Strypning ET4: CDIbox
Strypning ET4: CDIbox
(jag frågar både här och under "trimma mera", det är ju nästan inte trimning det är frågan om.)
Hejsan.
Jag har tagit bort strypningen i CDI boxen på vespan. Det är knepet med att såga litet i boxen på sidan så att en kabel sågas av. Det fungerade jättebra och sonen har kört en säsong ostrypt nu.
Men, på sistone har den börjat gå hårt i gången. Den låter inte alls så mjuk som den brukar, utan litet stötigt liksom och den har blivit mer och mer svårstartad. Igår bad jag honom att prova att sätta tillbaks orginalboxen (jag hade fått tag på en extra orginalbox) oxh då gick den tydligen mjukt igen och var lättstartad. Kan det vara så att boxen inte tål att strypas av på det sättet? Är det någon mer som varit med om det?
Mvh
PapaD
Hejsan.
Jag har tagit bort strypningen i CDI boxen på vespan. Det är knepet med att såga litet i boxen på sidan så att en kabel sågas av. Det fungerade jättebra och sonen har kört en säsong ostrypt nu.
Men, på sistone har den börjat gå hårt i gången. Den låter inte alls så mjuk som den brukar, utan litet stötigt liksom och den har blivit mer och mer svårstartad. Igår bad jag honom att prova att sätta tillbaks orginalboxen (jag hade fått tag på en extra orginalbox) oxh då gick den tydligen mjukt igen och var lättstartad. Kan det vara så att boxen inte tål att strypas av på det sättet? Är det någon mer som varit med om det?
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
-
- Mästare
Boxen ska klara att stypas av på det sättet efter vad jag har hört, men har du sågat ett jack i boxen utan att täta det med silikon så kan det ha krupit in fukt i jacket. Elektronikboxen är ju förseglad med plast/epoxi och eftersom du kapat en kopparbana kan du ha öppnat tätningen in till elektroniken.
Du har inte ytterligae en avstrypt box att testa med?
mvh/HB
Du har inte ytterligae en avstrypt box att testa med?
mvh/HB
PapaD, jag antar att det är den du köpte av mig?
Jag körde tidigare omkring på en ET4-50 i tre år i avstrypt skick utan problem.
Felet du beskriver låter som något jag råkade ut för. Det var ventiljusteringen som rätt plötsligt ballade ur. Det resulterade i samma symptom som du beskriver.
Prova om den är mer lättstartad om du kickar istället för att använda startmotorn. Är ventiljusteringen dålig så krävs det ofta lite mer startvarv än vad startmotorn orkar med.
Jag körde tidigare omkring på en ET4-50 i tre år i avstrypt skick utan problem.
Felet du beskriver låter som något jag råkade ut för. Det var ventiljusteringen som rätt plötsligt ballade ur. Det resulterade i samma symptom som du beskriver.
Prova om den är mer lättstartad om du kickar istället för att använda startmotorn. Är ventiljusteringen dålig så krävs det ofta lite mer startvarv än vad startmotorn orkar med.
Wanten: ja, det stämmer. Jag försökte dissikera boxen med en fräs, men insåg ganska snart att det inte skulle gå utan att förstöra den. Det gröna gucket var mycket svårt att skilja från kablarna som är ingjutna och kretskortet häftade mycket bra mot gucket. Så jag trimmade med bågfilsblad, som du och många andra rekommenderade. Sedan använde jag smältlim för att fylla igen alla jack jag åstadkommit.
Jag skall kontrollera ventilspelet omgående.
Mvh
PapaD
Jag skall kontrollera ventilspelet omgående.
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Som PapaD redan vet så har jag också gett mig på det här med CDI-boxen (som vi lite felaktigt kallar den då det egentligen handlar om en ECU-box på VT4:an) och sågat av kablen.
Jag bytte också munstycke till ett större då den kanske kunde behöva lite mer bensin tänkte jag. Blev dock för stort då jag bara fick tag på ett #84. Har beställt #78 och #80 så det ska nog bli bra.
Har ni bytt munstycke när ni fixat boxen??
Även med #84 så är det en himla skillnad på hur pigg den är! Nu kan man åka utan att vara livrädd för alla bilister som blir som tokiga so fort dom är tvugna att ligga under 50-strecket och puttra. (Viss förståelse efter 10 år bakom ratt i Stockholmstrafiken, man kan bli förstörd av mindre.)
Så bara för sakens skull.. (något som jag inte hittade på ett o samma ställe när jag damsugit nätet om information om strypningar av ET4an)
Strypningarna på en Piaggio Vespa ET4:a är alltså endast variatorringen och den varvtalsstrypning som finns i CDI/ECU-boxen.
Bild på sågad CDI/ECU:

