Trilskande Vespa
-
- Entusiast
Trilskande Vespa
Hej, behöver råd av experter, gärna flera....(experter och råd) min Sprint startar nästan...
*Bränsle / luft ok
*rengjord förgasare (2 ggr)
*Gnista stark och fin
*Ny konding + brytare
Hade hemma en kompis igår som har erf av flera Vespa ren, han är ganska duktig, men vi begriper inte varför, drar man i lite startgas så kommer man väldigt nära men den dör ut så att säga. Träffade en kille i morse, han pratade om några membran? I´m on my knees......
*Bränsle / luft ok
*rengjord förgasare (2 ggr)
*Gnista stark och fin
*Ny konding + brytare
Hade hemma en kompis igår som har erf av flera Vespa ren, han är ganska duktig, men vi begriper inte varför, drar man i lite startgas så kommer man väldigt nära men den dör ut så att säga. Träffade en kille i morse, han pratade om några membran? I´m on my knees......
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
gör ett litet experimet..
fyll lite olja i tändstifthålet, låt det stå över natten så det rinner igenom
till vevhuset.
ge den sen en snapps genom t-hålet sätt tilbaks t-stiftet o testa kicka..
om den går ett tag så har du packboxar som är otäta..
olja tätar tillfälligt det..
jag säger detta ofta till mina kunder ..
om en scooter är 40-50 år gammal så kan inte gummit i packboxarna vara bra..
fyll lite olja i tändstifthålet, låt det stå över natten så det rinner igenom
till vevhuset.
ge den sen en snapps genom t-hålet sätt tilbaks t-stiftet o testa kicka..
om den går ett tag så har du packboxar som är otäta..
olja tätar tillfälligt det..
jag säger detta ofta till mina kunder ..
om en scooter är 40-50 år gammal så kan inte gummit i packboxarna vara bra..
-
- Entusiast
Japp, idag har domen fallit: trasig packbox = dela motor osv. När man ändå är där så är det väl lika bra att renovera hela motorn med nya lager, packningar osv......och när man ändå är där så börjar man ju fundera på att lite lätt tuna upp motorn, kansle ngt större cyl osv.
Vad rekommenderas? Vill ha en trevlig motor med kanske något bättre drag och kanske lite mer toppfart än org. utan att överdriva varken med ekonomin eller trim. Vad finns? Var kollar jag? (www). Vem har gjort liknande med sin Sprint?
Vad rekommenderas? Vill ha en trevlig motor med kanske något bättre drag och kanske lite mer toppfart än org. utan att överdriva varken med ekonomin eller trim. Vad finns? Var kollar jag? (www). Vem har gjort liknande med sin Sprint?
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
177cc kit till PX125/150 passar också din sprint med viss anpassning. du kan också föja upp detta med en 24mm förgasare (PX200), fila lite insug, PX eller Sito+ och du har köpt trim för ca 2.500kr som är värt varje krona. Ett DR177 kit kostar lika lite som en renovering av din originalcylinder (borr, kolv mm)Loose Lips City Punk wrote:Japp, idag har domen fallit: trasig packbox = dela motor osv. När man ändå är där så är det väl lika bra att renovera hela motorn med nya lager, packningar osv......och när man ändå är där så börjar man ju fundera på att lite lätt tuna upp motorn, kansle ngt större cyl osv.
Federico
-
- Entusiast
Ok, så till en början funkar det med enbart 177cc kittet? Förgasare osv om man vill bygga vidare sen? DR? är det märket? Hittar man detta på EM?... eller BD?
Vad menas med "viss anpassning"? Tusen frågor......
Vad menas med "viss anpassning"? Tusen frågor......
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
-
- Lärling
Ett DR 177cc kit passar fint på en Sprint utan anpassning. Men för att få ut det mesta av effekten det kan ge dig bör man se till att mer bränsle/luft-blandning kommer till cylindern.
Då brukar man sätta på en större förgasare och för att den större förgasaren ska leverera måste man öka storleken på insuget i motorblocket under förgasaren. Man brukar också förstora kanalerna/portarna vid cylinderfoten i blocket så att mer bränsle kommer in i cylindern. I samband med det kan man också sätta kapen i veven och öppna upp så att veven suger mer bränsle per rotation. Sist men inte minst så krävs en trimljuddämpare så att det hela låter tufft
Trimkit finns lite här och där. t.ex. på SIP
Då brukar man sätta på en större förgasare och för att den större förgasaren ska leverera måste man öka storleken på insuget i motorblocket under förgasaren. Man brukar också förstora kanalerna/portarna vid cylinderfoten i blocket så att mer bränsle kommer in i cylindern. I samband med det kan man också sätta kapen i veven och öppna upp så att veven suger mer bränsle per rotation. Sist men inte minst så krävs en trimljuddämpare så att det hela låter tufft

