Vespa Elit 1957 (VN2)

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

fritte wrote:
BD-Robert wrote:Visst är det Moorflax?
vid 40 blommar man upp .. skiter i vad andra tycker o kör sitt race..
vissa kör tom vespa.. :D
:roll:
Man blommar så länge man har lust, jag är 62% äldre än Moorfax... :lol:
Hmm.... Då är du snart folkpensionär alltså?
Du kommer väl inte att ta fram kepsen och ligga i snigelfart framför mig på 'highwayen' :roll: :wink:
Och du... Du har tid att gå på banken på andra tider än lunchen!
/Moorflax (som börjar bli upprörd)
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

moorflax wrote:Och du... Du har tid att gå på banken på andra tider än lunchen!
/Moorflax (som börjar bli upprörd)
Det verkar som min herre lever i en svunnen tid..
Den moderna människan i det 20:de århundradet besöker sällan banken, eventuella räkningar betalas över ett modernt påfund som går under namnet "nätet".
Kontanter rycks ur "väggen".
Banken besöks endast vid låneansökningar o då motorcykelaffärer skall göras med tvivelaktiga individer som endast litar på buntar med prasslande kontanter.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Image
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

BD-Robert wrote:säg 50-60 år och uppåt.. då sitter pengarna tight..
Du har säkert rätt där Robert. Vi som är 50-60 var med på de tiden man kunde köpa en begagnad Vespa eller Lambretta för nästan inga pengar alls, och alla har nog inte insett att hojarna nu är värda pengar och att det kostar att få fram bra delar till 40-50 år gamla fordon.

Själv är jag oerhört imponerad av de Lambretta-delar som Mark Broadhurst och Tino Sacchi tar fram. De funkar väldigt bra men är kostar därefter. Och på Vespa-sidan finns ju bl a Mauro Pascoli.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Visst är det som Robert säger, svenskar är eller har i alla fall varit snåla när det gäller reservdelar till veteranscootrar. Även om jag inte har kört scooterbutik eller liknande så har man ju hört snål-snacket genom alla år på diverse lokala träffar (på scooterruns dyker de inte upp).

Detta är ett märkligt fenomen, inom både veteranMC och veteranmoped hobbyn så betalar gärna "gubbarna" hur mycket som helst (för det är oftast gubbar man ser på veteranmarknader. ---> när man blir gubbe har inget med ålder att göra).

Man behöver inte gå tillbaka mer än tio år då man kunde köpa i princip vilken Vespa eller Lambretta som helst för ett par tusen (ni som inte tror mig, bläddra gamla classicmotor annonser)

Att vissa scooterister är snåla tror jag beror på att inköpspriset för veteranscootern varit så extremt lågt en lång tid, man köper(köpte) en Elit för två tusen spänn, då funkar inte tanken att man ska betala ytterligare tusen kronor för en ny omkopplare när den som satt på är sprucken eller saknar någon del.

Nu när priserna på veteranscooter börjar gå upp så kommer man också med glädje betala mer för reservdelar, för det handlar sällan om att inte ha råd.

Är det inte märkligt att delar till vanliga mopeder som Zündapp och Crescent är många gånger dyrare än Vespadelar, för att inte tala om delar till Veteran MC där ett nytt vevparti kan kosta lika mycket som en bra begagnad Vespa GS motor.
Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Har det inte även varit så (jag tror till och med att det är så)
att köparna oftast har noll koll, och gladeligen har betalat precis lika mycket
för en knarr som är fullproppad med Biltemadelar och hemmagjorda lösningar som för en som är "bättre" renoverad?
Nu menar jag lösningar vars enda syfte är att spara pengar.
Själv vet jag inte, jag är ju oerhört dålig på att sälja,
men jag har ändå fått intrycket av att det hittills inte har "lönat" sig att kosta på med "bra" delar.
Samtidigt vet ju inte de som renoverar för att sälja vad de hade kunnat få, eftersom de som har koll (jag är säker på att det finns såna också)
aldrig ens ringer på en annons där man ser hundra fel och konstigheter redan på bilderna.
Men jag måste ändå säga att att det är bra att man kan välja kostnadsläge när man renoverar en hoj. Bara för att jag skulle bli galen av att stirra på en viss eftermarknadsdel varje gång jag tog en sväng, behöver inte det betyda att andra skulle göra det.
/P
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Vespan har väl aldrig lockat de välbärgade i samhället. Mopeder däremot är för flera ett sätt att återuppleva ungdomen, och därför betalas dessa
bättre.

Att döma en åldersgrupp efter hur snåla de är på marknader kan gärna bli missvisande. Den samhällsgrupp som besöker marknader är lite speciell och representerar knappast samhället i stort. Likaså de som säljer på dessa marknader. På Uppsalamarknaden, för några veckor sedan, hade en del säljare husbilar för 300-400 tusen o varor på bordet för nån tusing. Flera betalar lika mycket för marknadsplats, bensin o bilslitage som vinsten de gör. :-?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Paka wrote:Har det inte även varit så (jag tror till och med att det är så)
att köparna oftast har noll koll, och gladeligen har betalat precis lika mycket
för en knarr som är fullproppad med Biltemadelar och hemmagjorda lösningar som för en som är "bättre" renoverad?
Nu menar jag lösningar vars enda syfte är att spara pengar.
Själv vet jag inte, jag är ju oerhört dålig på att sälja,
men jag har ändå fått intrycket av att det hittills inte har "lönat" sig att kosta på med "bra" delar.
Samtidigt vet ju inte de som renoverar för att sälja vad de hade kunnat få, eftersom de som har koll (jag är säker på att det finns såna också)
aldrig ens ringer på en annons där man ser hundra fel och konstigheter redan på bilderna.
Men jag måste ändå säga att att det är bra att man kan välja kostnadsläge när man renoverar en hoj. Bara för att jag skulle bli galen av att stirra på en viss eftermarknadsdel varje gång jag tog en sväng, behöver inte det betyda att andra skulle göra det.
/P
håller med om att det ju fantastiskt att man kan välja olika kvalitet/pris på replicadelar för renovering av Vespa eller Lambretta 50-60-talare.
Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:Vespan har väl aldrig lockat de välbärgade i samhället. Mopeder däremot är för flera ett sätt att återuppleva ungdomen, och därför betalas dessa
bättre.

Att döma en åldersgrupp efter hur snåla de är på marknader kan gärna bli missvisande. Den samhällsgrupp som besöker marknader är lite speciell och representerar knappast samhället i stort. Likaså de som säljer på dessa marknader. På Uppsalamarknaden, för några veckor sedan, hade en del säljare husbilar för 300-400 tusen o varor på bordet för nån tusing. Flera betalar lika mycket för marknadsplats, bensin o bilslitage som vinsten de gör. :-?
Vilka menar du att Vespan lockat i samhället?

Vad gäller marknadsbesökare så håller jag med om att just markandsbesökaren inte är en representant för samhället i stort, men inom veteranhobbyn är det väl inte så speciellt att vara marknadsbesökare.
Federico
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Jag har ju jobbat som musiker hela livet, och när jag dammar av min kontrabas ibland - och även pianot - så tycker jag faktiskt inte att jag äger dessa, utan förvaltar instrumenten till nästa generation basister/pianister.

Låter högtidligt märker jag , men det är samma med gamla fina vespor, där någon senare skall ta över.

Tror att det var Federico som sa att det är OK att trimma och förändra en vespa bara man inte förstör möjligheten av att återställa - om man skulle vilja.
Klokt sagt tycker jag.....

Erling
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Erling wrote:Jag har ju jobbat som musiker hela livet, och när jag dammar av min kontrabas ibland - och även pianot - så tycker jag faktiskt inte att jag äger dessa, utan förvaltar instrumenten till nästa generation basister/pianister.

Låter högtidligt märker jag , men det är samma med gamla fina vespor, där någon senare skall ta över.

Tror att det var Federico som sa att det är OK att trimma och förändra en vespa bara man inte förstör möjligheten av att återställa - om man skulle vilja.
Klokt sagt tycker jag.....

Erling
Jo, jag sa nog så som exempel på hur jag resonerar runt mina egna fordon. Jag tillhör ju också en av dem som har svårt att sälja, så jag räknar väl med att ha kvar och kanske originalrenovera när jag blir vuxen ;)

Berätta om dig som musiker Erling, spelar du klassiskt? Jazz?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:Vespan har väl aldrig lockat de välbärgade i samhället..

