Kedjestrul
Kedjestrul
Jahapp, så har jag klantat mig med kedjan. Det var dags att byta den på Innovan tyckte jag, så jag köpte en ny. Den nya visade sig dock vara oavkortad, så jag skulle korta av den själv. Och trots att jag räknade länkar 3 gånger lyckades jag korta ner den en länk för mycket. Grrr... Nu kostar den bara 170 kronor, så jag köper en ny och så är det bra med det, men jag vet att när jag var ung hade jag lämnat kedjan till en cykelhandlare så hade de pressat ut en spline ur den knipsade delen och lagat ihop den åt mig. Kan man tro att någon kan göra det jobbet idag, och i så fall för under 170 kronor? Vad tror ni?
Mvh
PapaD
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Att korta och nita ihop en kedja är en barnlek, under förutsättning att man har rätt kedjeverktyg. Många cykelhandlare har lämnat mopedservice bakom sig och har inte rätt dimension på kedjebrytaren. Ring runt och hör.
Tom Biltema har kedjeverktyg för MC idag. http://www.biltema.se/products/product. ... mId=148018
Ett tips vad det gäller kedjor: En nitad kedja utan kedjelås är den starkaste. När man monterar en kedja skall yttergavlarna dra i rotationsriktningen. Inte innergavlarna vid rullen. Skjuvkraften på niten blir mycket större om man monterar kedjan fel, med ev kedjebrott som följd.
Tom Biltema har kedjeverktyg för MC idag. http://www.biltema.se/products/product. ... mId=148018
Ett tips vad det gäller kedjor: En nitad kedja utan kedjelås är den starkaste. När man monterar en kedja skall yttergavlarna dra i rotationsriktningen. Inte innergavlarna vid rullen. Skjuvkraften på niten blir mycket större om man monterar kedjan fel, med ev kedjebrott som följd.
Kedjan är väl symetrisk, om en nit belastas från ena eller andra hålet skiter väl niten i.Martin O wrote:Ett tips vad det gäller kedjor: En nitad kedja utan kedjelås är den starkaste. När man monterar en kedja skall yttergavlarna dra i rotationsriktningen. Inte innergavlarna vid rullen. Skjuvkraften på niten blir mycket större om man monterar kedjan fel, med ev kedjebrott som följd.

Nix. Det är alltså yttergavlarna som skall dra kedjan. Jag har sett belastningsinfo och det var stor skillnad. Skall se om jag hittar det igen.fritte wrote:Kedjan är väl symetrisk, om en nit belastas från ena eller andra hålet skiter väl niten i.Martin O wrote:Ett tips vad det gäller kedjor: En nitad kedja utan kedjelås är den starkaste. När man monterar en kedja skall yttergavlarna dra i rotationsriktningen. Inte innergavlarna vid rullen. Skjuvkraften på niten blir mycket större om man monterar kedjan fel, med ev kedjebrott som följd.
När man byter kedja är det en god idé att även kolla slitaget på kedjedrevet & kedjehjulet. Om de är slitna slits kedjan ner snabbare.
O-ringskedja är ett bra altenativ.
Kedjelåset skall monteras så låsfjäderns öppna ände kommer bakåt i rörelseriktningen.
Att spreja på kedjevax på kedjan då den är varmkörd ökar livslängden & är inte lika kladdigt som olja.
O-ringskedja är ett bra altenativ.
Kedjelåset skall monteras så låsfjäderns öppna ände kommer bakåt i rörelseriktningen.
Att spreja på kedjevax på kedjan då den är varmkörd ökar livslängden & är inte lika kladdigt som olja.
Tack för råden. Jag skall ta och köpa Biltemas verktyg imorgon. Jag kommer kanske aldrig tjäna in verktyget (700 pix) men det känns inte bra att slänga en hel kedja bara för att man inte kan nita om en nit.
Mvh
PapaD
p.s.
Jag förstår inte vad du menar Martin:menar du att det blir fel om kedjan går fram eller baklänges? Jag kan inte för mitt liv förstå att det finns någon skillnad annat än kedjelåsets låsjäder, resten är helt symmetriskt för mig.
Mvh
PapaD
p.s.
Jag förstår inte vad du menar Martin:menar du att det blir fel om kedjan går fram eller baklänges? Jag kan inte för mitt liv förstå att det finns någon skillnad annat än kedjelåsets låsjäder, resten är helt symmetriskt för mig.
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
att det är skillnad på belastning på inner och ytterlänkar verkar logiskt med tanke på att ytterlänken hålles enbart av niten medan innerlänken hålles både av både nit och hylsa. men rotationsriktningen bör inte påverka, möjligtvis om man monterar en s.k halvlänk som har både ytter och inner, den kanske blir starkare i en viss riktning?
Federico
Haha, det var jätteskoj att knipsa kedja med verktyget!
Manualen var till för pakistanska bysmeder, dvs inte ett enda tecken, endast bilder. Så självklart förstod jag ingenting först, jag är ju högutbildad! Fast efter litet trial and terror tryckte jag ut nitar så det stod härliga till. Jag räknade snabbt ur att på 5 kedjor får jag en extra!
Dvs 6000 mil. Det blir, få se 170kr/6000mil... inte så mycket.
Mvh
/PapaD

Manualen var till för pakistanska bysmeder, dvs inte ett enda tecken, endast bilder. Så självklart förstod jag ingenting först, jag är ju högutbildad! Fast efter litet trial and terror tryckte jag ut nitar så det stod härliga till. Jag räknade snabbt ur att på 5 kedjor får jag en extra!

Mvh
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
PapaD wrote:Haha, det var jätteskoj att knipsa kedja med verktyget!![]()
Manualen var till för pakistanska bysmeder, dvs inte ett enda tecken, endast bilder. Så självklart förstod jag ingenting först, jag är ju högutbildad! Fast efter litet trial and terror tryckte jag ut nitar så det stod härliga till. Jag räknade snabbt ur att på 5 kedjor får jag en extra!Dvs 6000 mil. Det blir, få se 170kr/6000mil... inte så mycket.
Mvh
/PapaD



Menar du att en kedja håller 6000 mil? I så fall, hur länge tar det innan du har kört 36000 mil?PapaD wrote:Jag räknade snabbt ur att på 5 kedjor får jag en extra!Dvs 6000 mil. Det blir, få se 170kr/6000mil... inte så mycket.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
På 5 kedjor får han stumpar över till en sjätte kedja värd 170:- (men den har inget kedjelås)Bergfors wrote:Menar du att en kedja håller 6000 mil? I så fall, hur länge tar det innan du har kört 36000 mil?PapaD wrote:Jag räknade snabbt ur att på 5 kedjor får jag en extra!Dvs 6000 mil. Det blir, få se 170kr/6000mil... inte så mycket.

Så en kedja håller 1000 mil. Jag hade faktiskt inte väntat mig att en variatorrem (1500 mil) skulle hålla längre än en kedja. Å andra sidan borde man väl förvänta sig att en rem är billigare än en kedja, vilket den inte är. Fast om Biltema sålde variatorremmar skulle de nog vara det. Men skulle de hålla 1500 mil då?fritte wrote: På 5 kedjor får han stumpar över till en sjätte kedja värd 170:- (men den har inget kedjelås)
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Kedjan "höll" 1200 mil. Jag bedömde att det ar dags att byta innan den blev riktigt sliten, än så länge går den ryckfritt men det var inte mycket kvar att justera på varför jag bytte den.
Man gör lätt resonemanget kedja-rem som i kamkedja (outslitlig) vs kamrem (servicebyten). Fast en kamkedja ligger inne i skyddad miljö i ett oljebad och har inga ryck (spännare) och ganska låg kraft på sig. Drivkedjan är ruskigt utsatt, och känslig för smuts, jämfört med en rem. 1200 mil på en kedja är bra, faktiskt mycket bra. En offroad kör lätt ner en kedja på 400 mil. 1000 mil är väl brukligt att byta drivpaket på motorcyklar.
Mvh
PapaD
Man gör lätt resonemanget kedja-rem som i kamkedja (outslitlig) vs kamrem (servicebyten). Fast en kamkedja ligger inne i skyddad miljö i ett oljebad och har inga ryck (spännare) och ganska låg kraft på sig. Drivkedjan är ruskigt utsatt, och känslig för smuts, jämfört med en rem. 1200 mil på en kedja är bra, faktiskt mycket bra. En offroad kör lätt ner en kedja på 400 mil. 1000 mil är väl brukligt att byta drivpaket på motorcyklar.
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Köpte du en 'Honda orginalkedja'? Lika bra att se till att man har en hemma den dagen det är dags. Jag har inte mer än 860 mil än och gott om justermån, men förr eller senare är det dags.PapaD wrote:Kedjan "höll" 1200 mil. Jag bedömde att det ar dags att byta innan den blev riktigt sliten, än så länge går den ryckfritt men det var inte mycket kvar att justera på varför jag bytte den.
Man gör lätt resonemanget kedja-rem som i kamkedja (outslitlig) vs kamrem (servicebyten). Fast en kamkedja ligger inne i skyddad miljö i ett oljebad och har inga ryck (spännare) och ganska låg kraft på sig. Drivkedjan är ruskigt utsatt, och känslig för smuts, jämfört med en rem. 1200 mil på en kedja är bra, faktiskt mycket bra. En offroad kör lätt ner en kedja på 400 mil. 1000 mil är väl brukligt att byta drivpaket på motorcyklar.
Mvh
PapaD
/putte
Ja, det kan man säga: det står i boken vilka två märken som rekommenderas. De hade den ena hemma i den lokala mc-butiken. Jag frågade om det fanns o-ringskedja som passade, men de kunde inte hitta att det fanns. För övrigt trodde de först att det var fel kedja, för det var en mopedkedja.Köpte du en 'Honda orginalkedja'?

Mvh PapaD
p.s.
Imorgon åker jag till Krångliga Huvudstaden. Regn utlovas, så jag provar min vintermundering under regnstället.
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc