Nybörjarhjälp med Touring 150 GL -57 + lackerare

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
boffen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 21 Oct 2009, 22:36
Location: Malmö

Nybörjarhjälp med Touring 150 GL -57 + lackerare

Post by boffen »

Jag har tagit på mig ett renoveringsobjekt i form av en gammal 150 GL -57:a som jag tänkt ägna mig åt under vinterhalvåret. Eftersom jag är nybörjare inom området så skulle jag behöva lite experthjälp!

1. Det lär skilja en hel del på den här och efterföljande (åtminstone från -59) vad jag har förstått. Jag har några grejer som jag skulle behöva köpa nya så nu undrar jag vilka delar av dessa som skiljer sig och vart man kan få tag i grejerna
Det jag behöver i nuläget är:
* Sadel (den som satt på upptäckte jag var nån sorts hemmamek med ytterst tveksam upphängning...). javascript:emoticon(':-?') Passar t ex den här: http://scooter-center.com/scoweb/pages/ ... egory2=CAT?
*Packning mellan luftburk och förgasare (eller ska man skära till en själv?)
*Lock till luftburk
*Hastighetsmätartavla (glas, sarg och packning verkar EM-scooters ha)
*Bensinkran
*Ljuddämpare

2. Det verkar som om det ska vara batteri på den här från början. Är det så? (det ser iaf ut att vara ett fäste för det och det sitter en likriktare under vänster sidokåpa).
*Vad är de tre fästena till höger om batterifästet till för?
Se bild: http://yfrog.com/0wdsc03149pj
*Eftersom jag tänkt blästra och måla så småningom så vill jag plocka bort snäpplåset till "handskfacket" på vänstersidan. Hur ersätter man den sprint som håller den på plats så att det blir snyggt?
Bild: http://yfrog.com/0zdsc03163ej
*Jag har fått för mig att det ska sitta nån liten lampa eller liknande i hålet ovanför hastighetsmätaren. Nån som har nån aning om vad det är för nåt? Kan det gå att få tag i en sån?
Se bild: http://yfrog.com/bedsc03168qj

4. Jag kommer ha behov av en bra och "prisvärd" lackerare (ev. även blästrare) i närheten av örebro så småningom. Några tips?

Det var allt jag kunde komma på för tillfället. Jag är jättetacksam för alla svar jag kan tänkas få!
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Sadel: Nej inte den, men beställde lite i förrgår och råkade se att SIP har:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... GL150.aspx

Packningen ingår i packningssatsen, men är inte svår att skära till själv.
Locket: Leta begagnat, finns ej.
Din tavla ser tillräckligt bra ut, tycker jag.
Bensinkran finns också bla. på SIP
Ljuddämpare finns, du ska ha samma som GS150 - VS1. (Tror jag, men nu när jag tänker efter har jag aldrig provat. De som sitter på svenska VGL ser ut att vara likadana som VS1, men det kan ju faktiskt vara en annan krök. Ljuddämpare till VB1 eller VL2-3 borde också passa, skillnaden är att de hade 8-tumshjul medan VGL och GS har tiotums.

Fästena till höger är för en ihoprullad verktygssats. Sitter med två fjädrar och en krok. Pascoli har, kanske andra.

Man borrar ut och sätter dit en ny nit.
Ingen lampa utan ett rött liten plastlock. Fanns på EHR förr, vet inte hur det är nu.

På SIP hör du hemma i kategorin: Spareparts - Vespa 98/125/150/GS -`56
Där hittar du en hel del till din hoj.
Lycka till!
Svennas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Thu 26 Jun 2008, 17:31
Location: Linköping

Post by Svennas »

Jag vill minnas att jag har en sån här på min:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... GL150.aspx

Det ska väl vara en med chokereglage?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Den där såg jag inte ens, men den såg ju bättre ut. Den jag länkade till såg ut att vara kromad.
Båda passar, det är ju likadana stommar, men man får överdrag med den första också som jag förstår det.
Har man inte chokepinnen kvar kan ju den vara bra att ha, precis som du säger.
/P
boffen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 21 Oct 2009, 22:36
Location: Malmö

Post by boffen »

Oh jäklar. Menar ni att choken sitter integrerad i sadeln? Min choke sitter i ett hål ut på högersidan under bensintanken. Med andra ord är det en fullösning? Se bild:http://yfrog.com/89chokej
Hittade en bild på en -58:a med liknande lösning (inte riktigt samma ställe) så det verkar ganska vanligt av någon anledning.

Hur går det att köra vespan utan batteri? Finns det risk för att det blir för ojämn spänning?

Det lilla plastlocket. Vad är det till för? Skruvade bort strålkastaren idag och upptäckte att det ska sitta en lampa som lyser bakåt in i strålkastarhuset. Ska den lysa upp plastlocket (indikator för helljus) eller är det helt enkelt hastighetsmätarbelysningen?

Vad behöver man för verktyg för att få dit en sådan nit?

Behöver hjälp med tändningsinställningen. Några bra länkar?

Tack så mycket för er hjälp, det uppskattas verkligen!

//Erik
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Det lilla plastlocket.....

Post by Clater »

Så här ser det ut inuti mitt styre. Ett rött litet plastlock (som förre ägaren limmat med superlim så nu är det dött). Hålet ovanför är till tändningslåset, som du inte har, eller?
Image
/Clas
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ja, det där är en egen lösning. Det finns ett hål i karossen, framför tanken, där chokevajern ska komma upp. Chokespaken är bara en böjd stålpinne (iofs med många böjar) som fästs i samma bult som sadelstommen. VGL-typen finns hos EHR, men du bör veta hur den ska se ut, vet inte om de är uppmärkta. (28933 är artikelnumret).

Och det är bara "tysk touring" 58:or, som har tändningslås.
/P
boffen wrote:Oh jäklar. Menar ni att choken sitter integrerad i sadeln? Min choke sitter i ett hål ut på högersidan under bensintanken. Med andra ord är det en fullösning? Se bild:http://yfrog.com/89chokej
Hittade en bild på en -58:a med liknande lösning (inte riktigt samma ställe) så det verkar ganska vanligt av någon anledning.

Hur går det att köra vespan utan batteri? Finns det risk för att det blir för ojämn spänning?

Det lilla plastlocket. Vad är det till för? Skruvade bort strålkastaren idag och upptäckte att det ska sitta en lampa som lyser bakåt in i strålkastarhuset. Ska den lysa upp plastlocket (indikator för helljus) eller är det helt enkelt hastighetsmätarbelysningen?

Vad behöver man för verktyg för att få dit en sådan nit?

Behöver hjälp med tändningsinställningen. Några bra länkar?

Tack så mycket för er hjälp, det uppskattas verkligen!

//Erik
Svennas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Thu 26 Jun 2008, 17:31
Location: Linköping

Post by Svennas »

Detta kanske är den röda plastlinsen som ska sitta på styrhuvudet?

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... t+GST.aspx

[/img]
boffen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 21 Oct 2009, 22:36
Location: Malmö

Post by boffen »

Ja det kanske kan vara det plastlocket? Nån som vet? Vad sjutton är det till för?
Åker till sthlm i helgen så jag kanske hinner in och titta på EHR. Har en känsla av att det kan bli dyrt om man tittar in där dock... :P


//Erik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Riktigt vad Piaggios ingenjörer har tänkt är svårt att säga, men antagligen är idén att om att om allt är väl så lyser den lampan som tecken att allt fungerar. Och om lampan är sönder så går den också går sönder, kanske? Eller så lyser den starkare eller svagare eller något. Nå, plastlocket visar i vilket fall att den lilla lampan lyser... :wink:
boffen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 21 Oct 2009, 22:36
Location: Malmö

Post by boffen »

haha, plastlocket är till för att visa att den lilla lampan funkar. det låter som en viktig funktion! :)
har kommit fram till att det borde vara en indikation för om ljuset är på eller ej. men man vet aldrig med som där italienarna...

tack för all hjälp iaf! nu har jag precis handlat hem några krysskilar så i nästa vecka så hoppas jag få igång hela stallet hästar! :P går allt som det ska så kan jag äntligen börja plocka ner hojen och se exakt vad som behöver göras/handlas för att få den i skick till sommaren.

Letar för övrigt efter en lackerare/"blästrare" i örebro-området. några förslag någon??
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Åtminstone har Rallyn en motsvarande kufisk liten lampa och plastlock. Knappast har de tidigare Vesporna så mycket mer avancerade system. Men skulle inte förvåna mig om idén faktiskt är att lilla lampan smäller om riktiga lampan slocknar pga kedjekopplat elsystem. Och då är ju systemet helt fiffigt...

Sedan kommer sådana petitesser som om man faktiskt ser att lilla lampan slocknat i solsken eller annars heller? Om det är mörkare så ser man, men då ser man nog att körlampan inte fungerar heller... :wink:
boffen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 21 Oct 2009, 22:36
Location: Malmö

Plåt över vajrar och kablar

Post by boffen »

Nu återkommer jag med en ny fråga.
Går det att få bort plåten som sitter över styrstången och täcker kablar och vajrar mitt framför sadeln? Se bild: http://yfrog.com/justyrstngspltj
Jag tog bort de två skruvarna men dom verkar inte fästa nånting. Antar att dom är till för reservhjul? Vågar man hamra in en mejsel mellan benskölden och plåten? Känns som om det skulle underlätta vajerdragning mm så småningom om den går att lossa...

//Erik
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Re: Plåt över vajrar och kablar

Post by janove »

Hei, du kan inte ta vort plåten. den er punkt svetsad.

Att dra kablarna ær inte det stora jobbet.

Det jag gjorde var at hag børgade bakifrån och arbetade meg fram. Tog en timme, men verre en så ær det inte.

Dom två skruvarna du refererar til ær til før reservhjuls hållaren.

Vajrarna ær ennu unklare at dra. Dom tog jag från styret.

Lycka till
boffen wrote:Nu återkommer jag med en ny fråga.
Går det att få bort plåten som sitter över styrstången och täcker kablar och vajrar mitt framför sadeln? Se bild: http://yfrog.com/justyrstngspltj
Jag tog bort de två skruvarna men dom verkar inte fästa nånting. Antar att dom är till för reservhjul? Vågar man hamra in en mejsel mellan benskölden och plåten? Känns som om det skulle underlätta vajerdragning mm så småningom om den går att lossa...

//Erik
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
boffen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 21 Oct 2009, 22:36
Location: Malmö

Post by boffen »

ok, tack. alla kablar och vajrar sitter just nu kvar i ramen. har inte vågat dra ur grejerna innan jag vet hur jag ska få tillbaka det igen. har tänkt blästra ramen framöver. men jag lovar att jag ska låta bli plåten nu iaf! :)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Om de gamla är kvar så är mycket vunnet. Kör in en dubbelt längre vajer än normalt igenom ett gammalt hölje och trä på ett nytt yttre hölje på den utstickande vajerdelen. Skruva fast något i ändan på vajern så att nya höljet hålls ordentligt och inte rymmer. Eventuellt en tejpbit runt gamla och nya höljets kanter så att nya höljet inte fastnar i svängarna. Sedan drar du i vajern på gamla ändan och får gamla höljet ut. Stoppar givetvis när nya ytterhöljet är på plats. Sedan trär du den riktiga vajern på plats. Och fortsätter med följande ytterhölje.

Finns motsvarande (bättre) beskrivningar om du kollar med sökfunktionen.
boffen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 21 Oct 2009, 22:36
Location: Malmö

Post by boffen »

jo, men jag lär nog vilja dra ur dom gamla kablarna innan blästring i vilket fall. så då blir det att börja om från början i vilket fall känns det som
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Med blästrad lös ram är det inga problem att dra ny kabelstam och vajrar.
boffen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 21 Oct 2009, 22:36
Location: Malmö

Post by boffen »

ok, nu har jag fått lite blandade svar. jag rekommenderas att inte dra ur kabelstammen för att det är krångligt att få igenom den nya. samtidigt är det inga problem att få igenom ny kabelstam och vajrar i en blästrad ram. hmmm, med andra ord vet jag inte hur jag ska göra. men det kan väl vara bra att få ut allt om jag ska blästra? samtidigt är jag rädd att jag inte får tillbaka kabelstammen igen.

för övrigt, vad tror ni om ordningen: först svetslagning, sen plåtslagning, blästring, ev. spackling, grund- och färdiglackning. ska man ta blästringen innan plåtslagningen, eller kanske t.o.m innan svetslagning? fast då behöver den väl grundas också för att undvika rost...
boffen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 21 Oct 2009, 22:36
Location: Malmö

Post by boffen »

Fick låna verktyg att ta ur bensinkranen idag. Hade tidigare hört rykten om att dom kunde vara rätt så illa åtgångna och så var fallet även här... Att leta upp en ny bensinkran till 57:an verkar inte helt lätt. Nån som provat på att renovera upp och i såna fall hur?

Image
Image
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,

Jag brukar använda lös lång vajer för att dra igenom både kabelstam och elsystem och det är inte vidare svårt när allt är isär som Paka skriver.

Bensinkranen finns att finna.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Tobbe Visby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
Location: Sweden
Contact:

El... Vespa GL1T -58

Post by Tobbe Visby »

Jag har ju sprungit på en likadan Vespa (1958) som diskuteras här, så jag passar på att komma med några frågor också. Hoppas det är okej.

Igår gjordes första attacken på Vespan som stått still i 15 år. Vi tog ur tanken och gjorde rent den, slängde på en ny bensinslang, i med lite frisk bensin, ett nytt tändstift, några tryck på flödaren och sen startade den på andra kicken. Helt otroligt! Och motorn spinner som en katt.

Nu till min fråga. Det här ju då en "tysk-touring" men batterifunktionen verkar vara förbikopplad, åtminstone ser vi varken kablar eller hål för kablar in till batteriplatsen i sidkåpan. Det stora problemet är att alla kablar till tändningslåset i ljuskåpan inte sitter på plats... Och sen finns det ju ytterligare en brytare på styret (tuta och hel/halvljus, antar jag) som skall synka med tändningslåset.

Är det någon som kan ge något tips om hur kablarna skall sitta?

Jag behöver all hjälp jag kan få...

Tobbe

PS. Choke-funktionen skulle jag också behöva hjälp med. Vi har hittat choken, men det finns inget reglage utvändigt som gör choken lätt att använda. Lite bökigt att komma åt den just nu alltså.
..my ride is here.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Hej, Tobbe. Här finns kopplingsschema:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... 1&start=15
Tobbe Visby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
Location: Sweden
Contact:

Tack

Post by Tobbe Visby »

Stort tack, Paka.

Har du någon fiffig lösning på choken också? Jag läste någonstans att den skall vara integrerad med sadeln på nåt vis. Stämmer det?
..my ride is here.
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Post by BooDaa »

Integrerad är väl att ta i. Den ser ut ungefär som en sådan där krok man köper på Biltema att montera gummibussningar med. Sedan viker den 90 grader nedåt i framkant för att fästas i främre sadelfästet.

Här kommer lite bilder om du tycker att min beskrivning är för luddig :D
Image
Image

Ledsen att du fått vänta hela säsongen på svar. Jag har inte varit aktiv här så länge.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Post Reply