Orginal eller ihopplock
Orginal eller ihopplock
Hej, jag är ny här.... kort, jag bor i mitt i Norge, har kört och ägt några vespor, har en 50s -76 och nylig bllivit lyckelig ägare av ett 150 cc prosjekt. Det är denna som jag undrar lite om.
JA, vespan är importerad från sverige för några år sen. Det är en gl 150 -60 modell. Vglait.
Den står på 8" hjul, hittar ingen info om att den ska det, är det rätt?
Det sitter en dellorto 20/15c i den, det jag hittar om den förgassaren är att den ska stå i en 125?
Det sitter en packethållare i fram, med borrade hål i skölden, är det orginalt eller en klåpare med borr som justerat den lite?
Hittar inte motornr där det ska stå, men det är en 150 cc när jag mäter kolven, årsmodellen säjer at det ska vara 3 växlar, handtaget har 4 lägen, den går inte så jag har inte testat.
är de här motoren kräsna på exakt tändinställning, där skillnaden mellan himmel och helvete är hårfin? Han går inte på tomgång, tung att starta, stannar på låga varv men kommer igen när jag ger på gas, men jag ska plocka ner den innnan jag går vidare, torra packningar överallt skulle jag tro!
Bortsett från detta är det en god utgångspunkt för renovering, den var billig, alla delar ( om det är rätt) är där!
Tacksam för svar om orginaliteten!
JA, vespan är importerad från sverige för några år sen. Det är en gl 150 -60 modell. Vglait.
Den står på 8" hjul, hittar ingen info om att den ska det, är det rätt?
Det sitter en dellorto 20/15c i den, det jag hittar om den förgassaren är att den ska stå i en 125?
Det sitter en packethållare i fram, med borrade hål i skölden, är det orginalt eller en klåpare med borr som justerat den lite?
Hittar inte motornr där det ska stå, men det är en 150 cc när jag mäter kolven, årsmodellen säjer at det ska vara 3 växlar, handtaget har 4 lägen, den går inte så jag har inte testat.
är de här motoren kräsna på exakt tändinställning, där skillnaden mellan himmel och helvete är hårfin? Han går inte på tomgång, tung att starta, stannar på låga varv men kommer igen när jag ger på gas, men jag ska plocka ner den innnan jag går vidare, torra packningar överallt skulle jag tro!
Bortsett från detta är det en god utgångspunkt för renovering, den var billig, alla delar ( om det är rätt) är där!
Tacksam för svar om orginaliteten!
Hei du, har en følelse av at du har same tanker jeg hadde når jeg henta hjem mine to siste.
Har du reg pappirer på sykkeln som viser at det er en Touring?
Mine tanker her med tanke på at det er en tre girad veksel låda er at dette er en popolino motor som er satt in i en touring ramme.
Popolino er 125CC og tre gir som du beskriver. Hvis du måler stempeln så er det ikke bare bare å skille en 125 fra 150CC.
Hvordan ser det ut på "lamphuset" er dette relativt tynnt og kan splittes på mitten?
Er spedometern firkanta eller "clamshell"?
Mvh
Jan Ove (bor i Sarpsborg)
Har du reg pappirer på sykkeln som viser at det er en Touring?
Mine tanker her med tanke på at det er en tre girad veksel låda er at dette er en popolino motor som er satt in i en touring ramme.
Popolino er 125CC og tre gir som du beskriver. Hvis du måler stempeln så er det ikke bare bare å skille en 125 fra 150CC.
Hvordan ser det ut på "lamphuset" er dette relativt tynnt og kan splittes på mitten?
Er spedometern firkanta eller "clamshell"?
Mvh
Jan Ove (bor i Sarpsborg)
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
8 tum låter mystiskt om det är en vgla. Det kan ju vara att ramen är en vgla men orginalmotorn, som kanske gått sönder, har blivit utbytt mot en popolino-motor. Som fått en större cylinder? Kolla vad det står för modellnummer på motorn. Borde hittas på motorns "tvärslå" som man fäster den med i ramen. Om det är en mindre motor så kanske det kunde vara vettigt att söka en vgla-motor istället. Eller vad hade du tänkt göra med Vespan?
tack för svar!