Vilka menar du att Vespan lockat i samhället?
Välbärgade var inget bra ordval. De som väljer Vespa gör det inte för att glänsa, den väljs för att den är praktisk, kul & billig att äga o köra. Jag tror också att det är det motorfordonet som oftast ägs tillfullo av ägaren, dvs inga lån på. Gruppen som äger Vespor har även varierat med åren. Det startade med ett billigt fordon för att göra folk mobila efter ww2. Nu är det ovanligt att en Vespaägare inte också har en bil.
Federico wrote:
fritte wrote: Att döma en åldersgrupp efter hur snåla de är på marknader kan gärna bli missvisande. Den samhällsgrupp som besöker marknader är lite speciell och representerar knappast samhället i stort.. :-?
Vad gäller marknadsbesökare så håller jag med om att just markandsbesökaren inte är en representant för samhället i stort, men inom veteranhobbyn är det väl inte så speciellt att vara marknadsbesökare.
Nä, men alla "äldre" är inte snåla & går inte på marknader,eller?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

HD beskrev den typiska HD-köparen för 20-30 år sedan som en "blue collar" i 30 årsåldern.
Federico, vilka anser du har varit Vespas målgrupp genom åren? :lol:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote: Federico, vilka anser du har varit Vespas målgrupp genom åren? :lol:
Jag var inte med på 50-60-talet, blir svårt för mig att svara på det.

Men kollar jag på mina egna fordon där gamla reg papper finns kvar så är det studenter i båda fallen som köpte dem nya, och söker man på samma personer idag hittar jag en ingenjör och en läkare. Med andra ord någon som hade råd att köpa en ny Vespa på 60-talet trots att de studerade (inte kan man väl säga att en vespa var speciellt billig på 60-talet). Föräldrar som betalade eller fördelaktiga lån?
Federico
BD-Robert
Entusiast
Entusiast
Posts: 137
Joined: Fri 07 Aug 2009, 19:13

Post by BD-Robert »

Oj många intressanta inlägg o faktist som håller med mig...
"o jag som hållit mig undan för jag trodde jag gjort bort mig igen haha"
ska försöka skriva ner mina tankar som svar på dem andra inlägg..
sorry om det blir lite spretigt med stavfel.. jag skriver i hast o direkt ur mina tankar..
jag anser att svenska scooter rörelse till mkt "dock inte alltid" lever i en ond spiral..
tex. scootrarna säljs tll underpris "jämfört med resten av världen" detta gör att många "inte alla" renoveringar är undermåliga
oftast är lacken OK och säljaren sägs har "renoverat" motorn,, dvs bytt kolvringar och faktist ganska ofta BORRAT cyl.. till vilken nytta det sista ska vara "oftast kan man köra med ett något repig cylle utan något större skillnad"
däremot bytts sällan packboxarna..!!
hur som helst då scootern kostade bara 10.000 kr så tycker man att en sadel för 1200 kr är åt helvete för mkt pengar..
scootern ser ok ut men inte fin..
så nästa gång den sälja för 12.000 "för man vill inte ta FÖR mkt betalat för jantelagen kickar in"
då kommer dem från tex Malmö köper upp dem o sen åker dem till ett land där man renoverar dem enligt konsten alla regler..
sen säljs dem för 100.000 o folk idiotförklara dem..

så räddningen för svenska scootrar är..
HÖJ priserna vid försäljning med 3 gånger!
för då blir det så att dem som köper dem renoverar dem ordentligt + att vi slipper sälja skitdelar i Sverige bara för att kunden vill ha skitdelar..
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jag är inte så säker på att "fuskrenovering" av motorn är så specifikt för sverige, inte heller "fusklackering" d.v.s maska av utan att montera isär.

Det handlar nog både om att man nöjer sig med att kåporna ser blanka ut och att motorn går att starta. Just motorbiten är till stor del brist på kunnande, alla ser det inte som en utmaning att riva en motor i atomer, alla klarar heller inte av att få ihop den. därför nöjer man sig med ny kolv och ringar så länge vespan fungerar.

Sedan är det ju (nästan) alltid så att den som renoverar för att sälja inte lägger en krona mer än nödvändigt, det gäller nog i alla länder inkl. Italien och England.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

BD-Robert wrote:Ojså räddningen för svenska scootrar är..
HÖJ priserna vid försäljning med 3 gånger!
för då blir det så att dem som köper dem renoverar dem ordentligt + att vi slipper sälja skitdelar i Sverige bara för att kunden vill ha skitdelar..
Jaaaaaaa!!!! vem börjar, en säljare eller en köpare??
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
BD-Robert
Entusiast
Entusiast
Posts: 137
Joined: Fri 07 Aug 2009, 19:13

