Plötsligt slirar kopplingen!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Tosce
Drömmare
Drömmare

Plötsligt slirar kopplingen!

Post by Tosce »

:? :? Kört som vanligt 3 mil till jobbet, idag med min PX 200. Väl framme har jag plötsligt inget drag! Kopplingen slår växel i läge, alla wajrar på plats, känner att växeln är i men draget är så dåligt att jag kan hålla mot med fötterna!
Kom som tur är ända fram till garaget, får ordna hämtning eller fixa på plats, någon som har en ljus ide'???

Tosce
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Plötsligt slirar kopplingen!

Post by Federico »

Tosce wrote::? :? Kört som vanligt 3 mil till jobbet, idag med min PX 200. Väl framme har jag plötsligt inget drag! Kopplingen slår växel i läge, alla wajrar på plats, känner att växeln är i men draget är så dåligt att jag kan hålla mot med fötterna!
Kom som tur är ända fram till garaget, får ordna hämtning eller fixa på plats, någon som har en ljus ide'???

Tosce
kolla om vajerhöljet hoppat och satt sig på kanten av spännskruven eller hållaren i styret. kan hända om vajern är dåligt smörjd och dåligt spänd.

natuligtvis kan lamellerna vara slut också, men det brukar man märka innan de är helt slut, speciellt på högre växlar vid gaspådrag.
Federico
Tosce
Drömmare
Drömmare

Post by Tosce »

Håller med, har aldrig varit med om att det plötsligt börjat, lamellerna tar längre tid...
Ska skruva av lyktkåpan och kolla... Blir på måndag, sitter redan på tåget! Har andra (roligare) projekt att skruva på i helgen!

Återkommer!

Tosce
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Tosce wrote:Håller med, har aldrig varit med om att det plötsligt börjat, lamellerna tar längre tid...
Ska skruva av lyktkåpan och kolla... Blir på måndag, sitter redan på tåget! Har andra (roligare) projekt att skruva på i helgen!

Återkommer!

Tosce
vad är roligare, en veteranvespa?
Federico
Tosce
Drömmare
Drömmare

Post by Tosce »

Hej Federico!
Kul att "prata" så här! Rätt, håller på med en GL-66, ska bli mitt läro-objekt och sen ska jag fortsätta med min ss180. Vill inte göra alla tabbar på "fel" vespa...
GL:n plockas just nu ner för att få ny färg och motorn måste gås igenom. Motorn är klar på SSen, resten är plåt. Inte det roligaste att jobba med, trots att den är relativt ok...

Var just nere i garaget och försökte få ordning på kopplingen på PX:n, verkar inte vara vajern. Lossade helt för att se så kopplingsarmen gick helt tillbaka och det gjorde den. Behöver nog operera kopplingen, kan bara inte fatta vad som plötsligt kan ha hänt, några nya uppslag?

Tosce
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Tosce wrote:Hej Federico!
Rätt, håller på med en GL-66, ska bli mitt läro-objekt och sen ska jag fortsätta med min ss180. Vill inte göra alla tabbar på "fel" vespa...
En fin GL (VLA) är inget man skall tabba med! :evil: GRR!
Tosce
Drömmare
Drömmare

Post by Tosce »

Förlåt!!! Ber om ursäkt!!! Ska inte göra några tappar medvetet!! Handlar nog mer om att hitta en lackerare som gör rätt, inte repa prylar vid montering, göra allt i rätt ordning, hitta "rätt" delar och annan jag är orolig för......
Gillar åxå min GL!!!!!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

:wink:
Post Reply