Rusande motor

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Rusande motor

Post by janove »

Tog vespan til jobbet idag och fikk meg en tanke ställare när jag skulle parkera. Motorn børgade rusa som en tokig.

Jag har presis uppgraderat med en 19.19 førgasare, och ny 75cc syllinder.

Den startar helt perfekt, lite choke som jag efter 30 sek kan "slå av" går veldigt bra på alla växlar, men så har vi denna rusningen när jag skall stanna.

Kollade hur det verkar när jag drar ut choken, när jag kom hem. Då varvade den snällt ned til normal tomgång.

Vad kan detta vara? har som alla andra varit inne på tankar om tjuvluft.

Har inte justerat något på førgasaren (har inte en aning om vad dom olika skruvarna är till eller var dom sitter)
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

den går för snålt?
sätt på större högfartsmunstycke skulle jag tro.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

jag gissar på at du refererar til dom hær messings "skruvarna" som jag kjøpte en påse av :wink:

men då ær frågan var sitter den på førgasaren, och hur mycket borde man gå upp i storlek?
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

vilken storlek har du monterat i dagsläget?

lossa flottörhuset så sitter det ett hög och ett lågfartsmunstycke där.

mässing ja.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Även om det är förgasar-relaterat så kan det vara en god idé att efterdra alla muttrar och skruvar om du nyss monterat allt för att slippa tjuvluft och andra problem
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Detta är definitivt en dum fråga, men kommer man til flotör huset utan at demontera førgasaren?

Och jag antar at detta som jag har bestillt "Jets set DELLORTO 5mm, size: 75-98
HD Dell'orto: SHB/PHBD/PHBG
ND Dell'orto PHBL/VHS, 75-78-
80-82-85-88-90-92-95-98" ær det jag skall byta?
Fredrick wrote:vilken storlek har du monterat i dagsläget?

lossa flottörhuset så sitter det ett hög och ett lågfartsmunstycke där.

mässing ja.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Du måste lossa på förgasaren och chokevajern för att byta munstycke men du behöver inte ta loss gasvajern. Sedan skruvar du loss de 2 skruvarna som håller flottörkoppen(nr.48 på bilden). Sedan sitter högfartsmunstycket(nr.31 på bilden) i mitten underifrån. Det hela är mycket enkelt.
Image
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jag hade bytt till ett större tomgångsmunstycke. Det sitter utanpå förgasaren. Du behöver inte plocka isär något.
/P
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Då har jag bytt munstykke från 73 til 75. ser inte ut til at det har hjelpt

Startade upp fick anvænda choken lite och sedan børgade den rusa. Undrar om det inte ær tjuvluft i alla fall. Sprutade lite start gas vid insugs manifoilen och då dog den momentant.

Men det er ikke så lett og veta helt sækert med tanke på at det er så lite plats der nede i hålet och start gasen sugs fort in i luft filtret

Vad tror ni skall jag prova med en storlek upp igjenn?
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

da har jeg fått skrudd litt på min pk50, och kan konstatera at det var tjuvluft. førgasaren satt inte ordentligt.

HAr fått fiksat och bytt choke vaier til en som var litt lengre og.

Får nu känslan at jag har førlorat ett par km/h siden innan den fikk bytta munstykke och tjuvluften har førsvunnit. Hur justerar jag luft på denna førgasaren? gissar på att det är skruven som ser ut som en ving mutter av plast?
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

janove wrote:Får nu känslan at jag har førlorat ett par km/h siden innan den fikk bytta munstykke och tjuvluften har førsvunnit. Hur justerar jag luft på denna førgasaren? gissar på att det är skruven som ser ut som en ving mutter av plast?
Jo det är blandningsskruven (inte luftskruv) men den har bara inverkan på väldigt små trottellyft. Så om du har förlorat lite toppfart så beror det nog på exempelvis bytet av huvudmunstycke eller något annat.
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Det var det jeg tenkte, men jeg har bytta opp en storlek på munnstycke, og da burde vell ikke farten minska?
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

När den går snålt som den gör vid tjyvluft så kan vespan gå väldigt bra, lite för bra och det kan ju ge otrevliga konsekvenser om man inte åtgärdar problemet som du nu gjort

Motorn ska alltid vara varmkörd när man ställer in förgasaren.
På full gas så ska motorn inte fyrtakta, gör den det får du byta till ett mindre munstycke. Drar du ut choken och den går bättre så ska du sätta i ett större.
Du kan också kolla skicket på tändstiftet för att se om den går för fett eller snålt.

Det kan ta lite tid att ställa in förgasaren, men det är det värt
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Då har jag kjørt lite med vespan och måste korrigera meg själv i förhållande till topp farten. Mätaren visar nu igjenn 70 på full gas. jag har en ny primär utveksling som skall monteras till helgen men er nu inte helt säker på om jag skall gjöra det eller inte.

Min önske när jag börgade skruva var att få en som klarade backar utan at jag föll i fart til 30 km och att jag fikk lite mer topp fart en di 45-50 som dom norska pk50 gjör.

Vad hender om jag byter utvekslingen? tappar jag då kraften i backarna igjen, men får högare topp fart. Eller behåller jag kraft och får mer fart?

Vet att detta kanskje skall in under "trimma mer" kategorien men tycker på samma gång att det er en naturlig fortsättning på tråden med kommentarer.

Sist men inte minst. Finns det någon "idiot" guide som førklarar hur man justerar en förgasare? (och med "idiot" guide, så menar jag det nivået jag är på :wink: )
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Post Reply