Frågor om Vespa Touring -61

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ja, på VGL sitter de också lite snett, ser jag nu.

Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Paka wrote:Ja, på VGL sitter de också lite snett, ser jag nu.

http://img36.imageshack.us/img36/1255/s ... 4kl223.png
kul att reklambilden bara har navkapsel fram, kanske var så det skulle se ut då. för det finns väl plats för en bak också
Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ja det var nån som sa det. Nån hade pratat med nån från tiden som hade sagt: "Vi hade bara navkapsel fram".
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Hur är det med bromsljus?
Enligt instruktionsboken ska det finnas. Det lyser iallafall inte nu när jag bromsar. Vore synd att få anmärkning på en besiktning.
/ Christian
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

colsson wrote:Hur är det med bromsljus?
Enligt instruktionsboken ska det finnas. Det lyser iallafall inte nu när jag bromsar. Vore synd att få anmärkning på en besiktning.
det ska vara bromsljus, troligtvis är kontakten trasig.
du behöver inte vara orolig för besiktning, din vespa överstiger årtalet där det inte längre är krav på bromsljus eller fungerande hastighetsmätare. självklart är det en en stor säkerhets fördel med fungerande bromsljus ändå.

du har länken till min gamla hemsida?

http://www.meshmen.com/touring/
Federico
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Ok, då har jag nåt att fixa med till helgen!
Tack för infon! :)
/ Christian
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Tycker mig minnas att Hasse sagt att VGLB hade i början grodyngel men att de byttes ut till lister ganska snabbt. Därför är grodyngel inte bevis på att det är en VGLA, medan lister är bevis på en VGLB. Omutifall de är orginal och inte utbytta.
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Idag fick jag lite beställda delar. Sadel, handtag, gummifötter till stödet, chokeknopp & ny centralmatta.

Sadeln passade bra men det märks att det inte är samma kvalitet som den gamla. Tyvärr är inte sadelns låsning centrerad med låstappen så jag får modifiera lite där.
Handtagen är 5mm för korta.. :evil: Hur f*n tänkte tillverkaren???

Image

Image

Image
/ Christian
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,
du kan koka handtagen några minuter (i vatten) så att de blir mjuka, ta på dig handskar och pressa handtagen och håll dem på plats tills de svalnar/blir mindre mjuka och de kanske kan sträckas de saknade 5mm
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Tack för tipset!
Jag hade ingen möjlighet att koka vatten men det funkade lika bra med varmluftspistolen. :D
/ Christian
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

colsson wrote:Tack för tipset!
Jag hade ingen möjlighet att koka vatten men det funkade lika bra med varmluftspistolen. :D
Grejt!
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Jag köpte ett nytt chokehandtag..
Det verkar väldigt besvärligt att byta det. Hur kommer man åt från insidan? Vilka kåpor ska plockas bort?
/ Christian
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

colsson wrote:Jag köpte ett nytt chokehandtag..
Det verkar väldigt besvärligt att byta det. Hur kommer man åt från insidan? Vilka kåpor ska plockas bort?
man lyfter ur tanken

http://www.scooterhelp.com/genmaintain/ ... cable.html
Federico
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Tack!!!
Det verkar ju inte så svårt.
/ Christian
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Ta av sadlarna och ta bort gummit till bensinkranvredet och ställ vredet i läge rakt upp, sedn är det bara att lyfta ur tanken
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Choken är nu bytad och igår var jag och fick blandat lite bättringsfärg. 384:- för 0,5 liter.. :cry: som hittat! Gårkvällen gick åt till skrapa rost, pensla på rostätare och lägga rostskydd och spackel. Nu har jag precis rengjort airbrush sprutan och lagt på klarlack. Inte riktigt samma nyans, men det får gå. Det är svårt det där med att blanda rätt när Vespan har olika nyanser lite här och var.


Image
Image
Image
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

I helgen har jag plockat av fälgarna och lämnat dem på blästring/pulverlack. Bromstrummorna och stötdämpardelara har jag tvättat av ordentligt och sprutmålat. En ny gummimatta, ny regskylt m.m har jag också fixat.
Nu väntar jag bara på fälgarna, så är den snart klar! :)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
/ Christian
Post Reply