Dämpad glädje

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Dämpad glädje

Post by Scooter »

Vespan gled som en oljad kanot genom besiktningen idag! Ruskigt skönt och kul!

Mindre kul var ett fel som uppstod efter besiktningen. Turen till bilprovningen var den längsta repan jag gjort med Vespan, och jag misstänker att det är en packbox som gett upp, men hoppet är det sista som lämnar mig, därför listar jag upp symtomen här så får ni experter fundera vad felet kan vara.

Notera att Vespan är varmkörd när detta inträffade.

- Saktar in och stannar, börjar gå hackigt på tomgång, jag kompenserar med mer gas, motorn får nytt liv en stund, men när den närmar sig tomgång börjar den hacka igen, hackar till och dör. Startar igen efter 82137468 kickar (känns det som), luktar bensin, men motorn ej sur. Jag skruvar ner tomgångsskruven i botten utan resultat. Den vägrar gå på tomgång helt enkelt.

När jag sista gången fick springa igång den gick det jättebra att köra hela vägen hem, på garageuppfarten varvade den som en tok för tomgångsskruven var ju helt inne, men så fort jag skruvade upp den och den gick ner lite i varv började den hacka igen och la av. -

Kan det vara skit i förgasaren? Brukar dom gå bra på "vanliga" varv om en packbox är otät?

Tacksam för svar. (det är ju hur som helst skönt att den klarat besiktningen i alla fall)

Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Satsar en kr på att nåt elände från tanken har fastnat i förgasaren.
Har Du något bränslefileter på bränsleslangen?
En vespatank är inte den renaste platsen på jorden så ett bra filter är mer eller mindre en förutsättning för problemfri drift.

Jo just det!
Grattis till en lyckad besiktning. :D
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

lyset

Post by Scooter »

Hej igen, kolla in mitt inlägg i den här tråden: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... 3829#43829

Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
Post Reply