Hej, skulle byta ut min förgasare idag på V50:n från 16/10 till 16/16. testade innan så att förgasare och insugningsrör passade ihop och det gick lätt och fint. När jag monterat ihop allt och skall få dit förgasaren så går det helt enkelt inte. Det känns omöjligt att trycka på förgasaren på insugningsröret.
Skall hylsan på insugningsröret också bytas eller skall det vara samma?
Någon som har ett litet tips?
Mvh // Sigge
Vansinnig på förgasare!!
Vansinnig på förgasare!!
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Hylsan är samma. Det bästa vore att provmontera med isugsröret borttaget från motorn, prova att montera med t.ex. 5-56 eller någon annan flyktigt smörjmedel annars kan du testa att minska omkretsen lite med en fin smärgelduk på egen risk. Glöm inte att få bort allt metallspån bara.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Jag fick dit den tillslut efter 150 försök. Väldigt konstigt då den gick på ganska fint på insugningsröret då jag hade förgasare och rör löst i handen.
Jag tror att "trögheten" berodde på att jag först monterade på 16/16 förgasaren på 16/10 insugningsröret då jag i ett förvirrat tillstånd dels tycks ha supit bort 16/16 röret och dels trott att det var det jag monterade.
Än mer märkligt är att 16/16 röret lyckades försvinna spårlöst tillsammans med knoppen som låser limpan därbak trots extrem ordning i en alldeles förliten källargrund.
Nåja, nytt inköpt, monterat.
Nu går den i allafall fint som tusan men injustering av förgasare och munstycken kvarstår.
Vad är grundinställningen för "slow running jet"?
// Sigge
Tackar för svar.
Mvh // Sigge. [/list]
Jag tror att "trögheten" berodde på att jag först monterade på 16/16 förgasaren på 16/10 insugningsröret då jag i ett förvirrat tillstånd dels tycks ha supit bort 16/16 röret och dels trott att det var det jag monterade.
Än mer märkligt är att 16/16 röret lyckades försvinna spårlöst tillsammans med knoppen som låser limpan därbak trots extrem ordning i en alldeles förliten källargrund.
Nåja, nytt inköpt, monterat.
Nu går den i allafall fint som tusan men injustering av förgasare och munstycken kvarstår.
Vad är grundinställningen för "slow running jet"?
// Sigge
Tackar för svar.
Mvh // Sigge. [/list]
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Menar du luftskruven(luft/bränslemix) eller lågfartsmunstycket(slow running jet)? Skruva ut luftskruven 1,5-2 varv, ha lagom tomgång i början. Med varm motor skruvar du ut(fetare blandning) tills varvet slutar öka, sedan skruvar du tillbaks lite. Justera ner tomgången och ev. repetera momenten till du har en låg och jämn tomgång.
Lågfartsmunstycket är väl 42 original på en ny 16/16 och det ska skruvas i tills det tar stopp
Lågfartsmunstycket är väl 42 original på en ny 16/16 och det ska skruvas i tills det tar stopp
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]