Utbytesmotor - P(X)200 - Frågor

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Utbytesmotor - P(X)200 - Frågor

Post by superkassen »

Hej,

Ska bli lite aktiviteter i vinter, men innan det kan dokumenteras så behöver jag alla delar..

1)
Söker tips på vart man kan få tag i en beg. PX200 eller P200 motor? Förutom att köpa en hel scooter som dyker upp på typ blocket, hur är marknaden för enbart motorn.
MC skrot, bilskrot?, utomlands? mm (bor i skåne)
Eller ngn som har på lager?

2)
Ungefär hur mkt får man vara bereddd att betala?
(för en fungerande motor utan renoveringsbehov)

3)
Är det ngn årsmodell som är att föredra?. Har läst lite olika om att kvalitet ändrats mm med åren.
Vill helst ha mest effekt med 12hp - är det senare årsmodell och sämre än 10hp varianterna?

Tacksam för svar
/H
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Utbytesmotor - P(X)200 - Frågor

Post by Hedge »

1) Leta, leta, leta...slåss med alla andra som letar, letar, letar. Eller beställa en komplett från t ex SIP eller Scooter Center...för runt 20 tusen.
Bilskrotar, moppehandlare, vespamekar...

2) En fullt fungerande motor utan renoveringsbehov får du utan problem betala över 5000:- för. Förmodligen uppåt 10 tusen. Som sagt, en helt ny PX200-knota går för 17+frakt hos SIP i tyskland.

Köper man en risig motor för ett par, tre tusen och renoverar den själv så stannar oftast slutnotan på inköpspris + 5000:-.

3) P200-motorn är att föredra om man bara diskuterar effekt, då den är ett par hästar starkare än den senare, PX, varianten. Men, den senare har bättre växellåda och lite annat som är bättre.

Mvh

Guran
superkassen wrote:Hej,

Ska bli lite aktiviteter i vinter, men innan det kan dokumenteras så behöver jag alla delar..

1)
Söker tips på vart man kan få tag i en beg. PX200 eller P200 motor? Förutom att köpa en hel scooter som dyker upp på typ blocket, hur är marknaden för enbart motorn.

2)

3)
Är det ngn årsmodell som är att föredra?. Har läst lite olika om att kvalitet ändrats mm med åren.
Vill helst ha mest effekt med 12hp - är det senare årsmodell och sämre än 10hp varianterna?

Tacksam för svar
/H
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by superkassen »

Tack för svaren,

Gällande detta:
"3) P200-motorn är att föredra om man bara diskuterar effekt, då den är ett par hästar starkare än den senare, PX, varianten. Men, den senare har bättre växellåda och lite annat som är bättre."

- Vad är det mera än växellådan som är bättre i PX?
- Överväger fördelarna i PX mot P som har mera effekt?
- Några problem med P varianten som gjorde att de sänkt effekten till senare PX modellen?
- Vilka årsmodeller är det som gäller? Ngn gräns när en PX eller P har bättre/sämre kosntruktion?
- Vid normala användnings förhållanden, vid köp av en beg. P/PX motor - Unegfär hur långt kan den rullat innan man får räkna med att riva ner och renovera motorn? Dvs. När vet man motorn har eller nära renoveringsbehov?, (förutom om den ej fungerar, är skuren)

Mvh Henrik
Hedge wrote:1) Leta, leta, leta...slåss med alla andra som letar, letar, letar. Eller beställa en komplett från t ex SIP eller Scooter Center...för runt 20 tusen.
Bilskrotar, moppehandlare, vespamekar...

2) En fullt fungerande motor utan renoveringsbehov får du utan problem betala över 5000:- för. Förmodligen uppåt 10 tusen. Som sagt, en helt ny PX200-knota går för 17+frakt hos SIP i tyskland.

Köper man en risig motor för ett par, tre tusen och renoverar den själv så stannar oftast slutnotan på inköpspris + 5000:-.

3) P200-motorn är att föredra om man bara diskuterar effekt, då den är ett par hästar starkare än den senare, PX, varianten. Men, den senare har bättre växellåda och lite annat som är bättre.

Mvh

Guran
superkassen wrote:Hej,

1)

2)

3)

Tacksam för svar
/H
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Hedge wrote:P200-motorn är att föredra om man bara diskuterar effekt, då den är ett par hästar starkare än den senare, PX, varianten. Men, den senare har bättre växellåda och lite annat som är bättre.
Är det verkligen så? Har hört det många gånger men för mig känns det som en myt. Jag har kört många P och PX men ingen otrimmad har gått bättre än min nuvarande PX200 2002. Den är pigg som tusan och toppar uppåt 115 (mätarfart) med mig (tämligen lätt man) på. Du vet Guran, min vanliga svarta som varit i Finland två år nu. Jag vet att det sålts nedtrimmade PX200 bl a nere i Tyskland men det är en annan sak.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jag & Bufflig åker mycket ihop, Han på en 99 PX200 & jag med en 81 P200E. Både ax o toppfart är snarlika, hans kan till o med vara mer snarlikt. Varför skulle man i detta hästkraftsglada samhälle sänka effekten på en väl fungerande motor?

Hmm, bläddrade igenom Vespa tecnica #5, där står det 12,35 hp för P200, för 99 PX200 7,8kW dvs 10,6 hp... :-?
BD-Robert
Entusiast
Entusiast

Post by BD-Robert »

fast en PX 125 eller 150 är att föredra..
billigare i inköp, går tom bättre om man trimmar den än 200..
o sist men inte minst mkt billigare i inköp
jag kan ordna fram en från italien från 5-6 tusen
sista pe200 jag sålde gick till finland för 8000 kr "för en komplett maskin + extra delar.."
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Men en otrimmad 200 har väl en mycket behagligare gång än en trimmad 125?
BD-Robert
Entusiast
Entusiast

Post by BD-Robert »

en trimmad motor lever gärna på varv .. köper man en px 125 så får man en kortare slag som lämpar sig bättre för varv, sen får du på köpet en tätare låda ..o som sagt bättre pris..
sen är det så att det är mkt billigare att köpa en 125/150 motor ..
jag får känslan att PX 200 kommer att bli mkt eftertraktad med tiden.. priserna kommer att stiga mer o mer och exporten blir större ut från Sverige..
redan nu har jag sålt flera till utlandet
jag tog hem cirka 10 150 motorer förra året och alla blev kanonnöjda med dem..
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

BD-Robert wrote:en trimmad motor lever gärna på varv .. köper man en px 125 så får man en kortare slag som lämpar sig bättre för varv, sen får du på köpet en tätare låda ..o som sagt bättre pris..
Slaget är detsamma, 57 mm, på PX125, PX150 & PX200.

Lådan är densamma förutom att 4:an är något lägre.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

fritte wrote:Hmm, bläddrade igenom Vespa tecnica #5, där står det 12,35 hp för P200, för 99 PX200 7,8kW dvs 10,6 hp... :-?
Min PX200 2002 har enligt regbeviset 9 kW, dvs c:a 12,3 hk. Jag tror att det här är beroende på nationell lagtiftning i t ex Tyskland.

Jag har kört både PX125 och PX200 rätt mycket. Min åsikt är att PX125 är jättetrevlig när jag åker ensam i stadstrafik men så fort jag ska ut på landsväg eller har passagerare är det PX200 som gäller. Mycket bättre bottendrag, och den gör på 3:an ungefär vad 125:an gör på 4:an.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jencla wrote:Min PX200 2002 har enligt regbeviset 9 kW, dvs c:a 12,3 hk. Jag tror att det här är beroende på nationell lagtiftning i t ex Tyskland.
tror det också :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

BD-Robert wrote:en trimmad motor lever gärna på varv .. köper man en px 125 så får man en kortare slag som lämpar sig bättre för varv, sen får du på köpet en tätare låda ..o som sagt bättre pris..
sen är det så att det är mkt billigare att köpa en 125/150 motor ..
jag får känslan att PX 200 kommer att bli mkt eftertraktad med tiden.. priserna kommer att stiga mer o mer och exporten blir större ut från Sverige..
redan nu har jag sålt flera till utlandet
jag tog hem cirka 10 150 motorer förra året och alla blev kanonnöjda med dem..
Så du säljer alltså begagnade PX200-motorer utomlands och importerar PX125-motorer som du säljer här??
Tycker du att vi ska ha mindre motorer här?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

fritte wrote:
jencla wrote:Min PX200 2002 har enligt regbeviset 9 kW, dvs c:a 12,3 hk. Jag tror att det här är beroende på nationell lagtiftning i t ex Tyskland.
yes, Tyskland hade strypta PX200
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by superkassen »

Verkar vara svårt får tag på det som jag letar efter, P(X)200 motor

Vad är möjligheterna att importera en motor?

- Italien
- Indien typ lml
- Vietnamn

Vilka motorer är det som de har där, enbart PX150 och ej 200?
Ngn som gjort detta och har efarenheter?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare

PX 200e

Post by Chris_Crocko »

Hej

Jag flänger runt Stockholm på en PX 200e från 1984 och kan bara instämma med tidigare inlägg, bra med kraft fartresurser som räcker till kombinerat med tillförlitlighet, vad mer behöver man?
Är dock precis som andra intresserad av att det skall kunna gå fortare ibland så jag håller ögonen öppna för en extra motor som skulle kunna få bli en lite vassare variant än orginal.

