Jag har en vän som äger en sportbåge, vid något tillfälle har jag åkt med bakpå på denna asiatiska kamikazemaskin. Jag lade märke till att alla motorcyklister vi mötte vinkade/hälsade.
Jag frågade vännen om det där och han menade på att det är tradition att mc-åkare hälsar på varandra och att det är något man bör värna om.
Rörd av den solidaritet som råder bland mc-åkare på vägarna gränslade jag min nyinköpta MP3, svängde ut på vägen och gasade på. Efter en stund mötte jag den första mc,n. "Ajajaj" tänkte jag här gäller det att bevara traditionerna och visa att man vet hur det går till. Lite lagom nonchalant (alla behöver ju inte veta att man är nybörjare) slängde jag upp vänster hand till en vinkning och möttes av.....Inget, inte så mycket som en darrning på kontrahentens hand.
"Surpuppa" tänkte jag och puttrade vidare, efter en stund möttes jag av mc-åkare nr 2. Samma procedur som förra gången med den lilla skillnad att jag hälsade någon mindre nonchalant denna gången...ingen reaktion på fanskapet.
"Nehej" tänkte jag, "jag kanske inte hälsar tillräckligt tydligt" tänkte jag. När surgubbe nr 3 kom mullrandes vinkade jag så distinkt att jag höll på att fara av scootern. Ingen reaktion, men denna gången såg jag att han tittade på mig.
Måttet var rågat när jag blev dissad av två Goldwingåkare...GOLDWING, för helsefyr...var av den ene hade en hybridbilsliknande sidovagn påkopplad, vart är världen på väg när man blir dissad av gubbar som kör soffliknande motorcyklar med prostataanpassade sadlar?
Hur fungerar det för er som kör Vespor? Hälsas det på er eller betraktas ni som mopedister av "Knuttarna"
Klasskillnad på vägarna?
-
- Entusiast
Klasskillnad på vägarna?
Aprillia Habana 50cc
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
-
- Lärling
När jag kör "vanlig" vespa så är det mest det gamla HD folket som hälsar.
Kör jag däremot vespa med sidvagn hejar varenda käft.... vilket är en aning irriterande.
Några som jag uppskattar är de som kör kina scootrar av olika märken! Glada och rytmiska! Hälsar och vinkar och struntar i vad folk kör för märke, lite kul tycker jag.
Kör jag däremot vespa med sidvagn hejar varenda käft.... vilket är en aning irriterande.
Några som jag uppskattar är de som kör kina scootrar av olika märken! Glada och rytmiska! Hälsar och vinkar och struntar i vad folk kör för märke, lite kul tycker jag.
-
- Entusiast
-
- Lärling
prova att hälsa på shopperåkare, alltså norsjö-shopper, dom kanske vinkar tillbaka?skrevspark wrote:Nej, och enligt dig åker jag VAD om jag får fråga???marre wrote:Ja tror att de inte hälsar för att du inte åker på varesig en scooter eller mc
---------------------------------------------------------
-
- Entusiast
prova att hälsa på shopperåkare, alltså norsjö-shopper, dom kanske vinkar tillbaka?

Såg en annan MP3 ägare i utkanten av stan i förrgår, båda vevade febrilt med armarna mot varandra, det var skitkul. Tyvär hade jag bråttom och kunde inte stanna och snacka med honom.
Aprillia Habana 50cc
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
-
- Entusiast
Hej Fritte, det var ett tag sedan
. Detta är inte alls viktigt, det är bara en reflektion över en lustig företeelse.
Du har helt rätt i att man inte skulle ägna dessa människor en tanke om man möttes promenerandes, beteendet är dock kul och värt att diskutera
Finns säkert en del roliga anekdoter över folks beteende på vägarna över lag misstänker jag.

Du har helt rätt i att man inte skulle ägna dessa människor en tanke om man möttes promenerandes, beteendet är dock kul och värt att diskutera

Finns säkert en del roliga anekdoter över folks beteende på vägarna över lag misstänker jag.
Aprillia Habana 50cc
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
Piaggio MP3 250cc
Vespa GTS 300
I Finland brukar en del av HD-typerna hälsa. Antagligen sådana som själv fixar sina mc. De tycks känna igen andra gör-det-själv-typer. Vissa andra mc-åkare hälsar också. Märkte att i en motkommande kö så hälsar de i slutet men sällan de i början. Ego antagligen. Själv föredrar jag att hälsa tillbaka så slipper man bli besviken. Men testar givetvis någon gång om läget har ändrat.
Nya maxiskoters är svåra att känna igen framifrån. Ser ut som mc, som man tror att inte hälsar. Så det blir sällan några viftningar.
Min erfarenhet av Sverige var att det är usligt med hälsandet där borta. Och att möta andra skotrar (mc-klass)/Vespor på vägen är ett sällsynt under så det blev inget viftande utom i försökssyfte...
Nya maxiskoters är svåra att känna igen framifrån. Ser ut som mc, som man tror att inte hälsar. Så det blir sällan några viftningar.
Min erfarenhet av Sverige var att det är usligt med hälsandet där borta. Och att möta andra skotrar (mc-klass)/Vespor på vägen är ett sällsynt under så det blev inget viftande utom i försökssyfte...