Renovering av en Touring inför 50 års dagen...

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Renovering av en Touring inför 50 års dagen...

Post by superkassen »

Hej,

Började ett projekt idag som jag inte vet vad, vart, hur och när det ska sluta...
Framtiden får börja skapas idag, och kejsaren ska få nya kläder till sin 50 årsdag.

* Vad: Renovering till vad som jag tycker blir bra - ingen originalrenovering här inte.
* Var: I ett hobbyrum i källaren på flerbostadshus - man tar vad som finns.
* Hur: Vilja, tålamod, våld, samt - goda råd från er
* När: Nu! - vill kunna glida runt till våren när den fyller 50år

Aldrig skruvat på en Vespa tidigare. Så jag kommer att behöva eran hjälp framöver med olika frågor.

OK, då börjar vi. Köpte en Touring 1960, som såg ut såhär innan start av demontering
Image

Började ikväll, och plockade bort kåpor, sadel, tank
Image

Så nu till de första frågorna,

#Fråga_1 Tog bort tanken, har sett det finns specialverktyg för att ta bort bränslekranen som är skruvad från insidan av tanken.
- Men varför tar man bort kranen?
- Behövs det för rengöring eller vid reperation? Annat?
- Dvs. Vad är risken om man inte gör det?
Image

#Fråga_2: Styrlås sitter ej på plats. Hittade låset i en låda, men ingen nyckel.
- Ska man köpa nytt styrlås med nyckel?
- Kan man sätta dit den jag har utan nyckel för att täcka för hålet i ramen, men utan låsfunktionen?
- Isåfall behövs den modifieras så den ej är i 'låst läge'?
Image
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

mera frågor

Post by superkassen »

# Fråga_3: Ska ta ur motorn om jag hinner ikväll. Men hur gör man?
Har läst lite olika, och jag har ingen lyft. Däremot en stol, ölback eller liknande kan ordnas.

Funkar detta?
- Ställ upp vespan på en ölback på mitten där centralstödet är.
- Ta av ljuddämparen
- Ta loss alla slangar, vajer till motorn.
- Ta loss nedre fästet för bakre dämparen, sedan 'trillar' motorn ner?
- Ta bort stora pinnbulten genom blocket och ramen?
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by superkassen »

90 visningar men inget svar/tips på frågorna...

-> Är det bättre lägga frågorna i 'Renovera en Pärla' forumet?
Samt enbart dokumentera utan frågor i 'Projektbilder'?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Man tar välan bort bensinkranen för att undvika att man får skräp in i systemet när man filar på tanken. Om du bara skall måla utanpå det område som syns så kan du kanske skippa borttagandet, men se till i så fall att du verkligen täppt bra till ingången med tejp i många lager. Om du skall putsa tanken så rekommenderar jag att du tar bort kranen. Annars har du en Vespa som har opålitlig bensinflöde. För att nu tala om allt skräp som täpper till förgasare m.m.

Att renovera en Vespa i ett våningshus där man får ta den plats som då råkar vara ledig kan nog bli ganska jobbigt. Både för dig och andra boende. Det tar alltid massor längre tid än man trodde när man pynjar på något och då skulle du ju bli tvungen att packa upp pch ner hela tiden. När det blir dags för blästring (?) och målning kan det bli ganska rappa diskussioner om vad man får göra och hur det får lukta och vem som får passera genom ett rum som du just gjort dammfritt. Motorpynjande brukar ta massor med dagar för att få något gjort. Speciellt när man igen kommer på något man saknat och som måste beställas och...

Hos oss plockas motorn ut när Vespan är i lyften. Då står den stabilt och rör sig inte under jobbet. Tror det var först pinnbulten och sedan stötdämparen. Andra som vet och kan kan säkert säga. Och akta ryggen, motorn väger en del och man lyfter den lätt på fel sätt och så har man en rygg som är förbannad.
Marcelli
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Marcelli »

Många jobbar vid den här tiden vettu :wink:
Tror nog att denna tråden passar bättre under "Renovera en pärla"

Men okej... Skruvar du av bakhjulet skall den nog funka som du tänkt.

//Mats
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by superkassen »

OK, tack för svaren.

