Vespa Elit 1957 (VN2)
Vespa Elit 1957 (VN2)
Hej!
Är i sluttampen på en helrenovering och undrar nu över hur elen monteras i originalbrytaren. (nyinköpt av BD-Robert)
Jag får inte plats med den vita jordkabeln!!??
Den kommer i kläm när man för vredet mot "dödarblecket!"
Har el-schemat (från Italien) men skulle helst vilja ha ett foto i närbild av brytaren med elkablarna monterade och med locket borttaget.
Hälsningar
Erling
Är i sluttampen på en helrenovering och undrar nu över hur elen monteras i originalbrytaren. (nyinköpt av BD-Robert)
Jag får inte plats med den vita jordkabeln!!??
Den kommer i kläm när man för vredet mot "dödarblecket!"
Har el-schemat (från Italien) men skulle helst vilja ha ett foto i närbild av brytaren med elkablarna monterade och med locket borttaget.
Hälsningar
Erling
-
- Lärling
-
- Lärling
Hej!
Jag kanske skriver otydligt - men jag menar att alla kablar är monterade i brytaren - utom jord - och som avslutning så skall "den vita" få plats, vilket den inte gör.
Ska kolla om jag kan ta en bild som beskriver nuläget, så kanske det blir lättare att förstå problemet.
Tack så länge....
Erling
Jag kanske skriver otydligt - men jag menar att alla kablar är monterade i brytaren - utom jord - och som avslutning så skall "den vita" få plats, vilket den inte gör.
Ska kolla om jag kan ta en bild som beskriver nuläget, så kanske det blir lättare att förstå problemet.
Tack så länge....
Erling
Ta en bild. Det är alltid intressant att se hur olika eftermarknadsomkopplare ser ut.
Men jag förstår inte heller vilken kabel du menar. Färgerna kan vara olika beroende på var man har köpt kabelstammen, men dödaren brukar alltid vara röd.
Däremot avråder jag från lödning. Skulle gissa att plasten smälter då. Det finns en liten "båge" i plåtblecket där man kan sticka in kabeländen och klämma åt. Tutkabeln sticks in ovanifrån.
/P
Men jag förstår inte heller vilken kabel du menar. Färgerna kan vara olika beroende på var man har köpt kabelstammen, men dödaren brukar alltid vara röd.
Däremot avråder jag från lödning. Skulle gissa att plasten smälter då. Det finns en liten "båge" i plåtblecket där man kan sticka in kabeländen och klämma åt. Tutkabeln sticks in ovanifrån.
/P
Last edited by Paka on Sat 26 Sep 2009, 13:32, edited 1 time in total.
-
- Lärling
Den vita kabeln skall in i det vikta blecket vid den högra pilen som är till tutknappen(jord) som du säger. Du får försöka få in den mellan dödarblecket och den bruna kabeln. Har för mig att det går att rycka upp blecket till tutan en aning så du får lite mer svängrum att löda fast kabeln
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Tusen tack för råden & tipsen...
Givetvis ska jag ta en bild av locket och lägga ut!
Börjar ha mina misstankar att brytaren kanske inte - trots allt - är exakt som originalet??
Just nu har jag lite problem med min hemdator - som troligtvis har kakor som blockerar inloggningen??
Enl webbmaster...
Hälsningar
Erling
Givetvis ska jag ta en bild av locket och lägga ut!
Börjar ha mina misstankar att brytaren kanske inte - trots allt - är exakt som originalet??
Just nu har jag lite problem med min hemdator - som troligtvis har kakor som blockerar inloggningen??
Enl webbmaster...
Hälsningar
Erling
Själva innanmätet är det väl inget att säga om, funkar det så funkar det ju.
Däremot tycker jag inte om Vespaloggan på locket.
Den ser riktigt sur ut. Det är alldeles för långt mellan "e" och "s" t. ex. Nu vet jag inte vad Robert tar för omkopplarna. Pascolis kostar 100 euro.
Här är Erlings (BD:s) lock:

Ett gammalt som jag hade liggande (är inte säker på om det är original eller eftermarknads från tiden, men förmodligen eftermarknads):

Garanterat originallock till VM1 (Elit 1953) och U:

Står 1:15 skrivet med tusch på baksidan, så locket är alltså äldre än den här prislistan från 1960:

Själva omkopplaren är mindre än locket med läge för parkeringsljus som jag hade liggande (se ovan), lika stor som till 50 och 51/52.
Blev de större när de fick parkeringsljus eller är det bara eftermarknads som är större, det är frågan.
Däremot tycker jag inte om Vespaloggan på locket.
Den ser riktigt sur ut. Det är alldeles för långt mellan "e" och "s" t. ex. Nu vet jag inte vad Robert tar för omkopplarna. Pascolis kostar 100 euro.
Här är Erlings (BD:s) lock:

Ett gammalt som jag hade liggande (är inte säker på om det är original eller eftermarknads från tiden, men förmodligen eftermarknads):

Garanterat originallock till VM1 (Elit 1953) och U:

Står 1:15 skrivet med tusch på baksidan, så locket är alltså äldre än den här prislistan från 1960:

Själva omkopplaren är mindre än locket med läge för parkeringsljus som jag hade liggande (se ovan), lika stor som till 50 och 51/52.
Blev de större när de fick parkeringsljus eller är det bara eftermarknads som är större, det är frågan.
hos mig kostar den 790 kr..
visst skulle jag kunna sälja dem dyrare och något finare
men problemer är att 95% av Sveriges scooterister INTE vill betala dem pengarna..
det vrids o vänds på varje krona.. dem flesta anser inte att en Vespa är värd dem pengarna...
kanske darför dem hamnar utomlands i slutända?
där dem renoveras som det ska?
som sagt detta gäller inte ALLA scooterister utan tyvär dem allra flesta,
om jag ska peka ut en målgrupp så blir det dem äldre..
antar att dem är uppvuxna med dem och anser dem inte vära sina pengar..
tur att det finns dem som Erling mm som håller fanan uppe..
visst skulle jag kunna sälja dem dyrare och något finare
men problemer är att 95% av Sveriges scooterister INTE vill betala dem pengarna..
det vrids o vänds på varje krona.. dem flesta anser inte att en Vespa är värd dem pengarna...
kanske darför dem hamnar utomlands i slutända?
där dem renoveras som det ska?
som sagt detta gäller inte ALLA scooterister utan tyvär dem allra flesta,
om jag ska peka ut en målgrupp så blir det dem äldre..
antar att dem är uppvuxna med dem och anser dem inte vära sina pengar..
tur att det finns dem som Erling mm som håller fanan uppe..