hur funkar det med muttrar och bultar på en vespa 50?
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Sat 08 Sep 2007, 18:19
- Location: Karlskrona
- Contact:
hur funkar det med muttrar och bultar på en vespa 50?
hämtade i helgen en splitter ny vespa 50(74 var den ny asså)
i går när jag skulle räkna ut hur man lämpligen låser fast den märkte jag att det saknades muttrar till att hålla fast hjulet,inte en mutter på hela högersidan!!
ok det e ju inte svårare än att sätta dit nya vilket jag gjorde alldeles nyligen, men det funkade inte för då kunde inte hjulet snurra.....
men ok jag sätter dom på andra sidan å provar så jag börjar skruva ur bulten men vad händer då??? jo då börjar däcket pysa så snabbt dit med dom igen.
vad har jag gjort för fel!!!!!
det måste väl liksom vara muttrar där annars kännd det ju lite riskabelt det hela med att köra liksom!
ska man köpa andra tunnare muttrar och varför pös däcket?
i går när jag skulle räkna ut hur man lämpligen låser fast den märkte jag att det saknades muttrar till att hålla fast hjulet,inte en mutter på hela högersidan!!
ok det e ju inte svårare än att sätta dit nya vilket jag gjorde alldeles nyligen, men det funkade inte för då kunde inte hjulet snurra.....
men ok jag sätter dom på andra sidan å provar så jag börjar skruva ur bulten men vad händer då??? jo då börjar däcket pysa så snabbt dit med dom igen.
vad har jag gjort för fel!!!!!
det måste väl liksom vara muttrar där annars kännd det ju lite riskabelt det hela med att köra liksom!
ska man köpa andra tunnare muttrar och varför pös däcket?
Harriet!:
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
Har du en öppenfälg?
För då ska det vara 8 muttrar totalt, 4 muttrar som håller ihop fälgen och fyra muttrar som man sätter fast fälgen på navet.
Jag kan tänka mig att att innerslangen har fastnat mellan fälgen när du satt muttrarna, och det kan ju hålla tät, när du har pumpat upp däcket märker man inget, men när du lossnade muttrarna så började det att pysa.
Kolla så att inneslangen sitter som den ska vara (så att du inte har några hål)och gör om det, men ha lite luft i innerslangen innan du börjar med att sätta ihop fälgen...
Hoppas det var det
För då ska det vara 8 muttrar totalt, 4 muttrar som håller ihop fälgen och fyra muttrar som man sätter fast fälgen på navet.
Jag kan tänka mig att att innerslangen har fastnat mellan fälgen när du satt muttrarna, och det kan ju hålla tät, när du har pumpat upp däcket märker man inget, men när du lossnade muttrarna så började det att pysa.
Kolla så att inneslangen sitter som den ska vara (så att du inte har några hål)och gör om det, men ha lite luft i innerslangen innan du börjar med att sätta ihop fälgen...
Hoppas det var det

-
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Sat 08 Sep 2007, 18:19
- Location: Karlskrona
- Contact:
hej!
det ska alltså vara muttrar på högersidan som håller fast hjulet på navet!!
men vad för muttrar ska det vara då,jag köpte sånna som är lägre än standard m8 men omkretsen på dom var för stora så man ska fila ner dom eller?
det tar liksom stopp i framgaffeln.
säljaren sa att det inte skulle vara muttrar på bultarna då man skruvade i dom i gängor!
skiten sitter ju fast så det kanske ska va så!
det ska alltså vara muttrar på högersidan som håller fast hjulet på navet!!
men vad för muttrar ska det vara då,jag köpte sånna som är lägre än standard m8 men omkretsen på dom var för stora så man ska fila ner dom eller?
det tar liksom stopp i framgaffeln.
säljaren sa att det inte skulle vara muttrar på bultarna då man skruvade i dom i gängor!
skiten sitter ju fast så det kanske ska va så!
Harriet!:
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Sat 08 Sep 2007, 18:19
- Location: Karlskrona
- Contact:
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Sat 08 Sep 2007, 18:19
- Location: Karlskrona
- Contact:

