Ny medlem - Rekommendationer för första projekt
Ny medlem - Rekommendationer för första projekt
Hej! Har precis börjat intressera mig för vespor efter att ha kört och pillat med motorcyklar i några år. Tänker försöka ragga upp lämpligt renoveringsprojekt från 60-talet att fixa med på fritiden.
Har ni några rekommendationer? Gillar stilmässigt Sprint och GL. Är det några modeller man ska undvika helt pga svårigheter med reservdelar?
Har ni några rekommendationer? Gillar stilmässigt Sprint och GL. Är det några modeller man ska undvika helt pga svårigheter med reservdelar?
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Hej, GL och Sprint är två modeller det finns gott om reservdelar till, både nytt och begagnat, mycket bling och mycket trim. Dessa är av typen largeframe som finns i 125-200cc.
De tidigaste Vespa modellerna är av typen wideframes, med bredare ram, de finns i 98-150cc. Kan vara svårt att hitta reservdelar.
Sedan finns det även smallframes, de har mindre ramar och mindre motorer, 50-125cc. Den enda typen som finns som moppe.
Sedan finns det några modeller som är lite svåra med delar, t.ex. largefame modellen GS 160 som har kolvstyrt insug där de flesta andra är slidmatade
De tidigaste Vespa modellerna är av typen wideframes, med bredare ram, de finns i 98-150cc. Kan vara svårt att hitta reservdelar.
Sedan finns det även smallframes, de har mindre ramar och mindre motorer, 50-125cc. Den enda typen som finns som moppe.
Sedan finns det några modeller som är lite svåra med delar, t.ex. largefame modellen GS 160 som har kolvstyrt insug där de flesta andra är slidmatade
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Man kan lägga till några fler modeller i "svåra delar" listan. GS150 och SS180 när det gäller framför allt motor och karossdelar. Och så udda modeller som Popolino kan vara klurigt att hitta exakt rätt originaldelar om det är en utmaning att göra 100% original.
Det bästa tipset är att köpa ett så komplett renoveringsobjekt som möjligt, det blir billigare. Slitdelar till nästa alla Vespamodeller finns nytillverkat.
Hittar du en komplett 160 eller 180 och gillar den så finns ingen anledning att inte köpa, tvärt om. Är det sprint eller GL du vill ha så kan det löna sig att vänta till du hittar ett riktigt bra objekt, dessa är "hyfsat vanliga" även om de sällan syns på Blocket.
Det bästa tipset är att köpa ett så komplett renoveringsobjekt som möjligt, det blir billigare. Slitdelar till nästa alla Vespamodeller finns nytillverkat.
Hittar du en komplett 160 eller 180 och gillar den så finns ingen anledning att inte köpa, tvärt om. Är det sprint eller GL du vill ha så kan det löna sig att vänta till du hittar ett riktigt bra objekt, dessa är "hyfsat vanliga" även om de sällan syns på Blocket.
Federico
Blocket är väl bäst, ibland dyker de upp på veteranmarknader, annonsmarknaden i Classic motor och liknande tidningar.LIJ wrote:Tack för snabba svar. Har förstått att 160 och 180 kan vara svåra med vissa delar. Gillar iofs även dessa.
Har ni några tips på bra ställen där det säljs "renoveringsobjekt"? Finns det bra ställen på nätet (förutom här) eller handlar det om att ge sig ut i "ladorna"?
Det blir väldigt mycket smidigare om Vespan har reg papper som fins kvar i registret, det är inte omöjligt utan papper men du spar tid och så kostar det ett par tusen att få den reggad på nytt.
lycka till.
ps. sätt in en köpes annons!
Federico
-
- Entusiast
- Posts: 166
- Joined: Tue 13 May 2008, 15:59
- Location: Småland
Klart snyggast tycker jag en Sprint (150 cc) är, fina linjer och den kantiga lyktan. Rent körmässigt så är en smallframe (t.ex en V50 med 75 cc trim och ändrat utväxling osv eller en lätt trimmad Primavera) klart ROLIGAST att köra!
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
är man lång kanske smallframe är svårkört?Loose Lips City Punk wrote:Klart snyggast tycker jag en Sprint (150 cc) är, fina linjer och den kantiga lyktan. Rent körmässigt så är en smallframe (t.ex en V50 med 75 cc trim och ändrat utväxling osv eller en lätt trimmad Primavera) klart ROLIGAST att köra!
Federico
GL (modell VLA), Sprint (VLB), Super Sport (VSC) och Super (VBC, inte svenska utan internationella Super) är de som har den trapezoida lampmodellen. Nya Super direktimporterades antagligen inte i Sverige, de som finns kommer via Vietnam/övriga Asien. Så vill du ha denna lampmodell så kan du alltså välja mellan GL, Sprint och SS. GL och Sprint är pålitliga trotjänare och SS en mera temperamentsfull sportversion.LIJ wrote:Precis! Lyktan är ju så snygg (som väl också sitter på GL-modellen och nån modell till). Bor i Göteborg och har insett att EM Scooters i Majorna kommer att förenkla alla renoveringsprojekt betydligt. Både med delar och goda råd.
Att ha EM som nästan granne hjälper säkert massor!
Den här listan stämmer, enligt min erfarenhet, mycket väl på vad som importerades till Sverige (av COMO och Fram-King), i alla fall fram till mars 1967.
"Äldre modell än 1953" kan i och för sig kompletteras med ramnummer V13T-V15T, motornummer V20M-V22M (1950), och V30T-V33T, med motornr. V30M-V33M (1951-1952)

