Ny på forumet, kör en Innova 2009

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Ny på forumet, kör en Innova 2009

Post by lordmagus »

Min mc-karriär började 2003 med en gammal häck till Suzuki 1000 GS från 1981 och den fick rulla en säsong innan den såldes och en Yamaha XJR 1300 från 2001 inköptes med trimpipa och allt. Oj, vilken skillnad i vrid och ljud och upplevelse till skillnad från Suzukin. Efter det köptes en till XJR 1300 fast 2004, tror jag, och den från 2001 byttes in mot en Transalp 2004 på Mc-varuhuset. Nu hade jag en praktisk pendlarhoj och en hoj som jag piskade banorna med runt om i Sverige.

Smaken för bankörning gjorde att jag köpte en banpreparerad Kawasaki ZX6R 1999 och den tog jag RR-licensen på året efter. Sen stod banhojen i garaget och ingen körning blev det som det var tänkt, hon såldes för drygt 1 år sedan och kort därefter såldes även XJR:en. Kvar var Transalpen som fick erkänna färg på en vända till Lofoten och Nordkap med fästmön som spätta.

Förra veckan byttes Transalpen in mot Miss Innova ANF 125 2009 med Givi toppbox som grädde på moset.
På vägen hem från Mc-hörnan i Södertälje och den gamla Södertäljevägen log jag hela tiden, det var första gången jag körde en Innova, jag köpte henne utan provkörning, och vilken glädje jag kände… Växlingen var ett spännande kapitel, jag fumlade första kvarten efter kopplingshandtaget men lärde mig sen hur smidigt det är med att bara släppa lite på gasen och sen peta i nästa växel. I en nedförsbacka toppade hon 110 km/h och hej och hå vad jag skrattade…

Andra dagen som Innova-ägare började bensinnivå-mätaren blinka så jag åkte förbi Statoil och visst kan jag erkänna att jag tryckte på 98-oktan knappen, jag tankade 96-oktan på Transalpen, och log när jag insåg att Innovan hade dragit 0,218 liter per mil… På vägen hem körde jag förbi Naturkompaniet och köpte Primus bränsleflaska 0,6 liter och tryckte ner den under sitsen för att ha som reserv.

Min första vecka som Innova-ägare överträffar alla mina förväntningar och sen igår kväll ligger bilen på blocket...

Bilder kommer när jag listat ut hur man skickar dem... :-?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

favorit i repris; NYRENOVERAD

Frustrerande, jag vet! Har nyss lärt mig:
- Anpassa bilbredden till maximalt 600.

- Ladda upp en bild från din dator och lägg ut på nätet hos www.imageshack.us

Image

- Kopiera URL-länken och klistra in i meddelanderutan på SSK-forumet.

V H
marre
Lärling
Lärling

Re: Ny på forumet, kör en Innova 2009

Post by marre »

lordmagus wrote:Min mc-karriär började 2003 med en gammal häck till Suzuki 1000 GS från 1981 och den fick rulla en säsong innan den såldes och en Yamaha XJR 1300 från 2001 inköptes med trimpipa och allt. Oj, vilken skillnad i vrid och ljud och upplevelse till skillnad från Suzukin. Efter det köptes en till XJR 1300 fast 2004, tror jag, och den från 2001 byttes in mot en Transalp 2004 på Mc-varuhuset. Nu hade jag en praktisk pendlarhoj och en hoj som jag piskade banorna med runt om i Sverige.

Smaken för bankörning gjorde att jag köpte en banpreparerad Kawasaki ZX6R 1999 och den tog jag RR-licensen på året efter. Sen stod banhojen i garaget och ingen körning blev det som det var tänkt, hon såldes för drygt 1 år sedan och kort därefter såldes även XJR:en. Kvar var Transalpen som fick erkänna färg på en vända till Lofoten och Nordkap med fästmön som spätta.

Förra veckan byttes Transalpen in mot Miss Innova ANF 125 2009 med Givi toppbox som grädde på moset.
På vägen hem från Mc-hörnan i Södertälje och den gamla Södertäljevägen log jag hela tiden, det var första gången jag körde en Innova, jag köpte henne utan provkörning, och vilken glädje jag kände… Växlingen var ett spännande kapitel, jag fumlade första kvarten efter kopplingshandtaget men lärde mig sen hur smidigt det är med att bara släppa lite på gasen och sen peta i nästa växel. I en nedförsbacka toppade hon 110 km/h och hej och hå vad jag skrattade…

Andra dagen som Innova-ägare började bensinnivå-mätaren blinka så jag åkte förbi Statoil och visst kan jag erkänna att jag tryckte på 98-oktan knappen, jag tankade 96-oktan på Transalpen, och log när jag insåg att Innovan hade dragit 0,218 liter per mil… På vägen hem körde jag förbi Naturkompaniet och köpte Primus bränsleflaska 0,6 liter och tryckte ner den under sitsen för att ha som reserv.

Min första vecka som Innova-ägare överträffar alla mina förväntningar och sen igår kväll ligger bilen på blocket...