Den enkla guiden jag följde för att såga rätt hittade jag på sidan 36 i följande dokument:
http://www.scribd.com/doc/20596740/Piaggio-Tech-Manuals
Sprängskiss på ET4:an 50cc för den som vill ha:
http://dl.getdropbox.com/u/373579/VespaET4_50.pdf
Om någon orkar lägga upp den på något annat ställe och länka till den igen i forumet här vore det fint. Vet inte hur länge den här länken funkar då den är baserad på en fil i en virtuell katalog man får när man använder dropbox.
Återkommer om Vespan beter sig konstigt framöver.
Jag bytte också munstycke till ett större då den kanske kunde behöva lite mer bensin tänkte jag. Blev dock för stort då jag bara fick tag på ett #84. Har beställt #78 och #80 så det ska nog bli bra.
Har ni bytt munstycke när ni fixat boxen??
Även med #84 så är det en himla skillnad på hur pigg den är! Nu kan man åka utan att vara livrädd för alla bilister som blir som tokiga so fort dom är tvugna att ligga under 50-strecket och puttra. (Viss förståelse efter 10 år bakom ratt i Stockholmstrafiken, man kan bli förstörd av mindre.)
Så bara för sakens skull.. (något som jag inte hittade på ett o samma ställe när jag damsugit nätet om information om strypningar av ET4an)
Strypningarna på en Piaggio Vespa ET4:a är alltså endast variatorringen och den varvtalsstrypning som finns i CDI/ECU-boxen.
Bild på sågad CDI/ECU:

Den enkla guiden jag följde för att såga rätt hittade jag på sidan 36 i följande dokument:
http://www.scribd.com/doc/20596740/Piaggio-Tech-Manuals
Sprängskiss på ET4:an 50cc för den som vill ha:
Om någon orkar lägga upp den på något annat ställe och länka till den igen i forumet här vore det fint. Vet inte hur länge den här länken funkar då den är baserad på en fil i en virtuell katalog man får när man använder dropbox.
Återkommer om Vespan beter sig konstigt framöver.

Idag tog jag tid att kontrollera ventilspelet. Det hade ställt om sig till för tajt! Det skall vara 0.1mm insug och 0.15mm avgas. Det var inget spel alls på insug och 0.1 avgas. Efter justering går mopeden super igen. Tackar för tipset wanten!
Så går det när man inte håller serviceintervallen, jag lämnade ventilspelet till senare i somras. Och senare drog ut på tiden...
Mvh,
PapaD
Så går det när man inte håller serviceintervallen, jag lämnade ventilspelet till senare i somras. Och senare drog ut på tiden...

Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Glad att kunna hjälpa till!PapaD wrote:Idag tog jag tid att kontrollera ventilspelet. Det hade ställt om sig till för tajt! Det skall vara 0.1mm insug och 0.15mm avgas. Det var inget spel alls på insug och 0.1 avgas. Efter justering går mopeden super igen. Tackar för tipset wanten!
![]()
Mvh,
PapaD
Problembeskrivningen var exakt samma som jag hade. Du ska bara veta hur många timmar jag la ner innan jag kollade ventilspelet. Inte det första jag tänkte på iom. att problemet dök upp helt plötsligt efter en tvätt i mitt fall.
Ursäkta en okunnig.. men var sitter ventilspelet?
Sen har min vespa börjat droppa lite olja, tror jag. Det är inte mycket, men när man kommer ut efter att haft den stående ett tag så är det en liten fläck under, ganska rakt under cylindern.
Kan det bero på att jag kör med för stort munstycke?? Alltså jag har beställt mindre då det nu blöddrar och är lite kraftlöst vid full gas, så det ska bytas så fort jag får hem det.
Som sagt, rätt okunnig, än så länge...
/Joel

Sen har min vespa börjat droppa lite olja, tror jag. Det är inte mycket, men när man kommer ut efter att haft den stående ett tag så är det en liten fläck under, ganska rakt under cylindern.
Kan det bero på att jag kör med för stort munstycke?? Alltså jag har beställt mindre då det nu blöddrar och är lite kraftlöst vid full gas, så det ska bytas så fort jag får hem det.
Som sagt, rätt okunnig, än så länge...

