Trimtips till Vespa 50?
Trimtips till Vespa 50?
Hej!
Har på sistone tröttnat på att bli omcyklad av gamla tanter i minsta uppförsbacke, varpå jag har bestämt mig för att trimma min trotjänande Vespa 50.
Är inte ute efter hisnande toppfart, men väl en Vespa 50 som inte är så märkbart påverkad av motvind, uppförsbacke och andra fartdämpande yttre omständigheter.
Jag har egentligen bara två krav: 50 cc och originalljuddämpare. Någon som kan rekommendera något? Orkar Polinis 50 cc med ett primärdrevsbyte? Och bör man isåfall satsa på uppfräst vev och även porta blocket? Funkar det fortfarande med Dell'orto 16/10 eller är 16/16 att rekommendera?
Tacksam för alla tips, aspekter och erfarenheter.
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Har på sistone tröttnat på att bli omcyklad av gamla tanter i minsta uppförsbacke, varpå jag har bestämt mig för att trimma min trotjänande Vespa 50.
Är inte ute efter hisnande toppfart, men väl en Vespa 50 som inte är så märkbart påverkad av motvind, uppförsbacke och andra fartdämpande yttre omständigheter.
Jag har egentligen bara två krav: 50 cc och originalljuddämpare. Någon som kan rekommendera något? Orkar Polinis 50 cc med ett primärdrevsbyte? Och bör man isåfall satsa på uppfräst vev och även porta blocket? Funkar det fortfarande med Dell'orto 16/10 eller är 16/16 att rekommendera?
Tacksam för alla tips, aspekter och erfarenheter.
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
EM Scooters har på sin webb en snabbguide för uppgradering av Vespa 50. Du kan ju börja där.
http://www.emscooters.se/webshop/mektip ... sp?mekId=5
/jens
http://www.emscooters.se/webshop/mektip ... sp?mekId=5
/jens
Hej!
Vad skoj att du skall trimma!
Portad vev är nummer 1.
Polinis 50cc funkar med en längre primärutväxling (18/67) om du också portar veven och blocket.
16/16 är passar fin-fint till Polinis 50cc men du klarar dig med 16/10.
Kom ihåg att du även måste byta insug om du byter till 16/16:
Om du fixar till originalcyllen och portar veven samt sätter på ett effektblås så skall du komma upp i 50km/h.
Kom ihåg att förstärka kopplingen med i allafall en starkare fjäder.
VH/Calle
Vad skoj att du skall trimma!
Portad vev är nummer 1.
Polinis 50cc funkar med en längre primärutväxling (18/67) om du också portar veven och blocket.
16/16 är passar fin-fint till Polinis 50cc men du klarar dig med 16/10.
Kom ihåg att du även måste byta insug om du byter till 16/16:
Om du fixar till originalcyllen och portar veven samt sätter på ett effektblås så skall du komma upp i 50km/h.
Kom ihåg att förstärka kopplingen med i allafall en starkare fjäder.
VH/Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />EM Scooters har på sin webb en snabbguide för uppgradering av Vespa 50. Du kan ju börja där.
http://www.emscooters.se/webshop/mektip ... sp?mekId=5
/jens <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Jens!
Man tackar för länken! Högst generöst av EM att ha trimtips på sin sida. Har litet dåligt samvete ibland, att jag normalt handlar på SIP - hög servicegrad/svensk handlare borde väl egentligen premieras mer.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!
Vad skoj att du skall trimma!
Portad vev är nummer 1.
Polinis 50cc funkar med en längre primärutväxling (18/67) om du också portar veven och blocket.
16/16 är passar fin-fint till Polinis 50cc men du klarar dig med 16/10.
Kom ihåg att du även måste byta insug om du byter till 16/16:
Om du fixar till originalcyllen och portar veven samt sätter på ett effektblås så skall du komma upp i 50km/h.
Kom ihåg att förstärka kopplingen med i allafall en starkare fjäder.
VH/Calle<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Calle!
Tackar för de bra tipsen! Jo, trim är väl på sin plats då och då, även om jag själv inte är mycket för permanenta ingrepp på historiska föremål, som gamla Vespor ändå är... Kom över en rejält sliten motor som jag tänker "offra" och porta (må Corradino D'Ascanio förlåta mig från sin himmel) till förmån för trevligare och smidigare framkomlighet.
Egentligen såddes fröet till mina trimplaner då jag köpte 10-tumsfälgar (primärt av estetiska skäl - och, ja! - jag börjar ofta i fel ände...) och upptäckte hur fruktansvärt slö den egentligen var. Provade för skojs skull med fådd 102 cc rakt på, men det lät som världens crossmaskin - och det vill man ju inte! Har därför bestämt att jag ska ha 50 cc samt originalljuddämpare (även det av estetiska skäl!). Funkar det med originalljuddämpare till blockportning, ostrypt vev och trimcylinder, förresten? Och vad kan tänkas vara lämplig storlek på munstycke om man behåller 16/10-förgasaren?
Med tanke på de nu påsittande 10-tumsfälgarna, kanske man inte behöver byta primärutväxling om man hellre föredrar styrka än toppfart? Några km/h borde ju en tum göra på sig i hastighet, tycker man (nej, jag har inte hunnit märka särdeles mycket än - har inte bytat mätardrev och den är som sagt bara slö, vilket är fullt logiskt...).
Kommer att porta blocket samt öppna veven, alternativt köpa färdig vev. Har mer eller mindre bestämt mig för Polinis 50 cc och då återstår vev. Vet någon om följande vev från SIP är tillräcklig (för den motvarar väl inte "svensk" strypt vev?):
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Eller skall man satsa på racingveven...
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Bifogar två bilder på min ögonsten före och efter försköningen med tiotumsfälgar. Blev hon inte grann? Trist bara att man inte kan köpa färdigpatinerade fälgar...
Några veckor på botten av Öresund kanske kan lösa problemet? 
Före...

