Ni som kört scooter både i fler år och mil än jag.
Hur många mil ung klarar sig diverse kvalitetsdäck enligt er erfarenhet?
Däckliv
Däckliv
Bara det är gjord av plåt så....
Re: Däckliv
beror lite på hur man kör. långa sträckor i hög fart tar garanterat mer på däcken per mil än lugn och långsam körning. ett scooterdäck blir varmt i högre farter och då slits gummit snabbare.kejj wrote:Ni som kört scooter både i fler år och mil än jag.
Hur många mil ung klarar sig diverse kvalitetsdäck enligt er erfarenhet?
Federico
gäller väl alla däck?Federico wrote: ett scooterdäck blir varmt i högre farter och då slits gummit snabbare.

visst gäller det andra däck, men tror du inte att det blir värre på ett 10" däck jämfört med ett stort MC-däck med samma bredd? Scooterdäcket borde värmas upp mer i exempelvis 100km/h jämfört ett MC däck?fritte wrote:gäller väl alla däck?Federico wrote: ett scooterdäck blir varmt i högre farter och då slits gummit snabbare.
Federico
Jag kör Continental Whitewall på Vespan, där bytte jag backdäck efter c:a 500 mil. På Lambrettan kör jag S1 och de håller 3-400 mil.
Generellt byter jag innan de blir alltför slitna, better safe than sorry. Och mjuka däck, som S1, ger bättre grepp men håller lite kortare, men det är det värt.
/jens
Generellt byter jag innan de blir alltför slitna, better safe than sorry. Och mjuka däck, som S1, ger bättre grepp men håller lite kortare, men det är det värt.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst