Ang kopplingsslir (vet att det finns tusen trådar)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Ang kopplingsslir (vet att det finns tusen trådar)

Post by Fredrick »

Har bytt till den "värsta" vanliga kopplingen, 4 skivig, karbonbelägg, med förstärkt fjäder osv.
Har även se till att ha en bra och rak olja.
Har även sett till att kopplingen inte ligger på utan att den "slackar och har spel".

Ändå så slirar den ordentligt på 3an och 4an när jag ger mer än halvgas.
Är medveten om att jag säkerligen har 4 dubblat mina hk eller mer men tycker det borde räcka med dessa åtgärder?

Hur har ni andra gjort era kopplingsupplägg för att det inte skall slira?

Måste man göra som johannes och byta till falc och bygga om hela skiten? :cry:

Otroligt tacksam för hjälp som leder till att jag kan utnyttja min vespas fulla potential :).

Tack och bock.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

Hej,

Jag har en liknande set-up på min Primavera.
Jag har klarat mig bra med en fyrskivig koppling och starkare fjäder. Är du säker på att allt sitter monterat som det ska?

När du kör med en så pass trimmad motor en tid så slits både kopplingskorgen och de utstickande "flärparna" på lamellerna. De utsätts ju för betydligt mer krafter än original. Det kan inte vara så att du, helt enkelt, har fått jack i kopplingskorgen som flärparna hakar upp sig i? Det skulle ju kunna göra att den inte stänger ordentligt. Jag har sett lite tendenser till detta på min kopplingskorg.
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Re: Ang kopplingsslir (vet att det finns tusen trådar)

Post by subitus »

Fredrick wrote:Har bytt till den "värsta" vanliga kopplingen, 4 skivig, karbonbelägg, med förstärkt fjäder osv.
Har även se till att ha en bra och rak olja.
Har även sett till att kopplingen inte ligger på utan att den "slackar och har spel".

Ändå så slirar den ordentligt på 3an och 4an när jag ger mer än halvgas.
Är medveten om att jag säkerligen har 4 dubblat mina hk eller mer men tycker det borde räcka med dessa åtgärder?

Hur har ni andra gjort era kopplingsupplägg för att det inte skall slira?

Måste man göra som johannes och byta till falc och bygga om hela skiten? :cry:

Otroligt tacksam för hjälp som leder till att jag kan utnyttja min vespas fulla potential :).

Tack och bock.
Jag tror en PK/XL typ av koppling hade varit ett bra alternativ, är ju samma uppbyggnad som alla dom dyrare varianterna (flera små fjädrar) men till ett betydligt lägre pris 600:-

Vet dock ej om den passar "bolt on" kanske blir för tajt mot kåpan??
På SIP skriver dom att det funkar, dock med brasklappen "Nicht seriemässighsczthhh" :wink:
Mao kan betyda; passar på julgranen men du får bygga om resten av världen :mrgreen: :wink:
-1967 Primavera 154cc-
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Stod väl ett reportage i scootering för inte så länge sedan (kan ha varit augusti/septembernumret) om att just montera PK/XL-koppling i smallframe.
Verkade hyfsat lätt (lite filning var det, inte 100% bolt on).

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Johannes, då har vi att göra ;)

Wanten, jag har bytt ALLT, utväxling, plunger, koppling, kopplingskorg osv osv allt är nytt och uppgraderat, ändå slirar det.

Har iofs "väldigt mkt effekt" tror jag, man känner att den går riktigt bra men sen när effektpiken kommer så slirar den till som fan!

Kan inte ens ha halvgas på 3:an & 4:an.

Vad har du gjort med din eftersom samma koppling funkar för dig?!
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
kghia
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Mon 19 Sep 2005, 16:34
Location: Gävle,Sweden

Post by kghia »

Jag håller på och monterar ihop min Parmakit motor och igår när jag skulle montera min nya PK XL koppling såg jag att den precis tar i dom små upphöjningarna för fjädrarna i kopplingskorgen ( ryckutjämnarna).
Hela primärutväxlingen är en orginal Primavera.
Min lösning är att montera en sån här http://www.pep-parts.com/shop/03c198994 ... d24f03.php vilket tydligen ska åtgärda problemet.
Finns det andra lösningar är jag nyfiken att höra dessa

Magnus
Primavera -66, Touring -58, Karmann Ghia -60

Magnus
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »


Jag håller på och monterar ihop min Parmakit motor och igår när jag skulle montera min nya PK XL koppling såg jag att den precis tar i dom små upphöjningarna för fjädrarna i kopplingskorgen ( ryckutjämnarna).
Hela primärutväxlingen är en orginal Primavera.
Min lösning är att montera en sån här http://www.pep-parts.com/shop/03c198994 ... d24f03.php vilket tydligen ska åtgärda problemet.
Finns det andra lösningar är jag nyfiken att höra dessa


Shimsa upp julgranen... :yuck:

Freddan skaffa kopplingen och scooteringnummret så kör vi! :wink:
-1967 Primavera 154cc-
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Fixar du med dina kontakter tidningen.
Så köper jag en koppling pronto.
:lol:

Nu när jag börjar få ordning på bränsle och tändning så går hojen såpass starkt att den slirar t o m på 2 an :(
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Fredrick wrote:Fixar du med dina kontakter tidningen.
Så köper jag en koppling pronto.
:lol:

Nu när jag börjar få ordning på bränsle och tändning så går hojen såpass starkt att den slirar t o m på 2 an :(
Lazy F*CKER!! :roll:

https://classicissues.com/welcome.asp?title=sco
-1967 Primavera 154cc-
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Primavera133,
kan du peka på vilken tidning genom subitus länk i inlägget ovan tack.

:)

Eller finns det någon snäll själv som kan scanna och kasta upp reportaget ang kopplingsbyte.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
kghia
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Mon 19 Sep 2005, 16:34
Location: Gävle,Sweden

Post by kghia »

Eller PM:a det till oss intresserade !
Det verkar svårt att få tag i GSF:s primär rep kit , det är slutsålt överallt.

Magnus
Primavera -66, Touring -58, Karmann Ghia -60

Magnus
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Fredrick wrote:Primavera133,
kan du peka på vilken tidning genom subitus länk i inlägget ovan tack.

:)

Eller finns det någon snäll själv som kan scanna och kasta upp reportaget ang kopplingsbyte.
Jag har alla Scootering sedan typ 1992. Scannar eller kopierar gärna artikeln åt dig om någon talar om i vilket nummer den finns, för själv minns jag den inte. Smallframe är inte riktigt min grej.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

danke jens :)

hoppas någon kan peka dig till rätt nr snart då :)
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

var det någon som kunde säga rätt nr angående kopplinge?
så jag kan kicka igång detta någon gång :)
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

tackar för hjälpen, har nu fått dom scannade sidorna skickade.
kudos.

nu får man jaga koppling med andra ord. vinterprojekt vinterprojekt *stön*
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Post Reply