...och efter...

Tackar vänligast för alla tips hittills!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<br />EM Scooters har på sin webb en snabbguide för uppgradering av Vespa 50. Du kan ju börja där.
http://www.emscooters.se/webshop/mektip ... sp?mekId=5
/jens <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Jens!
Man tackar för länken! Högst generöst av EM att ha trimtips på sin sida. Har litet dåligt samvete ibland, att jag normalt handlar på SIP - hög servicegrad/svensk handlare borde väl egentligen premieras mer.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!
Vad skoj att du skall trimma!
Portad vev är nummer 1.
Polinis 50cc funkar med en längre primärutväxling (18/67) om du också portar veven och blocket.
16/16 är passar fin-fint till Polinis 50cc men du klarar dig med 16/10.
Kom ihåg att du även måste byta insug om du byter till 16/16:
Om du fixar till originalcyllen och portar veven samt sätter på ett effektblås så skall du komma upp i 50km/h.
Kom ihåg att förstärka kopplingen med i allafall en starkare fjäder.
VH/Calle<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Calle!
Tackar för de bra tipsen! Jo, trim är väl på sin plats då och då, även om jag själv inte är mycket för permanenta ingrepp på historiska föremål, som gamla Vespor ändå är... Kom över en rejält sliten motor som jag tänker "offra" och porta (må Corradino D'Ascanio förlåta mig från sin himmel) till förmån för trevligare och smidigare framkomlighet.
Egentligen såddes fröet till mina trimplaner då jag köpte 10-tumsfälgar (primärt av estetiska skäl - och, ja! - jag börjar ofta i fel ände...) och upptäckte hur fruktansvärt slö den egentligen var. Provade för skojs skull med fådd 102 cc rakt på, men det lät som världens crossmaskin - och det vill man ju inte! Har därför bestämt att jag ska ha 50 cc samt originalljuddämpare (även det av estetiska skäl!). Funkar det med originalljuddämpare till blockportning, ostrypt vev och trimcylinder, förresten? Och vad kan tänkas vara lämplig storlek på munstycke om man behåller 16/10-förgasaren?
Med tanke på de nu påsittande 10-tumsfälgarna, kanske man inte behöver byta primärutväxling om man hellre föredrar styrka än toppfart? Några km/h borde ju en tum göra på sig i hastighet, tycker man (nej, jag har inte hunnit märka särdeles mycket än - har inte bytat mätardrev och den är som sagt bara slö, vilket är fullt logiskt...).
Kommer att porta blocket samt öppna veven, alternativt köpa färdig vev. Har mer eller mindre bestämt mig för Polinis 50 cc och då återstår vev. Vet någon om följande vev från SIP är tillräcklig (för den motvarar väl inte "svensk" strypt vev?):
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Eller skall man satsa på racingveven...
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Bifogar två bilder på min ögonsten före och efter försköningen med tiotumsfälgar. Blev hon inte grann? Trist bara att man inte kan köpa färdigpatinerade fälgar...


