Det sitter Sava-däck på min GTS och jag tycker att de uppför sig helt OK under den varma och torra säsongen. Jag har egentligen inget att klaga på vad gäller kurvtagning och bromssträcka. Kör man på heldragen vit linje eller om det är spårigt på vägen, kan det kännas lite obehagligt när Vespan rör sig en aning i sidled, men det är en vanesak. De verkar vara korrekt balanserade och ger inget vobbel. Med drygt 350 mil körda finns inget synbart slitage, trots att jag kör som jag stulit Vespan.
Nu när vägbanan är fuktig och det endast är några få plusgrader på morgonen, märker jag dock en tydlig förändring. Däcken känns väldigt hårda och bakändan tenderar släppa lite när jag kör aggressivt i kurvor. Bortsett från det uppenbara -att byta till Pirelli och köra försiktigare under tiden - vad kan man göra för att överleva hösten på Sava? Jag funderar på att sänka trycket i däcken. Har runt 2,2 bak och 2,0 fram på sommaren (jag väger mycket och frun åker med ibland). Får jag bättre grepp om jag sänker trycket rejält, eller uppstår då bara andra problem?
Hur överlever jag hösten på mina Sava
Jag har överlevt två vintrar på Sava men bytte just till Michelin Pilot City på bakhjulet. Efter 970 mil hade Sava-däcket inte längre lagligt mönsterdjup.
Jag tror inte det finns några däck som klarar hård kurvtagning när det är kallt och vått. Man får anpassa körningen efter väglaget helt enkelt.
/Jörgen
Jag tror inte det finns några däck som klarar hård kurvtagning när det är kallt och vått. Man får anpassa körningen efter väglaget helt enkelt.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Pilot City är grymma. Hade det på min Kymco och de satt som berget i asfalten även när det var kallt och vått. Dom ser inte speciellt retro ut dock.
/G
/G
Bergfors wrote:Jag har överlevt två vintrar på Sava men bytte just till Michelin Pilot City på bakhjulet. Efter 970 mil hade Sava-däcket inte längre lagligt mönsterdjup.
/Jörgen
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Avråder från Metzeler Feelfree. Har släppt under nedlägg på torr och fin asfalt, vid ca 5 graders temperatur och solsken utomhus.
Ville även släppa titt som tätt vid våt vägbana, dock inte lika ofta som savorna som var rent ut sagt livsfarliga.
Har nu installerat pirelli sl 36 bak, som jag har haft goda erfarenheter av på mina classicvespor. Så snart jag är tillbaka i Rom kommer de även att monteras fram. Rapport följer.
Ville även släppa titt som tätt vid våt vägbana, dock inte lika ofta som savorna som var rent ut sagt livsfarliga.
Har nu installerat pirelli sl 36 bak, som jag har haft goda erfarenheter av på mina classicvespor. Så snart jag är tillbaka i Rom kommer de även att monteras fram. Rapport följer.
Provade att sänka trycket till 1.6 bak och 1.5 fram. Det var rena mardrömen! Känslan av att bakändan rör sig i sidled förstärktes dramatiskt och dessutom uppstod visst vobbel när jag sänker hastigheten ner mot 30 kmh. Blev tvungen att stanna eftter ett tag för att kontrollera om jag hade fått punktering eller om bakfjädringen pajat. Läxan jag lärt mig är att Savadäcken ska vara hårt pumpade även i kallt väderlag. Nu kör jag 2,2 bak och 1,9 fram och Vespan känns stabil igen. Det blir istället att ta det lite lugnare i kurvorna vid temperaturer under 7-8 grader, vilket säkert är vettigt (men tråkigt) oavsett vilka däck man kör på.