Supermysko!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Supermysko!

Post by fredrikC »

Ok, det hela började för ett par månader sedan. Ute och åker...min nyrenoverade orginal px200-83 (som sitter i en 150 super) går från vrooooam...... till böööööööh.... stop....:roll:
Står lite förbryllad och famlar med soppakranen. Nä den va ju på. Kickar, går igång.
Detta upprepar sig sedan vid ett antal tillfällen. Oftast går den ett tag och sedan stannar. Väntar du ett tag, går den igång.
Ok dax att förklara vad som är kollat.
-Tanken är fin, inge rost.
-Soppaslangen är bytt till en vanlig soppaslang (typ OK).
-Bil-soppafilter instoppat på slangen.
-Lufthål i locket, inget stopp.
-Förgasaren är öppnad och rengjord 2ggr, tryckluft, blåst munstycken.
-Spelar ingen roll om man drar ut choke'en och försöker starta direkt efter stopp. Vill inte. Vet dock inte om den då borde gå igång?
-Nålventil bytt eftersom den läckte efter sista genomgången.
-Packningarna i fuggen bytta.
-Har kollat tappat ur växellådsoljan, lukta fint, ingen soppa där inte.
-Har haft av svänghjulet, inge soppa eller visuella konstigheter.

Varje gång jag hoppat av och gängat ur stiftet (kollat typ 5-6 ggt) har det varit gnista. Kanske inte superblå och fin men kommer direkt på låga varv.
Hade en teori, där jag faktiskt trodde jag löst det hela. Gummislangen jag hade till bensinen var ganska lång. Den hade till viss del börjat slacka lite så den låg mellan fläktkåpa och chassi. Kunde nog tänka mej att den kom i kläm vid fjädring och rörelse. Sträckte upp denna och den gick som en klocka under någon vecka.... sedan på centralbron....bööööööh. Ok denna gång var det ingen slang i kläm.

Börjar få slut på teorier. Svårt att se om det verkligen är soppan som är problemet. Det är oftast inte så att den småhackar på samma sätt som när man glömt soppakranen utan den tvärdör mer bestämt. Har testat att trycka dödarn i nerförsbacke och kolla stiftet när jag stannat och tycker det är supersvårt att se att stiftet är speciellt blött även om det då borde varit det.
Ok, någon glad montör som kan komma med något kreativt uppslag?
/f2
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Saker att kolla:

Om utifall oljan är i bensinen: Tål OK-slangen olja? Alla slangar gör det inte och går sönder när de mjuknar. PX har kanske egen oljetillförsel?

Är slangen för lång? Bensinen kommer med eget tryck och minsta lilla extra kurva gör att bensinen tryter/kommer för långsamt/etc. Slangen skall vara så kort som möjligt. Detta har vi egen erfarenhet av...

Är filtret ok? Alltså kommer det bensin igenom utan problem? Har hört om problem och ett liknande filter blev uppsatt på hyllan hos oss som onödigt och därtill misstänkt för deltagande i dåligt flöde.
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

vespaco wrote:Saker att kolla:

Om utifall oljan är i bensinen: Tål OK-slangen olja? Alla slangar gör det inte och går sönder när de mjuknar. PX har kanske egen oljetillförsel?
Mm... den kan nog ha blivit lite mjuk. Px'en hade egen tillförsel och tank en gång i tiden, nu är drevaxel till pumpen borttagen.
Är slangen för lång? Bensinen kommer med eget tryck och minsta lilla extra kurva gör att bensinen tryter/kommer för långsamt/etc. Slangen skall vara så kort som möjligt. Detta har vi egen erfarenhet av...
Ok, ja den är lång som fasiken. går dock i en ok bana. Vad kör ni med för slang? Den där OK slangen är ju halv-mjuk så den vill man inte sträcka upp för mycket o få veck på den. Lång slang dålig ide alltså.
Är filtret ok? Alltså kommer det bensin igenom utan problem? Har hört om problem och ett liknande filter blev uppsatt på hyllan hos oss som onödigt och därtill misstänkt för deltagande i dåligt flöde.
Japp, det är full fräs. Har testat och tömma tanken via slangen i någon desperat aktion. Tack för ideerna !
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jag har haft liknande problem. Vespan startade men vid minsta belastning stannade motorn. Det var sladdarna till pickupen som inte hade fullgod kontakt, då dessa var utbytta funkade allt perfekt. :lol:
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

fredrikC wrote:
Ok, ja den är lång som fasiken. går dock i en ok bana. Vad kör ni med för slang? Den där OK slangen är ju halv-mjuk så den vill man inte sträcka upp för mycket o få veck på den. Lång slang dålig ide alltså.
Finns en enda bra slang att köpa och det är en grön slang som de står tTrelleborg på, alla andra varianter jag har haft viker sig och börjar torrspricka efter bara några månader. Enda stället som jag vet som har den är OK-västberga.