Förrutom vid stillastående start så används bara 2:an och 3:an det ger mig ett spann från krypfart upp till dryga 90 i mätarfart vilket täcker alla mina behov i stadstrafik iaf. Sen finns det andra aspekter på trafiken i sthlm som gör att jag håller på att bygga en lite vassare V50 för jobbpendligen då jag får nyttja vägar som inte är fyllda med köande bilar men det är ju ett typiskt sthlms problem.

Jag håller utkik på ebay i både england och tyskland där det finns gott om begagnade delar och rätt OK utbud på vespa motorer av olika slag. Visst det kostar frakt och det är en chansning att beställa osett, en så är det ju med det mesta som man inte kan plocka upp hor den lokale handlaren och få är ju de som vill betala för det extra servicen så det kommer nog inte bli bättre utbud av delar till äldre vespor.

När det gäller var an skall ha för storlek av motor så är detta snarare behovsbaserat än en ekonomisk fråga. Kör man längre sträckor i högre fart med mer last så är en större motor alltid mer ekonomisk i längden, delarna kan vara dyrare men service intervallen är oxå generösare. En mindre motor går naturligtvis att få ut mycket effekt ur, men högre varv är oxå mer slitage så totalekonomin är nog ganska lika skulle jag vilja säga.

Trivs man på en högvarvig vespa där man får jobba med växlarna och det är acceleration framför fart som är tjusningen så är nog en 125 motor med lite godis en kul leksak. Vill man dock cruisa fram i trafiken mer en vespa som har helt OK bottendrag och kan ligga på en vilsamt varvtal även i marchfart så är en 200 med eller moderat trimmad nog ett rätt val.
Men då vi människor oftast vill ha allt så är det väl bara rätta in dig i ledet och se till att du har ett rymligt garage så att du kan ha en vespa för varje ändamål då du till slut ändå kommer att hamna där.

Jag har inte avverkat enorma mängder av mil på någon av mina vespor då det finns passion för andra fordon i mitt liv oxå, men det finns massor av erfarna personer som kan rätta mig nu eller hålla med. Min gissning är att man bör få ut åtminstone ca 2000 mil ur en PX200 motor innan den behöver rivas om man kör "normalt" kan man göra jobbet själv så innebär detta att byta alla lager, tätningar mm hona cylinder och byta kolv bör hamna på 1-1,5 Sek per glad mil som man fått njuta av vespan vilket får anses som en väldigt billigt motornöje och svårslaget oavsett vad man väljer att åka på.

Vet inte om du blev något klokare, vill du skruva själv, köp en motor via någon av alla de kanaler som erbjuds på webben och renovera så är vinternöjet räddat. Vill du bara åka, köp en ny motor från något av alla företagen som har såna att tillhandahålla i förslagsvis Tyskland utbudet är från orginal upp till runt 30Hk viket dom flesta klarar sig fint med.

Trevlig åkning

Chris
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: PX 200e

Post by superkassen »

Hej,
tack för ditt svar.
har kollat på eBay, engelska pundet är nu 'billigt', men hade gärna köpt en 200 motor av ngn i sverige om det finns.

fFnns som du säger nya px200 motorer med upp till 30hp.
Håller dessa eller är de toktrimmade och för racing?

2Komponenten:

- Malossi 210, Kolben bearbeitet
- MecEur Langhub Lippenwelle 60 mm, zusätzlich am Hubzapfen verschweißt!
- MMW-2 Membranstutzen für 30er Vergaser. Wir empfehlen den Mikuni TMX 30.
- RD 350 Membrane
- CNC gefräster Zylinderkopf, angepasst auf den Kolben, Verdichtung liegt bei 10,5:1
- Piaggio Cosa Kupplung, verstärkt mit Ring und stärkeren Federn
- Piaggio Lusso 4-Gang Getriebe
- Piaggio Elestart Lüfterrad 2,1 kg
- Original Piaggio 200 Gehäuse
- Kleinteile (sämtliche Motorschrauben, Muttern, Gehäusebolzen, Dichtungen, Lager, Simmerringe, Schaltraste, Kickstarter, Zylinderhaube, Polrad- und Schaltrastenabdeckung, Zündkabel, Kerzenstecker, Zündkerze, Kurbelwellenkeile, Bremsbeläge hinten, etc.)"

Chris_Crocko wrote:Hej

Jag flänger runt Stockholm på en PX 200e från 1984 och kan bara instämma med tidigare inlägg, bra med kraft fartresurser som räcker till kombinerat med tillförlitlighet, vad mer behöver man?
Är dock precis som andra intresserad av att det skall kunna gå fortare ibland så jag håller ögonen öppna för en extra motor som skulle kunna få bli en lite vassare variant än orginal.

Förrutom vid stillastående start så används bara 2:an och 3:an det ger mig ett spann från krypfart upp till dryga 90 i mätarfart vilket täcker alla mina behov i stadstrafik iaf. Sen finns det andra aspekter på trafiken i sthlm som gör att jag håller på att bygga en lite vassare V50 för jobbpendligen då jag får nyttja vägar som inte är fyllda med köande bilar men det är ju ett typiskt sthlms problem.

Jag håller utkik på ebay i både england och tyskland där det finns gott om begagnade delar och rätt OK utbud på vespa motorer av olika slag. Visst det kostar frakt och det är en chansning att beställa osett, en så är det ju med det mesta som man inte kan plocka upp hor den lokale handlaren och få är ju de som vill betala för det extra servicen så det kommer nog inte bli bättre utbud av delar till äldre vespor.

När det gäller var an skall ha för storlek av motor så är detta snarare behovsbaserat än en ekonomisk fråga. Kör man längre sträckor i högre fart med mer last så är en större motor alltid mer ekonomisk i längden, delarna kan vara dyrare men service intervallen är oxå generösare. En mindre motor går naturligtvis att få ut mycket effekt ur, men högre varv är oxå mer slitage så totalekonomin är nog ganska lika skulle jag vilja säga.

Trivs man på en högvarvig vespa där man får jobba med växlarna och det är acceleration framför fart som är tjusningen så är nog en 125 motor med lite godis en kul leksak. Vill man dock cruisa fram i trafiken mer en vespa som har helt OK bottendrag och kan ligga på en vilsamt varvtal även i marchfart så är en 200 med eller moderat trimmad nog ett rätt val.
Men då vi människor oftast vill ha allt så är det väl bara rätta in dig i ledet och se till att du har ett rymligt garage så att du kan ha en vespa för varje ändamål då du till slut ändå kommer att hamna där.

Jag har inte avverkat enorma mängder av mil på någon av mina vespor då det finns passion för andra fordon i mitt liv oxå, men det finns massor av erfarna personer som kan rätta mig nu eller hålla med. Min gissning är att man bör få ut åtminstone ca 2000 mil ur en PX200 motor innan den behöver rivas om man kör "normalt" kan man göra jobbet själv så innebär detta att byta alla lager, tätningar mm hona cylinder och byta kolv bör hamna på 1-1,5 Sek per glad mil som man fått njuta av vespan vilket får anses som en väldigt billigt motornöje och svårslaget oavsett vad man väljer att åka på.

Vet inte om du blev något klokare, vill du skruva själv, köp en motor via någon av alla de kanaler som erbjuds på webben och renovera så är vinternöjet räddat. Vill du bara åka, köp en ny motor från något av alla företagen som har såna att tillhandahålla i förslagsvis Tyskland utbudet är från orginal upp till runt 30Hk viket dom flesta klarar sig fint med.

Trevlig åkning

Chris
BD-Robert
Entusiast
Entusiast

Post by BD-Robert »

som svar på tidigare frågan om jag säljer 200 till utlandet o tar hem 125/150 till Sverige..
endast pga att folk tycker det är för dyrt med 8000 för en komplett 200..
hade den länge här på annons och folk tyckte det var för dyrt..
sen hörde en från Finland av sig och då blev den såld..
en kanonfin px200E lite risig i lack med endast 3000 km..
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

superkassen wrote:Verkar vara svårt får tag på det som jag letar efter, P(X)200 motor

Vad är möjligheterna att importera en motor?

- Italien
- Indien typ lml
- Vietnamn

Vilka motorer är det som de har där, enbart PX150 och ej 200?
Ngn som gjort detta och har efarenheter?
Hej, i Indien och Vietnam har de ej PX200, bara 150
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Den mest sålda PX:en är den med 150 cc-motor. :lol:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Nya LML 150 cc motorer 7,8 hkr säljes för 7'500:- från
http://www.scooterdelen.se/retroscoot.html
:)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Före detta scootech.
/P
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Paka wrote:Före detta scootech.
/P
Samma motor kostar 50% mer hos SIP! :D
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

7,8HK, är det samma som i piaggios PX150? Eller är det mindre?

Verkar vara ett bra pris.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

vespaman wrote: Verkar vara ett bra pris.
Det är tiotusen mindre än vad SIP tar för PX200-motorn.. :)
Post Reply