Jag kan inte hitta motornr, jag har letat där det skal vara, och kan inte se några tecken till varken bortslipning eller siffrer, nr.
Styrtoppen (?) är to- delt, en opp og en nerdel.
Jag har som sagt mätt cylinder/ kolv och det är 150cc, men visst kan det vara utbytt en gång. Finns det andra tecken på motorn som kan bekräfta/ avkräfta att det är orginal motor. Speedometeret er firkant!
Reg beviset sier at det er en touring GL 1960, samme som understellnr.
Skotern är absolut renoverbar, och kommer att bli fin efter lite jobb och lack!
Mvh Johan
Jag kan inte hitta motornr, jag har letat där det skal vara, och kan inte se några tecken till varken bortslipning eller siffrer, nr.
Styrtoppen (?) är to- delt, en opp og en nerdel.
Jag har som sagt mätt cylinder/ kolv och det är 150cc, men visst kan det vara utbytt en gång. Finns det andra tecken på motorn som kan bekräfta/ avkräfta att det är orginal motor. Speedometeret er firkant!
Reg beviset sier at det er en touring GL 1960, samme som understellnr.
Skotern är absolut renoverbar, och kommer att bli fin efter lite jobb och lack!
Mvh Johan
utifra det jeg kan se her er at dette er en popolino. delt styr hus och fyrkantig hastighetsmätare er en klar indikasjon, sammen med 8 tums hjul.
Det beste er at sjekke ramme nummret (sitter under venster kåpa) før at se och inte minst vara sæker.
Kan godt vara en popolino som er importert och fått med seg "fel"papper øver grensa.
Det beste er at sjekke ramme nummret (sitter under venster kåpa) før at se och inte minst vara sæker.
Kan godt vara en popolino som er importert och fått med seg "fel"papper øver grensa.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
du har två alternativer. Ta kontakt med den gammla ägaren, och håppas at han bara har blandat sammen pappirene..........
Annars så får man sætta seg hos lænstyrelse i det læn som den var registrerad i førsta gången, och blæddra manuellt.
Och inte minst håppas på at den inte ær stulen.
Annars så får man sætta seg hos lænstyrelse i det læn som den var registrerad i førsta gången, och blæddra manuellt.
Och inte minst håppas på at den inte ær stulen.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Oj, ni är väldigt på popolini grejen! Ramnr är vglait, men visst kan det vara trixat! Och, ingen fara, den var nästan gratis!
Men, det är väl ingen som konvertertar en 10" til 8", det är ju bara nackdelar med det. Âr vi säkra på att förgasaren 20/15c bara setat i 125 cc? eller kan det förekomma i en touring ( har rensat och sett munstyckene, kan komma med nr). Om det är en 125 med 150 cylinder, kan ju det förklara att jag har problem med tändinställning( har inte gått grundigt til verket, men kör på 28 gr btdc). Vet inte antal växlar, ser ut som 3 där wirenene går in, men 4 på styre.....
För att förvirra extra, motorkåpan är lite modifierad, inte värre än att en halvtime med svets och lite plåt fixar det, men varför???
Jag som egentligen är " orginal bög"..... ja ja!
Men helhetsintrycket är likosm bra, inte många bytta skruar, inte sönder meckat, inte bucklig eller missköt, bara tidens tand som satt sina spår, kanske en renovering/ fixing på 60 talet!
Men, det är väl ingen som konvertertar en 10" til 8", det är ju bara nackdelar med det. Âr vi säkra på att förgasaren 20/15c bara setat i 125 cc? eller kan det förekomma i en touring ( har rensat och sett munstyckene, kan komma med nr). Om det är en 125 med 150 cylinder, kan ju det förklara att jag har problem med tändinställning( har inte gått grundigt til verket, men kör på 28 gr btdc). Vet inte antal växlar, ser ut som 3 där wirenene går in, men 4 på styre.....
För att förvirra extra, motorkåpan är lite modifierad, inte värre än att en halvtime med svets och lite plåt fixar det, men varför???
Jag som egentligen är " orginal bög"..... ja ja!
Men helhetsintrycket är likosm bra, inte många bytta skruar, inte sönder meckat, inte bucklig eller missköt, bara tidens tand som satt sina spår, kanske en renovering/ fixing på 60 talet!
Det blir säkert en bra Vespa! Huvudsaken att pappret har samma ramnummer som ramen har. Då får du den i registret annars så hade det väl blivit en hög reservdelar.
Om du vill orginalnörda med Vespan (jag är också orginalnörd) så kan det vara dags att reda ut vilka delar som kommit från vilken Vespamodell. Ramen är alltså en VGLA (vgla1t) och då borde styret vara av modell touring och inte någon annan modell. Snäckformad hastighetsmätare på styret är alltå rätt och växlar från 1 - 3. Om framdäcket också är 8 tum så låter det nog som om gaffeln också är från Popolinon och då är det dags att söka en riktig gaffel. Motorns modell är också bra att ta reda på, om det också är fel modell (vilket ett 8 tums däck tyder på) så skulle det vara dags att söka en ny sådan. Kåporna likaså. Vad var det för problem med dem? Det kan bli en hel del sökande och betalande alltså (eller kanske någon vill byta?). Men absolut inget omöjligt, för vgla har det funnits gott om, åtminstone i Sverige, så överblivna delar borde nog gå att hitta.
Om du bara vill ha en fungerande maskin att åka med eller ett trimmonster så fixar det sig säkert med nuvarande delar. Trimmonster med 8 tum är dock litet motsägande...
Och om idén att byta till 8 från 10: Nej ingen gör det, trenden är mera motsatsen. Så om någon gjort det, har det nog varit pga att man inte haft tillgång till rätt motor och gaffel och bara velat ha en rullande maskin.
Växlarna: VGLA har tre växlar plus fritt (mellan 1 och 2).
Det blir en bra Vespa, du behöver bara besluta vilken linje du skall välja så slipper du onödiga investeringar och sparar tid.
Om du vill orginalnörda med Vespan (jag är också orginalnörd) så kan det vara dags att reda ut vilka delar som kommit från vilken Vespamodell. Ramen är alltså en VGLA (vgla1t) och då borde styret vara av modell touring och inte någon annan modell. Snäckformad hastighetsmätare på styret är alltå rätt och växlar från 1 - 3. Om framdäcket också är 8 tum så låter det nog som om gaffeln också är från Popolinon och då är det dags att söka en riktig gaffel. Motorns modell är också bra att ta reda på, om det också är fel modell (vilket ett 8 tums däck tyder på) så skulle det vara dags att söka en ny sådan. Kåporna likaså. Vad var det för problem med dem? Det kan bli en hel del sökande och betalande alltså (eller kanske någon vill byta?). Men absolut inget omöjligt, för vgla har det funnits gott om, åtminstone i Sverige, så överblivna delar borde nog gå att hitta.
Om du bara vill ha en fungerande maskin att åka med eller ett trimmonster så fixar det sig säkert med nuvarande delar. Trimmonster med 8 tum är dock litet motsägande...
Och om idén att byta till 8 från 10: Nej ingen gör det, trenden är mera motsatsen. Så om någon gjort det, har det nog varit pga att man inte haft tillgång till rätt motor och gaffel och bara velat ha en rullande maskin.
Växlarna: VGLA har tre växlar plus fritt (mellan 1 och 2).
Det blir en bra Vespa, du behöver bara besluta vilken linje du skall välja så slipper du onödiga investeringar och sparar tid.

Har börjat med nerplockningen, vet nån vad som skilljer popolinomotor från 150cc motorn som ska sitta i touring?
Har en 10" fälg som passar både fram och bak.