Jag skulle nog tippa på tändfel dock om den bara tvärdör.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

fritte wrote:Jag har haft liknande problem. Vespan startade men vid minsta belastning stannade motorn. Det var sladdarna till pickupen som inte hade fullgod kontakt, då dessa var utbytta funkade allt perfekt. :lol:
Ja, det är nog läge att börja riva i det elektriska. Tack! /f2
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

marre wrote:
fredrikC wrote:
Finns en enda bra slang att köpa och det är en grön slang som de står tTrelleborg på, alla andra varianter jag har haft viker sig och börjar torrspricka efter bara några månader. Enda stället som jag vet som har den är OK-västberga.
Vet vilken du menar.... ok bra att veta. Var på ehr idag, fick tag på en sådan genomskinlig variant. Det sitter ju nått i det materialet där orginal. Denna är dock något tunnare.
Ja, jag börjar också gå in på det. Men det är ju så jäkla märkligt att den går igång efter ett tag? ALLTID. Köper alla andra ideer runt att det blir varm å så inträffar nått knas pga värmen. Men första gången det hände var det med iskall motor och jag hade kört 700 meter. Sedan kan den gå i ett par dar för att sedan lägga av. Har som sagt ALLTID haft gnista när jag kollat. Tändspolen? Dåligt gnistkvalite? Nått annat som kan skapa detta beteende? Tack för uppslaget Marre. /f2
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Skulle mäta upp matarspolen för tändingen med en gång. De kan ge allsköns mysko problem innan de slutligen lägger av helt.

Det, eller en lödning som håller på att ge sig.

Mvh

Goering.
fredrikC wrote:
marre wrote:
fredrikC wrote:
Vet vilken du menar.... ok bra att veta. Var på ehr idag, fick tag på en sådan genomskinlig variant. Det sitter ju nått i det materialet där orginal. Denna är dock något tunnare.
Ja, jag börjar också gå in på det. Men det är ju så jäkla märkligt att den går igång efter ett tag? ALLTID. Köper alla andra ideer runt att det blir varm å så inträffar nått knas pga värmen. Men första gången det hände var det med iskall motor och jag hade kört 700 meter. Sedan kan den gå i ett par dar för att sedan lägga av. Har som sagt ALLTID haft gnista när jag kollat. Tändspolen? Dåligt gnistkvalite? Nått annat som kan skapa detta beteende? Tack för uppslaget Marre. /f2
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Hedge wrote:Skulle mäta upp matarspolen för tändingen med en gång. De kan ge allsköns mysko problem innan de slutligen lägger av helt.

Det, eller en lödning som håller på att ge sig.

Mvh

Goering.
Ok Guran, du känner mej, ingen hejare på det där med el. Några tips på värden för vad en px spole ska ge? /f2
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Har haft kraftiga bekymmer med just elen på de gamla 200 motorerna.
Kablarna från tändplattan behagar bli himla ruttna och dåliga med åren.
De liksom vittrar sönder i gummit allt för tidigt och sen blir det korrosion
och höga ohm-värden som straff. Sen är det massor med mysko
problem på posten. På Cannonball PX-en fick jag skäll av föraren Robert
då den liksom slutade att varva när den blev varm. En koll med
stroboskopet visade att den började misstända när den kom in i registret. Lödde om hela plattan med nya fresha kablar och vips så hade man ett par CB-segrar till som i en ask :P .
Lycka till!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej,

du kan mäta ut om spolarna är hela ganska enkelt men im kablarna är ruttna som Ola skriver behövs en okulär besiktning för att kontrollera.

När du ohmmäter spolarna skall mätvärdet vara konstant och inte fladdra, om det fladdrar kan det tyda på söndrig spole.