"Äldre modell än 1953" kan i och för sig kompletteras med ramnummer V13T-V15T, motornummer V20M-V22M (1950), och V30T-V33T, med motornr. V30M-V33M (1951-1952)

vespaco wrote:GL (modell VLA), Sprint (VLB), Super Sport (VSC) och Super (VBC, inte svenska utan internationella Super) är de som har den trapezoida lampmodellen. Nya Super direktimporterades antagligen inte i Sverige, de som finns kommer via Vietnam/övriga Asien. Så vill du ha denna lampmodell så kan du alltså välja mellan GL, Sprint och SS. GL och Sprint är pålitliga trotjänare och SS en mera temperamentsfull sportversion.LIJ wrote:Precis! Lyktan är ju så snygg (som väl också sitter på GL-modellen och nån modell till). Bor i Göteborg och har insett att EM Scooters i Majorna kommer att förenkla alla renoveringsprojekt betydligt. Både med delar och goda råd.
Att ha EM som nästan granne hjälper säkert massor!
AHA! Super är alltså en VBA/VBB! En 8 tums 150! Så det har alltså tagits in sådana till Sverige? Intressant och bra lista. På BBS-forumet var det nyligen en svensk som frågade om en svensk Super som han funderade på att köpa och ingen fattade vad det handlade om. Alla dömde den stackars Vespan till en Vietnamvespa (eftersom det inte fanns någon Super före 65). Var givetvis en svensk Super, från 60 tror jag det var.
Varför rekommenderas det en procent mera med 2-t olja än med sae30? Idag kör vi ju med sae30 procenten.
LIJ: själv har jag en GL och tycker det är världens bästa Vespa. Deläger också en SS, som jag fortfarande bekantar mig med (känns tungrodd jämfört med GL:n). Sprintar lär skall vara väldigt pålitliga men är utseendemässigt redan aningen kantiga.
Varför rekommenderas det en procent mera med 2-t olja än med sae30? Idag kör vi ju med sae30 procenten.
LIJ: själv har jag en GL och tycker det är världens bästa Vespa. Deläger också en SS, som jag fortfarande bekantar mig med (känns tungrodd jämfört med GL:n). Sprintar lär skall vara väldigt pålitliga men är utseendemässigt redan aningen kantiga.
Rallyn är lika kantig som Sprinten, tycker jag. Men det var den tiden som det skulle vara litet kantigt på designen.
Sedan måste du ju också fundera hur viktig hastigheten är. Rally 180 och SS:n är ju snabbare med vilda 105 km/h enligt optimistreklamen. GL och Sprint toppar ung. 90 km/h enligt samma optimist.
Sedan har vi ju oljan. SS:n är ju en oljeslurpare och skall ha 5%. GL, Sprint och Rallyn är riktigt nöjda med 2%. Skillnaden märks faktiskt, oljenivån sjunker ordentligt varje gång man tankar SS:n och de som åker bakom är inte alltid så glada, gäller att välja rökfritt där...
Skall man ha orginlafärg så har ni i Sverige en blå och bengulvit på GL:n, Sprinten har en duvgråblå metallfärg, SS:n fanns i sportig röd och därtill blå och vit, Rallyn i orange (hade ni gult och silver också?). Köper du en GL från Finland har vi den lyxiga brandbilsröda färgen också att erbjuda...
"Jag väljer min egen färg" gäller givetvis alla modeller...
Priset: GL och Sprint är billigare än SS och Rally. Också när det gäller reservdelar. Att hitta cylinder och förgasare till en SS kan bli en mara. Likaså t.ex. kåpor till GL, SS och Rally 180.
Men allra mest inverkar nog vad som finns på marknaden och hur snabbt du vill köpa ditt projekt... När man drabbats av Vespafeber så brukar man inte alltid tänka så väldig klart. Det vet jag av erfarenhet! Lycka till och berätta gärna hur det fortskrider! Det är alltid lika roligt att följa med folks projekt.
Sedan måste du ju också fundera hur viktig hastigheten är. Rally 180 och SS:n är ju snabbare med vilda 105 km/h enligt optimistreklamen. GL och Sprint toppar ung. 90 km/h enligt samma optimist.
Sedan har vi ju oljan. SS:n är ju en oljeslurpare och skall ha 5%. GL, Sprint och Rallyn är riktigt nöjda med 2%. Skillnaden märks faktiskt, oljenivån sjunker ordentligt varje gång man tankar SS:n och de som åker bakom är inte alltid så glada, gäller att välja rökfritt där...

Skall man ha orginlafärg så har ni i Sverige en blå och bengulvit på GL:n, Sprinten har en duvgråblå metallfärg, SS:n fanns i sportig röd och därtill blå och vit, Rallyn i orange (hade ni gult och silver också?). Köper du en GL från Finland har vi den lyxiga brandbilsröda färgen också att erbjuda...

Priset: GL och Sprint är billigare än SS och Rally. Också när det gäller reservdelar. Att hitta cylinder och förgasare till en SS kan bli en mara. Likaså t.ex. kåpor till GL, SS och Rally 180.
Men allra mest inverkar nog vad som finns på marknaden och hur snabbt du vill köpa ditt projekt... När man drabbats av Vespafeber så brukar man inte alltid tänka så väldig klart. Det vet jag av erfarenhet! Lycka till och berätta gärna hur det fortskrider! Det är alltid lika roligt att följa med folks projekt.
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Att köpa en renoverad och komplett Vespa för säg 10-20000 beroende på modell är oftast en bättre affär(ekonomiskt sätt) än att köpa ett objekt för 5000 som man sedan lägger massa tid och pengar på med lack, reservdelar m.m.
Men va jag i köpa-tagen själv så skulle jag iallafall välja det sistnämnda. Mycket, mycket roligare
Men va jag i köpa-tagen själv så skulle jag iallafall välja det sistnämnda. Mycket, mycket roligare

[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Hej Vespaco! Några kompletteringar:vespaco wrote:Skall man ha orginlafärg så har ni i Sverige en blå och bengulvit på GL:n, Sprinten har en duvgråblå metallfärg, SS:n fanns i sportig röd och därtill blå och vit, Rallyn i orange (hade ni gult och silver också?).
* SS såldes 1965 i Sverige i en något dovare röd färg, 1966 var den lite ljusare röd (Monzaröd?, ägde en sådan), 1967 och -68 slutligen påfågelsblå. Jag minns en enda vit SS i Sverige då för tiden, en mycket tidig maskin köpt direkt från generalagenten.
* Rally 180 såldes 1969 i Sverige i orange färg, en sådan hade jag också, se min avatar. Engelsmännen var avundsjuka, deras var gulockra, som Lambretta DL200. Senare blev de gråblå, ungefär som GL, sådan var min 1972-a. Rally 200 var klarare blå, en färg som också fanns på GTR125 här. Rally i gult och silver, nix!
Glada hälsnngar
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Jens: Jodå Kardinalröd i början (PIA 847) t.o.m. ramnummer 16000 och sedan Monzaröd (PIA850). Men ville inte skrämma med så detaljrik knoppologi ännu...
Har sett en orginalgul Rally 200 förra sommaren. När jag hittade på namnet limegult, så blev färgen genast mycket finare och begripligare att beskriva. Härlig färg faktiskt.

Har sett en orginalgul Rally 200 förra sommaren. När jag hittade på namnet limegult, så blev färgen genast mycket finare och begripligare att beskriva. Härlig färg faktiskt.
Letar som sagt för fullt efter en lämplig vespamodell till salu. Har dock förstått att det finns en del skojare där ute som säljer grejer. Vad är era tips att hålla utkik efter för att inte bli pålurad något skräp (som säljaren antagligen i sin tur blivit pålurad...). Jag kan tänka mig följande:
1. Registreringspapper saknas
2. Priset känns för lågt
Har ni några andra tips att fylla på med?
1. Registreringspapper saknas
2. Priset känns för lågt
Har ni några andra tips att fylla på med?
en touring kan du hitta med lite tur för mellan 5-10 tusen..
en GS/SS det dubbla.. minst
personligen skulle jag satsa på en touring/GL/Sprint som instegsscooter..
kanske lite för vanligt.. å andra sidan finns det allt till den
jag bruka säga att har man ramen så har jag resten, från hela motorer til sidokåporna mm..
försök undvik dem för 1959.. lite mer udda=dyrare delar..
en GS/SS det dubbla.. minst
personligen skulle jag satsa på en touring/GL/Sprint som instegsscooter..
kanske lite för vanligt.. å andra sidan finns det allt till den
jag bruka säga att har man ramen så har jag resten, från hela motorer til sidokåporna mm..
försök undvik dem för 1959.. lite mer udda=dyrare delar..