Fortfarande osäker på antal växlar. Kan inte hitta mototrnr, finns inte, svingen är rensad med fotogen m.m och lika ren som... men inga nr!
Kommer med bilder, den gamla kameran strular lite!
Vilka modeller har tvådelat styre och fyrkant speedometer? Popolino?
Blir väl en skru helg! Kul
Har en 10" fälg som passar både fram och bak.
Fortfarande osäker på antal växlar. Kan inte hitta mototrnr, finns inte, svingen är rensad med fotogen m.m och lika ren som... men inga nr!
Kommer med bilder, den gamla kameran strular lite!
Vilka modeller har tvådelat styre och fyrkant speedometer? Popolino?
Blir väl en skru helg! Kul
Hej, nu har jag hittat kameran. Jag har tagit ur motorn och börjar ta isär den. Det är inget motornr på den.
Har jag rätt kolv till den toppen?
Går det att se om det är 3 eller 4 växlar på den ( jag ser väl det när jag tar isär den, men tänkte vänta tills packningar och lager m.m ligger i lådan)
Säger ramen något. Nu sitter det ett 10" framhjul på den, det jag hadde passade. Har fyrkantig hastighetsmätare och tvådelad styrtopp.
Ramnr är vgla1t, inte bytt, svetsat eller myglat, med stjärna och allt!
Hoppas det blev rätt med bilderna. âr det några närbilder av detaljer som behövs för att bekräfta/ avkräfta något så ordnar jag det!
Känns ju som att det är bra att veta vilken motor man ska betäslla delra till
Min magekänsla såager mig att det inte är en polino 125 cc motor med 150cc cylinder, men jag har ju inget stort grunnlag att säga det!
âr tacksam för hjälp och intresse! Tusan, nu fick jag inte til det med länkningen til bilder, klikka på den ena länken och bläddra! Ska ordna det på riktigt efter pojkens fotbollsmatch







Da blev det bilder!
Har jag rätt kolv till den toppen?
Går det att se om det är 3 eller 4 växlar på den ( jag ser väl det när jag tar isär den, men tänkte vänta tills packningar och lager m.m ligger i lådan)
Säger ramen något. Nu sitter det ett 10" framhjul på den, det jag hadde passade. Har fyrkantig hastighetsmätare och tvådelad styrtopp.
Ramnr är vgla1t, inte bytt, svetsat eller myglat, med stjärna och allt!
Hoppas det blev rätt med bilderna. âr det några närbilder av detaljer som behövs för att bekräfta/ avkräfta något så ordnar jag det!
Känns ju som att det är bra att veta vilken motor man ska betäslla delra till
Min magekänsla såager mig att det inte är en polino 125 cc motor med 150cc cylinder, men jag har ju inget stort grunnlag att säga det!
âr tacksam för hjälp och intresse! Tusan, nu fick jag inte til det med länkningen til bilder, klikka på den ena länken och bläddra! Ska ordna det på riktigt efter pojkens fotbollsmatch

Da blev det bilder!
Last edited by lnj0001 on Sat 03 Oct 2009, 17:13, edited 2 times in total.
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
det ser man till och med på bilderna ovan.Mike Tropic wrote:Hej, du kan enkelt se hur många växlar det är genom att se hur många kugg det är på växelförarhuset, dit växelvajrarna går. Det är antingen 4(3-växlad) eller 5(4-växlad) "dalar" som den lilla cylindern med fjädern bakom vilar i.
Den är 4-växlad och ligger i friläge på bilden
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Okej, 4 växlad! Var inte säker på om "dalarna" i ytterlägerna räknades.
Men, har jag rätt kolv? När jag söker delar till vgla1t ser det som jag ska ha en kolv med förhöjning på ena sidan. jag tycker att jag ser motsvarnade utrymme i toppen! Nån som vet?
Om en 8" tummare inte utan vidare går att konvertara till en 10", är framhjulet ett 10" orginal, eller en 8" tum konverterat hjul?
