Elite-54 & Super Sport-65
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Mods vs Rockers? Ett historiskt rollspel, eller? Ge mig mer info, låter som ett intressant upplägg om man fokuserar på fordonen och personerna... men inte spriten! Som Kanal 5s VD sa inför lanseringen av K9 "Kanal 5s tittare gillar per definition att bli fulla, Kanal 9s tittare vill veta vad de dricker". Rätt så!
(Kan inte använda kolon : . Det blir er konstig smiley då!)
(Kan inte använda kolon : . Det blir er konstig smiley då!)
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Peter, kolla in här:
http://www.modsvsrockers.se/
Supersnygga bilder förresten. När kommer reportaget sändas?
http://www.modsvsrockers.se/
Supersnygga bilder förresten. När kommer reportaget sändas?
Last edited by SoulBoy on Thu 05 Jul 2007, 13:15, edited 1 time in total.
-
- Lärling
- Posts: 268
- Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
- Location: Sweden
Man kan säga att det är ett motorhistoriskt lajv. 
Hemsida
http://www.modsvsrockers.se/
Promofilm
http://www.youtube.com/watch?v=6wXqfff2XTI
Det finns en tråd om det här på forumet under svenska träffar.

Hemsida
http://www.modsvsrockers.se/
Promofilm
http://www.youtube.com/watch?v=6wXqfff2XTI
Det finns en tråd om det här på forumet under svenska träffar.
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Tack själv för trevligt semesterinslag. Hoppas ni hade bättre tur med vädret söder om Jönköping än vad undertecknad hade. I en hel vecka. I tält. Med barn.
Men, men. Köra scooter i Linkeboda var najs.
/JM
Men, men. Köra scooter i Linkeboda var najs.
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Har vidarebefordrat länkarna om mods vs rockers till produktionsledningen. Ska se om vi kan hitta på en kul vinkel.
Vilken underbar tältsemester, gräsmattorna blir så mysiga då också.
Jo, det var då jädrigt blött på vägen ned och vi fuskade ju en liten bit med hjälptransport genom det värsta
.
Reportaget sänds sannolikt slutet av september/början av oktober. Återkommer med exakt datum.
Har redan fått sadeln snyggt omklädd, bytt till rätt gråa gummilister på kåpor och handskfack och börjat att falsa på aluminiumlisten på SS. Det är överraskande lätt att nå snabba resultat när man skruvar med scooter. Det gillar en så'n tidoptimistisk, långsamskruvande ologisk djävel som jag!
Vilken underbar tältsemester, gräsmattorna blir så mysiga då också.
Jo, det var då jädrigt blött på vägen ned och vi fuskade ju en liten bit med hjälptransport genom det värsta

