Fältbrytningsavstånd?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling

Fältbrytningsavstånd?

Post by Erling »

Eller Abrissläge!

Vet Du var man normalt hittar uppgifter om detta för det olika vespamodellerna.

Hälsningar

Erling[/b]
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Vad är det?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Ja då har man fått i sig lite facktermer. Brytaravståndet skall vara 0.4mm(+/-0.1) när brytaren öppnar som mest. Samma avstånd på alla gamla vespor.

Eller pratar dom om nåt HELT annat?
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

De e väl där svänghjulsmagneten passerar tändspolen och den maximala spänningen alstras i tändspolen. Där skall brytarna öppna. :)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

är det inte byggt så att det öppnar på rätt ställe när man ställer in 0,4 avstånd?

påverkas förtändningen av öppningsavståndet på brytarna på en vespa?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:är det inte byggt så att det öppnar på rätt ställe när man ställer in 0,4 avstånd?

påverkas förtändningen av öppningsavståndet på brytarna på en vespa?
Ja, minskar man avståndet kommer nocken på svänghjulet att öppna brytarna senare, eller blir det tvärt om? :lol: :lol:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:är det inte byggt så att det öppnar på rätt ställe när man ställer in 0,4 avstånd?

påverkas förtändningen av öppningsavståndet på brytarna på en vespa?
Ja, minskar man avståndet kommer nocken på svänghjulet att öppna brytarna senare, eller blir det tvärt om? :lol: :lol:
samma sak om fiberklacken på brytaren är nedsliten? den som slår mot nocken
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:
Federico wrote:är det inte byggt så att det öppnar på rätt ställe när man ställer in 0,4 avstånd?

påverkas förtändningen av öppningsavståndet på brytarna på en vespa?
Ja, minskar man avståndet kommer nocken på svänghjulet att öppna brytarna senare, eller blir det tvärt om? :lol: :lol:
samma sak om fiberklacken på brytaren är nedsliten? den som slår mot nocken
Då är det dax att ställa in avståndet.
När brytarna är fullt öppna o gapet är 0,4 mm, och om man vrider tillbaka svänghjulet tills brytarna sluter kommer man till tändpunkten. Om gapet endast är 0,3 mm och om man vrider tillbaka svänghjulet tills brytarna sluter kommer man till tändpunkten men man behöver inte vrida lika långt, den tänder alltså senare. :D :D
Erling

Post by Erling »

Om att mäta!

Håller på att tillverka en adapter från ett gammalt tändstift, som ska anpassas till en indikator klocka. (hundradelar)
"Skruvmejsel" metoden känns lite väl grovkalibrig

Om man hämtar uppgifter från den förnämliga Stora Vespatabellen så kan man konvertera gradtalen till mm.(som behövs för denna metod)

Formel från gradtal till millimeter: (i detta fall 125 cc Elit VN2)
27 (=halva slaglängden) minus cosinus (cos), 28 grader x 27 (=halva slaglängden) = 3,16 mm

I de flesta moppe-dokument hittar man uppgifter om Abriss-lägen eller Fältbrytningavstånd.
Men frågan kvarstår - VAR hittar man uppgifter till de olika vespamodellerna.
Har en hel del MANUALER och verkstadshandböcker - men hittar inget!

Erling
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Erling wrote:Om att mäta!

Håller på att tillverka en adapter från ett gammalt tändstift, som ska anpassas till en indikator klocka. (hundradelar)
"Skruvmejsel" metoden känns lite väl grovkalibrig

Om man hämtar uppgifter från den förnämliga Stora Vespatabellen så kan man konvertera gradtalen till mm.(som behövs för denna metod)

Formel från gradtal till millimeter: (i detta fall 125 cc Elit VN2)
27 (=halva slaglängden) minus cosinus (cos), 28 grader x 27 (=halva slaglängden) = 3,16 mm
Erling
Formeln ovan är grov och har inte med vevstakens längd. Vid 28 gr är vevstaken vinklad vilket ger ett kortare mått. :(