Före...

...och efter...

Tackar vänligast för alla tips hittills!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Undrar om yngste sonens Vespa 50 81-a är fixad i motorn på något sätt? Eller ändrade man motorerna senare i produktionen? För så extremtrött som Vespa 50 sägs vara är åtminstone inte den.
På raksträckor varvar den glatt ut i runt 45 (mätarfart). Trots att den bara har 9" hjul känns den högt växlad, i uppförsbackar tappar den direkt orken på 3-an och man får tokvarva på 2-an.
Det enda jag vet är gjort med motorn är att vi bytt en trottoarkantsknäckt originaldämpare mot ett ET3-blås. Skillnaden som kändes då var i princip ingen.
Någon som vet?
/jens
På raksträckor varvar den glatt ut i runt 45 (mätarfart). Trots att den bara har 9" hjul känns den högt växlad, i uppförsbackar tappar den direkt orken på 3-an och man får tokvarva på 2-an.
Det enda jag vet är gjort med motorn är att vi bytt en trottoarkantsknäckt originaldämpare mot ett ET3-blås. Skillnaden som kändes då var i princip ingen.
Någon som vet?
/jens
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Tror att de öppnade veven lite mer någon gång i slutet av 70-talet. Min från 79 hade lite mer öppnad vev än tidigare modeller har jag fått berättat av personen som renoverade den. Min gjorde 35 ungefär (mätarfart) omodifierad. Men 45 låter ju lite väl mycket för att vara helt orginal. Annars känner jag igen beskrivningen. Bytte till et3 också och det känndes ingen direkt skildnad på farten...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Trist bara att man inte kan köpa färdigpatinerade fälgar...
Några veckor på botten av Öresund kanske kan lösa problemet? 
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om du lägger dem i "propplösare" någon timme, borde glansen mattas ner. Prova på en annan bit först. Lägga dem i en gödselstack är ett sätt jag hört skall gå, men det låter mindre lockande./L
Trist bara att man inte kan köpa färdigpatinerade fälgar...


/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om du lägger dem i "propplösare" någon timme, borde glansen mattas ner. Prova på en annan bit först. Lägga dem i en gödselstack är ett sätt jag hört skall gå, men det låter mindre lockande./L
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Undrar om yngste sonens Vespa 50 81-a är fixad i motorn på något sätt? Eller ändrade man motorerna senare i produktionen? För så extremtrött som Vespa 50 sägs vara är åtminstone inte den. På raksträckor varvar den glatt ut i runt 45 (mätarfart). /jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tror att de öppnade veven lite mer någon gång i slutet av 70-talet. Min från 79 hade lite mer öppnad vev än tidigare modeller har jag fått berättat av personen som renoverade den. Min gjorde 35 ungefär (mätarfart) omodifierad. Men 45 låter ju lite väl mycket för att vara helt orginal.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Låter märkligt om det skulle vara på det viset, att de ändrade strypningen för de "svenska" modellerna efter hand. Mig veterligt inträdde väl ingen lagändring för mopeder beträffande hastighet/hkr under den perioden? Har själv en mkt pigg V50 -68, som även den har strypt vev och i övrigt är helt orörd, precis som mina slöare V50 från -66 och -69. Skillnaden är att min -68 har konverterats till extern (yttre) tändspole. Skulle det kunna vara en sådan enkel sak, eller är det befogat i att spekulera om "måndagsexemplar" även här?<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i><br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Trist bara att man inte kan köpa färdigpatinerade fälgar...
Några veckor på botten av Öresund kanske kan lösa problemet? 
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Om du lägger dem i "propplösare" någon timme, borde glansen mattas ner. Prova på en annan bit först. Lägga dem i en gödselstack är ett sätt jag hört skall gå, men det låter mindre lockande./L
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Leif!
Jamen, det var ju ett bra tips! Det gäller ju att få "hål" på lackförseglingen, så att ny härlig rost kan få fäste och börja frodas. Annars kan man ju kanske fästa dem efter något i Vespan (OBS! Jag associerar inte till den känsloladdade fransade väskan nu...
) och helt sonika skrapa upp den till önskad patina. Men propplösare, saltvatten och syre kanske skapar en naturtrogen patina? Eller varför inte låta fälgarna få en omgång med hagelbössa? Det borde ju skapa gott om oregelbundna fästpunkter för det vackraste element fordonsvärlden har att erbjuda: ROST...
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<br />Undrar om yngste sonens Vespa 50 81-a är fixad i motorn på något sätt? Eller ändrade man motorerna senare i produktionen? För så extremtrött som Vespa 50 sägs vara är åtminstone inte den. På raksträckor varvar den glatt ut i runt 45 (mätarfart). /jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Tror att de öppnade veven lite mer någon gång i slutet av 70-talet. Min från 79 hade lite mer öppnad vev än tidigare modeller har jag fått berättat av personen som renoverade den. Min gjorde 35 ungefär (mätarfart) omodifierad. Men 45 låter ju lite väl mycket för att vara helt orginal.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Låter märkligt om det skulle vara på det viset, att de ändrade strypningen för de "svenska" modellerna efter hand. Mig veterligt inträdde väl ingen lagändring för mopeder beträffande hastighet/hkr under den perioden? Har själv en mkt pigg V50 -68, som även den har strypt vev och i övrigt är helt orörd, precis som mina slöare V50 från -66 och -69. Skillnaden är att min -68 har konverterats till extern (yttre) tändspole. Skulle det kunna vara en sådan enkel sak, eller är det befogat i att spekulera om "måndagsexemplar" även här?<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i><br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Trist bara att man inte kan köpa färdigpatinerade fälgar...


