Väldigt länge har jag haft en Super Sport från -66 liggande i lådor som väntat och väntat på att renoveras.
Inspirerad och full av ny energi efter flytt till nytt garage påbörjade jag i helgen renoveringen av motorn.
Blev jätteförvånad när jag skulle klyva motorn. Efter att ha provat fram och tillbaka med olika nycklar och hylsor kom jag fram till att den nyckel som passade bäst på muttrarna till vevhusbultarna var en tum-nyckel (7/16 har jag för mig).
Trodde Vespa var rakt igenom metriska? Som Triumph-ägare hade jag sett fram emot lite metrisk konsekvens men så verkar inte vara fallet?
Eller?
/simon
Tum eller mm på ss180?
Tum eller mm på ss180?
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Tackar för info!
Det var det jag trodde att det skulle vara metriskt.
Nåt är lurt med andra ord! Ska ta fram gängmåttet och mäta upp gängorna och se om dom är som ska. Undrar i så fall vad det är för egendomliga muttrar som sitter där? Metriska på insidan och tum på utsidan.
Det här börjar bra...
/simon
Det var det jag trodde att det skulle vara metriskt.
Nåt är lurt med andra ord! Ska ta fram gängmåttet och mäta upp gängorna och se om dom är som ska. Undrar i så fall vad det är för egendomliga muttrar som sitter där? Metriska på insidan och tum på utsidan.
Det här börjar bra...
/simon