Hur funkar startmotorns fördröjning?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Martin O
Lärling
Lärling

Hur funkar startmotorns fördröjning?

Post by Martin O »

Om jag släpper startknappen på min PX200E innan motorn startat, måste jag vänta ett antal sekunder innan ett nytt startförsök kan ske. Det är lika länge som det tar för bensinmätaren att gå ner till noll när spänningen försvinner.
Jag tycker detta är enerverande och misstänker att det är ett skydd för att man inte skall kunna sätta igång startmotorn när motorn är igång.
Går denna fördröjning att ta bort och bibehålla startmotorskyddet när motorn är igång?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej,

egentligen bara elektromekaniska fördröjningar.

Innuti startmotorn sitter det en kontakt som aktiverar motorn efter att bendix skjutit ut, det kan man säga är en fördröjning.

relät är ganska långsamt men inte så långsamt att det märks, dock har vissa PX200 ett problem att relät 'hänger kvar' kanske har du det problemet också? Fixas genom en likriktardiod rakt över reläet.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Någon länk som visar hur man gör?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

sorry, bara ett standardknep för elektromekaniska relä, har ingen länk.

Men på relät sitter det fyra kontakter, två stycken breda och två stycken smala.

Dioden skall sitta över de smala kontakterna och rättvänd. (mät och kolla, eller trial and error - köp två dioder, om du kopplar fel håll bränner du dioden)
t.ex. denna:
http://www.kjell.com/?item=90028&path=2 ... ,266500000
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Då skall jag testa. Bor 100m från en Kjell-butik, så diodanskaffandet är inget problem. :)
Post Reply