Jo, så är det, det luktar bränt gummi om min LX 125:a när jag stannar efter att ha kört typ 2 km, det luktar ganska mycket, och jag ser ingen "gummirök".
Vespan går som den ska, alltså inget att anmärka på i övrigt, förutom gummidoften då.
Inget slirande på remmen, men man kan ju misstänka det när gummidoften gör sig påmind.
Vad tror ni?
Mvh
vägkung
Luktar bränt gummi??
Körde en liten tur idag för att kolla igen, jag stannade vespan efter c:a 3 km, och gummilukten kommer onekligen från vänstra sidan (i färdriktningen) av vespan.
Kanske det kan indikera remmen???
Nu ska ju vespan in på 100-mila service snart, jag får väl be mekanikern kolla på remmen också då.
Fast jag har ju stor lust att ta bort kåpan och kolla själv, men kanske jag "bryter" någon garantiregel då.
Och skulle det vara remmen undrar jag ju varför den slitits sönder på bara 100 mil, den borde ju hålla för mer än c:a 100 mil
vägkung
Nu ska ju vespan in på 100-mila service snart, jag får väl be mekanikern kolla på remmen också då.
Fast jag har ju stor lust att ta bort kåpan och kolla själv, men kanske jag "bryter" någon garantiregel då.
Och skulle det vara remmen undrar jag ju varför den slitits sönder på bara 100 mil, den borde ju hålla för mer än c:a 100 mil

vägkung
Om ventilationen till remhuset är igensatt eller att remmen av någon annan anledning inte får kylning, så kan det hända att den går varm. Och då luktar det just bränt gummi. Men det kan också vara helt normalt (automatare luktar lite rem då och då), svårt att säga utan att ha luktat på den. 
Det kan också ha kommit in skit i remhuset som lagt sig på remskivorna vilket gör att remmen slirar. Eller, så kan det vara nåt tjall med variatorn så att remmen inte kan hålla greppet ordentligt.
/G

Det kan också ha kommit in skit i remhuset som lagt sig på remskivorna vilket gör att remmen slirar. Eller, så kan det vara nåt tjall med variatorn så att remmen inte kan hålla greppet ordentligt.
/G
vägkung wrote:Körde en liten tur idag för att kolla igen, jag stannade vespan efter c:a 3 km, och gummilukten kommer onekligen från vänstra sidan (i färdriktningen) av vespan.
Och skulle det vara remmen undrar jag ju varför den slitits sönder på bara 100 mil, den borde ju hålla för mer än c:a 100 mil![]()
vägkung
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Om Vespan är ny är det helt normalt att det luktar konstigt när man har kört. Det är troligen någon behandling inuti avgassystemet/katalysatorn som bränns ur. Efter första service brukar lukten vara borta.
/Jörgen
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Jag har råkat ut för att muttern som håller variatorn har lossnat vilket har lett till missljud och att det luktar bränt gummi. Jag rekommenderar att du pillar loss den silverfärgade kåpan på vänstersidan, den det står Vespa på, och känner att muttern som är åtkomlig där under är dragen, annars dra den och lås med loctite.
Jaha, nu är 125:an i Enköping på service då, å jag saknar "henne" redan
.
Nu ska det kollas ventilspel och rem, oljebyte står också på menyn, vad som mer ingår i servicen vet jag inte, men det blir säkert bra.
En aningen svårstartad har hon också varit på slutet, men vilket fruntimmer är inte det
snackade med starol om det, och fick till svar "tajt ventilspel" kan orsaka det. Undrar om det är standardlösningen på det täckta könet mä
I så fall, var sitter ventilerna på "kvinnsen" kan man ju undra
vägkung

Nu ska det kollas ventilspel och rem, oljebyte står också på menyn, vad som mer ingår i servicen vet jag inte, men det blir säkert bra.
En aningen svårstartad har hon också varit på slutet, men vilket fruntimmer är inte det

vägkung