Smaken för bankörning gjorde att jag köpte en banpreparerad Kawasaki ZX6R 1999 och den tog jag RR-licensen på året efter. Sen stod banhojen i garaget och ingen körning blev det som det var tänkt, hon såldes för drygt 1 år sedan och kort därefter såldes även XJR:en. Kvar var Transalpen som fick erkänna färg på en vända till Lofoten och Nordkap med fästmön som spätta.
Förra veckan byttes Transalpen in mot Miss Innova ANF 125 2009 med Givi toppbox som grädde på moset.
På vägen hem från Mc-hörnan i Södertälje och den gamla Södertäljevägen log jag hela tiden, det var första gången jag körde en Innova, jag köpte henne utan provkörning, och vilken glädje jag kände… Växlingen var ett spännande kapitel, jag fumlade första kvarten efter kopplingshandtaget men lärde mig sen hur smidigt det är med att bara släppa lite på gasen och sen peta i nästa växel. I en nedförsbacka toppade hon 110 km/h och hej och hå vad jag skrattade…
Andra dagen som Innova-ägare började bensinnivå-mätaren blinka så jag åkte förbi Statoil och visst kan jag erkänna att jag tryckte på 98-oktan knappen, jag tankade 96-oktan på Transalpen, och log när jag insåg att Innovan hade dragit 0,218 liter per mil… På vägen hem körde jag förbi Naturkompaniet och köpte Primus bränsleflaska 0,6 liter och tryckte ner den under sitsen för att ha som reserv.
Min första vecka som Innova-ägare överträffar alla mina förväntningar och sen igår kväll ligger bilen på blocket...
Bilder kommer när jag listat ut hur man skickar dem...