Om inte gammelscootrar funnits, vad hade ni haft för fordon?

Allt off-topic, och annat kul som kanske inte alltid har med scooter att göra
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Visst är den underbar! Khamsin är ju en helt galen bil för övrigt, den toppar någonstans i närheten av 275 km/h (och vi snackar alltså om en 70-talare här) , men lyckas ändå vara sober och smakfull, något jag inte tycker moderna superbilar klarar av alls.

Kolla bara detaljen med att ha signlarött INUTI de fyra kaxiga piporna bak. Stil och klass.

Guran
Federico wrote:
Hedge wrote: Kolla också in denna underbara broschyr:

http://lofstrom.net/images/Khamsin.pdf
oj oj, sånt gillar jag.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Post by Snider »

En Fiat 500 med tygtak. Som nämns ovan är ju en underbart vacker bil med skön karaktär.... Är det inte en sådan Falo kör i "ut i vår hage" ?
Vespa Rally 180 1971
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Och att man kryddar reklambroschyren med pskadelistkonstfoto som lika gärna skulle kunna vara i en seriös fototidskrift från den tiden gör inte saken sämre. Även vissa bilbilder är grymt snygga. En höstmorgon i olivodlingen eller en diffus naturbakgrund i dämpat ljus. Allt var så snyggt på den tiden!
Hedge wrote:Visst är den underbar! Khamsin är ju en helt galen bil för övrigt, den toppar någonstans i närheten av 275 km/h (och vi snackar alltså om en 70-talare här) , men lyckas ändå vara sober och smakfull, något jag inte tycker moderna superbilar klarar av alls.

Kolla bara detaljen med att ha signlarött INUTI de fyra kaxiga piporna bak. Stil och klass.

Guran
Federico wrote:
Hedge wrote: Kolla också in denna underbara broschyr:

http://lofstrom.net/images/Khamsin.pdf
oj oj, sånt gillar jag.
Federico
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Woodstock wrote:
patrikgrann wrote:Alfa 2000 eller en Lotus Super Seven. och kan man inte få upp den bilen över 150km/h så är det uppenbart skit bakom ratten!
Lotus Super Seven och alla senare kloner av den är ju byggsatsbilar så det sitter väldigt olika motorer i dem. De jag känt har gjort 150 på trean, sedan var det två växlar kvar. Kombinationen lätt bil och stark motor gjorde dem dramatiskt snabba. Me like :evil:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jencla wrote:
Woodstock wrote:
patrikgrann wrote:Alfa 2000 eller en Lotus Super Seven. och kan man inte få upp den bilen över 150km/h så är det uppenbart skit bakom ratten!
Lotus Super Seven och alla senare kloner av den är ju byggsatsbilar så det sitter väldigt olika motorer i dem. De jag känt har gjort 150 på trean, sedan var det två växlar kvar. Kombinationen lätt bil och stark motor gjorde dem dramatiskt snabba. Me like :evil:
/jens
måste en bil alltid vara snabb? räcker det inte med att den är snygg eller/och sportig? P1800 är väl ett bra exempel på en så kallad sportbil utan extrem motor. Nu hör den inte till mina favoriter, skulle också hellre ha en Amazon kombi eller vaför inte 140-express med plats för en vespa stående bak i bilen.
Federico
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Federico wrote:måste en bil alltid vara snabb? räcker det inte med att den är snygg eller/och sportig?
Du har helt rätt Federico, och Fiat 500 tillhör verkligen de fordon jag varit väldigt lockad av. För mig är det viktigt att mina fordon har karaktär och står ut lite i mängden. För länge sedan körde jag Renault 4 med ett jättelikt galonsoltak, den gick inte fort men jag gillade den skarpt.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

jencla wrote:
Federico wrote:måste en bil alltid vara snabb? räcker det inte med att den är snygg eller/och sportig?
Du har helt rätt Federico, och Fiat 500 tillhör verkligen de fordon jag varit väldigt lockad av. För mig är det viktigt att mina fordon har karaktär och står ut lite i mängden. För länge sedan körde jag Renault 4 med ett jättelikt galonsoltak, den gick inte fort men jag gillade den skarpt.
/jens
Renault 4 (Laban, Fyra ståplatser, Fula L, Kommunistkiosk), Kärt barn har många namn, ägde jag i många år. Den köpte jag för 800 kr, körde 8000 mil och fick 300 kr när jag sålde den. Det kan man kalla bilekonomi.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Martin O wrote:
jencla wrote:
Federico wrote:måste en bil alltid vara snabb? räcker det inte med att den är snygg eller/och sportig?
Du har helt rätt Federico, och Fiat 500 tillhör verkligen de fordon jag varit väldigt lockad av. För mig är det viktigt att mina fordon har karaktär och står ut lite i mängden. För länge sedan körde jag Renault 4 med ett jättelikt galonsoltak, den gick inte fort men jag gillade den skarpt.
/jens
Renault 4 (Laban, Fyra ståplatser, Fula L, Kommunistkiosk), Kärt barn har många namn, ägde jag i många år. Den köpte jag för 800 kr, körde 8000 mil och fick 300 kr när jag sålde den. Det kan man kalla bilekonomi.
Kommer ihåg att Örebros största fastighetsbolag hade Renault 4 Fourgonnette (skåpet) som servicebilar när jag var liten.
Federico
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

Någon gång ska jag ha en Porsche 911 Carrera RS 2.7 från -73/74. Det är en dyr pojkdröm som bara måste uppfyllas.


Image

/Johan
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Woodstock

Post by Woodstock »

Hedge wrote:Under förutsättning att jag hade pengarna och tiden, en Maserati Khamsin:

Image
Snygg! Formspråket påminner om en av mina absoluta favoritbilar inom bilporren:

Image

Mvh

/ Fredrik
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

woodstock in da house:
Dessutom har det varit enorma problem att få tag i delar här i Sverige.


Inte om man vänder sig till Kent "Ryssen" Farman på Norrvalla www.norrvalla.se om han inte har hemma så fixar han i pricip det mesta, har en militär i stan som köpt en i Lettland och Kent har roddat förgasare och en massa annat till den....

wanten in da house:
Någon gång ska jag ha en Porsche 911 Carrera RS 2.7 från -73/74.


Har en kompis i Vimmerby som ska sälja en av sina 1976 Porsche 930 Turbo, en blivande ikon, kanske kunde vara något....

När man kollar den här tråden så poppar många bilar & hojar upp som man bara måste ha....

En tidig LP 400...
Image

En Lambo LM002...
Image

En Cole Foster SalinasBoys byggd Ford 36'a...
Image

Allt ovan är lite önsketänkande men en duktigt avänd Bus Sportster skulle inte sitta helt fel och inte heller vara helt o-uppnåligt......
Image

Woodstock in da house:
Snygg! Formspråket påminner om en av mina absoluta favoritbilar inom bilporren: Miura


Kommer aldrig att glömma Santa Barbara Concourse d'Elegance slutet på 80-talet när Jay Lenno rullade in med en biltransport och lastade av 6st i olika färger, får fortfarande gåshud när jag tänker på det......

DP says: Har en liten Lambo fettish sen jag spenderade ett par veckor med en lånad LP500 Anniversary i LA....
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

DP wrote:
wanten in da house:
Någon gång ska jag ha en Porsche 911 Carrera RS 2.7 från -73/74.


Har en kompis i Vimmerby som ska sälja en av sina 1976 Porsche 930 Turbo, en blivande ikon, kanske kunde vara något....
Årtalet är lockande (jag är född 1976), men jag är väldigt specifik med min Carrera RS ;) När jag har onödigt mycket pengar ska jag dock ha massa fräna åk. Inklusive en 930 Turbo.

En kompis till mig hämtade nyligen hem en 930 Turbo från Kanada som han ska renovera och bygga om till "Euro-spec".

Image
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Eller varför inte en apful men turbindriven hoj (jay leno har en):

Image

http://www.youtube.com/watch?v=E_7_-t6_3dw
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Ja, med den slipper man snabbt bilar som kryper upp alldeles bakom en...utblåset är så varmt att plastspoilers och lack smälter. :)

Att den låter som ett jetplan är ju inte fel det heller. Tycker jag.

/G
victor wrote:Eller varför inte en apful men turbindriven hoj (jay leno har en):
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Finns det nagon (kan man?) reggad i sverige?

Kan man klamma in en turbinmotor i en vespa?

Det finns turbinmotorer for RC-plan, borde det inte finnas en strl mellan modellplan och Y2K?
Woodstock

Post by Woodstock »

En absolut drömbil för egen del är Fiat Multipla - givetvis inte den vulgärt fula moderna varianten, utan en sådan här:

Image

Till skillnad från många andras drömbilar här i tråden är en Fiat Multipla högst realistiskt att någon dag få äga. Vinner jag på Lotto så att jag kan bygga ett jättegarage, så blir det nog en Multipla tillsammans med Amazon kombi, Saab 95 (tvåtaktare givetvis), VW-buss typ 1 och en hög med vespor.

Mvh

/ Fredrik
millgard
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 12
Joined: Tue 27 Oct 2009, 18:22
Location: Bergnäset, Luleå

Post by millgard »

Äger ett gäng Citroënpaddor och en Jaguar.
Teknik&Design
"Det var bättre förr"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image

Terra, nåt för dig, du gillar ju WV. :lol: :lol: :lol: :lol:

Hälsningar
Fritte
Woodstock

Post by Woodstock »

fritte wrote:Image

Terra, nåt för dig, du gillar ju WV. :lol: :lol: :lol: :lol:

Hälsningar
Fritte
Jovars, den skulle jag kunna tänka mig - men ännu hellre en "split window" (t o m 1967). Fast jag hade nog försatt den tillbaks i originalskick istället... Coolt takräcke!

Mvh

/ Fredrik
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Jag hade nog haft det jag redan har..
Min älskade BMW.. :)

Image
Image
/ Christian
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by hark »

För lågbudget, som tidigare nämnts. Fiat 500 med tygtak.
För en högre budget Morgan, helst +8 men +4 går bra det med.
Grön naturligtvis.
Image

/Hans
madoc
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 02 Feb 2009, 00:38
Location: Stockholm

Post by madoc »

Jag hade nog lagt ner lite mer krut på mina andra åk, kojan, MGAn, Frogeyen. MGAn rullar knappt, de andra är typ vrak. Lätt att köpa - jobbigt att renovera...

Drömmen - en AH 3000 "iris blue over ivory white" - det är poesi.

By the way - jag och polaren körde i väg vår splitscreen till skroten. Det var 1987. Jag kommer aldrig att riktigt komma över det misstaget... Till mit försvar måste jag dock påpeka att vi hade båda träffat varsin dam och var kära (dvs tillfälligt sinnesförvirrade).
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Vincent Black Shadow (hade jag redan nämnt det?)
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Post by OlleM »

Det borde nog blivit en Austin Healey Sprite Mk I igen. British Racing Green Dark. Nardiratt. Träpanel. Ny verktygsuppsättning.
Post Reply