Skrammlar!!!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Skrammlar!!!

Post by stawros »

Hejsan!!
Har nu skruvat ihop min popolinomotor, tack alla för hjälpen. Den gick igång med behöver lite inställningar. Tändningen skall tydligen stå 28 grader före TDC, och brytarna skall väl ha 0,3-0,5 mm mellanrum. Men skall de vara 0,3-0,5 mm precis 28 grader före TDC eller skall de börja öppna då och sen vara helt öppna när klacken har kommit upp helt på nocken (eller vad man skall kalla det) på vevaxeln? Nu till lite mer allvarliga saker, efter en kortare provkörning så började den att skramla. Det verkar som att det försvinner när man gasar på, men när man kickar så verkar det som att det liksom slår (vet inte riktigt hur man skall förklara det). Det borde ju vara något som jag inte har skruvat fast tillräckligt, typ svänghjul, men jag kan inte hitta något:cry:. Alla förslag på vad det är för knas som har inträffat är välkommna.

Mvh
//Filip
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Brytarna skall öppna vid precis 28 grader och sen vara helt öppna när klacken har kommit upp helt på nocken, och vara 0,3-0,5 mm. Kolla när brytarna öppnar med en multimeter, eller en lampa & batteri.

Är kopplingen dragen?

L
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stawros</i>
<br />Hejsan!!
Har nu skruvat ihop min popolinomotor, tack alla för hjälpen. Den gick igång med behöver lite inställningar. Tändningen skall tydligen stå 28 grader före TDC, och brytarna skall väl ha 0,3-0,5 mm mellanrum. Men skall de vara 0,3-0,5 mm precis 28 grader före TDC eller skall de börja öppna då och sen vara helt öppna när klacken har kommit upp helt på nocken (eller vad man skall kalla det) på vevaxeln? Nu till lite mer allvarliga saker, efter en kortare provkörning så började den att skramla. Det verkar som att det försvinner när man gasar på, men när man kickar så verkar det som att det liksom slår (vet inte riktigt hur man skall förklara det). Det borde ju vara något som jag inte har skruvat fast tillräckligt, typ svänghjul, men jag kan inte hitta något:cry:. Alla förslag på vad det är för knas som har inträffat är välkommna.

Mvh
//Filip
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

iband kan det vara sådana enkla saker som fläktkåpa, cylinderkåpa, växelboxkåpa som skrammlar. prova att skruva bort allt sånt och starta igen, är ljudet kvar så får du gå vidare.

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Skoj att du har fått igång den!

Slutar skramlet om du trycker in kopplingen?
Skramlar det i alla växlar?
Skramlar det även stillastående i friläge?

VH/Calle
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by stawros »

Hej!!
Har nu kollat på vad det var som skramlade, och kom fram till att svänghjulet rörde sig fram och tillbaka. Krysskilen hade fått sig en törn och satt lite löst i spåret. Såg även att en flis hade gått ur veven, pillade dit kilen och kickade. Märkte då att veven var sned, jag gav den några slag med gummiklubban och då hade den rättat till sig. Vad kan det vara som hade gjort att den blev sned? Kan det vara lagerbanan? Eller sitter inte veven ihop ordentligt? Är det safe att köra ändå? Vad har hänt? Nån som har nåt förslag???
Mvh
//Filip
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det som gjort att den blivit sned är med största sannolikhet att svänghjulet satt löst. Det väger rätt mycket, och wobblar det på veven så pajar det mesta som det sitter på...Talar av egen erfarenhet.

Jag skulle aldrig köra med en motor där jag vet att veven är sned. Det enda som kommer att hända, är att veven, packboxarna, lagren eller kolven ger upp på grund av snedbelastning. För att inte tala om dom vibrationer som en sned vev ger upphov till.

Gör dig själv en tjänst, och slit isär motorn igen. Rikta upp veven, eller ännu hellre, köp en ny (det verkar som om kilspåret var skadadat också?). Då sparar du in en hel del elände senare i sommar.