Bilder kommer när jag listat ut hur man skickar dem... :-?
Hej lordmagus
Det finns fler medlemmar här som gärna vill berätta om sina "riktiga" hojar i samband med scooterköp men ja tror du har missat att det här forumet handlar om scootrar och scootrar så kromslädar är av föga intresse liksom RR-hojar.
:wink:

Men det är ju klart att man måste tala om att man kommer från den tuffa sidan av skinnvästar och skinnställ..
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

marre wrote:Det finns fler medlemmar här som gärna vill berätta om sina "riktiga" hojar i samband med scooterköp men ja tror du har missat att det här forumet handlar om scootrar och scootrar så kromslädar är av föga intresse liksom RR-hojar.

Men det är ju klart att man måste tala om att man kommer från den tuffa sidan av skinnvästar och skinnställ..
marre! De nya här kanske tror att du är en gnällspik, vi andra vet... :D
moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

Jag tycker det är lite småtrevligt att få höra historien bakom.
Om det sedan följer med lite bilder i inläggen är det kanon!
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
För mycket fritid...

Post by fritte »

moorflax wrote:Jag tycker det är lite småtrevligt att få höra historien bakom.
Om det sedan följer med lite bilder i inläggen är det kanon!
kanbarahållamed :mrgreen:

de e väl kul att höra lite mer om människorna som äger dessa maskiner som skapar alla de problem & ger den glädje vi får läsa om här.
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Post by lordmagus »

Ok, testar med att lägga upp en bild...

Image
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Post by lordmagus »

Å två till...
Image
Image
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Post by lordmagus »

fritte wrote:
marre wrote:Det finns fler medlemmar här som gärna vill berätta om sina "riktiga" hojar i samband med scooterköp men ja tror du har missat att det här forumet handlar om scootrar och scootrar så kromslädar är av föga intresse liksom RR-hojar.

marre! De nya här kanske tror att du är en gnällspik, vi andra vet... :D
Ja, gnällspikar och/eller moppefuckon finns på de flesta forum och de brukar jag inte lägga ner så mycket energi på :wink:

Att sen kalla XJR:en för kromsläde är att tigga om smisk med Scheikes riskvast men man kan ju inte kräva så mycket av gnällspikar :)
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Välkommen till forumet lordmagnus!
Det händer att jag saknar hundra hästkrafter, men inte ofta. En riktig biker kör året om med mindre än tio. :wink:
Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Post by lordmagus »

PapaD wrote:Välkommen till forumet lordmagnus!
Det händer att jag saknar hundra hästkrafter, men inte ofta. En riktig biker kör året om med mindre än tio. :wink:
Mvh,
PapaD
Tack tack...
Risken att jag kör i snö på de oplogade vägarna på mälaröarna finns inte men miss Innova får rulla till minusgraderna visar sig på termometern.
Ska på speedway nu på Gubbängen och det ser ut som om jag får min första tur med regn på vägen hem enligt prognoserna.
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Post by lordmagus »

I dagsläget har jag kört 78 mil och njuter av varje resa med Innovan, vad rejsputtarna till kompisar säger spelar mindre roll då de bara är avundsjuka.
Har packnät och spännband under sadeln i beredskap i de fall jag behöver köpa en 15-kilos säck med hundmat eller något annat fästmön ringer och säger att jag ska handla på vägen hem.
Sitter just nu och funderar på om jag ska köra ett paketerat sängbord till bussgods med miss Innova eller om jag ska ta bilen...
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Post by lordmagus »

I tisdags stod termometern på -0,6 men solen sken i kapp med mitt humör, så glad i hågen körde jag iväg mot nya äventyr på Miss Innova. 3,4 mil senare och väl framme vid resans mål undrade jag vad som hände... Saknade handtagsvärmare...
Det är 6 mil till 100-mila strecket är passerat så det är dags att ringa Honda för service innan det börjar bli för kallt ute.
Måste också köpa nytt dragskydd och nässkydd till hjälmen, men det kanske kan vänta till våren då det inte är allt för många mil till som kommer avverkas innan det är dags för den sista omvårdnaden av Innovan innan lakanet läggs över henne inför den nödvändiga vintervilan.
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Post by lordmagus »

I lördags hämtade jag Miss Innova på Honda City i Upplands-Väsby.
809 kr och en stämpel senare tittar jag på kvittot för 100-mila servicen och inser att det var väldigt dyra o-ringar och olja. Det var det firman specificerade att de hade gjort. Bytt olja och o-ringar alltså. Med en lätt känsla av att ha blivit lurad körde jag hem och ställde Innovan i garaget.
Risken att det var sista milen innan invintringen finns och för att summera min första säsong med Miss Innova så kan jag bara säga att ett billigare, roligare och smidigare nyttofordon har jag svårt att komma på. Varje mil har varit en fröjd, visst saknar jag ibland möjligheten att vrida på rullen och köra om framförvarande fordon men när jag inte har den möjligheten så blir den saknaden inte så påtaglig heller som jag trodde när jag gick i köptankarna för 106 mil sedan. Jag ser framemot våren och de 20,8 kilometer enkel resa jag kommer få till jobbet då jag och sambon flyttar efter nyår.
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Post by lordmagus »

Idag monterade jag snabbfästen till Ctek-laddaren på Miss Innova och samvetet blev genast lättare att bära. Jag har alltid tagit hand om mina hojar, som jag själv skulle vilja bli omhändertagen om jag var en hoj, och det vore synd och skam att inte fortsätta den traditionen med Miss Innova. Så nu kommer batteriet vara i bra skick när det är dags för första svängen om ett par månader.
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Post by lordmagus »

Miss Innova är på och rullar riktigt bra! En del morgnar på vägen till jobbet i början på säsongen var hur kalla som helst så överdragsbyxorna åkte på och vips kunde jag njuta av körningen. Tankar som vanligt oktan 98 och i snitt tankar jag för ca 45 kr per vecka. Kunde vara värre ;)
Efter vintervilan tog jag bort lakanet och kopplade bort batteriladdaren och tryckte på start och motorn gick igång på första försöket. Inget trassel eller annat tjafs på vårkanten som jag haft med tidigare 2-hjulingar. Har precis passerat 170 mil och njuter av varje kilometer som jag har tillsammans med Miss Innova.
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Post by lordmagus »

Jag har märket mer och mer, speciellt på 80 och 90-vägarna att bilisterna gärna vill köra om. Eftersom jag ligger placerad på vägen precis som jag gjord med större hoj så måste de ut i mötande fält för att köra om. En del verkar tro att de måste köra om bara för att de tror att man sitter på en moppe, men om de tittar på deras egna hastighetsmätare skulle de konstatera att de kör i 80-90 km och att det inte är en moppe... Så det har hänt ett flertal gånger att bilarna sniffat mig i rumpan med kofångaren bara för att jag inte har lust att flytta på mig när jag kör enligt hastighetsbegränsningen.
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Ja, det är egentligen den enda riktiga nackdelen med scootrar: de lockar fram de sämsta beteenden hos bilister. Jag har flera gånger fått bromsa inne i rondeller för bilister som kör in i rondellen. Som om scootern går i snigelfart och de hinner minsann utan att bryta mot lagen och orsaka livsfara.
Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Danneh
Drömmare
Drömmare

Post by Danneh »

Jag var ut och körde lite vid mälarhöjden då var det en nisse som tyckte att jag inte skulle åka på deras väg uppenbarligen, eller deras vanlig allmän väg, han styrde demonstrativt mot mig och sedan väjde tillbaka. vore det inte för att jag var på bra humör ( precis köpt innovan) så skulle jag åkt efter tomten och frågat ut honom vad det var för fel i huvudet på honom.

Jag satt och funderade på hur billister skulle kunna tänkas handla när man är tex ute på 90 väg och tanken slog mig att det säkert finns de som skulle ligga och demonstrera en tajt i häcken men näe nog bara min hjärna som spökar men uppenbarligen inte om man läser här. vad gör man då?

Man måste ligga i mitten med all rätt! visst lägger man sig åt sidan om man tycker att det är utan risk

Ha ha En innova kortege skulle sätta igång de jävlarna
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Jag säger bara: Stebel Nautilus
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Danneh
Drömmare
Drömmare

Post by Danneh »

tack för tipset ska ta och beställa hem en sådan tuta verkar riktigt vettig!
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Post by lordmagus »

I helgen åkte Miss Innova under täcket för denna vinter. Har servat henne nyligen på Honda i Upplands-Väsby och inte kört allt för många mil efter det, så det blev till att fylla på bensintanken och tvätta henne noggrant och sen sätta batteriet på underhållsladdning tills det är dags att plocka fram henne igen när snön börjar smälta bort från vägarna. Det har mest blivit körning till och från arbete och en och annan vända till Gubbängen för att flagga när Bajen Speedway kört. Vet inte i skrivande stund hur många mil det blivit denna säsong men varje mil har varit en njutning, förutom de här sista milen i kylan som mest handlade om ren snålhet från min sida för att spara en och annan krona.
Som det ser ut nu kommer Miss Innova säljas till våren och en BMW 800 GS inhandlas för en resa som planeras till Island till sommaren, men det är mycket vatten som ska rinna under broarna innan dess så jag får se hur det slutar. Klart är iallafall att jag inte tänker utsätta varken mig eller Miss Innova för en Islands-resa tillsammans…
kgbswe
Drömmare
Drömmare

Post by kgbswe »

Hej Lordmagus

Kört BMW R800GS (Boxer). Och kört MC på Island. Körde en Honda NX250. 75% av de tyskar som var där körde BMW och resten Suzuki DR 650 Yamha XT eller Honda XL/XR.

Min erfarenhet är ju lättare hoj ju bättre.
Svänger du av "stora vägen så är det ofta inte längre nån väg även om kartan ibland säger det. :lol:

Jag och kompisen (Yamaha XT 350) hade precis lagom tunga hojar när man skall korsa floder bäckar eller köra i diverse hjulspår i Obygdir.

Tror faktiskt att Innova inte vore helt fel om bara tanken var större...

/Göran

PS:Det regnar mycket på Island och kan vara 0 gradigt i juli! :|
Man tänker bättre på två hjul!

/Honda S-Wing 150
Post Reply