Har inte kört på ca 3 veckor, så jag tänkte att idag, när det var finväder och allt, så var det dags att ta en liten sväng för att underhålla batteriet m.m.
Typiskt nog var det för sent... Startmotorn gjorde några svaga försök, men förgäves. Antar att det beror på larmet att batteriet håller så kort tid - innan jag parkerade den i garaget senast så körde jag ändå flera mil.
Vad ska man ha för batteriladdare? Funkar en sån här från Clas Ohlson:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =135391275
Batteriladdare GTS300
Batteriladdare GTS300
2009 Vespa GTS 300 Super
Snåla inte på batteriladdare. Batterier är idag så dyra, så man vill hålla liv i dem så länge som möjligt.
Jag valde en sådan här: http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=xs800
Den levereras med en sladd som jag permanentmonterat på batteriet i min PX. Bara till att plugga in laddaren. Jag behöver bara fiska fram sladden under reservhjulskåpan och plugga in laddaren.
Jag valde en sådan här: http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=xs800
Den levereras med en sladd som jag permanentmonterat på batteriet i min PX. Bara till att plugga in laddaren. Jag behöver bara fiska fram sladden under reservhjulskåpan och plugga in laddaren.
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: Batteriladdare GTS300
Det är nog larmet. Min GTS 250 tycks dra extremt lite när den inte används. Elektroniken verkar optimerad för detta, med tanke på att code-lysdioden slutar blinka efter 48 timmar. Förra vintern lät jag batteriet sitta i hela tiden och det var ändå inga problem att starta.exter wrote: Typiskt nog var det för sent...
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Nu har jag extremt kort batterilängd, det håller max en vecka innan det laddar ur. Vet inte om det beror på att det laddade ur helt i vintras? Har provat att inte aktivera larmet, men det kanske drar en massa ström ändå?
Mycket irriterande att behöva ladda innan man kan ta en sväng.
Mycket irriterande att behöva ladda innan man kan ta en sväng.
2009 Vespa GTS 300 Super
-
- Nybörjare
- Posts: 26
- Joined: Wed 02 May 2007, 20:51
- Location: Sweden
Helt klart. Jag råkade ut för det på bilen efter ca 1 år. Fick byta batteriet och numera tar jag alltid av batteripolen när bilen står oanvänd i garaget (har monterat snabbklämma för minuspolen). Efter nio år är det batteriet fortfarande helt OK.Peter Björkdahl wrote:Batterier kan skadas av att bli helt urladdade (det kan räcka med en gång).
//Peter Björkdahl
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"