Har tänkt måla bensintanken på det område som syns.
Dock kanske jag ska ta bort den så koppen under ej ska gå sönder vid hanteringen.

Det är ett hobbyrum i källaren, och tänkte hantera det med eventuell blästring och målning på annat ställe.
Jag har ordnat så det finns plats till andra med så hoppas det ej ställer till med problem att man kommer vara där under en längre tid.

vespaco wrote:Man tar välan bort bensinkranen för att undvika att man får skräp in i systemet när man filar på tanken. Om du bara skall måla utanpå det område som syns så kan du kanske skippa borttagandet, men se till i så fall att du verkligen täppt bra till ingången med tejp i många lager. Om du skall putsa tanken så rekommenderar jag att du tar bort kranen. Annars har du en Vespa som har opålitlig bensinflöde. För att nu tala om allt skräp som täpper till förgasare m.m.

Att renovera en Vespa i ett våningshus där man får ta den plats som då råkar vara ledig kan nog bli ganska jobbigt. Både för dig och andra boende. Det tar alltid massor längre tid än man trodde när man pynjar på något och då skulle du ju bli tvungen att packa upp pch ner hela tiden. När det blir dags för blästring (?) och målning kan det bli ganska rappa diskussioner om vad man får göra och hur det får lukta och vem som får passera genom ett rum som du just gjort dammfritt. Motorpynjande brukar ta massor med dagar för att få något gjort. Speciellt när man igen kommer på något man saknat och som måste beställas och...

Hos oss plockas motorn ut när Vespan är i lyften. Då står den stabilt och rör sig inte under jobbet. Tror det var först pinnbulten och sedan stötdämparen. Andra som vet och kan kan säkert säga. Och akta ryggen, motorn väger en del och man lyfter den lätt på fel sätt och så har man en rygg som är förbannad.
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

För att ta ur motorn ur ramen brukar jag göra sisåhär:

- Ta bort tanken.
- Töm motorn på växellådsolja.
- Det är också enklast att ta bort bakhjulet när motorn är kvar i ramen, du kan behöva bromsa med foten på pedalen samtidigt som du lossar bultarna på fälgen om det sitter åt.
- Ta bort ljuddämparen.
- Ta bort förgasaren, choke och gasvajern och även luftburken den sitter i, den kommer annars ta emot i ramen när du släpper ner motorn. Täpp till insuget med papper eller nåt.
- Palla upp Vespan, den är baktung tänk på det, eller lägg den ner med svänghjulet uppåt.
- Koppla loss alla elkablar i kopplingsdosan.
- Skruva bort nipplarna och ta bort växelvajrarna, kopplingsvajern och bromsvajern.
- Ta bort stötdämparen.
- Sist demonterar du motorbulten

Motorn är fri

Det är inte svårt alls förutsatt att allt lossnar som det ska, och det gör det ju 8)
Last edited by Mike Tropic on Mon 09 Nov 2009, 16:29, edited 1 time in total.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det kan vara vettigt att ta bort kran med kopp, för den kan lätt gå sönder. Det finns bara begagnat att söka efter om det går illa med koppen.

Lämna en cm omålat runt bensintankshålet, ca till åsen på ringen, bensinen ångar loss färgen och kan leda till att större områden skadas när de lossnade delarna rivs sönder. Har vi erfarenhet av.

Kan du skydda området så att inte alla nyfikna (stora som små) kommer åt att peta på dina grejor? Det händer lätt att små prylar ramlar av eller så. Vi har eget garage och har erfarenhet att många vill komma och kolla vad som händer om dörren är uppe. Några små pyren står och andas nästan flämtande vid dörröppningen för så spännande är det. Du kan få väldigt många goda rådgivare också. Både på ont och gott. Kan vara bra att fundera ut en bra strategi för det. Någon mera nervklen person ordnade faktiskt granskning av bolagets alla garage för att kolla att vi inte hade explosiva saker. "De svetsar kanske med bensinkannor brevid...". De flesta ser med god vilja på vårt pysslande, en rund och go Vespa blir ju folk glada av...
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by superkassen »

Låter vettigt. Ngn i Malmö som har special verktyget till tanken som för utlåning?
vespaco wrote:Det kan vara vettigt att ta bort kran med kopp, för den kan lätt gå sönder. Det finns bara begagnat att söka efter om det går illa med koppen.
- Innebär det att det ej blir lack hela vägen, och grundfärg på sista delen?
- Synligt?
- Är det säkert med måla tanklocket och andra detlejer runt bensintankhålet?
vespaco wrote: Lämna en cm omålat runt bensintankshålet, ca till åsen på ringen, bensinen ångar loss färgen och kan leda till att större områden skadas när de lossnade delarna rivs sönder. Har vi erfarenhet av.
Det är inte idealt och saknar min uppväxt med garage... Men tar vad man har, och rummet är öppet för alla med nyckel (dvs. alla boende). Väldigt få som använder utrymmet så hoppas Vespan får vara ifred. Ska packa alla delar i påsar med märkning och ha så lite som möjligt utspritt på ett sort bord, golv.
Bensin är ute ur tanken, och olja i motorn har jag tappat ur så det borde vara säkert ur den synpunkten.
vespaco wrote: Kan du skydda området så att inte alla nyfikna (stora som små) kommer åt att peta på dina grejor? Det händer lätt att små prylar ramlar av eller så. Vi har eget garage och har erfarenhet att många vill komma och kolla vad som händer om dörren är uppe. Några små pyren står och andas nästan flämtande vid dörröppningen för så spännande är det. Du kan få väldigt många goda rådgivare också. Både på ont och gott. Kan vara bra att fundera ut en bra strategi för det. Någon mera nervklen person ordnade faktiskt granskning av bolagets alla garage för att kolla att vi inte hade explosiva saker. "De svetsar kanske med bensinkannor brevid...". De flesta ser med god vilja på vårt pysslande, en rund och go Vespa blir ju folk glada av...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ingen grundfärg heller, bara plåt. Bensinångorna fungerar som rostskydd tydligen. Locket skall inte heller målas på insidan. Nog på utsidan. Och när locket är på plats så går det över ringåsen och döljer det lilla omålade området.
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by superkassen »

Gäller detta med att färgen lossnar av bensin även om man har 2 komponent lack?
vespaco wrote:Ingen grundfärg heller, bara plåt. Bensinångorna fungerar som rostskydd tydligen. Locket skall inte heller målas på insidan. Nog på utsidan. Och när locket är på plats så går det över ringåsen och döljer det lilla omålade området.
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

då var motorn ute

Post by superkassen »

tack för tipsen om ta ur motorn. gick smidigt och fövånad att det är så lätt (hittils) att demontera en vespa. Känns lite "IKEA", och säkert ngt strul när man ska få ihop det..

Upphängning med bakdämparen känns kanske inte så stabil i konstruktionen, men enkelt är det.

Ram + Motor
Image

Oljig, skitig, grusig Motor
Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: då var motorn ute

Post by Federico »

superkassen wrote: Upphängning med bakdämparen känns kanske inte så stabil i konstruktionen, men enkelt är det.
den ska bara hänga och fladdra, upptill sitter en kraftig gummiplatta som dämpar vibrationer. tänk på att motorns sving är det som håller hela motorpaketet stabilt när allt är på plats, dämparen har ingen funktion mer än att dämpa motorns rörelse.

vad gäller 2k lack så löser inte bensinen själva lacken, men det är oundvikligt att bensin kryper in mellan lack och plåt, sedan släpper helt enkelt lacken från plåten och lossnar som i flagor. detaljer som är i ständig kontakt med bensin ska inte lackas.
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det händer nog något med lacken också, för den blir helt mjuk, svampig och sladdrig. Om det bara skulle vara lossning från plåten så skulle ju färgen komma loss i flagor. Nu blir den alltså som den inte skulle ha torkat ordentligt. Och jo det gäller 2-k färg. 1-k färg lossar med en trasa nästan direkt. Men den omålade lilla ringen syns ju inte under locket så det är inget estetiskt problem. Det gäller bara att göra ringkanten snygg.

Vad har du funderat på för färg? Inte orginalblå tydligen och den svarta färgen tilltalade dig tydligen inte. Kanske vilda eldsflammor som dekoration eller andra sköna detaljer? :D
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote:Det händer nog något med lacken också, för den blir helt mjuk, svampig och sladdrig. Om det bara skulle vara lossning från plåten så skulle ju färgen komma loss i flagor. Nu blir den alltså som den inte skulle ha torkat ordentligt. Och jo det gäller 2-k färg. 1-k färg lossar med en trasa nästan direkt. Men den omålade lilla ringen syns ju inte under locket så det är inget estetiskt problem. Det gäller bara att göra ringkanten snygg.