Reportaget sänds sannolikt slutet av september/början av oktober. Återkommer med exakt datum.
Har redan fått sadeln snyggt omklädd, bytt till rätt gråa gummilister på kåpor och handskfack och börjat att falsa på aluminiumlisten på SS. Det är överraskande lätt att nå snabba resultat när man skruvar med scooter. Det gillar en så'n tidoptimistisk, långsamskruvande ologisk djävel som jag!
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
För de som är intresserade sänds reportaget i Motorjournalen på Kanal 9 den 11/9 kl. 21.00. Mitt manus var givetvis längre än den redigerade slutprodukten, men det sammanlagda repet blev 5.30 (uppdelat i 2 delar).
Fick idag reda på att vår sändningsstart är framflyttad till 25/9 och dessutom ändrad tid till 22.00. Inslaget sänds därför 2/10. Sådana här ändringar är inget nytt för oss, det har hänt förr genom åren... men ändå!
Fick idag reda på att vår sändningsstart är framflyttad till 25/9 och dessutom ändrad tid till 22.00. Inslaget sänds därför 2/10. Sådana här ändringar är inget nytt för oss, det har hänt förr genom åren... men ändå!
Last edited by Peter Sundfeldt on Wed 22 Aug 2007, 20:43, edited 1 time in total.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
-
- Nybörjare
- Posts: 28
- Joined: Mon 06 Apr 2009, 22:38
- Location: Kalmar
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Jag har som många andra fått ett oförklarligt problem med strömtillförseln till ljusen. 6 volt, motstånd i lampa och rätt jord. Har förstått att elsystemet i dessa hojar, trots enkelheten, ändå tarvar en speciell logisk el-kunskap.
Min SS180 har ström från "the stator" till själva kopplingsplinten - framljuset funkar ju. Har också kollat med multimeter. Men även om jag drar en kabel direkt från plinten till bakljuset lyser det inte. Har också försökt att jorda direkt på lamphusets fästskruvar. Ändå lyser det inte. Lampan är naturligtvis kollad med ett batteri. Bromsljuset funkar däremot.
Kan det vara lampans styrka, det vill säga för mycket eller för lite motstånd?
Har sökt på liknande problem i forumet, men alla verkar ha lampor som bränner i stället.
Det är lite bökigt att starta en femprocentare varje gång, garaget blir lätt rökfyllt
. Hört talas om att man kan använda en 6 V batteriladdare, är bara lite osäker hur den ska användas. Sökte även på det, fast blev inte mycket klokare. Ska försöka ta in den informationen en gång till.
Lampan saknas på följande bilder. Tappade den förstås när jag skulle ta bilderna... men jag hann prova innan. Ska skaffa ett antal i rätt styrka.
En extra jordning till lamphusets fästskruv
En direktsladd från kopplingsplint till lampans anslutning

Kopplingsplinten
Min SS180 har ström från "the stator" till själva kopplingsplinten - framljuset funkar ju. Har också kollat med multimeter. Men även om jag drar en kabel direkt från plinten till bakljuset lyser det inte. Har också försökt att jorda direkt på lamphusets fästskruvar. Ändå lyser det inte. Lampan är naturligtvis kollad med ett batteri. Bromsljuset funkar däremot.
Kan det vara lampans styrka, det vill säga för mycket eller för lite motstånd?
Har sökt på liknande problem i forumet, men alla verkar ha lampor som bränner i stället.
Det är lite bökigt att starta en femprocentare varje gång, garaget blir lätt rökfyllt

Lampan saknas på följande bilder. Tappade den förstås när jag skulle ta bilderna... men jag hann prova innan. Ska skaffa ett antal i rätt styrka.

En extra jordning till lamphusets fästskruv

En direktsladd från kopplingsplint till lampans anslutning

Kopplingsplinten
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Tjena,
Bakljuset matas från position 3 på ljusomkopplaren.
Troligen något som är fel mellan just ljusomkopplaren och bakljuset, kablarna ser ut att vara skarvade och risiga precis under bakljushuset.
Du kan testa med att hålla en lampa/kabel+lampa mot position 3 på ljusomkopplaren och jord, om det funkar här så borde det vara kablen till bakljuset
VH/Calle
Bakljuset matas från position 3 på ljusomkopplaren.
Troligen något som är fel mellan just ljusomkopplaren och bakljuset, kablarna ser ut att vara skarvade och risiga precis under bakljushuset.
Du kan testa med att hålla en lampa/kabel+lampa mot position 3 på ljusomkopplaren och jord, om det funkar här så borde det vara kablen till bakljuset
VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Jo, de var risiga, men jag har faktiskt åtgärdat den gula med röd lack på sig
. Lött så fint som jag kan, och isolerat med krympslang. Trodde när jag såg den att där var felet, men... De andra två går ju till bromsljuset och det funkar ju klanderfritt.
Och jag har ju provat att dra kabel från position 3 (de gula) direkt till bakljuset. Ska kolla så som du beskrev ändå, men tänk om själva hållaren/armaturen i lampan på något sätt är kass?

