Ljuddämpare

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Freppa72

Ljuddämpare

Post by Freppa72 »

Hej, passar den här min Touring -62 med 150cc motor? http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... pa+GL.aspx
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Enligt listan längst ner så skall den passa VGLA, VGLB och VLA, så det verkar vara rätt dämpare för din Vespa.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Jag köpte detta blåset till min Touring 150 och hade jätteproblem med att motorn var slö, blåste tillbaka i förgasaren och 4-taktade. Provade sedan med ett PX125 blås som tyvärr inte var så snyggt men som gjorde att motorn gick betydligt bättre. Det är möjligt att Sprint-varianten av blåset är en bra kompromiss utseende/prestanda.

Fler som har samma erfarenhet eller fick jag ett måndagsexemplar?

mvh/HB
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Samma här. Min original-Touring kom inte alls överens med det. Slutade med att jag snyggade till original-blåset och nu kör med det istället. Funkar klockrent, trots att det är 49 år gammalt. :lol:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jag har själv sprintblåset på min GL/VLA. Det fungerar bra. Och kommer nog att hålla mig till det. 8)
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Typiskt

Post by Scooter »

Detta är Freppa72, men jag har bytt alias.

Jag är killen som ALLTID får måndagsex, så har det varit hela livet. Så nu förväntar jag mig samma här också. Enda fördelen är ju att jag vet vad det är för fel om den går orent och fyrtaktar.

Problemet är ju att jag byter dämpare för att den gamla orginalburken har avbruten pipa. Först tänkte jag lämna den till någon som skulle kunna löda/svetsa på en ny pip, men så såg jag denna nya på SIP och tyckte att priset inte var för häftigt, så jag slog till.

Min nya "fyrtaktar-dämpare" är just i detta nu på väg hit i en långtradare.

Ingen som har en gammal burk till salu?

Vespa PX200e, den tredje (Vespa Popolino -66, såld) (Vespa Touring -62, såld)
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Om du inte packar upp den/monterar brukar det gå att returnera - kan iofs vara kul att testa men med två problemblås känns chansen liten att ditt skulle vara avsevärt mycket bättre.

mvh/HB
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

burk

Post by Scooter »

henrikborjeson wrote:Om du inte packar upp den/monterar brukar det gå att returnera - kan iofs vara kul att testa men med två problemblås känns chansen liten att ditt skulle vara avsevärt mycket bättre.

mvh/HB
Vad ska jag köpa istället då? Jag vill ha samma typ av burk, jag vill inte ha nåt ormbo under vespan, och inte heller en cigarraktigt vidunder på sidan om.

henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: burk

Post by henrikborjeson »

Scooter wrote:
henrikborjeson wrote:Om du inte packar upp den/monterar brukar det gå att returnera - kan iofs vara kul att testa men med två problemblås känns chansen liten att ditt skulle vara avsevärt mycket bättre.

mvh/HB
Vad ska jag köpa istället då? Jag vill ha samma typ av burk, jag vill inte ha nåt ormbo under vespan, och inte heller en cigarraktigt vidunder på sidan om.
jag skulle tro att sprintvarianten där röret inte går in i hörnet utan istället i framkanten. Ormbo, tja - lite längre men inte så de syns nämnvärt. Det är ju standard på sprint, gtr, etc

mvh/HB
Scooter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

krut

Post by Scooter »

Hej, nu har jag kört några mil med Vespan, men jag har inte märkt av att den går dåligt med Sito-dämparen, motorn svarar bra på hela registret på alla växlarna, toppar runt 80 på mätaren. Ingen fyrtakt, inget bakblås.

Kan det vara NI som fått måndagsex den här gången och inte jag? Eller har jag bara tur helt enkelt?

mvh

Fredrik

calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

PX-ljuddämpare funkar också på touring, gå upp en storlek i huvudmunstycke bara
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Post Reply