Vad har du funderat på för färg? Inte orginalblå tydligen och den svarta färgen tilltalade dig tydligen inte. Kanske vilda eldsflammor som dekoration eller andra sköna detaljer? :D
visst den blir mjukare (lacken är inte stenhård när den ligger applicerad på en yta), men den löser sig inte som 1-k gör. prova att hälla upp en skvätt 2-k lack i en burk och låt den torka, det blir en plast/gummilikanade känsla även utan att bensin är inblandat.
Federico
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by superkassen »

Det kommer troligtvis bli 'Italien tema'. I grunden vit, typ "creme vit" och sedan röda och gröna detaljer. :D
- Ngt tips på vilken vit man ska använda? har för mig jag sett ngn stans om en orginal färg för vitt som skulle kunna vara det som jag letar efter.
vespaco wrote: Vad har du funderat på för färg? Inte orginalblå tydligen och den svarta färgen tilltalade dig tydligen inte. Kanske vilda eldsflammor som dekoration eller andra sköna detaljer? :D
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image

Pia 157 e väl OK? :lol:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Fritte: Menar du kanske 715, någon 157 hittade jag inte på colore amicos sidor? Fin liten primavera, avhämtningsdagen?

Andra vita som jag hittade efter snabbkoll var
PIA 715, 719, 877, 9/1, 9/3, 9/4, 9/6, 913 och 1505. Och då lämnade jag bort alla benvita.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hej Vespaco!
Nää, pia157 skulle vara för nån Vespa 1957 enligt färgblandaren/lackeraren. :lol:
Jepp, bilden togs någon dag innan den fösvann ur mitt liv.. :cry:
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by superkassen »

najs,,, vart köper man färgen?
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by superkassen »

Lyckades idag få av skärmen, efter fått bort dammskyddet.
Värmepistol och lite våld så gick det bra. Här innan operationen.

Image

"Nude"
Image

Körde lite med vinkelslipen med borste från Claes Ohlson (http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =134139092)
Image

Framskärmen efter 5min med vinkelslipen
Image

Frågestund

Tips från er som kört med vinkelslip/borrmaskin
- Kör ni ni hela vespan med detta?
- Vad kör ni med efteråt, slipmaskin eller för hand?
- Ska man ta bort färgen under fram + bakskärmarna med?

Hur får man av fotbromsen?
(sitter med en sprint lodrätt, ska man slå ut den?)

Hur riktar man plåten, samt bankar ut bucklor?
- Vilka verktyg behöver man?
- Hur riktar man framkåpan som inte är ngn bukla att slå ut med mothåll, utan behövs på ngt sätt böjas längs med ena kanten för få den 'rundare', nu lite V formad. (syns på 3:e bilden om man jämför höger/vänster kanterna)
- Vart går "gränsen" för vad man bankar ut vs. spaklar över?

/Henrik
Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by superkassen »

Fritte - Ser ut som den lack jag vill ha, vart köper man den?

/Henrik
Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!
fritte wrote:
Pia 157 e väl OK? :lol:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

superkassen wrote:Fritte - Ser ut som den lack jag vill ha, vart köper man den?
Jag ringer lackarn imorgon & återkommer! :lol:
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by superkassen »

Härligt!

(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM! )

fritte wrote:Jag ringer lackarn imorgon & återkommer! :lol:
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

vespaco wrote:Fritte: Menar du kanske 715, någon 157 hittade jag inte på colore amicos sidor?
Hej Vespaco!

PIA157 satt på Finska "Elit" 125 VN2 56-57 enligt Hasse Riska - troligen på svenska också. Står som "grå" i listorna. Min personliga känsla från Frittes X-vespa är att det gråa har en gul anstrykning, klart snygg! Du kan hitta Hasses lista via länk från min sida: http://www.chockgul.se/frame-_0-fargtabell.html

Den finns också på Colore Amicos online-färgkarta, fast utan bild, så där fick man tji ;)
Post Reply