/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Om du lägger dem i "propplösare" någon timme, borde glansen mattas ner. Prova på en annan bit först. Lägga dem i en gödselstack är ett sätt jag hört skall gå, men det låter mindre lockande./L
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Leif!
Jamen, det var ju ett bra tips! Det gäller ju att få "hål" på lackförseglingen, så att ny härlig rost kan få fäste och börja frodas. Annars kan man ju kanske fästa dem efter något i Vespan (OBS! Jag associerar inte till den känsloladdade fransade väskan nu...

Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Pratade förresten i telefon med en snubbe nu på förmiddagen, vilken har bytat till öppen vev på sin frus V50. Han bytade enbart veven, utan några som helst andra ingrepp (såsom portning, förgasarbestyckning, primärdrivning m m) och hävdar att detta är gott nog. Han berättade att endast vevbytet ger 1 hkr extra och att V50:n efter detta har blivit "stark som en oxe" (nåja, människan har ofta en tendens till att överdriva...) och tar backar i treans växel utan några som helst problem. Jag misstror gärna inte folk, men är det verklighetsanknyten substans i detta, tro - att det räcker med byte av vev? (Har själv kört brevid hans fru ett antal gånger och den ÄR verkligen pigg!).
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Tror inte att eventuell öppning av veven för svenska v50 har något med ändrad lagstiftning att göra utan isåfall kanske att de kommit på att veven är lite väl strypt så att vespan var slöare än vad lagen krävde kanske (skildnaden skulle vara väldigt liten tydligen). Men jag är som sagt inte säker på min sak. Jag har min orginalvev ligger nere i garaget. Skulle kunna mäta och jämföra för skojs skull om någon har en tidigare vev liggandes...
jencla, jag är också fundersam på det du säger. jag har också en 81'a, och den har mig veterligen inga modifikationer (jag är andra ägaren, första var en gubbe som åkte till och från affären med den), har originalblås och småhjul men kommer ändå upp i 45-50 enl mätaren.
om inte jag missminner mig är väl 82 sista årgången (förutom reissuen som skedde runt nittio något?), kan det inte vara så att tillverkningen av delar upphörde en stund tidigare och piaggio (som väl inte direkt är kända för att vara konsekventa med standardbestyckning av olika delar, har jag för mig) helt sonika slängde in de delar som fanns kvar, och inte brydde sig om att tillverka nya "svenska" delar när standarddelar låg och dammade på hyllan?
om inte jag missminner mig är väl 82 sista årgången (förutom reissuen som skedde runt nittio något?), kan det inte vara så att tillverkningen av delar upphörde en stund tidigare och piaggio (som väl inte direkt är kända för att vara konsekventa med standardbestyckning av olika delar, har jag för mig) helt sonika slängde in de delar som fanns kvar, och inte brydde sig om att tillverka nya "svenska" delar när standarddelar låg och dammade på hyllan?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />om inte jag missminner mig är väl 82 sista årgången (förutom reissuen som skedde runt nittio något?), kan det inte vara så att tillverkningen av delar upphörde en stund tidigare och piaggio (som väl inte direkt är kända för att vara konsekventa med standardbestyckning av olika delar, har jag för mig) helt sonika slängde in de delar som fanns kvar, och inte brydde sig om att tillverka nya "svenska" delar när standarddelar låg och dammade på hyllan? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, det skulle ju faktiskt kunna vara så - att fabriken kanske producerade med vad som fanns på "hyllan", något som även Calle framför som teori. Tror dock att 1983 var det sista året som Vespa 50 tillverkades...<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />De vespa 50 som lagligen kom till Sverige skiljer sig stort över tiden.Precis så att det blivit vilka delar som fanns just då. Cylinder, topp och vevpartiportningen skiljer en hel del, dessa påverkar farten helt klart.