Och jag har ju provat att dra kabel från position 3 (de gula) direkt till bakljuset. Ska kolla så som du beskrev ändå, men tänk om själva hållaren/armaturen i lampan på något sätt är kass?
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)

hej,
jag menar ifrån ljusomkopplaren uppe i styret, där är anslutningarna märkta med nummer (och en bokstav) nummer tre är till bakljuset.
Jorden verkar ju okej då bakljuset funkar
om du vill testa med 6v batteriladdare måste du koppla ur vissa av kablarna ur kopplingsdosan på motorn. Du kan f.ö. ej testa bromljuset med batteriladdare (om du inte kopplar en last i serie, men det funkar ju ändå)
OK, koppla in batteriladdare så här:
koppla ut grön och gul kabel ur kopplingsdosan
koppla på en av kablarna till batteriladdaren till både gul och grön kabel och den andra till jord...testa.
VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
ja, det har du rätt i Paka, det är original en separat jordkabel till broms och bakljus av bl.a. den anledningen, men av någon anledningen kanske inte den jorden kommer bakljuset tillhanda på just denna fina maskin.
Förresten sa prästen, det är ett juste diagram för att förstå koppliingarna i original instruktionsboken som följde med till SS180 i Sverige.
Finns här:
www.soulscooter.com/tech
sidan 65
Förresten sa prästen, det är ett juste diagram för att förstå koppliingarna i original instruktionsboken som följde med till SS180 i Sverige.
Finns här:
www.soulscooter.com/tech
sidan 65
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Tack för tipsen, jag har ju laddat ned den instruktionsboken tidigare och dessutom skrivit ut den i färg, så där ska jag titta.
Var i garaget en sväng nu i kväll och konstaterade att både parkeringslampan och hastighetsmätarlampan var sönder. Kan ju ha något med saken att göra
. Noterade också att hel- eller halvljuset inte heller funkade. Ser inte vilket av dem, och har inte tidigare brytt mig om vilket, men om jag ska gå till botten med det här ljusgrubbleriet är det nog dags att bry sig om alla lampors funktion
. Ska som sagt byta alla lampor till säker funktion och rätt styrka, och sedan kolla med sladd från 3:an i ljusomkopplaren. Och så jorden till bromsljuset, japp, om inget annat hjälper.
Var i garaget en sväng nu i kväll och konstaterade att både parkeringslampan och hastighetsmätarlampan var sönder. Kan ju ha något med saken att göra


/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Jorå, så att... det är ju bra att göra det man ska göra innan man frågar
.
Bytte alla lampor och jagade tag på rätt styrka på alla, inklusive mätarlampans 0,6W, och det är uppenbart att det var där, i lampornas elkedja, som felet låg.
Nu lyser allt som det ska och allt funkar som det ska. Måste lära mig lite mer om tidiga scootrars elsystem. 6V, positiv jord och allt länkat samman som en kedja av motstånd. Att det skulle vara ett så dj-a enkelt fel, har ju också bytt till ny lamphållare och ny ljusomkopplare i hastigheten i felsökningen...
Men, vad faen, nu lirar det och jag har lärt mig något.
Ska besiktiga nu innan vintern slår till, SS:n skulle varit inne redan i somras.

Bytte alla lampor och jagade tag på rätt styrka på alla, inklusive mätarlampans 0,6W, och det är uppenbart att det var där, i lampornas elkedja, som felet låg.
Nu lyser allt som det ska och allt funkar som det ska. Måste lära mig lite mer om tidiga scootrars elsystem. 6V, positiv jord och allt länkat samman som en kedja av motstånd. Att det skulle vara ett så dj-a enkelt fel, har ju också bytt till ny lamphållare och ny ljusomkopplare i hastigheten i felsökningen...
Men, vad faen, nu lirar det och jag har lärt mig något.
Ska besiktiga nu innan vintern slår till, SS:n skulle varit inne redan i somras.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Och idag besiktigade jag SS:n, godkänt förstås
. Men det var allt lite kallt att köra, det måste jag tillstå. Trots underställ, rätt kläder, M51:an utanpå och riktiga hjälmen.
November, Sveriges bästa månad, not!
Men i stället för att klaga borde man göra något åt det. Provence, men när!?

November, Sveriges bästa månad, not!
Men i stället för att klaga borde man göra något åt det. Provence, men när!?

/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact: