Lite kvalitetsmissar på GTS300
Från fabrik kommer förgasarmotorerna med högre tomgång och vid första service skruvas förgasaren ner till en mycket magrare blandning. Före första service räckte det att trycka på starknappen utan att ge gas, och den startade direkt. När jag hämtade de var den så lågt inställd att motorn stannade om man inte gav gas till den blev varm. Jag fick justera upp själv till lagom nivå. Visseligen blir det en antydan till driv på tomgång när den är varm, men hellre det än att den tjuvstannar vid första rödljuste när den är kall. De nya 125 cc motorerna från Piaggio har inte längre förgasare och därmed inte detta probelm.
Det verkar vara något som man får leva med då alltså, ja alltså att man är tvungen att gasa lite vid uppstart.
Detta tycks gälla både vid varm och kall motor på min LX.
Nu raskt över till en helt annan fråga - är det någon på forumet som provat att byta variatorn på en LX till malossi:s variator?
vägkung
Detta tycks gälla både vid varm och kall motor på min LX.
Nu raskt över till en helt annan fråga - är det någon på forumet som provat att byta variatorn på en LX till malossi:s variator?
vägkung
Nu kan jag inte de fysiska måtten på de olika men vid rena synen så känns GT-ramen bredare och ger ett klumpigare intryck. jämför primavera med PX eller SS med Lambretta S3 
Nu är allt rent upplevelsebaserat, har ej bekräftat mått.
Backspeglar sticker väl ej längre ut än själva styret?

Nu är allt rent upplevelsebaserat, har ej bekräftat mått.
Backspeglar sticker väl ej längre ut än själva styret?
Bara det är gjord av plåt så....
Den är bredare än en Lambretta S3 men smalare än en largeframe-Vespa. Givetvis är den något bredare än en LX men kåporna bak sticker inte ut nämnvärt utanför förarens ben.kejj wrote:Nu kan jag inte de fysiska måtten på de olika men vid rena synen så känns GT-ramen bredare och ger ett klumpigare intryck. jämför primavera med PX eller SS med Lambretta S3
Problemet är att backspeglarna sitter på samma höjd som backspeglarna på andra fordon (skåpbilar, bussar mm). Så det är risk att man slår mot andras backspeglar, vilket kan göra en del rejält ilskna, även om det sällan leder till några skador (been there, done that).kejj wrote: Backspeglar sticker väl ej längre ut än själva styret?
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Är GT-ram smalare än PX ram? Den känns större för ögat men det kan vara synvila.
Billister på morgonen är alltid ilskna.
de har förmodligen 1. inte fått kaffe 2. inte något intressant arbete 3. behöver få utlopp för överskottsenergi sedan partnern tappat intresse för länge sen.
Billister på morgonen är alltid ilskna.
de har förmodligen 1. inte fått kaffe 2. inte något intressant arbete 3. behöver få utlopp för överskottsenergi sedan partnern tappat intresse för länge sen.
Bara det är gjord av plåt så....
jag har full förståelse för att man som bilist blir förbannad om någon på scooter eller MC smäller i bilens backspeglar, även om det inte skadar eller är med avsikt. De blir nog helt enkelt rädda. Att många bilister är stressade och beter sig illa på annat sätt håller jag med om, i Stockhomstrafiken är bussar värst sedan kommer taxi och nummer tre budbilar/postbilar. Vanliga bilister upplever jag som hyfsat hänsynstagande, kanske beror på att de inte vill repa eller buckla bilen i onödan?kejj wrote:Är GT-ram smalare än PX ram? Den känns större för ögat men det kan vara synvila.
Billister på morgonen är alltid ilskna.
de har förmodligen 1. inte fått kaffe 2. inte något intressant arbete 3. behöver få utlopp för överskottsenergi sedan partnern tappat intresse för länge sen.
Federico
Jag har ställt min GTS och Touring bredvid varandra och jämfört. Det är faktiskt mindre skillnad än man tror. Jag vill minnas att det skiljde cirka en decimeter på längden och inget på bredden. Den största skillnaden är faktiskt höjden. Sadelhöjden skiljer kanske inte så mycket men på GTS:en sitter styret en bra bit högre. Det ger klart komfortablare körställning för mig som är över medellängd. Men den som är kort i rocken kanske kan uppleva GTS:en som stor på grund av detta.mejiro wrote:PX ser ut att vara hälften så stor som GTS...
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vägkung in da house:
Och sen undrar jag om det finns någon här på forumet som kan hjälpa mig att få tag i handtag till 300:an som är lite tjockare, och då menar jag typ tjockare på mitten av handtaget
Hittat just det du vill ha, klassiska svarta som är tjocka på mitten och som har som en "luftkudde" innanför, 100.- så hör av dig....
DP says: Veteranmoppe firma har massor av godis, vita & gråa handtag, Texasstyren etc.....
Mejiro in da house:
PX ser ut att vara hälften så stor som GTS..
Och den röda Fiat Uno (efter övergångsstället) går nog ner i boxen på GTS'n....
DP says: Saknar tripperna till Tokholm på GTS 300'an...
Och sen undrar jag om det finns någon här på forumet som kan hjälpa mig att få tag i handtag till 300:an som är lite tjockare, och då menar jag typ tjockare på mitten av handtaget
Hittat just det du vill ha, klassiska svarta som är tjocka på mitten och som har som en "luftkudde" innanför, 100.- så hör av dig....
DP says: Veteranmoppe firma har massor av godis, vita & gråa handtag, Texasstyren etc.....
Mejiro in da house:
PX ser ut att vara hälften så stor som GTS..
Och den röda Fiat Uno (efter övergångsstället) går nog ner i boxen på GTS'n....
DP says: Saknar tripperna till Tokholm på GTS 300'an...
Några ytterligare kvalitetsmissar som jag uppmärksammat på min GTS. Gångjärnen av plast på handskfacket ligger emot undersidan och skrapar efter ett tag bort färg precis under. Sadelns infästning i gångjärnet är popnitad, vilket resulterat i ett glapp efter en tid (såg på 300:an att detta nu är åtgärdat och nitarna är ersatta med ordentliga skruvar). Gummibussningarna som sadeln vilar på i nedfällt läge trillar lätt av, och sadelglappet blir snabbt värre om man kör utan. Sadelskyddet varar ett drygt år, sen blir det torrt och lossnar. Bränslemätaren visar för lite. Jag fick helt ny instrumentpanel för ett tag sedan och den nya bränslemätaren visar mindre än originalet. Nålen går inte riktigt hela vägen upp vid full tank, och varningslampan tänds redan när det går 7 liter i tanken. Förut tändes den först när det gick i knappa 8 liter (jag har 10,0 literstank).
Inga allvarliga grejer, och jag älskar fortfarande min GTS.
Inga allvarliga grejer, och jag älskar fortfarande min GTS.