Fotbromshölje Touring 150 '62

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
borje
Nybörjare
Nybörjare

Fotbromshölje Touring 150 '62

Post by borje »

Hej
Jag håller just nu på att byta fotbromsvajer och hölje på min vespa Touring 150. Jag blev förvånad att det höljet som sitter på vespan bara är ca 30cm. Der verkar som höljet börjar precis vid hålet där växel-, koppling- och fotbromsvajrarna kommer ut ur ramen. Jag trodde fotbromsens hölje skulle gå en bra bit in i ramen med tanke på att det nya höljet är 70cm. Kan det vara så att det metallröret som börjar framme vid bromspedalen - där vajern går in - går igenom hela ramen och därmed måste jag modifiera höljet?
/Börje
Touring 150cc, 62'a, VGLB1T
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Enligt en gammal lista är höljet 330 mm på Elit/Popolino (58-60) och Super (59-60). Men jag vet inte hur det ska vara på touring 62.
De där höljena har även för vana att rosta fast så någon kanske har löst det så på din.
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Paka wrote:Enligt en gammal lista är höljet 330 mm på Elit/Popolino (58-60) och Super (59-60). Men jag vet inte hur det ska vara på touring 62.
De där höljena har även för vana att rosta fast så någon kanske har löst det så på din.
/P
tror att det är ett kort på Touring också, däremot 160GS har ett som går in lite längre i ramen. Varför?
Federico
borje
Nybörjare
Nybörjare

Post by borje »

Nu har jag en ny vajer och hölje.
Jag har försökt med olika verktyg och 2-3mm blanktråd att utröna om det är någon fastrostad del inne i fotplattan, men hittade inget. Så det blev en kort variant på hölje. Höljet beskriver en svag s-form men det kanske beror på att bromsbackarna inte är helt nya.
/Börje
Touring 150cc, 62'a, VGLB1T
Post Reply