"tjuvkoppla" sin vespa pk50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
hampo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 43
Joined: Fri 26 Jun 2009, 02:08
Location: Helsingborg

"tjuvkoppla" sin vespa pk50

Post by hampo »

hej , har för länge sen tagit av min motor och trimmat den osv till min pk50 och får ingen gnista på den längre , kom fort på att de är väll för tändningslåset sitter i ramen fortfarande , hur ska jag koppla för att koppla förbi tändningslåset så jag kan prova om gnistan fins utan att sätta på motorn på ramen ? :)
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Re: "tjuvkoppla" sin vespa pk50

Post by subitus »

hampo wrote:hej , har för länge sen tagit av min motor och trimmat den osv till min pk50 och får ingen gnista på den längre , kom fort på att de är väll för tändningslåset sitter i ramen fortfarande , hur ska jag koppla för att koppla förbi tändningslåset så jag kan prova om gnistan fins utan att sätta på motorn på ramen ? :)
Utan att sett elschemat, skulle jag gissa att man har använt "dödar-funktionen" till en tändningsbrytare (NO).
Om det nu är som jag gissar bör du se till att inte "jorda" denna kabel...

*usch va krångligt jag skriver* :roll:

PS. www.Scooterhelp.com har väl garanterat elschema annars???DS.
-1967 Primavera 154cc-
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,

är det en PKS eller PKXL?

VH/calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
hampo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 43
Joined: Fri 26 Jun 2009, 02:08
Location: Helsingborg

Re: "tjuvkoppla" sin vespa pk50

Post by hampo »

subitus wrote:
hampo wrote:hej , har för länge sen tagit av min motor och trimmat den osv till min pk50 och får ingen gnista på den längre , kom fort på att de är väll för tändningslåset sitter i ramen fortfarande , hur ska jag koppla för att koppla förbi tändningslåset så jag kan prova om gnistan fins utan att sätta på motorn på ramen ? :)
Utan att sett elschemat, skulle jag gissa att man har använt "dödar-funktionen" till en tändningsbrytare (NO).
Om det nu är som jag gissar bör du se till att inte "jorda" denna kabel...

*usch va krångligt jag skriver* :roll:

PS. www.Scooterhelp.com har väl garanterat elschema annars???DS.
fick ett jätte bra svar skickat via pm till mig nyss som löste allt för mig !





funkade direkt när jag gjorde såhär ! :)


angående om de är en pks eller en pkxl vet jag inte riktigt , vad är skilnaden ?
Last edited by hampo on Sun 15 Nov 2009, 21:06, edited 1 time in total.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Re: "tjuvkoppla" sin vespa pk50

Post by calle »

hampo wrote: angående om de är en pks eller en pkxl vet jag inte riktigt , vad är skilnaden ?
Härligt att det löste sig!

Rent tändningsmässigt har XL separat dödarkabel på tändspolen och PKS matarkabel och dödarkabel ihop...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
hampo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 43
Joined: Fri 26 Jun 2009, 02:08
Location: Helsingborg

Re: "tjuvkoppla" sin vespa pk50

Post by hampo »

calle wrote:
hampo wrote: angående om de är en pks eller en pkxl vet jag inte riktigt , vad är skilnaden ?
Härligt att det löste sig!

Rent tändningsmässigt har XL separat dödarkabel på tändspolen och PKS matarkabel och dödarkabel ihop...
då är de nog en pks som jag har :) den liknade mer min än pkxl när jag sökte på de på googel iallafall ^^
Post Reply