Först och främst, jag säljer inte denna pryl så det är inte frågan om någon reklam.
Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter av spegelfästen för äldre vespor typ Touring, VBB, GS150/160.
Om någon vill göra en liknande eller kopiera min variant på fästet så har forumet fyllt sitt syfte.
Jag har testat följande.
ScootRS borra och skruva variant.
Omdöme: Vibrerar och lossnar.
EM Scooters, SIP med fleras klämma fast runt styret variant.
Omdöme: Vibrerar, vrider sig och glider av
Stoffis Rakt plattjärns variant.
Omdöme: Fungerar men fult som stryk.
Stadiums klämma fast runt kanten.
Omdöme: Fungerar men är i vägen.
Jag har tillverkat följande fäste och det fungerar utan att vibrera. Jag har kört i 95 km/h och den är stadig.
Fästet använder bara befintliga hål så den kan demonteras utan märken eller hål på vespan.

Jag var tvungen att byta skruven som går genom styrhuvudet till en längre.
Du behöver inte bry dig om att skruvhuvudet och muttern blir större än originalet då de ligger utanför fördjupningarna i styret.
På insidan sitter det distanser som är 6mm tjocka. Du kan även använda brickor om du vill.

Jag använder hålen för skruvarna som håller "kontrollkabelplattan" för att inte fästet ska vika sig framåt/neråt dock med längre skruvar.

Jag använde PX original Mirror från SIP, Art.Nr. 61080000 och Art.Nr. 61990000
Kanske lite långa men stadiga och med vanlig M10-gänga.

Här ser du muttrarna som låser speglarna i rätt vinkel.

Fästet för speglarna är gjorda av 16mm rostfritt rundstål. Koniskt svarvade i ena ändan samt gängade för att passa till speglarna.
Om man inte har tillgång till svarv så borra och gänga först. Sedan drar du i en skruv i hålet och sätter fast skruven i en borrmaskin.
Kör maskinen och håll en fil mot fästet för att runda eller kona den. Det tar så klart längre tid men fungerar.

Jag provade med rör för att hålla vikten nere men det vibrerade. Så stången är av 10mm rostfritt rundstål och inte rör som på bilden.
Märk ut var du ska bocka och värm stången endast där annars blir radien på bocken för stor.

Fästena är av 2mm rostfri plåt. men man kan använda fyrkantsrör om man inte har en bockmaskin.
Märk ut var du ska borra, gör det först sedan sågar du med en bågfil ut enligt bilden.
Jag gjorde en "läpp" på vinklarna som jag knackade runt stången.

Fästena är inte i rät vinkel mot stången utan vridna 15 grader då undersidan av styrhuvudet inte är rakt.
När alla bitar var klara så riggade jag upp dem på en cementit skiva och låste med najtråd.
Jag valde att hårdlöda fästet dels för att det blir minimalt med efterarbete samt att det går snabbt.
För lödningen använde jag ett silverlod och en gasolbrännare.
När allt var färdigt så slipade jag och polerade.
Fleming