Några elever på skolan där jag jobbar har vält min Vespa
Det blev inga skador men det var en stor bensinpöl under den.
När jag nu har försökt kicka igång den så händer ingenting.
Vad kan ha hänt? Kan det ha kommit in bensin någonstans där det inte ska komma in?
Jag provade även att springa igång den.
Låter som en bra lösning (som jag borde kommit på själv)
Men problemet är att jag inte har några verktyg här på jobbet.
Är det någon som på rak arm vet vilken storlek på nyckel jag behöver för att få bort stiftet?
moorflax wrote:Låter som en bra lösning (som jag borde kommit på själv)
Men problemet är att jag inte har några verktyg här på jobbet.
Är det någon som på rak arm vet vilken storlek på nyckel jag behöver för att få bort stiftet?
Håll soppakran stängd, kicka med full gas tills soppan är ute, tar inte längre tid än at leta efter en nyckel.
Martin O wrote:Vilka lymlar! De skulle genast tagas i upptuktelse.
Jo jag tänkte väl ett och annat kan jag säga.
Men å andra sidan så får han säkert sitt straff förr eller senare.
Jag fantiserar om att lymmeln kommer åka kollektivt hela sitt framtida liv
Om du med fläskköttsdetaljen avser att peka ut en viss folkkgrupp: reservera den typen av kommentarer för andra typer av forum. Typ Flashback eller liknande. OK? Dom hör inte hemma här.
Guran - Admin.
Martin O wrote:Ett par skivor bacon på styret gör att en stor del av lymlarna inte rör fordonet.
Martin O wrote:Vilka lymlar! De skulle genast tagas i upptuktelse.
Kan i o för sig varit en olyckshändelse...
Gick på stan idag o snubblade till på en trotoarkant, tog stöd mot en hojs kåpa o då gick larmet igång.. svårare behöver det inte vara..
fritte wrote:Gick på stan idag o snubblade till på en trotoarkant, tog stöd mot en hojs kåpa o då gick larmet igång.. svårare behöver det inte vara..
När jag drar fullt med Lammyn på väg till jobbet passeras en MC-parkering och det är alltid ett av dessa larm som går igång av detta.
Bajajen orsakar inte aktivering dock
Summa summarum:
karm kan vara bra och lättaktiverat
Kan det vara för att du inte har skärmade tändstift? (R)
Fick lära mig att det tidigare nästan alltid störde ut när mindre fordon passerade en bilradio just på grund av att de inte hade skärmade tändstift. Det här kanske kan vara något liknande?
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
I morse när jag skulle kicka igång vespan så krävdes det väldigt mycket kickande för att den skulle vakna.
Jag provade även att stänga soppakranen och kicka.
När jag till slut fick igång den så fick den stå på tomgång i 3-4 minuter.
Trots detta så fyrtaktade den och var 'död' när jag vred fullt på gasen. Detta släppte efter ca 10 minuter och då gick den som vanligt.
Kan detta ha att göra med att den välte i måndags?
Jag kände även att det luktade mycket bensin när jag öppnade garaget i morse.
moorflax wrote:Jo men då hade den ju nyss vält.
Jag provar att stänga kranen så ser jag väl om den hoppar igång i eftermiddag.
det kan vara flottörnålen eller flottören som påverkats av när den låg på sidan. kan vara läge att kolla. stiftet kan vara rejält kocksat också, kan vara dags att byta.
att stänga kranen är en bra idé, 8 liter bensin på garagegolvet är inte bra. Känner flera som råkat ut för att flottören helt plötsligt ger upp även när scootern är parkerad.
Ja det är nog klokt att ta isär förgasaren och kolla nålen m.m.
Ska även börja med att stänga kranen.
Tack för grymt snabba svar. Fritte och Federico borde vara avlönade av SSK
Fast att en Vespa blir sur när man lagt den ner känns för mig som mer regel än undantag, även med stängd kran. T ex efter hjulbyte. En kort språngmarsch med tvåan ilagd och full gas brukar göra att den går igång.
/jens
som alltid stänger bensinkranen när jag parkerar en scooter mer än 5 minuter
jencla wrote:Fast att en Vespa blir sur när man lagt den ner känns för mig som mer regel än undantag, även med stängd kran. T ex efter hjulbyte. En kort språngmarsch med tvåan ilagd och full gas brukar göra att den går igång.
/jens
som alltid stänger bensinkranen när jag parkerar en scooter mer än 5 minuter
man skulle kunna stänga kranen och låta motorn gå och köra slut på soppan i förgasaren, då borde man kunna byta hjul utan sur motor.