Men, har jag rätt kolv? När jag söker delar till vgla1t ser det som jag ska ha en kolv med förhöjning på ena sidan. jag tycker att jag ser motsvarnade utrymme i toppen! Nån som vet?
Om en 8" tummare inte utan vidare går att konvertara till en 10", är framhjulet ett 10" orginal, eller en 8" tum konverterat hjul?
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Hej, Det kan vara en sen VNB(125cc) med ditsatt 150cc cylinder, dessa har fyrkantiga hastighetsmätare och din rams detaljer, 4 växlar, 8" hjul samt 20/15 förgasare. Men ditt styre är ju tvådelat, det vet ja inget om.
Den enda 150cc modellen med 20/15 förgasare är VBC.
Det kanske kan vara lite till hjälp iallafall
Den enda 150cc modellen med 20/15 förgasare är VBC.
Det kanske kan vara lite till hjälp iallafall
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Tack för svar!
Jag blir inte klokare på vilken motor som sitter i den. Tycker inte att kolven ser rätt ut i jämförelse med toppen, som har ett ganska stort rum vid stiften! Men den har ju gått ok med den kolven, om det vore fel skulle man kanske inte haft kompression till å få den å gå! Så den förgasaren som bara tycks finnas i 125 or, men motorn rullade ju med den också!
Erfarenheten visar att allt ordnar seg till slut om man bara är lagom tokig och envis!
Planen nu är att sandblåsa, lacka, fixa maskinen och tuta å köra! Det står gl touring i reg papper, så får det bli en sån på 10" hjul, med rätt styre, så lägger jag delarna som blir över i bytes lådan inför framtiden!
Jag blir inte klokare på vilken motor som sitter i den. Tycker inte att kolven ser rätt ut i jämförelse med toppen, som har ett ganska stort rum vid stiften! Men den har ju gått ok med den kolven, om det vore fel skulle man kanske inte haft kompression till å få den å gå! Så den förgasaren som bara tycks finnas i 125 or, men motorn rullade ju med den också!
Erfarenheten visar att allt ordnar seg till slut om man bara är lagom tokig och envis!
Planen nu är att sandblåsa, lacka, fixa maskinen och tuta å köra! Det står gl touring i reg papper, så får det bli en sån på 10" hjul, med rätt styre, så lägger jag delarna som blir över i bytes lådan inför framtiden!
Hmm, den baksjermen er virkeligen firkantet! Finnes den på noen spesiel modell eller kom den på alle? Er det bare den nederdelen av skjermen som skiller eller er det flere detaljer langs ramma som sier at det er en pre -64.
Jeg sjekket rammenr, det kan være endret en gang ja.... det er med stjerne og alt, men den var misstenkt bulkat i bakkant, nr står på siste halvparten!
Hva sier framskjermen og fronten ( ikke styre) ?
Hmm, dette leder meg inn på sporet av at det kanskje er en vnb4-5 1964, som noen en gang bytt nr på og satt in en 150cc cylinder.
Med den gasseren, de hjulen, ramma m.m blir det litt langsøkt å tro at det er mer enn en touring annet enn på papiret!
La oss håpe at den som eventuellt skiftet nr en gang har gjort det med gode hensikter..... Ja ja, en skulle bare ha en touring, men fikk noe annet!
Jeg sjekket rammenr, det kan være endret en gang ja.... det er med stjerne og alt, men den var misstenkt bulkat i bakkant, nr står på siste halvparten!
Hva sier framskjermen og fronten ( ikke styre) ?
Hmm, dette leder meg inn på sporet av at det kanskje er en vnb4-5 1964, som noen en gang bytt nr på og satt in en 150cc cylinder.
Med den gasseren, de hjulen, ramma m.m blir det litt langsøkt å tro at det er mer enn en touring annet enn på papiret!
La oss håpe at den som eventuellt skiftet nr en gang har gjort det med gode hensikter..... Ja ja, en skulle bare ha en touring, men fikk noe annet!