Post by BD-Robert »

säljare lägger givetvis en högre ribba på priset...
duger det inte så får det vara..
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:Men kollar jag på mina egna fordon där gamla reg papper finns kvar så är det studenter i båda fallen som köpte dem nya, och söker man på samma personer idag hittar jag en ingenjör och en läkare. Med andra ord någon som hade råd att köpa en ny Vespa på 60-talet trots att de studerade (inte kan man väl säga att en vespa var speciellt billig på 60-talet). Föräldrar som betalade eller fördelaktiga lån?
Pengar var inte så lätt att låna på den tiden och man satte sig ogärna i skuld. Inte heller var studier självklara om inte familjen hade råd.
Om din undersökning varit lite grundligare hade du nog funnit att även studenternas fäder var ingenjörer eller läkare.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

BD-Robert wrote:oftast är lacken OK och säljaren sägs har "renoverat" motorn,, dvs bytt kolvringar och faktist ganska ofta BORRAT cyl.. till vilken nytta det sista ska vara "oftast kan man köra med ett något repig cylle utan något större skillnad"
däremot bytts sällan packboxarna..!!
De som renoverar så gör nog det i avsikt att Vespan skall funka på ett sätt som de är nöjda med, och det räcker väl? Har men bytt delar i motorn så är den renoverad, eller?? En oproffsig renovering beror nog oftas på okunnskap.
BD-Robert
Entusiast
Entusiast
Posts: 137
Joined: Fri 07 Aug 2009, 19:13

Post by BD-Robert »

så sant Fritte
vanligaste felen som händer i samband med ren.

sliter alla kablar ink ytterhölje
inga nya packboxar i motor
och hör o häpna ganska ofta inga packningar i motorn!!!!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Jag stötte ihop med en filur på Imolamarknaden för några år sedan. Han nämnde att han samlade på äldre superrenoverade MC och köpt några där. Han klagade på klantiga renoveringar och hävdade:
-Folk som inte vet vad valsvandring är borde inte skruva med motorcyklar.
-Va???
-Det är skälet till att tramporna på en cykel har vänstergänga på vänster sida & högergänga på höger sida.
Sen var han tyst...

det här borde man ta reda på...


SÅ HÄR FUNKAR DET!!
Image
Lär detta & bli proffsmekar. :lol: :lol: :lol: :lol:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Appropå tidigare Vespaägare och då speciellt de tidigaste, så har har jag lagt märke till att flera ägare som då var studerande idag är chefer. Antingen VD på liten firma eller högre chef på större firma. Inte alla givetvis, men noterbart många. Hur man sedan skall tolka resultatet kan fundera på. Flera som jag talat med sade
- att de varit studerande
- att de fått nog av andra skotrar som inte höll ihop,
- att de köpt Vespan begagnad för att de inte hade råd med ny och
- att de ofta sedan bytte upp sig till bil.
Personer som redan tidigt hade mål och krav.

Senare ägare var igen mera slappa typer, man skaffade mera Vespan för att den var då billig och man kom hjälpligt fram. Skötsel och vård av fordonet var tydligt sämre. Det är nu de glöms bort i förråd där de överlever. De som glöms bort utomhus rostar bort. Andra körs slut. Vissa har annars bara tur.

De senaste ägarna visar igen mera intresse för gamlingen, oftast studerande igen. Det kan ha varit svårt att hitta delar överhuvudtaget och då kan man ha blivit tvungen att göra konstiga lösningar för att få en fungerande Vespa.

Dagens ägare, ofta skoternörder, samlare, trimmare, renoveringsmaniker, nostalgiägare, har det bra mycket enklare idag med internet och nyvaknat intresse globalt som gör att det börjat producera delar igen. Gemensamt verkar vara att de (eller någon närahörig) oftast gillar att få oljiga händer och/eller får kicks av någon härlig detalj... :wink:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

De reklamfilmer som finns på Vespavideon visar vackra, glada, välmående ungdommar i övre tonåren, så man kan förmoda att det är i den gruppen som kunderna finns... :lol: :lol: :lol: :lol:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:De reklamfilmer som finns på Vespavideon visar vackra, glada, välmående ungdommar i övre tonåren, så man kan förmoda att det är i den gruppen som kunderna finns... :lol: :lol: :lol: :lol:
finns det någon MC eller biltillverkare som inte marknadsför sina fordon med välmående ungdommar i övre tonåren även om alla vet att det är en riktig gubb-bil eller gubb-MC?

Image

Image

Image
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

volvo?
Post Reply