Rally 200

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Rally 200

Post by fredrikC »

Hej på er allehopa!
Råkade köpa en Rally 200'a -76 a på lunchen. Det var inte meningen, min arbetspolare ville verkligen bli av med den så ... ja nu är jag rally ägare :)
Lite svårstartad och kopplar inte riktigt ur. Har inte fått hem den ännu men man blir ju lite planerinssugen.

Försöker förstå vad jag får för nackdelar att fortsätta köra med Flemsatronic'en?
Via tidigare inlägg har jag förstått att det går bra att byta till ducati spole.
Dom här killarna förklarar också hur man kan få upp den till 12v med bajaj spolar http://www.scooterrescue.com/Rally200.html
Likriktarn borde väl gå att köra en vanlig px om man fått upp den till 12v?
Sista funderingen gäller pickup'en (Förstått att man kan få tag på nya nuförtiden), går det att byta den också till nått px aktigt eller ska man se den som sammangift med svänghjulet?
Har sett de där fina satserna med px vev och allt i (380 euro..) men försöker förstå vad jag kan uppnå med mindre slantar.
Tjing /carlowitz
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

femsatronic heter den ja...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Funkar Femsan, så kör med den. Jag hade min R200 i sju år, och hade inte ett problem med den. Och så vitt jag vet funkar den fortfarande. Femsan fick dåligt rykte i början på grund av kvalitetsproblem, men de åtgärdades efter något år. Detta kombinerat med att det i princip var omöjligt att hitta en ersättare om spolen pajade, gjorde att den gängse uppfattningen blev väldigt negativ.

Pajar den, så kan man byta till en Ducati-spole. (Den som PX har).

De ersättningsspolar som säljs (Femsatronic-spole tillverkas inte längre) är av varierande kvalitet, och jag har hört en hel del negativt om dom.

EDIT: Stian är mannen du ska rådfråga om 12V-konvertering för Rally. Finns redan en tråd här på forumet om just detta. Sök så hittar du den.

EDIT2: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... ight=femsa

EDIT3: Har 76'orna Femsa??? Trodde man fick över till Ducati -75. Hmm?

Mvh

Guran
fredrikC wrote:femsatronic heter den ja...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Tack för input Guran.
moddade du din för 12v någon gång?

Jag har ju inte fått hem den ännu men jag tror vi konstaterade att det va femsatronic när jag hjälpte honom värdera den för ett par år sedan. Googla lite och det verkar väl bara vara de sista rally 200'orna som fick ducati system. Tändspolen som sitter där nu är iallafall lika stor som en burk campbells tomatsoppa och röd-brun. De tidiga ducce spolarna var väl ganska små? Inte som soppburkar?
/Carlowitz
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Nej, jag konverterade aldrig till 12v. Tyckte hojen funkade bra ändå, även om ljuset inte var det starkaste. Läs Stians inlägg i tråden jag postade, så får du info om vad som måste bytas. Tror t ex att PX-veven passar, men man måste slipa av en kant på den.

Femsatronic's tändspole är inte rund. Den är kantig, orangeröd och med texten 'Femsatronic' i reflief på ovansidan.

Kan det vara ett hempul? Det var ganska vanligt att man rev ut Femsan när den pajade, och ersatte med brytartändning från R180, då tändspolen inte gick att få tag i. R180-spolen är ganska stor. Det kan också vara någon som satt dit en typ Biltema-spole på chans, och fått det att lira. Dock är systemet känsligt (vilket man tydligen blir varse när man köper vissa moderna ersättningsspolar), så om hojen går dåligt...

Ducatispolen som kom sedan ser precis ut som den som sitter på moderna P-PX, fast svart.

/G
fredrikC wrote:Tack för input Guran.
moddade du din för 12v någon gång?

Jag har ju inte fått hem den ännu men jag tror vi konstaterade att det va femsatronic när jag hjälpte honom värdera den för ett par år sedan. Googla lite och det verkar väl bara vara de sista rally 200'orna som fick ducati system. Tändspolen som sitter där nu är iallafall lika stor som en burk campbells tomatsoppa och röd-brun. De tidiga ducce spolarna var väl ganska små? Inte som soppburkar?
/Carlowitz
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Post Reply