/Joel
joel80- lukta på det som läcker ut, bensindoft? Ja då är det ju från förgasaren, eller bränsleledningen det läcker.
Lägg en tidning, eller rent papper under motorn, då ser du ju på fläcken om det är bensin eller olja.

joel80- lukta på det som läcker ut, bensindoft? Ja då är det ju från förgasaren, eller bränsleledningen det läcker.
Lägg en tidning, eller rent papper under motorn, då ser du ju på fläcken om det är bensin eller olja.
Ventilspelet är det glapp som ska vara mellan ventil och nock på kamaxeln. Det är viktigt att detta är justerat till rätt toleranser, annars får du en motor som går dåligt. Dessutom riskerar du att bränna ventilerna och ventilsäten om de inte är helt stängda när förbränningen sker.joel80 wrote:Ursäkta en okunnig.. men var sitter ventilspelet?![]()
Som sagt, rätt okunnig, än så länge...![]()
/Joel
Angående oljeläckage så tror jag mig ha en lösning även där;
Kolla om det är kladdigt på insugningsrörets undersida. ET4 och vissa andra moderna modeller har ett insugningsrör i hårt gummi. Förgasarens tyngd gör att det kan spricka efter ett par år.
Jag har fått uppfattningen att det inte finns någon luftskruv på ET4:an.. är det så? Om man kollar på sprängskissen över förgasaren, är det verkligen inte någon av skruvarna som reglerar luftflödet?
//Joel
//Joel
Jo, det finns en luftskruv. Jag kommer inte ihåg detaljerna, men jag är säker på att det finns en, som dessutom verkar lång upp i registret för ovanlighetens skull. Jag fick min att gå bättre på mellan- och högvarv när jag justerade in den en bit.joel80 wrote:Jag har fått uppfattningen att det inte finns någon luftskruv på ET4:an.. är det så? Om man kollar på sprängskissen över förgasaren, är det verkligen inte någon av skruvarna som reglerar luftflödet?
//Joel
Ok.. då måste jag kolla lite noggrannare. Du kan inte urskilja något på sprängskiss-pdf:en? Ritning #17 (sida 41-42) är förgasaren. Jag funderar på den som har nr 23 på den ritningen.wanten wrote:Jo, det finns en luftskruv. Jag kommer inte ihåg detaljerna, men jag är säker på att det finns en, som dessutom verkar lång upp i registret för ovanlighetens skull. Jag fick min att gå bättre på mellan- och högvarv när jag justerade in den en bit.
När man justerar den, är det bäst att ha motorn igång så man hör tomgången? Eller ska man bara skruva ett varv åt något håll o sen provköra o se om det blev bättre eller sämre?
Förresten, hur sjutton fick jag "status" drömmare under mitt nick? Är det synonymt med nybörjaren? Hehe..

//Joel
Eh.. fyndigt värre... sorry.
Hur krångligt är det att justera ventilspelet på ET4:an? Jag tror jag har lite symtom på det. Den har börjat få lite startsvårigheter i kallt väder och går rätt slött. Fortfarande kommer jag upp i 60-65 men det tar en satans tid, och i uppförsbackar, speciellt när den är kall, går det riktigt segt.
Måste man plocka isär väldigt mycket för att komma åt ventilerna på den? Jag försöker hitta någon vettig steg för steg men har lite svårigheter.
Kanske får erkänna mig amatör och lämna in, men det är lite tråkigt. Fast den ska ändå in på service nu till vintern tänkte jag, då kanske dom kollar ventilspelet. Får säga till om det i så fall..
//joel
Hur krångligt är det att justera ventilspelet på ET4:an? Jag tror jag har lite symtom på det. Den har börjat få lite startsvårigheter i kallt väder och går rätt slött. Fortfarande kommer jag upp i 60-65 men det tar en satans tid, och i uppförsbackar, speciellt när den är kall, går det riktigt segt.
Måste man plocka isär väldigt mycket för att komma åt ventilerna på den? Jag försöker hitta någon vettig steg för steg men har lite svårigheter.

Kanske får erkänna mig amatör och lämna in, men det är lite tråkigt. Fast den ska ändå in på service nu till vintern tänkte jag, då kanske dom kollar ventilspelet. Får säga till om det i så fall..
//joel