Vespan stannar efter 200 meter på fullgas
Vespan stannar efter 200 meter på fullgas
Hej alla!
Är eventuellt på gång att skaffa en till Vespa.
Säljaren säger att den går bra på tomgång men att den dör vid fullgas efter ca 200 meter.
Vad kan detta vara? Luftfiltret kanske?
Nåt annat strul med förgasaren?
Tack på förhand!
Är eventuellt på gång att skaffa en till Vespa.
Säljaren säger att den går bra på tomgång men att den dör vid fullgas efter ca 200 meter.
Vad kan detta vara? Luftfiltret kanske?
Nåt annat strul med förgasaren?
Tack på förhand!
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Tack för snabba svar!calle wrote:dör den även på halv gas?
går den att starta direkt efter?
Troligen inget stort problem, troligen bränsletillförsel eller tändspolen.
/C
Tändspolen alltså?
Hur kommer det sig och vad kan en sådan kosta?
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
om det är bränsletillförseln är det ganska uppenbart...
tändspolen kan gå sönder på ett sådant sätt att den börjar "läcka" när den blir varm, då den svalnar funkar den igen.
om det är bränsletillförseln eller tänsdspolen är båda felen enkla att kontrollera. Ingen bensin eller ingen gnista är enkelt att se
tändspolen kan gå sönder på ett sådant sätt att den börjar "läcka" när den blir varm, då den svalnar funkar den igen.
om det är bränsletillförseln eller tänsdspolen är båda felen enkla att kontrollera. Ingen bensin eller ingen gnista är enkelt att se
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
-
- Nybörjare
- Posts: 47
- Joined: Fri 22 May 2009, 15:24
- Location: Estocolmo
- Contact:
V50 pris
Hej
Bara att slå till. Själv tänkte jag ta och dokumentera varenda liten pinal som min egna V50 kommer behöva för att bli vad jag vill ha, och räknar inte med att hamna under 15.000 innan det är klart.
Än så länge så har fokus legat på att få motorn att spinna och med ett vevbyte och lite roligare cylinder och vassare koppling + sedvanlig motorrenovering så räknar jag med 6-8.000 bara för motorn.
Det har diskuterats flitigt i detta forum vad en V50 skall kosta, men ett fint ex i sthlm iaf bör nog betinga runt 10.000 då dom är relativt sällsynta och alternativet är att göra som jag köpa ett objekt och sen bestämma vad det får kosta. När det gäller plåtarbetet så är det ju ingen skillnad på att renovera en smallframe eller annan modell, skall man dessutom plocka ut lite mer kraft och se till att alla slitdelar är fräscha så blir nog kostnaden i samma paritet som för vilken annan modell som helst.
Jag har tror att vissa tycker att det borde vara billigare för att det "bara" är en 50cc och inte en motorcykel, för mig handlar det om en hobby som får kosta och det faktum att jag kan spara ca 30min / dag i restid genom att få använda cykelvägar jämfört med att ta fram den stora plåtisen och stånga mig fram på vägarna med alla andra.
Jag hoppas kunna leverera en hyffsad story om renoveringen och framför allt visa vad det verkligen kostar om man inte redan sitter på ett reservdelslager. Innan jag blir slaktad av bättre vetande veteraner så är detta bara mitt inlägg i debatten och inte den absoluta sanningen.
Chris
Bara att slå till. Själv tänkte jag ta och dokumentera varenda liten pinal som min egna V50 kommer behöva för att bli vad jag vill ha, och räknar inte med att hamna under 15.000 innan det är klart.
Än så länge så har fokus legat på att få motorn att spinna och med ett vevbyte och lite roligare cylinder och vassare koppling + sedvanlig motorrenovering så räknar jag med 6-8.000 bara för motorn.
Det har diskuterats flitigt i detta forum vad en V50 skall kosta, men ett fint ex i sthlm iaf bör nog betinga runt 10.000 då dom är relativt sällsynta och alternativet är att göra som jag köpa ett objekt och sen bestämma vad det får kosta. När det gäller plåtarbetet så är det ju ingen skillnad på att renovera en smallframe eller annan modell, skall man dessutom plocka ut lite mer kraft och se till att alla slitdelar är fräscha så blir nog kostnaden i samma paritet som för vilken annan modell som helst.
Jag har tror att vissa tycker att det borde vara billigare för att det "bara" är en 50cc och inte en motorcykel, för mig handlar det om en hobby som får kosta och det faktum att jag kan spara ca 30min / dag i restid genom att få använda cykelvägar jämfört med att ta fram den stora plåtisen och stånga mig fram på vägarna med alla andra.
Jag hoppas kunna leverera en hyffsad story om renoveringen och framför allt visa vad det verkligen kostar om man inte redan sitter på ett reservdelslager. Innan jag blir slaktad av bättre vetande veteraner så är detta bara mitt inlägg i debatten och inte den absoluta sanningen.
Chris
Chris har naturligtvis rätt men det känns lite sådär att lägga pengar på en moppe med begränsat användningsområde.
Jag skulle antagligen bli tokig om jag använde den till att pendla till jobbet med.
Jag vill gärna använda mina hojar ordentligt och jag vill kunna ta mig till träffarna relativt snabbt.
En Vespa modell äldre och typ 125/150/175kubikare skulle nog passa mig bättre.
Jag skulle antagligen bli tokig om jag använde den till att pendla till jobbet med.
Jag vill gärna använda mina hojar ordentligt och jag vill kunna ta mig till träffarna relativt snabbt.
En Vespa modell äldre och typ 125/150/175kubikare skulle nog passa mig bättre.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se