Fältbrytningsavstånd?
Fältbrytningsavstånd?
Eller Abrissläge!
Vet Du var man normalt hittar uppgifter om detta för det olika vespamodellerna.
Hälsningar
Erling[/b]
Vet Du var man normalt hittar uppgifter om detta för det olika vespamodellerna.
Hälsningar
Erling[/b]
http://www.classicmotor.se/fragaexperte ... 362611.ecePaka wrote:Vad är det?
-
- Lärling
samma sak om fiberklacken på brytaren är nedsliten? den som slår mot nockenfritte wrote:Ja, minskar man avståndet kommer nocken på svänghjulet att öppna brytarna senare, eller blir det tvärt om?Federico wrote:är det inte byggt så att det öppnar på rätt ställe när man ställer in 0,4 avstånd?
påverkas förtändningen av öppningsavståndet på brytarna på en vespa?![]()
Federico
Då är det dax att ställa in avståndet.Federico wrote:samma sak om fiberklacken på brytaren är nedsliten? den som slår mot nockenfritte wrote:Ja, minskar man avståndet kommer nocken på svänghjulet att öppna brytarna senare, eller blir det tvärt om?Federico wrote:är det inte byggt så att det öppnar på rätt ställe när man ställer in 0,4 avstånd?
påverkas förtändningen av öppningsavståndet på brytarna på en vespa?![]()
När brytarna är fullt öppna o gapet är 0,4 mm, och om man vrider tillbaka svänghjulet tills brytarna sluter kommer man till tändpunkten. Om gapet endast är 0,3 mm och om man vrider tillbaka svänghjulet tills brytarna sluter kommer man till tändpunkten men man behöver inte vrida lika långt, den tänder alltså senare.

Om att mäta!
Håller på att tillverka en adapter från ett gammalt tändstift, som ska anpassas till en indikator klocka. (hundradelar)
"Skruvmejsel" metoden känns lite väl grovkalibrig
Om man hämtar uppgifter från den förnämliga Stora Vespatabellen så kan man konvertera gradtalen till mm.(som behövs för denna metod)
Formel från gradtal till millimeter: (i detta fall 125 cc Elit VN2)
27 (=halva slaglängden) minus cosinus (cos), 28 grader x 27 (=halva slaglängden) = 3,16 mm
I de flesta moppe-dokument hittar man uppgifter om Abriss-lägen eller Fältbrytningavstånd.
Men frågan kvarstår - VAR hittar man uppgifter till de olika vespamodellerna.
Har en hel del MANUALER och verkstadshandböcker - men hittar inget!
Erling
Håller på att tillverka en adapter från ett gammalt tändstift, som ska anpassas till en indikator klocka. (hundradelar)
Om man hämtar uppgifter från den förnämliga Stora Vespatabellen så kan man konvertera gradtalen till mm.(som behövs för denna metod)
27 (=halva slaglängden) minus cosinus (cos), 28 grader x 27 (=halva slaglängden) = 3,16 mm
I de flesta moppe-dokument hittar man uppgifter om Abriss-lägen eller Fältbrytningavstånd.
Men frågan kvarstår - VAR hittar man uppgifter till de olika vespamodellerna.
Har en hel del MANUALER och verkstadshandböcker - men hittar inget!
Erling
Formeln ovan är grov och har inte med vevstakens längd. Vid 28 gr är vevstaken vinklad vilket ger ett kortare mått.Erling wrote:Om att mäta!
Erling

En sån här?

Jag är väl korkad, men förstår ändå inte. Vill du ställa tändningen?
Jag trodde att rörde sig om någon slags superfinjustering för att få så stark gnista som möjligt.
/P
Fritte: måste man inte ta hänsyn till kolvtoppens utseende också? En VN2-kolv har en massa skidbackar som det där mätinstrumentet glider omkring på.
Det finns faktiskt ett originalverktyg, ska se om jag kan ta en bild på det. Eller original... jag tror faktiskt att det är svensktillverkat., men det står "Vespa" på det.
Jag trodde att rörde sig om någon slags superfinjustering för att få så stark gnista som möjligt.
/P
Fritte: måste man inte ta hänsyn till kolvtoppens utseende också? En VN2-kolv har en massa skidbackar som det där mätinstrumentet glider omkring på.