VH/Calle<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det låter logiskt med produktion efter "hyllbestånd", men var fabrikscylindrarna och topparna verkligen olika beroende på vilket land de skulle säljas i? Satt inte strypningen just i vevpartiet?
Förresten, Calle - världen är bra liten ibland! En av mina närmaste vänner sedan många år, har visat sig vara din f d barndomskamrat. Han berättade ikväll (hoppas du inte misstycker att jag skriver det här) följande om sin barndomskamrat Calle:
<i>"Han var en mycket hygglig och snäll kille, redan tidigt extremt teknikintresserad. Men när han började att elda med bensin i första klass blev man litet chockad...". </i>
Detta sagt av världens mest ödmjuka typ från Bunkeflostrand, med ett högst ovanligt sonnamn... Världen blir t o m ännu mindre i o m att MIN f d barn- och ungdomskamrat (som jag tyvärr har tappat kontakten med sedan några år) nuförtiden umgås med din bror... Nu blev du allt nyfiken, va?
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<br />om inte jag missminner mig är väl 82 sista årgången (förutom reissuen som skedde runt nittio något?), kan det inte vara så att tillverkningen av delar upphörde en stund tidigare och piaggio (som väl inte direkt är kända för att vara konsekventa med standardbestyckning av olika delar, har jag för mig) helt sonika slängde in de delar som fanns kvar, och inte brydde sig om att tillverka nya "svenska" delar när standarddelar låg och dammade på hyllan? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, det skulle ju faktiskt kunna vara så - att fabriken kanske producerade med vad som fanns på "hyllan", något som även Calle framför som teori. Tror dock att 1983 var det sista året som Vespa 50 tillverkades...<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />De vespa 50 som lagligen kom till Sverige skiljer sig stort över tiden.Precis så att det blivit vilka delar som fanns just då. Cylinder, topp och vevpartiportningen skiljer en hel del, dessa påverkar farten helt klart.
VH/Calle<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det låter logiskt med produktion efter "hyllbestånd", men var fabrikscylindrarna och topparna verkligen olika beroende på vilket land de skulle säljas i? Satt inte strypningen just i vevpartiet?
Förresten, Calle - världen är bra liten ibland! En av mina närmaste vänner sedan många år, har visat sig vara din f d barndomskamrat. Han berättade ikväll (hoppas du inte misstycker att jag skriver det här) följande om sin barndomskamrat Calle:
<i>"Han var en mycket hygglig och snäll kille, redan tidigt extremt teknikintresserad. Men när han började att elda med bensin i första klass blev man litet chockad...". </i>
Detta sagt av världens mest ödmjuka typ från Bunkeflostrand, med ett högst ovanligt sonnamn... Världen blir t o m ännu mindre i o m att MIN f d barn- och ungdomskamrat (som jag tyvärr har tappat kontakten med sedan några år) nuförtiden umgås med din bror... Nu blev du allt nyfiken, va?

Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
"Det låter logiskt med produktion efter "hyllbestånd", men var fabrikscylindrarna och topparna verkligen olika beroende på vilket land de skulle säljas i? Satt inte strypningen just i vevpartiet?"
- ja, det var olika... Har kollat närmre på både Italienska och Tyska.
Även inom de marknaderna har det ändrat sig över tiden och vilka modeller det varit.
I Italien har reglerna för moped skiftat mycket, ibland har det varit topphastighet som varit viktigt ibland hästkrafter etc. Ett tag så brydde dom sig bara om att det var 50cc...då gick mopparna snabbt kan man säga.
- Det finns f.ö. en hel massa gråimporterade Vespa 50 i Sverige, oftast faktiskt från Tyskland (på dom jag har sett i allafall, men det kan ju bero på att man 'bor' i Skåne) så detta kan också vara en anledning om ens Vespa inte är enligt svensk spec.
/Calle
- ja, det var olika... Har kollat närmre på både Italienska och Tyska.
Även inom de marknaderna har det ändrat sig över tiden och vilka modeller det varit.
I Italien har reglerna för moped skiftat mycket, ibland har det varit topphastighet som varit viktigt ibland hästkrafter etc. Ett tag så brydde dom sig bara om att det var 50cc...då gick mopparna snabbt kan man säga.
- Det finns f.ö. en hel massa gråimporterade Vespa 50 i Sverige, oftast faktiskt från Tyskland (på dom jag har sett i allafall, men det kan ju bero på att man 'bor' i Skåne) så detta kan också vara en anledning om ens Vespa inte är enligt svensk spec.
/Calle
Hej igen!
Har nu shoppat loss online från surkålsätarlandet och det blev Polini 50 cc samt vev och annat skoj. Hoppas för egen del att jag har valt "rätt" vev, då jag fick för mig att deras s k racingvev kanske var för extrem för mitt behov. Valde därför deras "standardvev", som jag nu hoppas motsvarar italiensk "normalöppen" vev. Skulle någon kunna bekräfta att det är så och jag har valt rätt vev vore jag tacksam. Denna vev blev det:
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Är jag helt av banan, eller?
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Har nu shoppat loss online från surkålsätarlandet och det blev Polini 50 cc samt vev och annat skoj. Hoppas för egen del att jag har valt "rätt" vev, då jag fick för mig att deras s k racingvev kanske var för extrem för mitt behov. Valde därför deras "standardvev", som jag nu hoppas motsvarar italiensk "normalöppen" vev. Skulle någon kunna bekräfta att det är så och jag har valt rätt vev vore jag tacksam. Denna vev blev det:
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Är jag helt av banan, eller?
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Hej igen!
Har nu shoppat loss online från surkålsätarlandet och det blev Polini 50 cc samt vev och annat skoj. Hoppas för egen del att jag har valt "rätt" vev, då jag fick för mig att deras s k racingvev kanske var för extrem för mitt behov. Valde därför deras "standardvev", som jag nu hoppas motsvarar italiensk "normalöppen" vev. Skulle någon kunna bekräfta att det är så och jag har valt rätt vev vore jag tacksam. Denna vev blev det:
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Är jag helt av banan, eller?
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Hmm...helt plötsligt ser jag nu ett alternativ som inte är synligt när man söker på "crankshaft V50" på engelska. Deras racingvev blir inte synlig som alternativ på den tyska sökningen. Vilken soppa! Jag skulle haft den till Vespa50SS/Sprinter istället, va? Varför blir det alltid så här...
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<br />Hej igen!
Har nu shoppat loss online från surkålsätarlandet och det blev Polini 50 cc samt vev och annat skoj. Hoppas för egen del att jag har valt "rätt" vev, då jag fick för mig att deras s k racingvev kanske var för extrem för mitt behov. Valde därför deras "standardvev", som jag nu hoppas motsvarar italiensk "normalöppen" vev. Skulle någon kunna bekräfta att det är så och jag har valt rätt vev vore jag tacksam. Denna vev blev det:
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
Är jag helt av banan, eller?
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Hmm...helt plötsligt ser jag nu ett alternativ som inte är synligt när man söker på "crankshaft V50" på engelska. Deras racingvev blir inte synlig som alternativ på den tyska sökningen. Vilken soppa! Jag skulle haft den till Vespa50SS/Sprinter istället, va? Varför blir det alltid så här...

Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!
Den veven du har beställt blir helt prima till din fina moped.
Racingvev skulle kanske passat bättre om du också bytt upp dig ngn storlek på förknasare.
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej!
Menar du verkligen det? Inga gamla tanter som cyklar förbi i uppförsbackarna med den veven? Den jag har beställt, art nr 45107000 till V50N/LR/Special, ser duktigt mer strypt ut än art nr 45102000 till V50S/Sprinter/SR. Sedan har vi då racingveven, art nr 45061500, som är ännu mer öppen... (och som endast syns som alternativ då man söker på engelska).
Jag känner mig förvirrad, liten och rädd... *svälj*
PS. Du kanske förstod att jag syftade på herr Gummesson och herr Sandberg tidigare i tråden?!? DS.
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<br />Hej!
Den veven du har beställt blir helt prima till din fina moped.
Racingvev skulle kanske passat bättre om du också bytt upp dig ngn storlek på förknasare.
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej!
Menar du verkligen det? Inga gamla tanter som cyklar förbi i uppförsbackarna med den veven? Den jag har beställt, art nr 45107000 till V50N/LR/Special, ser duktigt mer strypt ut än art nr 45102000 till V50S/Sprinter/SR. Sedan har vi då racingveven, art nr 45061500, som är ännu mer öppen... (och som endast syns som alternativ då man söker på engelska).
Jag känner mig förvirrad, liten och rädd... *svälj*