Mvh

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stawros</i>
<br />Hej!!
Har nu kollat på vad det var som skramlade, och kom fram till att svänghjulet rörde sig fram och tillbaka. Krysskilen hade fått sig en törn och satt lite löst i spåret. Såg även att en flis hade gått ur veven, pillade dit kilen och kickade. Märkte då att veven var sned, jag gav den några slag med gummiklubban och då hade den rättat till sig. Vad kan det vara som hade gjort att den blev sned? Kan det vara lagerbanan? Eller sitter inte veven ihop ordentligt? Är det safe att köra ändå? Vad har hänt? Nån som har nåt förslag???
Mvh
//Filip
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by stawros »

Hej!
Ja jag har täknt att jag skal byta veven, har en till liggande hemma. Men det som är så skumt är ju det att den rätade ut sig när jag slog på den med gummiklubba. Det verkar som att den satt snett i lagerbanan eller nåt. Mycket skumt......

Mvh
//Filip
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Hej!
Ja jag har täknt att jag skal byta veven, har en till liggande hemma. Men det som är så skumt är ju det att den rätade ut sig när jag slog på den med gummiklubba. Det verkar som att den satt snett i lagerbanan eller nåt. Mycket skumt......

Mvh
//Filip

om veven rör sig i pressningen så borde det upplevas som att konan är sned. eftersom lagret tilllåter viss rörelse, speciellt om det är slitet.

Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Tycker inte att det låter så skumt, vevar är ju ganska känsliga när det kommer till kapitlet 'slå på tappen med en gummiklubba'. Lagret tillåter ju ett visst spel, så det kan nog förklara varför den så att säga, rätade upp sig.

Vevar ska man behandla på samma sätt som igelkottar älskar: försiktigt, mycket försiktigt. :)

Men hoppas att det ordnar sig med den nya veven. Ett tips dock, när du sätter på svänghjulet, kolla och dubbelkolla med ficklampa att du verkligen fått kilspåret över kilen ordentligt innan du drar åt muttern.

Lycka till!

/guran

<br />Hej!

Mvh
//Filip
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by stawros »

God kväll!!
Har nu plockat ner motorn igen, och veven var iallafall inte sned. Och hittar inte något annat som kan ha gjort att den verkade vara sned, kan kanske ha varit så som Federico skrev att den har rört sig i pressningen (du menar det som vevstaken sitter i och som håller ihop vevhalvorna??). Skall ta och byta veven iallafall dock. Har kollat lager och de känns också bra. Kanske dags att ringa en präst för att driva ut eventuella demoner ur motorn??? :)

Mvh
//Filip
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

När du sätter i veven, hur går du till väga? Det bästa sättet att få i en vev utan att paja den, är att -dra- igenom den, antingen med specialverktyg eller genom att använda kopplingsmuttern och mellanlägg. Då riskerar du inte att göra den sned på något sätt.

En del använder gummiklubba eller liknande för att få i veven, och det kan lätt göra den sned, så därav frågan.

Lycka till!

/Guran

<br />God kväll!!
Har nu plockat ner motorn igen, och veven var iallafall inte sned. Och hittar inte något annat som kan ha gjort att den verkade vara sned, kan kanske ha varit så som Federico skrev att den har rört sig i pressningen (du menar det som vevstaken sitter i och som håller ihop vevhalvorna??). Skall ta och byta veven iallafall dock. Har kollat lager och de känns också bra. Kanske dags att ringa en präst för att driva ut eventuella demoner ur motorn??? :)

Mvh
//Filip
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by stawros »

Tjena!!
Jag hade den i frysen så den gick i utan allt för stora protester, använde dock gummiklubba när jag skulle få i den sista lilla biten. Jag är dock helt säker på att den inte var sned eller skev på något sätt efter sammansättningen. Jag tror inte att själva konan var det som var snett, utan det var nog mellan vevhalvorna det hade släppt lite. Hittar dock inget som tyder på det nu, men hittade spår efter skruvstycke på veven som jag inte har sett tidigare. Kanske tidigare ägare som har råkat ut för något liknande. Hoppas att det blir bättre med andra veven, skall testa att dra igenom den.

Tack alla för hjälpen!

Mvh
//Filip
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Höll du i svänghjulet när du drog svänghjulsmuttern eller höll du i kopplingsmuttern?/L
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by stawros »

Höll i svänghjulet
//Filip
Post Reply