Scooter wrote:"inför besiktning-testrepa" till Mackmyra by.
Väl hemma kunde jag inte låta bli att ta en bild till, blev så nöjd efter att jag lyckades krångla dit sköldlisten.
Mycket tjusig pjäs ! Och en trevlig bakgrund som för tillbaka suddiga minnen från lördagens öl och whiskeymässa...
Den här prylen med rött gummi på bilden, jag har länge misstänkt att det är fotstöd som kan vara bra att ha om man skjutsar någon... Men upplever man inte dom som lite ivägen när man är ute och kör solo ?
Snider wrote:
Mycket tjusig pjäs ! Och en trevlig bakgrund som för tillbaka suddiga minnen från lördagens öl och whiskeymässa...
Den här prylen med rött gummi på bilden, jag har länge misstänkt att det är fotstöd som kan vara bra att ha om man skjutsar någon... Men upplever man
inte dom som lite ivägen när man är ute och kör solo ?
Nädå, de sitter så pass långt bak att de inte är i vägen alls! I alla fall inte för mig...beror väl iofs på hur långt bak man brukar ha fötterna iofs. Jag brukar till och med ibland ha vänsterfoten på dem när jag kör solo. Kan vara riktigt skönt om man har kört en bit för att få igång blodcirkulationen...
Mycket tjusig pjäs ! Och en trevlig bakgrund som för tillbaka suddiga minnen från lördagens öl och whiskeymässa...
Den här prylen med rött gummi på bilden, jag har länge misstänkt att det är fotstöd som kan vara bra att ha om man skjutsar någon... Men upplever man inte dom som lite ivägen när man är ute och kör solo ?
Hej, tack för berömmet, men den ser bättre ut på bild än i verkligheten, mycket bucklor och repor och avnött färg etc som inte syns. Men jag gillar den med sin orginal-patina, och jag planerar ingen renovering än så länge.
Jag störs inte av fotstöden, men jag störs av färgen, skulle vilja ha svarta eller grå gummin istället, men vet inte om de går att få tag i.
_________________
Återfalls-scooterist
Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
Scooter wrote:
Hej, tack för berömmet, men den ser bättre ut på bild än i verkligheten, mycket bucklor och repor och avnött färg etc som inte syns. Men jag gillar den med sin orginal-patina, och jag planerar ingen renovering än så länge.
Jag störs inte av fotstöden, men jag störs av färgen, skulle vilja ha svarta eller grå gummin istället, men vet inte om de går att få tag i.
Tror det finns svarta. Ser ut som exakt likadana som jag har på min Touring och i så fall är det egentligen fästen till ett par crashbars från Vigano. Är inte helt säker, men det borde vara samma mått som till många av de bågar som säljs idag. Om sedan sådana gummin säljs löst är en annan femma...
Scooter wrote:
Hej, tack för berömmet, men den ser bättre ut på bild än i verkligheten, mycket bucklor och repor och avnött färg etc som inte syns. Men jag gillar den med sin orginal-patina, och jag planerar ingen renovering än så länge.
Jag störs inte av fotstöden, men jag störs av färgen, skulle vilja ha svarta eller grå gummin istället, men vet inte om de går att få tag i.
Tror det finns svarta. Ser ut som exakt likadana som jag har på min Touring och i så fall är det egentligen fästen till ett par crashbars från Vigano. Är inte helt säker, men det borde vara samma mått som till många av de bågar som säljs idag. Om sedan sådana gummin säljs löst är en annan femma...
brukar finnas svarta gummin av den typen hos de som säljer delar till veteran MC eller moped. kan fungera med cykelhandtag och om rören är tunnare än 22 så kan barncykelhandtag fungera.
Jag känner att det syns alldeles för få svarta Vespor här...
Tog ut den en liten stund bara för att lufta den lite. Ska beställa ny bensinkran och nya däck så fort pengarna finns. Läskigt med omönstrat framdäck när det är blött, så att säga.
Vill ta bort reflexerna, men de är fastlimmade. Tips någon?
Lite dekoration på baklyktan. Blivit påkörd någon gång antar jag
calle in da house:
Ja, PKXL är kända för att vara lite oartiga
Inte den här som jag känner....
Hej jag heter Tomaten och är en 85'a Vespa PK 125S Automatica som är röd, har 1300mil på mätaren och min nya ägare planerar en massa krom & bling så att jag kommer blänka fint i vårsolen. Dra aldrig alla PK över en kam, vi kan vara väldigt artiga...
DP says: Inte min men väl en Mosta Hill MC & SC hangaround....
DP wrote:Hej jag heter Tomaten och är en 85'a Vespa PK 125S Automatica som är röd, har 1300mil på mätaren och min nya ägare planerar en massa krom & bling så att jag kommer blänka fint i vårsolen. Dra aldrig alla PK över en kam, vi kan vara väldigt artiga...
Jag vill inte förringa din hangarounds glädje men du vet att PK125SA är känd för att vara den Vespa som är absolut värst att få tag på delar till? Den har bl a en alldeles egen motor som var enormt svår att få tag på delar till redan 1992-94 då jag ägde en
/jens
jencla in da house:
vill inte förringa din hangarounds glädje men du vet att PK125SA är känd för att vara den Vespa som är absolut värst att få tag på delar till?
Ja det är hon men med 1300 mil på mätaren och det mesta i variomaticen utbytt nyligen av Vespa Service i Tokholm och att Tomaten troligtvis kommer att få en 2-hjuls kompis i garaget och inte kommer att rulla mer än dom där soligaste sommardagarna, Scooter Premiären och andra tillställningar så lär den nog funka många år framåt men som du säger inte mycket lika på den och en "vanlig" PK motor.....
Trevligt, trodde inte att EHR hade en enda del till dem.
Har haft min PK80 Automatica utlånad till en tonåring över sommaren och den har inte ens hickat. Någon som har sett till en svensk instruktionsbok förresten?
De första Automatica har ju hydraulisk variator, medan de har mekanisk fr.o.m. 1987. Min hade röd olja i växellådan och det kan ju ha varit automatlådeolja, som vissa källor påstår att det ska vara,
men man har ju även hört att Piaggio ibland rekommenderar tvåtaktsolja i växellådan. Jag bytte i alla fall till Automatolja (ATF, Dexron II) när jag tog över den för några år sedan och det har funkat prima hittills.
/P
paka in da house:
Någon som har sett till en svensk instruktionsbok förresten?
Svensk eller vilket språk som helst skulle inte vara fel. Har sedan i lördags försökt hitta vart batteriet på den sitter, laddat hem allt om den från scooterhelp, hittat att det ska finnas men men inte en minsta bild på vart, har någon en eller vet vart jag ska leta så uppskattas all hjälp....
DP says: Börjar vänja mig vid den "kantiga" Smallframen.....