Mätvärdena;
Tag av kablarna från tändspolen först
Röd mot jord ca 70-130ohm
Grön mot jord ca 300-500ohm
Vit mot jord 0ohm (vit är jord, skall ge samma mätvärde som om du sätter ihop mätinstrumentets kablar)

Om nu felet är tändningsrelaterat kan det också ligga i att tändspolen är sliten eller en spricka i tändhatten.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
dragsterswede
Drömmare
Drömmare

Post by dragsterswede »

Jag sätter mina pengar på soppaslangen.
Fick exakt samma symptom när jag bytte soppaslang på min PX.
Honda CB900F2 Bol´Dor
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Ola Lång wrote:Har haft kraftiga bekymmer med just elen på de gamla 200 motorerna.
stroboskopet visade att den började misstända när den kom in i registret. Lödde om hela plattan med nya fresha kablar och vips så hade man ett par CB-segrar till som i en ask :P .
Lycka till!
Ok, ska givetvis kolla lödningar och kablar!
Tack Chefsmontörn! /Carlowitz
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

calle wrote:Hej,

du kan mäta ut om spolarna är hela ganska enkelt men im kablarna är ruttna som Ola skriver behövs en okulär besiktning för att kontrollera.

När du ohmmäter spolarna skall mätvärdet vara konstant och inte fladdra, om det fladdrar kan det tyda på söndrig spole.

Mätvärdena;
Vit mot jord 0ohm (vit är jord, skall ge samma mätvärde som om du sätter ihop mätinstrumentets kablar)

Om nu felet är tändningsrelaterat kan det också ligga i att tändspolen är sliten eller en spricka i tändhatten.

VH/Calle
Calle! alltid framme och hjälper en stackars elanalfabet till stockholmare!
Tusen tack! /carlowitz
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

dragsterswede wrote:Jag sätter mina pengar på soppaslangen.
Fick exakt samma symptom när jag bytte soppaslang på min PX.
Ny slang inhandlad, det blir första åtgärden eftersom jag lyckats paja soppakranen.... vill inte ens försöka förklara hur jag lyckades med det.
Tack! /carlowitz
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Samma på 125cc kan tilläggas. Lödde precis om alla sladdar på min PX125 -84. Isoleringen föll av som krita. Även dödarkabeln upp mot styret led av samma sjuka. Fick leta mig upp till 'frisk' isolering, och eftersom jag är lat, ersätta med krympslang...;)

Mvh

Guran

Ola Lång wrote:Har haft kraftiga bekymmer med just elen på de gamla 200 motorerna.
Lycka till!
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

fredrikC wrote:
calle wrote:Hej,

Mätvärdena;

VH/Calle
Calle! alltid framme och hjälper en stackars elanalfabet till stockholmare!
Tusen tack! /carlowitz
Har mätt nu, allt ligger inom de värden du angett. Inge flax på ohm'et heller. Däremot kan jag tycka att gnistan är blåare nu när den är kall. Har nog bara kollat när den inte gått och tyckte nog då att den var betyligt vitare. Ska fixa en ny tändspole och testa. Tändhatten är en sådan av gummi så den är sprickfri /carlowitz
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Hedge wrote:Samma på 125cc kan tilläggas. Lödde precis om alla sladdar på min PX125 -84. Isoleringen föll av som krita. Även dödarkabeln upp mot styret led av samma sjuka. Fick leta mig upp till 'frisk' isolering, och eftersom jag är lat, ersätta med krympslang...;)

Mvh

Guran

Lycka till!
Nä, såg bra ut tyckte jag. Inge konstigt med isoleringen, kanske något murken någon milimeter på den vite men kabeln såg helt ok ut. Ska testa soppateorin och byta spole innan jag byter kablar och löder om tändplattan. /Carlowitz
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Ok, en vinter har gått, ny slang och kran. Ny tändspole (tyckte kanske inte det var helt blå gnista). Allt var frid och fröjd ett par dar tills, ja exakt, dör igen. TVÄRDÖR vänsterfilen tranebergsbron i typ 70. Åker in till kanten, kickar, inget liv. Ut med stiftet. Ser finfint ut, dock inte en antydan till fukt (märkligt?? lite fukt borde det ju bli om gnistan trillat bort, eller??). I med stiftet igen, går igång. Puttrar in till city, inga problem.
Ok, vad kan få en motor att tvärdö, och då menar jag utan minsta tändningsdetonation??? Håller med om att det inte är rimligt att det beror på soppa, men å andra sidan är det mycket märkligt att den alltid går igång efter typ 5 minuter igen
Fler teorier mottas gärna. /FredrikC
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Upprepar: MATARSPOLEN. Det låter EXAKT som när min Lambretta började strula. Mätvärden helt OK (när den är kall), men varm kunde den dö helt plötsligt. Stod ett tag, och sen gick den igång igen. Så höll den på, tills den dog helt.

Har du uteslutit kortis på dödarsladden/dödaren?

