by Federico »

superkassen wrote: 3) Hur förstärker man undertill för centralstödet?
Kan man svetsa på en platta som fördelar trycket bättre över en större yta?
TIPS?
stödet sitter där ramen är som starkast, genom dubbla plåtar varav den övre är ramtunneln. Det som viker sig först är stödbenen och då får man jobba på bra om du inte har det gamla smala -59 stödet.
Federico
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Re: mera bilder + frågor

Post by superkassen »

tycker plåten är nertryckt lite vid hålen till stödet. Dock inga sprickor.
Kan vara ngn som torrkört sittandes på vespan...

Federico wrote:
superkassen wrote: 3) Hur förstärker man undertill för centralstödet?
Kan man svetsa på en platta som fördelar trycket bättre över en större yta?
TIPS?
stödet sitter där ramen är som starkast, genom dubbla plåtar varav den övre är ramtunneln. Det som viker sig först är stödbenen och då får man jobba på bra om du inte har det gamla smala -59 stödet.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: mera bilder + frågor

Post by Federico »

Stödet kan "slipa" lite på materialet, det utsätts för damm och lera samtidigt som det vibrerar lite när man kör, på så sätt kan märken uppstå. man kan fetta in det så minskas slipeffekten.
superkassen wrote:tycker plåten är nertryckt lite vid hålen till stödet. Dock inga sprickor.
Kan vara ngn som torrkört sittandes på vespan...

Federico wrote:
superkassen wrote: 3) Hur förstärker man undertill för centralstödet?
Kan man svetsa på en platta som fördelar trycket bättre över en större yta?
TIPS?
stödet sitter där ramen är som starkast, genom dubbla plåtar varav den övre är ramtunneln. Det som viker sig först är stödbenen och då får man jobba på bra om du inte har det gamla smala -59 stödet.
Federico
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Post by superkassen »

vad säger ni svetning i plåten? - Är det bara köra på med tig svets?
Har hål för extra fotstöd för passagerare bredvid centralstödet som ja vill vill sätta igen. - svetsa med metallbit på baskidan?

"Plåten vid kicken som har ett 'veck'. Kan man förstärka under? hur?
När det är hål igenom plåten i 'vecket' ngn cm, om man vill laga det hur gör man? - svetsa i hålet med plåt under som gäller?
TIPS?"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

superkassen wrote:vad säger ni svetning i plåten? - Är det bara köra på med tig svets?
Har hål för extra fotstöd för passagerare bredvid centralstödet som ja vill vill sätta igen. - svetsa med metallbit på baskidan?

"Plåten vid kicken som har ett 'veck'. Kan man förstärka under? hur?
När det är hål igenom plåten i 'vecket' ngn cm, om man vill laga det hur gör man? - svetsa i hålet med plåt under som gäller?
TIPS?"
TIG, MIG lr gas, du behöver ingen plåt under... :)
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Är det inte ett jäkla jobb att slipa det plåtrent? Jag lämnar alltid bort mina objekt på blästring innan lack. Sist kostade det 250kr för en hel hoj.
/ Christian
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Post by superkassen »

250kr kan knappast täcka materialet för blästring..
det som ni ser på bilderna som jag slipat är allt utom styre + fälgar och har tagit totalt 2 timmar.
colsson wrote:Är det inte ett jäkla jobb att slipa det plåtrent? Jag lämnar alltid bort mina objekt på blästring innan lack. Sist kostade det 250kr för en hel hoj.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Oavsett om man slipar eller blästrar, så är det inte nödvändigt att ta bort all färg om den sitter fast. Matta ner & lacka över. :)
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Post by superkassen »

alrejt, en fråga till.
vilken grundfärg rekommenderas, ngt på sprayburk på typ biltema?
Post Reply