[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Finns det inte två olika generationer Sprintblock med olika gjutning runt den tredje porten som är det kritiska när man sätter på 177, eller blandar jag ihop det med GL/Sprint?Mike Tropic wrote:Ett DR 177cc kit passar fint på en Sprint utan anpassning. Men för att få ut det mesta av effekten det kan ge dig bör man se till att mer bränsle/luft-blandning kommer till cylindern.
Federico
-
- Lärling
Ja så kanske det är. Jag fick för mig att det gällde tidigare modeller t.ex. GL/Sprint, och att det gällde 2 resp. 3 portar. Jag vet att på VGLA så måste man åtgärda oavsett om man kör med 2 eller tar upp en tredje port.Federico wrote:Finns det inte två olika generationer Sprintblock med olika gjutning runt den tredje porten som är det kritiska när man sätter på 177, eller blandar jag ihop det med GL/Sprint?
För att svara på trådskaparens frågor lite bättre:
Du behöver inte ta upp insug, kanaler osv. Det går att sätta på 177cc kit och enbart justera förgasaren med större munstycken och ställa om förtändningen. En trimljuddämpare är nog ett måste också. Du kommer garanterat få en effekthöjning.
Japp, DR är ett märke, även Polini, Olympia, Pinasco tillverkar 177cc kit
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Kanske beror på vilken 177:a man har, jag körde förr med en Olympia som EM monterade, den var tätad med kemisk metall runt tredje. Skulle renovera den motorn som var en tidig Sprint hade en packningssats till senare modell (inte Veloce) men den passade inte p.g.a modifierad blockgjutning. CalleK kanske har koll på versionerna?Mike Tropic wrote:Ja så kanske det är. Jag fick för mig att det gällde tidigare modeller t.ex. GL/Sprint, och att det gällde 2 resp. 3 portar. Jag vet att på VGLA så måste man åtgärda oavsett om man kör med 2 eller tar upp en tredje port.Federico wrote:Finns det inte två olika generationer Sprintblock med olika gjutning runt den tredje porten som är det kritiska när man sätter på 177, eller blandar jag ihop det med GL/Sprint?
För att svara på trådskaparens frågor lite bättre:
Du behöver inte ta upp insug, kanaler osv. Det går att sätta på 177cc kit och enbart justera förgasaren med större munstycken och ställa om förtändningen. En trimljuddämpare är nog ett måste också. Du kommer garanterat få en effekthöjning.
Japp, DR är ett märke, även Polini, Olympia, Pinasco tillverkar 177cc kit
Federico
-
- Entusiast
Kommer nog till en början att köra "steg 1 trim", dvs enbart cyl + ljudd. Men mycke vill ju ha mer..... Min är ju en 66:a, VLB1, är det 2port eller? Vilket av dessa märken rekommenderas högst? är det DR?
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
en 66:a är tvåports, så antingen bara montera med flytande packning, eller ta upp den tredje porten.
Om du inte byter förgasare kom ihåg att byta upp lågfartsmunstycket några storlekar samt naturligtvis huvudmunstycket.
Olympia vs. DR...ganska lika, ta den du hittar billigt och från firma med existerande kundtjänst
Om du inte byter förgasare kom ihåg att byta upp lågfartsmunstycket några storlekar samt naturligtvis huvudmunstycket.
Olympia vs. DR...ganska lika, ta den du hittar billigt och från firma med existerande kundtjänst
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
-
- Entusiast
Såg att sign Bror säljer obet beg Olympia me ljudd och förgasare på marknaden, dock utan tel eller mejl. Om du Bror eller nån som känner Bror läser detta, sänd ett PM, I´m interested....... F..n, min puls höjdes när jag läste annonsen, är jag sjuk...???
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
-
- Entusiast
Så...nu har det gått ett par dagar och pulsen har lugnat ner sig och beslut taget ang motorn, kommer att bli en "originalrenovering" faktiskt, kanske ett Sito Plus, jag vill ha kvar den fina lunkande gången och låga varvet. Detta är min cruiser, min V50 racer bor för tillfället i en stad på västkusten för översyn och montering av vissa vassa attiraljer....de kommer att komplettera varandra fint....fast visst känns det lite tungt när ingen av dom just nu fungerar...
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
-
- Entusiast
Japp, då kom dagen och så här såg det ut i ett garage någonstans i Sverige hela söndagen 1 november, ingen glasblästring eller annat finlir utan rent av byte av vitala detaljer i en Sprintmotor vars ägare gillar sladda när tillfälle ges...allt enl devisen chrome wont take you home.......
..snart ur, kl är 10..

...ur

..demontering

..cyl av..

..delat..

..ännu mer..

..nya lager, pboxar osv..

Nånstans här pausade vi för pizza på stan och en husvisning..
..ihop..

..honing..

..tändning..

..montering..

..motor i ..

..provkörning 18.30

Givetvis strulade det lite på slutet, fotbromsen var inte org så det blev lite pill och kopplingsvajern ville inte så det fick vi dra en ny, tilläggas bör att jag själv denna dag mest varit hantlangare, observatör och vetgirig elev som bl.a bytte bensinkran. Sen var det bara in med Sprinten i familjebussen och 2,5 timmar senare var vi hemma igen... Oehört skönt att det funkar igen, bara på med långkalsongerna....
..snart ur, kl är 10..

...ur

..demontering

..cyl av..

..delat..

..ännu mer..

..nya lager, pboxar osv..

Nånstans här pausade vi för pizza på stan och en husvisning..
..ihop..

..honing..

..tändning..

..montering..

..motor i ..

..provkörning 18.30

Givetvis strulade det lite på slutet, fotbromsen var inte org så det blev lite pill och kopplingsvajern ville inte så det fick vi dra en ny, tilläggas bör att jag själv denna dag mest varit hantlangare, observatör och vetgirig elev som bl.a bytte bensinkran. Sen var det bara in med Sprinten i familjebussen och 2,5 timmar senare var vi hemma igen... Oehört skönt att det funkar igen, bara på med långkalsongerna....
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)