Det finns faktiskt ett originalverktyg, ska se om jag kan ta en bild på det. Eller original... jag tror faktiskt att det är svensktillverkat., men det står "Vespa" på det.
Hmm.. jo, o tändstiftet kan vara monterat i en vinkel..Paka wrote:Jag är väl korkad, men förstår ändå inte. Vill du ställa tändningen?
/P
Fritte: måste man inte ta hänsyn till kolvtoppens utseende också? En VN2-kolv har en massa skidbackar som det där verktyget glider omkring på.

Varför inte söka toppläget o sedan märka ut det och 28 gr på fläkten. Använda indikatorklockan och få måttskillnaden på 0 gr & 28 gr. Då slapp man krångliga beräkningar och kan glömma vinklade tändstift och missformade kolvar.

Du är inte korkad Paka!
Min tanke är att försöka hitta en "optimal" metod att göra inställningen på.
Fritte:
Just precis en sådan har jag köpt billigt på JULA med magnetstativ.
Ang vinkeln:
Så här gjorde jag med förtändningen 28 grader = 3,16 mm om man har toppen av och kan mäta där.
Skillnaden med att mäta i tändstifthålet som sitter snett blev exakt 50 / 100 mm så förtändningen med att mäta snett blev 3,66 mm.
I stället för 3,16 som jag sa tidigare.
Blev detta månne fel???
Hälsar
Erling
Fritte:
Ang vinkeln:
Så här gjorde jag med förtändningen 28 grader = 3,16 mm om man har toppen av och kan mäta där.
Skillnaden med att mäta i tändstifthålet som sitter snett blev exakt 50 / 100 mm så förtändningen med att mäta snett blev 3,66 mm.
Blev detta månne fel???
Hälsar
Erling
Du kan ju dubbelkolla det genom att göra som fritte skrev.
Ta loss fläkten, mät upp ö.d. och gör ett märke på både svänghjul och block.
Mät diametern på svänghjulet och multiplicera den med pi. Dela med 360. Multiplicera med 28 och gör ett märke så många mm efter märket på svänghjulet (eller före märket om du väljer att göra det på blocket) Jämför sedan med din mätklocka.
Ta loss fläkten, mät upp ö.d. och gör ett märke på både svänghjul och block.
Mät diametern på svänghjulet och multiplicera den med pi. Dela med 360. Multiplicera med 28 och gör ett märke så många mm efter märket på svänghjulet (eller före märket om du väljer att göra det på blocket) Jämför sedan med din mätklocka.
Last edited by Paka on Fri 25 Sep 2009, 13:58, edited 1 time in total.
ska ni ta ut övre dödpunkt?
kan man inte ta ett kasserat tändstift och sätta en stopp-bult i
sedan skruvar man ner bulten så att kolven stannar precis innan ÖD och gör en markering på svänghjulet. låt bulten sitta kvar i samma läge och vrid baklänges tills bulten stoppar från andra hållet, gör en ny markering. borde inte ÖD ligga exakt mitt emellan dessa markeringar. eller måste man ha mätklocka?
kan man inte ta ett kasserat tändstift och sätta en stopp-bult i
sedan skruvar man ner bulten så att kolven stannar precis innan ÖD och gör en markering på svänghjulet. låt bulten sitta kvar i samma läge och vrid baklänges tills bulten stoppar från andra hållet, gör en ny markering. borde inte ÖD ligga exakt mitt emellan dessa markeringar. eller måste man ha mätklocka?
Federico
Om du inte räknade med vevstaken blev det fel.Erling wrote:Du är inte korkad Paka!
Fritte:
Ang vinkeln:
Blev detta månne fel???
Hälsar
Erling
"Måttet" du brukar fråga efter. De moppeinstruktioner du sett ä väl tillräckligt generella för att även gälla Vespa. Som jag minns var det ett mått innan rotorns magnet har passerat spolen kärna, eller..