Vespa U

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Vespa U

Post by Paka »

Har äntligen valt ut vinterns projekt.

Image

Den blir dock inte lackad i någon av de här färgerna:


Image

/P
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

Wow, en sån har man inte sett förutom i böcker mm.

Hur stötte du på den där?

Tur att sådana rariteter hamnar i kunnande händer. Den blir säkert mycket fin.

Lycka till

Nicke
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Post by tysken »

..... :D
"Blech und Freude Rollerjungen"
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Re: Vespa U

Post by ola.G »

Paka wrote:Har äntligen valt ut vinterns projekt.



/P
Trevligt att kunna välja!Var det svårt?
Ola.G
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Underbart! härligt att återigen få följa Doktor P på vilseledande partsnummerorienteringar uppå websidorna denna varma vinter. Jag bänkar mig nu och väntar ivrigt på updates! lycka till och tjoa i om det behövs!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Lovely! Lycka till!
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Tack, tack, allihop. Det är en lång historia, kanske passar bäst i "Scooteristen".
Och ja, det var faktiskt svårt att välja, men roligt.
Med U:n följde en hel massa NOS-delar så om det är någon som har Vespor som får utslag av repro så är det bara att PM:a.
Vill nog påstå att jag nu har allt, och då menar jag allt, till gamla Vespor (från och med 1949) och en hel del 60-talsgrejor också.
/P
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Förstår att det skriks efter uppdateringar, men jag gör så gott jag kan.
Börjar med styret.
Image

Image
U hade inga styrlås, och jag även har sett andra lösningar än den här.
Tror inte att jag behåller det...
Image
Reflektor i prima skick, men det blir ny sarg etc. Tidigare ägare verkar ha haft lite jordproblem...

Image
Reprohandtag
Image
Grundfärgen tyder på att styret lackades med lampan monterad
Image
Inte BUFO, men annat fulmärke
Image
Fin färg som tittar fram!
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Heja Paka!
vilka särdrag har U?
Medlem i Svenska Scooterklubben.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Tack! Massvis med speziale. Hoppas bringa lite ljus över det den här vintern.
Lite kort kan man säga att det var en satsning på att göra en ännu billigare Vespa som slog fel, vilket i sin tur ledde till att få tillverkades.
En teori så god som någon är väl att om man väl hade valt en scooter (i stället för bil) så ville man inte skämma ut sig ännu mera genom att köpa en snikversion.
Lambretta gjorde E och F, och de gick inte heller bra, men bättre än U.
crispin wrote:Heja Paka!
vilka särdrag har U?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Paka wrote:Tack! Massvis med speziale. Hoppas bringa lite ljus över det den här vintern.
Lite kort kan man säga att det var en satsning på att göra en ännu billigare Vespa som slog fel, vilket i sin tur ledde till att få tillverkades.
En teori så god som någon är väl att om man väl hade valt en scooter (i stället för bil) så ville man inte skämma ut sig ännu mera genom att köpa en snikversion.
Lambretta gjorde E och F, och de gick inte heller bra, men bättre än U.
crispin wrote:Heja Paka!
vilka särdrag har U?
Är U den första Vespan med lyset uppe på styret? Tillverkas den flera år?
Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Nä, tror att Allstate (italiensk specialmodell tillverkad för Sears i USA, ungefär som svenska VNS) hade samma styre redan 1951, i alla fall 1952.
Har sett svenska U-papper från 1954, men de tillverkades bara 1953 vad jag vet.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Paka wrote:Nä, tror att Allstate (italiensk specialmodell tillverkad för Sears i USA, ungefär som svenska VNS) hade samma styre redan 1951, i alla fall 1952.
Har sett svenska U-papper från 1954, men de tillverkades bara 1953 vad jag vet.
väldigt snyggt styre/lykthus är det
Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Bytt lite prylar och renoverat lite torra kablar på tändplattan. Just här sparade Piaggio in på "strömavtagaren" - tändkabeln ska vara fastlödd på tändspolen.
Image
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Man ser vart de har tagit inspiration til linjerna på de moderna framstänkarna.
Snyggt.
Bara det är gjord av plåt så....
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Lite blästrat
Image
U-gaffeln är exakt likadan som en 51/52-gaffel. De har bara kapat bort stötdämparfästet och kortat fjäderfästet/skärmhållaren. "Lyxigare" Elit (VM1) från 53 har större nållager till svingen.
Image
/P
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by johansjogren »

Ska bli spännande att följa dethär. Hoppas du tar bilder genom hela processen. Projekttrådar är alltid dom roligaste!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Med den här takten blir det tid kvar för ännu ett vinterprojekt...
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det är nog tyvärr så...
/P
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Erik bytte ut några ruttna förstärkningar:

Image
Image

Det går nog snabbt att montera med fasta muttrar på baksidan:
Image


Fr.o.m. 55 kan man montera kickklumpen i den andra blockhalvan först eftersom Piaggio lade till en låsring.
Det kan vara lite knivigt att spänna kickfjädern, men det här påhittet fungerar rätt bra. Man måste göra det precis innan man ska montera ihop halvorna för hela klumpen har rätt stor lust att hoppa iväg.
När man sedan trär på den andra halvan får man vara snabb och flippa över tummen ovanpå klumpen. (Jag hade ett stiligare "verktyg", men kunde ej finna det, spännpinnen till en gammal pakethållare låg närmast...)

Image
Image
Last edited by Paka on Mon 18 Jan 2010, 20:48, edited 2 times in total.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Har börjat kolla upp färgkoder till U, och det är något som inte känns riktigt bra...Enl Vespa technica ska färgkoden heta 1.298.6334 = 334 enligt det nyare systemet.
PÅ ColoreAmico ser den ut så här:
Image

Ser ju jättekonstig ut... Ser ut att vara någon slags metallic. Och när jag slår upp 334 under Piaggio i Lechlers tjocka färgtabell står det Verde Chianti Mica och att färgen är från 1996.
Mica står för "micalizzzato o perlato", pärlemor, antar jag då.
333 däremot, heter VERDE 1240 och ska vara från 1947 enl Lechler.
Coloreamico kallar den VERDE (MOD.VESPA 125) - [Pb] Anno 1953 1.298.6333

Den ser ut så här:
Image

Den skulle det kunna vara, men jag blir nog tvungen att be om färgprover.
Nu lackas det väl inte U så ofta, men ändå, borde inte nån ha upptäckt det felet? Är det någon som har den senaste Technican med alla färgkoder, och vad står det i den i så fall?
/P
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Min minnesbild av den/de U-modeller jag sett liknar helt klart Verde 333.

F ö, snyggt jobbat! Det här blir ännu en topp-renovering från Enskede. Snart kan du starta museum 8)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Googlade lite och enl en lista på scooterhelp satt 333 på Ape190 från 1967... Hmm.

Har en innerskärm till en sidovagn som troligen har suttit på en U. Växelhandtaget kommer från min U och visst är det samma färg.

Image

Det kan ju ha funnits fler U med sidovagn, men chansen är stor att skärmen har suttit på den här (i Falun), men samtidigt ser den lite mörk ut för att vara ljusgrön.
Eller vad säger du, F? Är det omgivningen som speglas i skölden? Kan den vara ljusgrön ändå?

Image
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Har även en tjock pärm från Piaggio "Elenco General Ricambi" från 1967,
eller Elenco-listan som Börje på EHR säger.
Himla bra, där kan man gå in på artikelnummer och se vilken modell delen passar på och om delen har bytt nummer.

I den finns också en lista på tillverkade modeller, men inte alla...
U finns inte med. Skämdes man, eller hade man glömt bort den?
Därmed finns det så klart inte heller någon färgkod. I listan finns inte färgerna för modeller som tillverkades för utlandet (E) med, inte äldre modeller heller, för den delen.

Image

Image

/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Paka wrote: Det kan ju ha funnits fler U med sidovagn, men chansen är stor att skärmen har suttit på den här (i Falun), men samtidigt ser den lite mörk ut för att vara ljusgrön.
Eller vad säger du, F? Är det omgivningen som speglas i skölden? Kan den vara ljusgrön ändå?
det är inte ovanligt att man använder gul/orange/röd filter vid svartvit fotografering, dessa filter gör att exempelvis himmel blir mörkare medan landskap i andra toner behåller sin ljushet. på så sätt kan en landskapsbild bli mer dramatisk och djup.

ett sådant filter skulle mycket väl kunna påverka den blågröna u-färgen utan att ansiktet på föraren blir mörkare då det bygger på röda toner.
Federico
Post Reply