tomgångsproblem touring 150 -60

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
rob
Drömmare
Drömmare

tomgångsproblem touring 150 -60

Post by rob »

Hej. Ännu en nybörjare loggar in. :oops: Jag får inte min vespa att gå på tomgång trots idoga försök att justera in luftskruv och annat. Är det vanligt fel?? Tror själv på att den tar in tjyvluft och funderar på byte av packningar. Nån som kan peka om jag är på rätt väg??/Rob
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Hej,
Dör den eller varvar den upp?
Om den varvar upp så är det med största sannolikhet tjuvluft nånstans. Det är lite svårt att kolla med startgas runt förgasaren då det gärna vill slinka in via luftfiltret. Men kolla packningarna i och under förgasaren och under förgasarburken. Passa på att rengöra förgasaren när du ändå håller på. Kan även vara cylinderfotspackningen som gjort sitt, leta efter oljekladd.

Ojämn tomgång kan bero på många saker, men nu har du ev. lite kött på benen iallafall
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
BD-Robert
Entusiast
Entusiast

Post by BD-Robert »

När renoverades motorn sist?
är det länge sen eller aldrig kan det vara packboxarna..
gummit blir hårt, slitet och tätar inte som det ska mot vevpartiet..
rob
Drömmare
Drömmare

Post by rob »

Tack för svaren. Hade också fuderingar på startgas men då kanske det inte är lönt att testa. Maskinen går upp i varv men går inte riktigt rent då. (för mycket luft???)
Motorn är heller aldrig renoverad varför det låter troligt med torra packningar. Eftersomjag är en glad amatör med liten meckvana så kommer detnog ta ett tag att få isär och ihop allt...pust.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: tomgångsproblem touring 150 -60

Post by Federico »

rob wrote:Hej. Ännu en nybörjare loggar in. :oops: Jag får inte min vespa att gå på tomgång trots idoga försök att justera in luftskruv och annat. Är det vanligt fel?? Tror själv på att den tar in tjyvluft och funderar på byte av packningar. Nån som kan peka om jag är på rätt väg??/Rob
kan vara värt att kolla om du inte hittar felet i förgasaren:

1. är det kontakt i tändkabeln? kolla anslutningarna och kämman runt tändstiftet. kolla även att kabeln är hel och inte ger överslag i t.ex cylinderkåpan.

2. kolla brytarna om de är slitna eller har fel avstånd (för litet), bör ligga runt 0,3-0,5.

3. kolla tändningen, kolla även att svänghjulskilen är hel och att svänghjulet sitter fast.
Federico
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: tomgångsproblem touring 150 -60

Post by Scooter »

rob wrote:Hej. Ännu en nybörjare loggar in. :oops: Jag får inte min vespa att gå på tomgång trots idoga försök att justera in luftskruv och annat. Är det vanligt fel?? Tror själv på att den tar in tjyvluft och funderar på byte av packningar. Nån som kan peka om jag är på rätt väg??/Rob
Hej, idag upptäckte jag ett liknande problem på min touring. Se inlägg http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=4972

Jag läste senare på forumet att det var ett vanligt problem på Touring (förlåt men jag glömde vem som skrev det) att tomgången gick dåligt om lyset var på. Matarspolen till lyset tar så mycket ström att det inte räcker till tändspolen.

När jag kom hem från jobbet rusade jag in i garaget och tog ut vespan på en sväng, när jag kom hem började den hosta och hacka som tidigare idag, när jag stängde av lyset spann den som en katt... förhoppningsvis är felet funnet.

Man får helt enkelt komma ihåg att ha lyset avstängt vid rödljus och när man ska starta...

Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
Post Reply