En sån här?
Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image

vågar vi tro på det här?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jag är väl korkad, men förstår ändå inte. Vill du ställa tändningen?
Jag trodde att rörde sig om någon slags superfinjustering för att få så stark gnista som möjligt.
/P

Fritte: måste man inte ta hänsyn till kolvtoppens utseende också? En VN2-kolv har en massa skidbackar som det där mätinstrumentet glider omkring på. ;)
Det finns faktiskt ett originalverktyg, ska se om jag kan ta en bild på det. Eller original... jag tror faktiskt att det är svensktillverkat., men det står "Vespa" på det.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Paka wrote:Jag är väl korkad, men förstår ändå inte. Vill du ställa tändningen?
Jag trodde att rörde sig om någon slags superfinjustering för att få så stark gnista som möjligt.
/P

Fritte: måste man inte ta hänsyn till kolvtoppens utseende också? En VN2-kolv har en massa skidbackar som det där verktyget glider omkring på. ;)
Hmm.. jo, o tändstiftet kan vara monterat i en vinkel.. :(

Varför inte söka toppläget o sedan märka ut det och 28 gr på fläkten. Använda indikatorklockan och få måttskillnaden på 0 gr & 28 gr. Då slapp man krångliga beräkningar och kan glömma vinklade tändstift och missformade kolvar. :lol: :lol: :lol:
Erling

Post by Erling »

Du är inte korkad Paka!
Min tanke är att försöka hitta en "optimal" metod att göra inställningen på.

Fritte:
Just precis en sådan har jag köpt billigt på JULA med magnetstativ.

Ang vinkeln:
Så här gjorde jag med förtändningen 28 grader = 3,16 mm om man har toppen av och kan mäta där.
Skillnaden med att mäta i tändstifthålet som sitter snett blev exakt 50 / 100 mm så förtändningen med att mäta snett blev 3,66 mm.
I stället för 3,16 som jag sa tidigare.

Blev detta månne fel???

Hälsar
Erling
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Du kan ju dubbelkolla det genom att göra som fritte skrev.
Ta loss fläkten, mät upp ö.d. och gör ett märke på både svänghjul och block.
Mät diametern på svänghjulet och multiplicera den med pi. Dela med 360. Multiplicera med 28 och gör ett märke så många mm efter märket på svänghjulet (eller före märket om du väljer att göra det på blocket) Jämför sedan med din mätklocka.
Last edited by Paka on Fri 25 Sep 2009, 13:58, edited 1 time in total.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

ska ni ta ut övre dödpunkt?

kan man inte ta ett kasserat tändstift och sätta en stopp-bult i

sedan skruvar man ner bulten så att kolven stannar precis innan ÖD och gör en markering på svänghjulet. låt bulten sitta kvar i samma läge och vrid baklänges tills bulten stoppar från andra hållet, gör en ny markering. borde inte ÖD ligga exakt mitt emellan dessa markeringar. eller måste man ha mätklocka?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Erling wrote:Du är inte korkad Paka!
Min tanke är att försöka hitta en "optimal" metod att göra inställningen på.

Fritte:
Just precis en sådan har jag köpt billigt på JULA med magnetstativ.

Ang vinkeln:
Så här gjorde jag med förtändningen 28 grader = 3,16 mm om man har toppen av och kan mäta där.
Skillnaden med att mäta i tändstifthålet som sitter snett blev exakt 50 / 100 mm så förtändningen med att mäta snett blev 3,66 mm.
I stället för 3,16 som jag sa tidigare.

Blev detta månne fel???

Hälsar
Erling
Om du inte räknade med vevstaken blev det fel.

"Måttet" du brukar fråga efter. De moppeinstruktioner du sett ä väl tillräckligt generella för att även gälla Vespa. Som jag minns var det ett mått innan rotorns magnet har passerat spolen kärna, eller.. :-?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:måste man ha mätklocka?
Mmm, e man lite snobbig så måste man... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Det kanske blir lite överdrivet att ställa dessa frågor som jag gör - MEN jag är nyfiken och vill lära.
Fritte - otroligt imponerande att Du tar Dig tid och fixar en skiss som denna, och som det verkar - lätt som en plätt :P
Post Reply