Frågor om Vespa Touring -61

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Frågor om Vespa Touring -61

Post by colsson »

Image

Hej

Jag är nybliven ägare till en Vespa Touring -61 och har två frågor.
1. Ska man kunna vrida växelhandtaget utan att trycka in kopplingen?
Om inte, vad är slitet och hur fixar jag det?

2. På SIP scooter säljer de två olika kromlist-satser (den nedre kromlisten på min bild) till bakre hjulkåporna. Vilken sats passar min Vespa?
Last edited by colsson on Fri 06 Nov 2009, 06:44, edited 1 time in total.
/ Christian
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Två frågor om Vespa Touring -61

Post by Federico »

colsson wrote:http://i35.tinypic.com/28b6yoi.jpg

Hej

Jag är nybliven ägare till en Vespa Touring -61 och har två frågor.
1. Ska man kunna vrida växelhandtaget utan att trycka in kopplingen?
Om inte, vad är slitet och hur fixar jag det?

2. På SIP scooter säljer de två olika kromlist-satser (den nedre kromlisten på min bild) till bakre hjulkåporna. Vilken sats passar min Vespa?
hej.

man kan vrida i växlar utan att koppla (när motorn är avstängd), men man kan behöva rulla bakhjulet lite.

dina kromlister (i underkant av kåporna) är troligtvis inte original, likaså kromlisten från sadeln till baklyset är någon "standardlist" till bil.

däremot finns det krombågar till bakkåporna som är extratillbehör för vespa
Federico
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Jag kan växla när jag kör utan att koppla, ska man kunna det? Ska det inte finnas nån mekanisk spärr i koppl.handtaget?

Du missförstod nog ang kromlisterna.. Jag undrade vilken listsats på SIP scooter som passar. Inte vad det är som sitter monterat nu.
/ Christian
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

colsson wrote:Jag kan växla när jag kör utan att koppla, ska man kunna det?
Ja :lol:

Ska det inte finnas nån mekanisk spärr i koppl.handtaget?

Nej :lol:
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det blir bra mycket enklare att svara på om du länkar till dessa "listsatser".
/P
colsson wrote:Jag kan växla när jag kör utan att koppla, ska man kunna det? Ska det inte finnas nån mekanisk spärr i koppl.handtaget?

Du missförstod nog ang kromlisterna.. Jag undrade vilken listsats på SIP scooter som passar. Inte vad det är som sitter monterat nu.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

colsson wrote:Du missförstod nog ang kromlisterna.. Jag undrade vilken listsats på SIP scooter som passar. Inte vad det är som sitter monterat nu.
Är det lister som sitter på kåpan eller skyddsbågar utanför kåpan du tänker på?
Federico
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Listerna som sitter längst ner på kåporna. Jag saknar den högra, det syns ju inte på bilden.. :wink:

Sen undrar jag hur man bäst och lättast smörjer upp gasvajern? Gashandtaget går inte tillbaka, utan stannar där man släpper det. Så kallad "semestergas" :(
/ Christian
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

colsson wrote:Listerna som sitter längst ner på kåporna. Jag saknar den högra, det syns ju inte på bilden.. :wink:

Sen undrar jag hur man bäst och lättast smörjer upp gasvajern? Gashandtaget går inte tillbaka, utan stannar där man släpper det. Så kallad "semestergas" :(
som jag skrev tidigare är det inga lister som sitter original eller vad jag vet finns som extratillbehör, alltså inget du hittar hos en scooterbutik. Vill du ändå ha lister där så finns det företag som säljer självhäftande krom-plast list i olika utförande på metervara.

semestergas är standard på Vespa
Federico
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Du kan testa att använda något slags krypsmörjmedel för att smörja upp vajern och insidan av höljet. Det går nog inte att få det till 100% om man inte demonterar hela vajern. Men ska du göra ett grundligt jobb så bör du också ta ut hela handtaget då det är inskjutet i en hylsa inne i styrhuvudet och göra rent och smörja upp rubbet. Det sitter en sprint under som man tar bort och så får man lossa gas- och handbromsvajern. Lite semestergas kommer du dock aldrig komma ifrån
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Mike Tropic wrote:Du kan testa att använda något slags krypsmörjmedel för att smörja upp vajern och insidan av höljet. Det går nog inte att få det till 100% om man inte demonterar hela vajern. Men ska du göra ett grundligt jobb så bör du också ta ut hela handtaget då det är inskjutet i en hylsa inne i styrhuvudet och göra rent och smörja upp rubbet. Det sitter en sprint under som man tar bort och så får man lossa gas- och handbromsvajern. Lite semestergas kommer du dock aldrig komma ifrån
det sitter ju också ett fjädrande bleck i gashandtaget som ligger an mot styrhuvudet, den kan man kapa bort och få mindre friktion i handtaget, bieffekten blir ett gashantag som kan glappa lite och vibrera mer på exempelvis tomgång.
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Federico wrote: semestergas är standard på Vespa
??? Inte alls, det är en fjäder som tröttnat. Men få som orkar fixa det. På min GL (VLA) så går gasen tillbaka om man släpper handtaget. Om fjädern varit med från första början vet jag inte, men visst finns det Vespor utan semestergas.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

vespaco wrote:
Federico wrote: semestergas är standard på Vespa
??? Inte alls, det är en fjäder som tröttnat. Men få som orkar fixa det. På min GL (VLA) så går gasen tillbaka om man släpper handtaget. Om fjädern varit med från första början vet jag inte, men visst finns det Vespor utan semestergas.
jäklar vad många Vespor med trött fjäder jag har eller har provkört och aldrig lyckats ha turen att köra en med tillbakagas, men det är klart material utmattas med tiden.

hur många av er andra har 60-tals vespor där handtaget åker tillbaka?
Federico
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Federico, jag missförstod dig.. :oops:
Jag har sett en massa bilder på Touring Vespor nu och kromlisten är ju inte original. Klantigt av mig.

Ang gashandtaget, så har jag aldrig skruvat Vespa tidigare (Märks det? :lol: ) och jag tänkte då att det kanske var normalt med semestergas eftersom vajrarna kanske går i så snäva böjar?
Jag har heller ingen aning om hur/var man demonterer gashandtag och kommer åt att smörja vajern.

Tack för ert tålamod! :wink:

Sen kom jag på en fråga till när jag ändå är igång..
Heter min Vespa bara "Touring" ? Vad skiljer den isåfall från 150 GS ?
Det blir ju lite lättare att beställa delar om man vet exakt vad det är man har. :wink:
Last edited by colsson on Wed 04 Nov 2009, 17:10, edited 3 times in total.
/ Christian
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

SS och GS160 och Rally har då gått att få att glida tillbaka snyggt med lite rengöring och smörjmedel. 50-talarna inga problem.
/P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Våra fem:
- Min GL drar tillbaka.
- GS:n återdrar sig oftast men hakar sig fast emellan.
- Esas GL tycker jag mig minnas att drar tillbaka
- SS:n, hmmm, tror den tillbakadrar, kommer inte ihåg några skrik...
- Rallyn, som inte drar tillbaka, skriker som *** när jag växlar eftersom jag är van att inte vrida tillbaka manuellt. Oändligt genant. Esa säger att han fixar det sedan när han ids. Rallyn är hans tills dess.

Och det är nog så med de flesta, för jobbigt att åtgärda ("Den fungerar ju...").
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

mina glider tillbaka när motorn är igång och allt vibrerar, är det det ni menar?
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Öh? Glider nog tillbaka även om motorn inte är igång... Men jag gasar mera sällan när motorn inte är igång. :D

Touring finns det tre eller fyra av, beroende vem man frågar:
- VGL
- VGLA
- VGLB
- och ev. VLA

Alla fyra är också GL. Bokstäverna hittar du i början på ditt ramnummer. T.ex. VGLA1T *12345*. Och bra är att kolla att också motorn har motsvarande modell där ramnumrets T är ersatt med ett M. Numren stämmer inte överens med ramen. T.ex. VGLA1M *125678*.

Du har antingen en VGLA eller VGLB. VGLB har fyra växlar medan A har tre. När du beställer saker och ting så bör du veta modellen och året, emellanåt behöver man rentavt ramnumret för att få rätt. Bra att skriva in i t.ex. sin mobil, som man väl oftast har med sig. Om man impulsivt besluter sig att shoppa på jobbet (internet) eller råkar gå förbi sin favoritVespareservdelsaffär.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

vespaco wrote:Öh? Glider nog tillbaka även om motorn inte är igång... Men jag gasar mera sällan när motorn inte är igång. :D
då får jag helt enkelt skärpa till mig och göra en ordentlig smörjning av mina gamla ras ;)
Federico
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Ok, ja, det står ju VGLB1T på min.
150 GS då? Är det en helt annan modell?
/ Christian
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

GS 150 är en helt annan modell. Den hör till produktlinjen som var mera sportiga. Men touringarna har visst en GS-gaffel så litet GS har du ändå. :)

VGLB är en mera sällsynt modell, bara 13.000 tillverkade, så grattis till det! Och din är tydligen i seriens början, eftersom den har grodyngel. De senare har en smal prydnadslist, typ GS 160, men litet längre.
BD-Robert
Entusiast
Entusiast
Posts: 137
Joined: Fri 07 Aug 2009, 19:13

Post by BD-Robert »

för att återgå till frågorna
GL "som den heter utanför Sverige" är en mkt vanligare men för den delen mkt trevlig scooter ändå..
GS är top of the line..med dubbel så mkt effekt..
din maskin ser mkt trevlig ut fast vissa saker skulle göra den ännu finare
du har tex fel sorts sadel, GL har enkelsadel med sk bönpall baktill
vad gäller dem stora listerna på sidan "som kallas av vespa folk för tex barocklister " finns dem endast till salu utav min firma
www.bd-scooters.com
just nu är sidan nere pga hackerattack..
förutom dem lister så ska det inte finnas några andra lister vare sig längst ner på sidokårna eller längst med svetsfogen bakom sadeln..
sen ser jag att under styret på insidan av skölden så verka det vara en massa småbultar..
dem ska inte vara där ..
mitt företag finns i Sverige och jag svarar oftast inom 1 timme från att mailen har kommit in..
ha en trevlig kväll..
Robert Hjort
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

BD-Robert wrote: din maskin ser mkt trevlig ut fast vissa saker skulle göra den ännu finare
du har tex fel sorts sadel, GL har enkelsadel med sk bönpall baktill
de flesta svenska hade trekantsadel och bönpall, men i exempelvis Danmark hade nästan alla dubbla trekantsadlar. Helt säkert kunde man köpa en helt ny GL med långsadel som din colsson. Ingen av sadeltyperna kan anses vara fel då alla versioner fanns just de åren GL såldes.

GS150 däremot hade alltid långsadel av en mer kilformad typ, men GS150 har en helt annan karosstyp också. Det är inte mycket som stämmer mellan GS och GL, men man kan väl åndå säga att GL är den modell som är mest lik GS rent formmässigt
Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Är grodynglen flyttade förresten, eller sitter de alltid så där snett? Är det inte snyggare om de följer pressningen i kåpan?
Pressningen ser man ju inte men jag antog att den höll samma linje som luckan.
User avatar
borje
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 39
Joined: Mon 05 Jan 2009, 14:17
Location: Borås

Post by borje »

Det kanske inte skall vara grodyngel på 61-62'orna - de som har modell VGLB1T? Listerna kan blivit utbytta?

Image
**********************
Touring 150cc, 62'a, VGLB1T
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Paka wrote:Är grodynglen flyttade förresten, eller sitter de alltid så där snett? Är det inte snyggare om de följer pressningen i kåpan?
Pressningen ser man ju inte men jag antog att den höll samma linje som luckan.
de följer inte en linje på kåpan, kolla denna annons från 1961

Image
Federico
Post Reply