/G
fredrikC wrote:Ok, en vinter har gått, ny slang och kran. Ny tändspole (tyckte kanske inte det var helt blå gnista). Allt var frid och fröjd ett par dar tills, ja exakt, dör igen. TVÄRDÖR vänsterfilen tranebergsbron i typ 70. Åker in till kanten, kickar, inget liv. Ut med stiftet. Ser finfint ut, dock inte en antydan till fukt (märkligt?? lite fukt borde det ju bli om gnistan trillat bort, eller??). I med stiftet igen, går igång. Puttrar in till city, inga problem.
Ok, vad kan få en motor att tvärdö, och då menar jag utan minsta tändningsdetonation??? Håller med om att det inte är rimligt att det beror på soppa, men å andra sidan är det mycket märkligt att den alltid går igång efter typ 5 minuter igen
Fler teorier mottas gärna. /FredrikC
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Med risk för att fråga om en kanske väl uppenbar sak, men har du kollat så att det inte glappar mellan tändhatt och kabel?
En av mina betedde sig precis som du beskriver ett tag - gick bra i långa perioder för att sedan plötsligt tvärdö utan förvarning och verka helt död. Startade alltid som om inget hänt efter en stund (ibland kort, ibland lång) i synnerhet om man plockade bort/satte dit stiftet igen.

Visade sig vara glapp mellan hatt och kabel. Varje gång man pillade på stiftet blev det kontakt igen, som sedan tappades om det rörde sig lite. Tog loss tändhatten, kapade kabeln någon cm och monterade ihop igen. Sedan dess har det funkat fint.

Som sagt, kanske väl uppenbart men ibland tenderar man att missa vissa ev fel för att de är för enkla. :oops:
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Hedge wrote:Upprepar: MATARSPOLEN. Det låter EXAKT som när min Lambretta började strula. Mätvärden helt OK (när den är kall), men varm kunde den dö helt plötsligt. Stod ett tag, och sen gick den igång igen. Så höll den på, tills den dog helt.
Ok, visst har man två spolar, en för tändning och en för allt annat. Kan man enkelt switcha över och testa med den andra? Någon som vet?

Ja dödarn ja.. helt säker kan man ju inte vara men det är ju superkonstigt om det skulle läka på 5 minuter varje gång....

/f
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Ronnie wrote:Med risk för att fråga om en kanske väl uppenbar sak, men har du kollat så att det inte glappar mellan tändhatt och kabel?
En av mina betedde sig precis som du beskriver ett tag - gick bra i långa perioder för att sedan plötsligt tvärdö utan förvarning och verka helt död. Startade alltid som om inget hänt efter en stund (ibland kort, ibland lång) i synnerhet om man plockade bort/satte dit stiftet igen.

Visade sig vara glapp mellan hatt och kabel. Varje gång man pillade på stiftet blev det kontakt igen, som sedan tappades om det rörde sig lite. Tog loss tändhatten, kapade kabeln någon cm och monterade ihop igen. Sedan dess har det funkat fint.

Som sagt, kanske väl uppenbart men ibland tenderar man att missa vissa ev fel för att de är för enkla. :oops:
Tack, har kollat just den biten ;)
/Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Njae, du har en drös med spolar för själva elsystemet, en matarspole för tändingsströmmen och en pickup för att avge gnista.

För att testa med en ny matarspole, så måste man löda loss den gamla och löda dit den nya. Eller så lånar man en hel tändplatta (som man såklart vet funkar) och kör med den ett tag.

/G
fredrikC wrote:
Hedge wrote:Upprepar: MATARSPOLEN. Det låter EXAKT som när min Lambretta började strula. Mätvärden helt OK (när den är kall), men varm kunde den dö helt plötsligt. Stod ett tag, och sen gick den igång igen. Så höll den på, tills den dog helt.
Ok, visst har man två spolar, en för tändning och en för allt annat. Kan man enkelt switcha över och testa med den andra? Någon som vet?

Ja dödarn ja.. helt säker kan man ju inte vara men det är ju superkonstigt om det skulle läka på 5 minuter varje gång....

/f
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Hedge wrote:Njae, du har en drös med spolar för själva elsystemet, en matarspole för tändingsströmmen och en pickup för att avge gnista.

För att testa med en ny matarspole, så måste man löda loss den gamla och löda dit den nya. Eller så lånar man en hel tändplatta (som man såklart vet funkar) och kör med den ett tag.

/G
Har vespa service spolar eller har du någon liggande?
/f
Post Reply