här fastnar den

här ser man hur smal mutter jag försökte med

här ser man den i närbild tagen från styrbord sida på framhjulet,den kommer från babord och går igenom fälg och hjul
ska försöka få bilderna större,fattar inte varför dom blev mini
Harriet!:
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Sat 08 Sep 2007, 18:19
- Location: Karlskrona
- Contact:
Ni pratar om två helt olika modeller. nya vespa 50 9" framtrumman (som musselbugg har) har inga pinnbultar, där sätter man vanliga bult med fjäderbrickor från utsidan "fälgsidan", se till att använda bultar av rätt längd som inte sticker ut på baksidan. frittes bild är en äldre modell av v50 framnav/trumma, primavera däremot har pinnbultar i trumman.
"nya" trumman är i gjutjärn och troligtvis klarar den att man drar vanliga bult direkt utan pinnbult.
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 50NLR.aspx
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 0V100.aspx
"nya" trumman är i gjutjärn och troligtvis klarar den att man drar vanliga bult direkt utan pinnbult.
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 50NLR.aspx
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 0V100.aspx
Last edited by Federico on Thu 01 Oct 2009, 15:36, edited 1 time in total.
Federico
det där är en 50special/primaveratrumma
kolla dessa
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 50NLR.aspx
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 0V100.aspx
Last edited by Federico on Thu 01 Oct 2009, 15:37, edited 1 time in total.
Federico
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Sat 08 Sep 2007, 18:19
- Location: Karlskrona
- Contact:
ojoj!
detta blev snurrigt!
jag går ftf på starka mediciner så detta var inte det lättaste att förstå=)
jag skojade till det lite i detta inlägget det är asså en vespa 50r 1974,jag trodde det framgick att det va med glimten i ögat den var splitter ny!
det är 9 tums däck.
ska jag tolka detta som att man ska dra in bultarna från höger istället för vänster?tror dock att dom kommer ta emot ändå.
höjden på muttern är helt ok men det e ytterdiametern som sätter käppen i hjulet så att säga.
om man ska ha en mutter där så måste jag liksom dra ner kanterna på den,kommer dock bli svårt att få dit dom om man inte har någon kant att sätta fast nyckeln i liksom!
detta blev snurrigt!
jag går ftf på starka mediciner så detta var inte det lättaste att förstå=)
jag skojade till det lite i detta inlägget det är asså en vespa 50r 1974,jag trodde det framgick att det va med glimten i ögat den var splitter ny!
det är 9 tums däck.
ska jag tolka detta som att man ska dra in bultarna från höger istället för vänster?tror dock att dom kommer ta emot ändå.
höjden på muttern är helt ok men det e ytterdiametern som sätter käppen i hjulet så att säga.
om man ska ha en mutter där så måste jag liksom dra ner kanterna på den,kommer dock bli svårt att få dit dom om man inte har någon kant att sätta fast nyckeln i liksom!
Harriet!:
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Sat 08 Sep 2007, 18:19
- Location: Karlskrona
- Contact:
du ska inte ha någon mutter, bara en bult som du drar genom fälghalvorna direkt i bromstrummans gänga (rätt bultlängd sticker inte ut på baksidan). däremot är det viktigt att färgens breda halva sitter på vespans "motorsida" både fram och bak, är däck och framför allt slang rätt monterade så ska slangens luftpåfyllning sticka ut på motsatt sida från "motorsidan", d.v.s vänstersidan i färdriktningen. låsbrickor till bultarna är bra att ha.musselbugg wrote:ojoj!
detta blev snurrigt!
jag går ftf på starka mediciner så detta var inte det lättaste att förstå=)
jag skojade till det lite i detta inlägget det är asså en vespa 50r 1974,jag trodde det framgick att det va med glimten i ögat den var splitter ny!
det är 9 tums däck.
ska jag tolka detta som att man ska dra in bultarna från höger istället för vänster?tror dock att dom kommer ta emot ändå.
höjden på muttern är helt ok men det e ytterdiametern som sätter käppen i hjulet så att säga.
om man ska ha en mutter där så måste jag liksom dra ner kanterna på den,kommer dock bli svårt att få dit dom om man inte har någon kant att sätta fast nyckeln i liksom!
Federico
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Sat 08 Sep 2007, 18:19
- Location: Karlskrona
- Contact:
då tolkar jag det som att jag har allt rätt placerat förutom då att mina bultar är för långa,för om jag förstår dig rätt så beskriver du det som det ser ut på mina bilder,dessa är tagna från styrbordsidan dvs sitter man på moppen så är bilderna tagna från höger.
btw,någon som sett var man kan skaffa sånna fina däck som jag har med vitt på sidorna till 9tums fälgar?
sett till 10 tums bara,
eller ska jag kanske köpa 10 tums för det ska gå snabbare då eller?

bättre bild http://img44.imageshack.us/img44/5247/g ... ent5zw.jpg
btw,någon som sett var man kan skaffa sånna fina däck som jag har med vitt på sidorna till 9tums fälgar?
sett till 10 tums bara,
eller ska jag kanske köpa 10 tums för det ska gå snabbare då eller?

bättre bild http://img44.imageshack.us/img44/5247/g ... ent5zw.jpg
Harriet!:
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
ok!fritte wrote:menade arr ersätta pinnbulten (om det är nån där)Federico wrote:ingen pinnbult på denna typ av trumma/fälg. bara en bultfritte wrote:om jag har fattat rätt & om pinnbulten inte sitter fast i bromstrumman, skruva ut den & sätt i en lång insexsskruv från höger sida istället.
Varsågod Federico...
ritade lite här

Federico
om skruv är rätt benämning, så JAfritte wrote:Hjulet är monterat med skuv??Federico wrote:ok!fritte wrote: menade arr ersätta pinnbulten (om det är nån där)
ritade lite här
Bult kanske är nåt helt annat, sorry om jag krånglade till det med fel ord.
som länken jag hänvisade till tidigare:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 0V100.aspx
Federico