PS. Du kanske förstod att jag syftade på herr Gummesson och herr Sandberg tidigare i tråden?!? DS.
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by sel</i>
<br />Lugn bara. Jag har förra året bytt till den veven som du har beställt.Perfekt val. I år har jag (till en annan V50 som jag har) beställt (och bytt) Racing veven. Den skulle vara för mycket för 50 kubik.
Hälsningar
Sel<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Sel!
Tackar för dina lugnande ord, men har jag varit tydlig nog i mitt svamlande? Det är <font color="red"><b>tre </b></font id="red">st olika vevar som förekommer:
1. art nr 45107000 V50 N (denna har jag beställt) <font color="red">-mesig-</font id="red">
2. art nr 45102000 V50 S <font color="red">-mindre mesig-</font id="red">
3. art nr 45061500 Racing <font color="red">-jättetuff-</font id="red">
Den som jag har beställt, art nr 45107000, är ju uppenbarligen den "mesigare" av de tre. Är denna verkligen avsevärt mycket öppnare än den "svenska" veven jag har idag?
Ursäkta min oro, men jag vill bannemig inte gå och hänga läpp våren igenom p g a felköp... Jag vill kunna köra förbi gamla tanter på cykel i uppförsbackar!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<br />Lugn bara. Jag har förra året bytt till den veven som du har beställt.Perfekt val. I år har jag (till en annan V50 som jag har) beställt (och bytt) Racing veven. Den skulle vara för mycket för 50 kubik.
Hälsningar
Sel<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Sel!
Tackar för dina lugnande ord, men har jag varit tydlig nog i mitt svamlande? Det är <font color="red"><b>tre </b></font id="red">st olika vevar som förekommer:
1. art nr 45107000 V50 N (denna har jag beställt) <font color="red">-mesig-</font id="red">
2. art nr 45102000 V50 S <font color="red">-mindre mesig-</font id="red">
3. art nr 45061500 Racing <font color="red">-jättetuff-</font id="red">
Den som jag har beställt, art nr 45107000, är ju uppenbarligen den "mesigare" av de tre. Är denna verkligen avsevärt mycket öppnare än den "svenska" veven jag har idag?
Ursäkta min oro, men jag vill bannemig inte gå och hänga läpp våren igenom p g a felköp... Jag vill kunna köra förbi gamla tanter på cykel i uppförsbackar!

Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
V50 är ju superstrypt i insuget, så minsta förbättring där tillsammans med en lite häftigare cylinder/komp, borde ge dig åtminstone 60 i toppfart. Och det räcker ju till att plocka inte bara gamla tanter, utan även tävlingscyklister. Men du får se upp med EU-mopparna... 
Kanske borde investera i en polini-banan till avgaset också? Låter inte mycket mer, men ökar på flåset rejält jmft med orginal. ET3-blåset funkar också bra.
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by sel</i>
<br />Lugn bara. Jag har förra året bytt till den veven som du har beställt.Perfekt val. I år har jag (till en annan V50 som jag har) beställt (och bytt) Racing veven. Den skulle vara för mycket för 50 kubik.
Hälsningar
Sel<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Sel!
Tackar för dina lugnande ord, men har jag varit tydlig nog i mitt svamlande? Det är <font color="red"><b>tre </b></font id="red">st olika vevar som förekommer:
1. art nr 45107000 V50 N (denna har jag beställt) <font color="red">-mesig-</font id="red">
2. art nr 45102000 V50 S <font color="red">-mindre mesig-</font id="red">
3. art nr 45061500 Racing <font color="red">-jättetuff-</font id="red">
Den som jag har beställt, art nr 45107000, är ju uppenbarligen den "mesigare" av de tre. Är denna verkligen avsevärt mycket öppnare än den "svenska" veven jag har idag?
Ursäkta min oro, men jag vill bannemig inte gå och hänga läpp våren igenom p g a felköp... Jag vill kunna köra förbi gamla tanter på cykel i uppförsbackar!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kanske borde investera i en polini-banan till avgaset också? Låter inte mycket mer, men ökar på flåset rejält jmft med orginal. ET3-blåset funkar också bra.
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by sel</i>
<br />Lugn bara. Jag har förra året bytt till den veven som du har beställt.Perfekt val. I år har jag (till en annan V50 som jag har) beställt (och bytt) Racing veven. Den skulle vara för mycket för 50 kubik.
Hälsningar
Sel<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Sel!
Tackar för dina lugnande ord, men har jag varit tydlig nog i mitt svamlande? Det är <font color="red"><b>tre </b></font id="red">st olika vevar som förekommer:
1. art nr 45107000 V50 N (denna har jag beställt) <font color="red">-mesig-</font id="red">
2. art nr 45102000 V50 S <font color="red">-mindre mesig-</font id="red">
3. art nr 45061500 Racing <font color="red">-jättetuff-</font id="red">
Den som jag har beställt, art nr 45107000, är ju uppenbarligen den "mesigare" av de tre. Är denna verkligen avsevärt mycket öppnare än den "svenska" veven jag har idag?
Ursäkta min oro, men jag vill bannemig inte gå och hänga läpp våren igenom p g a felköp... Jag vill kunna köra förbi gamla tanter på cykel i uppförsbackar!

Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />V50 är ju superstrypt i insuget, så minsta förbättring där tillsammans med en lite häftigare cylinder/komp, borde ge dig åtminstone 60 i toppfart. Och det räcker ju till att plocka inte bara gamla tanter, utan även tävlingscyklister. Men du får se upp med EU-mopparna...
Kanske borde investera i en polini-banan till avgaset också? Låter inte mycket mer, men ökar på flåset rejält jmft med orginal. ET3-blåset funkar också bra.
Mvh
/Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Guran!
Tackar för svaret! Låter inte 60 knyck litet väl överoptimistiskt?
Jag kommer inte att byta primärdrivning, utan det blir som följer: original 16/10-knasare, tysk mesig 50n-vev, Polini 50 cc, blockportning, förstärkt 4-skivskoppling samt 10-tumshjul. Tävlingscyklister och EU-moppar är en sak, men gamla tanter på Monark med 28-tums ballongdäck ska inte få knäcka mig längre...
Vill absolut inte (och vägrar dessutom det) ha något annat än originalljuddämpare. Har Poliniblås på min Primavera och det räcker bannemig så... Länge leve den vackra originalljuddämparen! (Hurra! Hurra! Hurra!).
Hälsn.
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />"Mesig" och "mindre mesig" är samma men av två olika leverantörer, om jag uppfattar rätt.
När du tar ut den originala "svenska" veven kommer du att se att det knappt finns någon öppning. Öppningen på dessa "tyska" är ca 3 gånger större.
Sel
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej igen!
Ja, jag får väl ta dig på ditt ord! Det blir spännade att öppna lådan från surkålsätarland som kostar mig 411,73 EUR (smått och gott till tre vespor - det blir gröt resten av månaden!) och se om du har rätt. Tack än en gång!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<br />V50 är ju superstrypt i insuget, så minsta förbättring där tillsammans med en lite häftigare cylinder/komp, borde ge dig åtminstone 60 i toppfart. Och det räcker ju till att plocka inte bara gamla tanter, utan även tävlingscyklister. Men du får se upp med EU-mopparna...

Kanske borde investera i en polini-banan till avgaset också? Låter inte mycket mer, men ökar på flåset rejält jmft med orginal. ET3-blåset funkar också bra.
Mvh
/Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Guran!
Tackar för svaret! Låter inte 60 knyck litet väl överoptimistiskt?

Vill absolut inte (och vägrar dessutom det) ha något annat än originalljuddämpare. Har Poliniblås på min Primavera och det räcker bannemig så... Länge leve den vackra originalljuddämparen! (Hurra! Hurra! Hurra!).
Hälsn.
/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />"Mesig" och "mindre mesig" är samma men av två olika leverantörer, om jag uppfattar rätt.
När du tar ut den originala "svenska" veven kommer du att se att det knappt finns någon öppning. Öppningen på dessa "tyska" är ca 3 gånger större.
Sel
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej igen!
Ja, jag får väl ta dig på ditt ord! Det blir spännade att öppna lådan från surkålsätarland som kostar mig 411,73 EUR (smått och gott till tre vespor - det blir gröt resten av månaden!) och se om du har rätt. Tack än en gång!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues