Ny tvåcylindrig lambretta motor

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Nicklas
Nybörjare
Nybörjare

Ny tvåcylindrig lambretta motor

Post by Nicklas »

Som topicen säger:http://www.lambretta.co.uk/page.html
Kul att det finns de som utvecklar än idag.

/Nicklas
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det utvecklas alldeles oerhört mycket högteknologiska prylar till speciellt Lambretta.

På min egen sitter bl a:
* Nicasil-cylinder (Mugello)
* elektronisk tändning med automatiskt variabel förtändning (Varitronic)
* utanpåliggande hydraulisk skivbroms (Scootrs)
* gastrycksstötdämpare bak (från Yamaha R1)

MB Developments i UK har tagit fram nya vevpartier, nya förstärkta kolvar mm mm. Och TS1-kittet är en klassiker vid det här laget.

Men det är inte gratis 8). Och det är inte oomtvistat, vissa hävdar att original är det enda rätta på en veteran.
/jens
Nicklas
Nybörjare
Nybörjare

Post by Nicklas »

Lite bilder på skönheten.

Image
Image
Image
Image
Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Finns det någon prisuppgift?/L
Nicklas
Nybörjare
Nybörjare

Post by Nicklas »

Njae, tror att det är premiärvisning 20 eller 21 maj, sen lär det komma ett pris.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

****, hur mycket soppa drar den? en "vanlig" hyfsat trimmad lambretta drar väl 0,7-1L/milen om man gasar. 2 liter V-power+TTS........ Men vad gör väl det när man har kul?

Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

"sen lär det komma ett pris"

På ett engelskt forum talade någon om £4000. alltså mellan 50- och 60 000 kr. Inget för mig alltså :cry:
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />"sen lär det komma ett pris"

På ett engelskt forum talade någon om £4000. alltså mellan 50- och 60 000 kr. Inget för mig alltså :cry:
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<font size="2">hur mycket har dina trim och prestandaprylar kostat så här långt?</font id="size2">
<font size="1">På min egen sitter bl a:
* Nicasil-cylinder (Mugello)
* elektronisk tändning med automatiskt variabel förtändning (Varitronic)
* utanpåliggande hydraulisk skivbroms (Scootrs)
* gastrycksstötdämpare bak (från Yamaha R1)</font id="size1">

<font size="2">nyfiken</font id="size2">

Federico
Nicklas
Nybörjare
Nybörjare

Post by Nicklas »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />****, hur mycket soppa drar den? en "vanlig" hyfsat trimmad lambretta drar väl 0,7-1L/milen om man gasar. 2 liter V-power+TTS........ Men vad gör väl det när man har kul?

Federico

Och det gör ju att man kommer ca: 4 mil, på en standard lambrettatank, innan det är dags att tanka. Härligt!

/Nicklas
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Fast det finns ju extrastora tankar också :) Den största jag sett är på 17 liter. Fast då får man ta bort verktygsfacket och original luftrenarburken för att få plats med den.

Vad min trimdelar kostat undrar du Federico? Hela Lambrettan, med fler hitec-delar än jag räknade upp här, har kostat mindre än listpriset på en ny Vespa GT200 eller typ en kvarts ny HD. Ganska bra valuta för pengarna egentligen :D
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />
Vad min trimdelar kostat undrar du Federico? Hela Lambrettan, med fler hitec-delar än jag räknade upp här, har kostat mindre än listpriset på en ny Vespa GT200 eller typ en kvarts ny HD. Ganska bra valuta för pengarna egentligen :D
/jens

det är bra, valet mellan GT200 och trimmad Lambritta är inte svårt.

men det är inte heller svårt att bränna pengar på sin scooter, bara en sån sak som att byta alla skruv till rostfritt (populärt just nu) kan kosta en hel del, onödigt tycker vissa, ett måste tycker andra.... kul att det produceras så mycket delar just nu.
visste ni att man får en tyngre scooter med rostfritt istället för stål! men det får väl kompenseras med karossdelar i karbon.

