Elite-54 & Super Sport-65

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Mods vs Rockers? Ett historiskt rollspel, eller? Ge mig mer info, låter som ett intressant upplägg om man fokuserar på fordonen och personerna... men inte spriten! Som Kanal 5s VD sa inför lanseringen av K9 "Kanal 5s tittare gillar per definition att bli fulla, Kanal 9s tittare vill veta vad de dricker". Rätt så!

(Kan inte använda kolon : . Det blir er konstig smiley då!)
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Post by SoulBoy »

Peter, kolla in här:
http://www.modsvsrockers.se/

Supersnygga bilder förresten. När kommer reportaget sändas?
Last edited by SoulBoy on Thu 05 Jul 2007, 13:15, edited 1 time in total.
Bill Hicks
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Sweden

Post by Bill Hicks »

Man kan säga att det är ett motorhistoriskt lajv. ;-)

Hemsida
http://www.modsvsrockers.se/

Promofilm
http://www.youtube.com/watch?v=6wXqfff2XTI

Det finns en tråd om det här på forumet under svenska träffar.
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Tack själv för trevligt semesterinslag. Hoppas ni hade bättre tur med vädret söder om Jönköping än vad undertecknad hade. I en hel vecka. I tält. Med barn.

Men, men. Köra scooter i Linkeboda var najs.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Har vidarebefordrat länkarna om mods vs rockers till produktionsledningen. Ska se om vi kan hitta på en kul vinkel.

Vilken underbar tältsemester, gräsmattorna blir så mysiga då också.
Jo, det var då jädrigt blött på vägen ned och vi fuskade ju en liten bit med hjälptransport genom det värsta :cool:.

Reportaget sänds sannolikt slutet av september/början av oktober. Återkommer med exakt datum.

Har redan fått sadeln snyggt omklädd, bytt till rätt gråa gummilister på kåpor och handskfack och börjat att falsa på aluminiumlisten på SS. Det är överraskande lätt att nå snabba resultat när man skruvar med scooter. Det gillar en så'n tidoptimistisk, långsamskruvande ologisk djävel som jag!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

För de som är intresserade sänds reportaget i Motorjournalen på Kanal 9 den 11/9 kl. 21.00. Mitt manus var givetvis längre än den redigerade slutprodukten, men det sammanlagda repet blev 5.30 (uppdelat i 2 delar).

Fick idag reda på att vår sändningsstart är framflyttad till 25/9 och dessutom ändrad tid till 22.00. Inslaget sänds därför 2/10. Sådana här ändringar är inget nytt för oss, det har hänt förr genom åren... men ändå!
Last edited by Peter Sundfeldt on Wed 22 Aug 2007, 20:43, edited 1 time in total.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Det ska bli väldigt skoj att se. Ser fram emot det :)
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Ännu en ny tid. Inslaget sänds den 9/10. Så ser det ut på MJ:s planeringstavla just nu.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Du kan inte sno till en lite längre DVD och sälja här för en måttlig peng?
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Här kommer ett väldigt senfärdigt svar, Bengan:
Nja, då blir det att redigera om hela inslaget, men vill du ha en DVD på programmet i sin helhet kan jag fixa det när det är sänt.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Två år senare kommer projektet i tryckt form, i nya numret av tidningen Klassiker, nummer 8/09. Och det är ju ändå en tidlös resa :wink: !
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
tjugiofyra
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 28
Joined: Mon 06 Apr 2009, 22:38
Location: Kalmar

Post by tjugiofyra »

Skall utan tvekan införskaffas! Verkar vara en helkul historia!

Jag ska förövrigt ha praktik (är 17 år) på Allt om MC:s redaktion om en månad... Ska infektera tidningen med scootrar ;)
Vespa 50 1980
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Jag har som många andra fått ett oförklarligt problem med strömtillförseln till ljusen. 6 volt, motstånd i lampa och rätt jord. Har förstått att elsystemet i dessa hojar, trots enkelheten, ändå tarvar en speciell logisk el-kunskap.
Min SS180 har ström från "the stator" till själva kopplingsplinten - framljuset funkar ju. Har också kollat med multimeter. Men även om jag drar en kabel direkt från plinten till bakljuset lyser det inte. Har också försökt att jorda direkt på lamphusets fästskruvar. Ändå lyser det inte. Lampan är naturligtvis kollad med ett batteri. Bromsljuset funkar däremot.
Kan det vara lampans styrka, det vill säga för mycket eller för lite motstånd?
Har sökt på liknande problem i forumet, men alla verkar ha lampor som bränner i stället.
Det är lite bökigt att starta en femprocentare varje gång, garaget blir lätt rökfyllt :wink: . Hört talas om att man kan använda en 6 V batteriladdare, är bara lite osäker hur den ska användas. Sökte även på det, fast blev inte mycket klokare. Ska försöka ta in den informationen en gång till.
Lampan saknas på följande bilder. Tappade den förstås när jag skulle ta bilderna... men jag hann prova innan. Ska skaffa ett antal i rätt styrka.
Image
En extra jordning till lamphusets fästskruv
Image
En direktsladd från kopplingsplint till lampans anslutning
Image
Kopplingsplinten
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Tjena,

Bakljuset matas från position 3 på ljusomkopplaren.
Troligen något som är fel mellan just ljusomkopplaren och bakljuset, kablarna ser ut att vara skarvade och risiga precis under bakljushuset.

Du kan testa med att hålla en lampa/kabel+lampa mot position 3 på ljusomkopplaren och jord, om det funkar här så borde det vara kablen till bakljuset

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Jo, de var risiga, men jag har faktiskt åtgärdat den gula med röd lack på sig :-? . Lött så fint som jag kan, och isolerat med krympslang. Trodde när jag såg den att där var felet, men... De andra två går ju till bromsljuset och det funkar ju klanderfritt.
Och jag har ju provat att dra kabel från position 3 (de gula) direkt till bakljuset. Ska kolla så som du beskrev ändå, men tänk om själva hållaren/armaturen i lampan på något sätt är kass?
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

:)

hej,

jag menar ifrån ljusomkopplaren uppe i styret, där är anslutningarna märkta med nummer (och en bokstav) nummer tre är till bakljuset.

Jorden verkar ju okej då bakljuset funkar

om du vill testa med 6v batteriladdare måste du koppla ur vissa av kablarna ur kopplingsdosan på motorn. Du kan f.ö. ej testa bromljuset med batteriladdare (om du inte kopplar en last i serie, men det funkar ju ändå)

OK, koppla in batteriladdare så här:
koppla ut grön och gul kabel ur kopplingsdosan
koppla på en av kablarna till batteriladdaren till både gul och grön kabel och den andra till jord...testa.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Inte säkert att den får jord i fästskruven heller. Ibland är det en massa färg och annat guck i vägen. Lossa hela lamphuset och kolla var bromsljuset får sin jord ifrån och sno sedan från den.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

ja, det har du rätt i Paka, det är original en separat jordkabel till broms och bakljus av bl.a. den anledningen, men av någon anledningen kanske inte den jorden kommer bakljuset tillhanda på just denna fina maskin.

Förresten sa prästen, det är ett juste diagram för att förstå koppliingarna i original instruktionsboken som följde med till SS180 i Sverige.
Finns här:
www.soulscooter.com/tech
sidan 65
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Tack för tipsen, jag har ju laddat ned den instruktionsboken tidigare och dessutom skrivit ut den i färg, så där ska jag titta.
Var i garaget en sväng nu i kväll och konstaterade att både parkeringslampan och hastighetsmätarlampan var sönder. Kan ju ha något med saken att göra :wink: . Noterade också att hel- eller halvljuset inte heller funkade. Ser inte vilket av dem, och har inte tidigare brytt mig om vilket, men om jag ska gå till botten med det här ljusgrubbleriet är det nog dags att bry sig om alla lampors funktion :oops: . Ska som sagt byta alla lampor till säker funktion och rätt styrka, och sedan kolla med sladd från 3:an i ljusomkopplaren. Och så jorden till bromsljuset, japp, om inget annat hjälper.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Jorå, så att... det är ju bra att göra det man ska göra innan man frågar :oops: .
Bytte alla lampor och jagade tag på rätt styrka på alla, inklusive mätarlampans 0,6W, och det är uppenbart att det var där, i lampornas elkedja, som felet låg.
Nu lyser allt som det ska och allt funkar som det ska. Måste lära mig lite mer om tidiga scootrars elsystem. 6V, positiv jord och allt länkat samman som en kedja av motstånd. Att det skulle vara ett så dj-a enkelt fel, har ju också bytt till ny lamphållare och ny ljusomkopplare i hastigheten i felsökningen...
Men, vad faen, nu lirar det och jag har lärt mig något.
Ska besiktiga nu innan vintern slår till, SS:n skulle varit inne redan i somras.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Härligt att det funkar!
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Och idag besiktigade jag SS:n, godkänt förstås :wink: . Men det var allt lite kallt att köra, det måste jag tillstå. Trots underställ, rätt kläder, M51:an utanpå och riktiga hjälmen.
November, Sveriges bästa månad, not!
Men i stället för att klaga borde man göra något åt det. Provence, men när!? :roll:
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Man kan i alla fall köra i november. mer än man kan göra i januari/Feb.
Bara det är gjord av plåt så....
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Det har du faktsikt rätt i, sorry november :wink: ! Fast här på västkusten kan man köra väldigt mycket året runt, men det är inget riktigt nöje. Förutom en nyårsrideout, förstås!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Post Reply