400 mil

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Stebler
Nybörjare
Nybörjare

400 mil

Post by Stebler »

Hejsan.

Jag har en liten fråga. Jag hade inne min Vespa S 125 på sin andra service precis och undrar nu vad är rimligt att en sådan service ska kosta egentligen?

Hej hej.

//S//
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Ring runt till några auktoriserade Vespa-verkstäder och fråga hur mycket de tar. Jag lämnar in min GTS 125 för andra servicen om några dagar, och kan då berätta vad den går loss på. Servicepunkterna framgår av stora manualen, och går säkert även att googla fram. Skulle tippa på en 1200 kr, men vet inte om det finns inslag av löpande räkning, t.ex om de anser att det är dags byta någon förslitningsdetalj.
Stebler
Nybörjare
Nybörjare

Post by Stebler »

Grejen är att jag har redan haft inne min på service och den notan hamnade en bra bit ovanför 1200 riksdaler, 2200 stycken ovanför för att vara helt exakt. 3400 konor kändes som väldigt mycket för att serva en liten Vespa. :-?

Därav frågan.

//S//
Stebler
Nybörjare
Nybörjare

Post by Stebler »

Berätta gärna vad du får för nota på din service. Kanske man kan använda din verkstad istället om den är billigare… Och ligger i Stockholm dvs :wink:

//S//
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

jävligt mycket för en första service
Tror att Vespa service i sthlm tar nått runt 1400 för första gången på moderna 4taktare.
Bara det är gjord av plåt så....
Stebler
Nybörjare
Nybörjare

Post by Stebler »

Nä det var ju andra service. Kanske ska kosta så mycket då..?

//S//
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Japp, andra servicen gick loss på 3430 kr. Förutom sedvanliga byten av oljor och filter, så ingår på 125 cc 4-taktare kontroll och justering av ventilspelet vilket tydligen är ett större jobb, därav den höga kostnaden. Förutom en mängd oljiga fingeravtryck märktes en stor skillnad i hur min GTS 125 uppförde sig på vägen från verkstan. Vet inte om den måste köras in något efter denna service, men det var liksom mer "slir på kopplingen" vid gaspådrag. De hade justerat ner tomgången till den grad att jag fick motorstopp vid ett antal röda ljus. Den justerade jag upp igen till "rätt nivå" när jag kom hem. Finns en tråd på Modern Vespa om hur man hittar exakt rätt läge.
Last edited by mejiro on Mon 09 Nov 2009, 23:02, edited 1 time in total.
Stebler
Nybörjare
Nybörjare

Post by Stebler »

Ja där ser man. Dyrt ändå tycker jag. Ja det är väl bara att öppna plånboken och tänka på alla fina stunder man har haft i sommar... :lol:

//S//
rasjen
Nybörjare
Nybörjare

Post by rasjen »

mejiro wrote:Japp, andra servicen gick loss på 3430 kr. Förutom sedvanliga byten av oljor och filter, så ingår på 125 cc 4-taktare kontroll och justering av ventilspelet vilket tydligen är ett större jobb, därav den höga kostnaden. Förutom en mängd oljiga fingeravtryck märktes en stor skillnad i hur min GTS 125 uppförde sig på vägen från verkstan. Vet inte om den måste köras in något efter denna service, men det var liksom mer "slir på kopplingen" vid gaspådrag. De hade justerat ner tomgången till den grad att jag fick motorstopp vid ett antal röda ljus. Den justerade jag upp igen till "rätt nivå" när jag kom hem. Finns en tråd på Modern Vespa om hur man hittar exakt rätt läge.
Du har inte länken till den artikeln? Har samma problem nämligen...

/Jens
arne
Nybörjare
Nybörjare

Post by arne »

rasjen wrote:
mejiro wrote:Japp, andra servicen gick loss på 3430 kr. Förutom sedvanliga byten av oljor och filter, så ingår på 125 cc 4-taktare kontroll och justering av ventilspelet vilket tydligen är ett större jobb, därav den höga kostnaden. Förutom en mängd oljiga fingeravtryck märktes en stor skillnad i hur min GTS 125 uppförde sig på vägen från verkstan. Vet inte om den måste köras in något efter denna service, men det var liksom mer "slir på kopplingen" vid gaspådrag. De hade justerat ner tomgången till den grad att jag fick motorstopp vid ett antal röda ljus. Den justerade jag upp igen till "rätt nivå" när jag kom hem. Finns en tråd på Modern Vespa om hur man hittar exakt rätt läge.

/Jens
Varför inte göra denna service själv och spara mycket pengar.

M V H
Arne
rasjen
Nybörjare
Nybörjare

Post by rasjen »

arne wrote:
rasjen wrote:

/Jens
Varför inte göra denna service själv och spara mycket pengar.

M V H
Arne
Kanske var lite otydlig...
Men menade i alla fall länken till Modern Vespa om hur man hittar rätt läge på tomgången.

Så posta gärna länken.

/Jens
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

arne wrote: Varför inte göra denna service själv och spara mycket pengar.
M V H
Arne
Problem: Vill du att garantin ska gälla måste du göra servicar enligt serviceboken hos auktoriserad verkstad.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Stebler wrote:3400 konor kändes som väldigt mycket för att serva en liten Vespa. :-?

//S//
du menar att de som jobbar med små fordon skulle ha lägre timkostnad ;)

men ni som gör service och får tillbaka något som inte fungerar 100%, varför åker ni inte bara tillbaka och säger; fixa nu! det kan man kräva omgående efter 3400kr.
Federico
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Använd sökfunktionen och wiki på Modernvespa.com så hittar du massor av tips. Sök på Idle för justering av tomgång. Här är några träffar;

http://www.modernvespa.com/forum/wiki-i ... ting-gt200
http://www.modernvespa.com/forum/wiki-c ... adjustment

Tänk dock på att det finns många andra variabler som påverkar tomgången (choke, ventilspel, luft/bensin-blandning). En nyservad motor ska ha rätt inställning på ventiler och luftblandning, så borde det räcka att justera upp tomgången något för att slippa motorstopp med kall motor. Justeringsskruven är lätt att hitta. Ladda ner komplett servicebok för just din modell från nätet om du är osäker på var justeringsskruven sitter.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote: du menar att de som jobbar med små fordon skulle ha lägre timkostnad ;)
Den utrustning o de verktyg som behövs för reparation o service av ett mindre fordon är avsevärt billigare än för ett större. Likaså garagearea, uppställningsytor och förråd etc måste vara större. Lokaluppvärmningen ökar. Timkostnaden inkluderar allt.. :-?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Tänk vad billigt det måste vara att reparera armbandsur. ;)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote: du menar att de som jobbar med små fordon skulle ha lägre timkostnad ;)
Den utrustning o de verktyg som behövs för reparation o service av ett mindre fordon är avsevärt billigare än för ett större. Likaså garagearea, uppställningsytor och förråd etc måste vara större. Lokaluppvärmningen ökar. Timkostnaden inkluderar allt.. :-?
jämför man EHR med exempelvis Speedy (aukt. bilservice på Vallhallavägen) så är lokalerna ungefär lika stora, lokalhyran gissningsvis lika dyr, uppvärmning densamma, verktygen förutom själva lyftarna ungefär lika. Så skillnaden är inköp eller leasing av en billyft jämfört med mc-lyft. Tittar man i på MC varuhuset eller AVA så är det knappast några små billiga lokaler de har till sina tvåhjulingar.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:
jämför man EHR med exempelvis Speedy (aukt. bilservice på Vallhallavägen) så är lokalerna ungefär lika stora, lokalhyran gissningsvis lika dyr, uppvärmning densamma, verktygen förutom själva lyftarna ungefär lika. Så skillnaden är inköp eller leasing av en billyft jämfört med mc-lyft. Tittar man i på MC varuhuset eller AVA så är det knappast några små billiga lokaler de har till sina tvåhjulingar.
OK, så du menar att om man tar landets totala MC-meckars arbetsyta o divar med antalet MC-meckar o likadant med bilmeckarna så blir ytan per meck samma? :|
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:
fritte wrote: Den utrustning o de verktyg som behövs för reparation o service av ett mindre fordon är avsevärt billigare än för ett större. Likaså garagearea, uppställningsytor och förråd etc måste vara större. Lokaluppvärmningen ökar. Timkostnaden inkluderar allt.. :-?
OK, så du menar att om man tar landets totala MC-meckars arbetsyta o divar med antalet MC-meckar o likadant med bilmeckarna så blir ytan per meck samma? :|
nä det menar jag inte, sammanlagd totalyta över hela landet har ingen betydelse i jämförelsen. gör 10.000 mil service på Toyotan i Kungens kurva (hos toyota) eller i Borlänge (hos toyota), tror du att de har samma priser?

du menar att det skulle vara nära på gratis att göra service på en cykel när alla verktyg man behöver finns för 49kr på biltema och ytan inte behöver vara större än ett källarföråd i en hyreslägenhet. Det måste väl ändå finnas en timkostnad som man inte kan gå under för att en verksamhet ändå ska vara lönsam.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:du menar att det skulle vara nära på gratis att göra service på en cykel när alla verktyg man behöver finns för 49kr på biltema och ytan inte behöver vara större än ett källarföråd i en hyreslägenhet. Det måste väl ändå finnas en timkostnad som man inte kan gå under för att en verksamhet ändå ska vara lönsam.
Har jag verkligen skrivit att jag menade det? :-?
rasjen
Nybörjare
Nybörjare

Post by rasjen »

mejiro wrote:Använd sökfunktionen och wiki på Modernvespa.com så hittar du massor av tips. Sök på Idle för justering av tomgång. Här är några träffar;

http://www.modernvespa.com/forum/wiki-i ... ting-gt200
http://www.modernvespa.com/forum/wiki-c ... adjustment

Tänk dock på att det finns många andra variabler som påverkar tomgången (choke, ventilspel, luft/bensin-blandning). En nyservad motor ska ha rätt inställning på ventiler och luftblandning, så borde det räcka att justera upp tomgången något för att slippa motorstopp med kall motor. Justeringsskruven är lätt att hitta. Ladda ner komplett servicebok för just din modell från nätet om du är osäker på var justeringsskruven sitter.
Tackar så mycket. Verkar inte allt för klurigt.

/Jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:du menar att det skulle vara nära på gratis att göra service på en cykel när alla verktyg man behöver finns för 49kr på biltema och ytan inte behöver vara större än ett källarföråd i en hyreslägenhet. Det måste väl ändå finnas en timkostnad som man inte kan gå under för att en verksamhet ändå ska vara lönsam.
jo, du sa gratis cykelservice! ;)
Last edited by Federico on Mon 14 Dec 2009, 21:11, edited 1 time in total.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:
jo
var?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:
fritte wrote: Har jag verkligen skrivit att jag menade det? :-?
jo
var?
du sa gratis cykelservice, lastbilsservice 10.000kr och service på finlandsfärja 10.000.000kr.

;)

ps. dina hjul rullar nu med dubb i snöovädret, fungerar perfekt!
Federico
Stebler
Nybörjare
Nybörjare

Post by Stebler »

Hämtade precis ut min hoj efter en lååång vinter. Vet inte om det är jag som är rostig efter vintern eller om det bara har hänt mycket efter 400-mila servicen. Vespan går dock mycket bättre nu än vad den gjorde i höstas. Startar med en gång och den behöver inte värmas innan det är bra sprutt i motorn. I höstas tog det nästan 15 min innan den gick rent. Värsta vårpresenten blev det i vilket fall :D

//S//
Post Reply