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Ser ut att kunna bli bra varmt mellan cylindrarna... Jag skulle nog vänta ett par år tills motorn varit ute på marknaden tills jag lägger ner dom stålarna...
Men jätteskoj att det utvecklas något sådant här!

/C
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

[Rostfria eller syrafasta skruv & mutter är rätt billiga i de vanligaste dimensionerna hos Biltema & Clas Ohlson.
Syrafast stål kan i sämsta fall vara 1% tyngre än olegerat stål, d.v.s. 5 gram (eller vikten av 5 cigg.) på ett ½ kg skruv & mutter. Slipar eller svarvar man bort texten på skruvskallarna blir skillnaden mindre.:D

Samma mängd skruv, ½ kg i Titan blir 288 gram lättare (eller vikten av 288 cigg.)

Happy screwing:D:D
L
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Ni har väl inte glömt bort orginalet som innocenti själva byggde på 60-talet, lär vara grymt skön att köra;

http://www.lcgb.co.uk/scooters/prototype.html

scrolla ned för bilder på twinnen, längre ner så finns ett par filmsnuttar när vittorio Tessa gasar hemma på gatan med twinnen, grymt ljud!

varför byter ni inte ut edra skruvat till titanskruv istället, håller bra, rostar inte och väger betydligt mindre än rostiga stålskruv :D

full gas / Ola B Linköping

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Samma mängd skruv, ½ kg i Titan blir 288 gram lättare (eller vikten av 288 cigg.)

billigt med titan av bästa kvalitet!

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

billigt med titan av bästa kvalitet!

Federico

Ringde EDSTRACO AB & frågade, c:a 32 + moms för M8 x 35 av legerad titan, starkare än syrafast stål, 10 ggr dyrare än clas Ohlsons syrafasta.
Det kostar & ligga på topp!
<font color="navy"><b>
<font size="3">Happy screwing L</font id="size3"></b></font id="navy">:D
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Har ofta funderat på att låta tillverka en vevstake i Titan, med härdade stållagerbanor. Vore kul att prova, är det bara jag som är tokig nog?/L
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Har ofta funderat på att låta tillverka en vevstake i Titan, med härdade stållagerbanor. Vore kul att prova, är det bara jag som är tokig nog?/L

till vespa?

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ja, P200
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Alltså, kommer det en sån, så tar jag ett banklån och köper en! Finns inget som låter så skönt som en tvåtaktstwin, och sen att få det på en Lambretta...oooooooohhhh. *gråter av längtan*.

Men, bara för att det finns bilder på den och en fungerande prototyp innebär ju för den sakens skull att den någonsin kommer att gå att köpa. Alla 150-blocksägare väntar väl sedan länge och fortfarande på Imola Super Seven från Tino... Så jag skulle bli förvånad om denna motor verkligen går till produktion. Men som sagt, kommer den så belånar jag lägenheten. Bara jag får puttra runt med två cylindrar så.

Mvh

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nicklas</i>
<br />Som topicen säger:http://www.lambretta.co.uk/page.html

/Nicklas
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Alltså, kommer det en sån, så tar jag ett banklån och köper en! Finns inget som låter så skönt som en tvåtaktstwin, och sen att få det på en Lambretta...oooooooohhhh. *gråter av längtan*.

Men, bara för att det finns bilder på den och en fungerande prototyp innebär ju för den sakens skull att den någonsin kommer att gå att köpa. Alla 150-blocksägare väntar väl sedan länge och fortfarande på Imola Super Seven från Tino... Så jag skulle bli förvånad om denna motor verkligen går till produktion. Men som sagt, kommer den så belånar jag lägenheten. Bara jag får puttra runt med två cylindrar så.

Mvh

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nicklas</i>

/Nicklas

Det måste vara mycket investerat i konstruktion & gjutformar, så om motorn funkar som avsett kan den säkert bli en storsäljare.
Jämför med HD, till den finns nog 20 olika eftermarknadsmotorer, med olika cylindervolym o effekt.

Leif
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Nu vill jag ju på inget sätt förringa Lambretta, men nog är väl antalet trimsugna HD-entusiaster rätt många fler och mer penningtäta än dom som kör Lambretta och är beredda att trimma på den nivån? För HD borde det vara enklare att räkna hem en stor investering i en egendesignad motor/trim. Eller?

Att göra ETT motorblock och manuellt anpassa det så att det funkar är en sak. Fixa till en ekonomiskt hållbar process, maskineri och band för storskalig tillverkning och god kvalité, en annan tyvärr. Jag hoppas den blir verklighet, men det känns lite tveksamt hur den skulle kunna betala sig.

Mvh

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Alltså, kommer det en sån, så tar jag ett banklån och köper en! Finns inget som låter så skönt som en tvåtaktstwin, och sen att få det på en Lambretta...oooooooohhhh. *gråter av längtan*.

Mvh

/Guran

/Nicklas

Det måste vara mycket investerat i konstruktion & gjutformar, så om motorn funkar som avsett kan den säkert bli en storsäljare.
Jämför med HD, till den finns nog 20 olika eftermarknadsmotorer, med olika cylindervolym o effekt.

Leif
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Nu vill jag ju på inget sätt förringa Lambretta, men nog är väl antalet trimsugna HD-entusiaster rätt många fler och mer penningtäta än dom som kör Lambretta och är beredda att trimma på den nivån? För HD borde det vara enklare att räkna hem en stor investering i en egendesignad motor/trim. Eller?

Att göra ETT motorblock och manuellt anpassa det så att det funkar är en sak. Fixa till en ekonomiskt hållbar process, maskineri och band för storskalig tillverkning och god kvalité, en annan tyvärr. Jag hoppas den blir verklighet, men det känns lite tveksamt hur den skulle kunna betala sig.

Mvh

/Guran

[<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Visst är HD-entusiasterna fler och mer penningtäta. Jag har hört någonstans att:
-”I USA kan man sälja tiotusen av vad som helst.” Jag tror det är nära sanningen, och det är ju där många HD-åkare bor. Medelåldern är nog högre hos de som kör HD, än för scooterister, de har hunnit få en mer ordnad ekonomi. Samtidigt har ekonomin förbättras över lag.
Om jag har fattat det rätt har Tino Sacchi lång erfarenhet av att tillverka effektprylar till scooters, så kunskap om motorer, produktion, ekonomi och marknad finns där.
En ny motor ligger i tiden, den som har haft alla värtingprylarna på motorn några år och som det kliar i fingrarna på att uppgradera ytterligare eller köpa en Honda, får här ett lockande alternativ. För Tino Sacchi, som har tillverkat motordelar länge, måste en komplett motor vara en naturlig utveckling.

<font color="teal"><b><i>Scooter"<b><font size="3">RIDE FREE</font id="size3"></b>"hälsningar</font id="teal">
<font color="navy">Fritte</font id="navy"></i></b> :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br />****, hur mycket soppa drar den? en "vanlig" hyfsat trimmad lambretta drar väl 0,7-1L/milen om man gasar. 2 liter V-power+TTS........ Men vad gör väl det när man har kul?

Federico

Det stämmer inte riktigt. En vass 2 x125cc har samma vikt & samma luftmotstånd som en trimmad 125cc. För att ligga i samma hastighet använder båda lika många hkr.
Kawasakis luftkylda trecylindriga 750cc 2-takt var en riktig monsterhoj på 70-talet, jag har för mig att den drog c:a litern/mil.

<font color="teal"><b><i>Scooter"<b><font size="3">RIDE FREE</font id="size3"></b>"hälsningar</font id="teal">
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>

Federico

Det stämmer inte riktigt. En vass 2 x125cc har samma vikt & samma luftmotstånd som en trimmad 125cc. För att ligga i samma hastighet använder båda lika många hkr.
Kawasakis luftkylda trecylindriga 750cc 2-takt var en riktig monsterhoj på 70-talet, jag har för mig att den drog c:a litern/mil.

OK, men hur fungerar det då? 3x150cc MÅSTE dra mer än 1x150cc i mitt huvud, troligtvis inte tre gånger så mycket eftersom det bara är en transmissionsförlust på motorn (även på tomgång), skulle vara spännande med en kalkyl på det hela....
Federico
Post Reply