"tjuvkoppla" sin vespa pk50
"tjuvkoppla" sin vespa pk50
hej , har för länge sen tagit av min motor och trimmat den osv till min pk50 och får ingen gnista på den längre , kom fort på att de är väll för tändningslåset sitter i ramen fortfarande , hur ska jag koppla för att koppla förbi tändningslåset så jag kan prova om gnistan fins utan att sätta på motorn på ramen ? 

Re: "tjuvkoppla" sin vespa pk50
Utan att sett elschemat, skulle jag gissa att man har använt "dödar-funktionen" till en tändningsbrytare (NO).hampo wrote:hej , har för länge sen tagit av min motor och trimmat den osv till min pk50 och får ingen gnista på den längre , kom fort på att de är väll för tändningslåset sitter i ramen fortfarande , hur ska jag koppla för att koppla förbi tändningslåset så jag kan prova om gnistan fins utan att sätta på motorn på ramen ?
Om det nu är som jag gissar bör du se till att inte "jorda" denna kabel...
*usch va krångligt jag skriver*

PS. www.Scooterhelp.com har väl garanterat elschema annars???DS.
-1967 Primavera 154cc-
fick ett jätte bra svar skickat via pm till mig nyss som löste allt för mig !subitus wrote:Utan att sett elschemat, skulle jag gissa att man har använt "dödar-funktionen" till en tändningsbrytare (NO).hampo wrote:hej , har för länge sen tagit av min motor och trimmat den osv till min pk50 och får ingen gnista på den längre , kom fort på att de är väll för tändningslåset sitter i ramen fortfarande , hur ska jag koppla för att koppla förbi tändningslåset så jag kan prova om gnistan fins utan att sätta på motorn på ramen ?
Om det nu är som jag gissar bör du se till att inte "jorda" denna kabel...
*usch va krångligt jag skriver*
PS. www.Scooterhelp.com har väl garanterat elschema annars???DS.
funkade direkt när jag gjorde såhär !

angående om de är en pks eller en pkxl vet jag inte riktigt , vad är skilnaden ?
Last edited by hampo on Sun 15 Nov 2009, 21:06, edited 1 time in total.
Härligt att det löste sig!hampo wrote: angående om de är en pks eller en pkxl vet jag inte riktigt , vad är skilnaden ?
Rent tändningsmässigt har XL separat dödarkabel på tändspolen och PKS matarkabel och dödarkabel ihop...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
då är de nog en pks som jag harcalle wrote:Härligt att det löste sig!hampo wrote: angående om de är en pks eller en pkxl vet jag inte riktigt , vad är skilnaden ?
Rent tändningsmässigt har XL separat dödarkabel på tändspolen och PKS matarkabel och dödarkabel ihop...