Vägverket orsakar hets mot oss
Vet inte hur ni upplever det, men som jag ser det tror snarare bilisten att man är 15 bast och inte har ett uns av trafikkunskap innanför hjälmen (inte så konstigt med tanke på att det enda han ser är en scooter och en intergralhjälm). Hade han sett att den var MC-Klassad hade han kanske fattat att jag åtminstone har ett gilitigt körkort som tog längre tid än en eftermiddagskurs hos mopedhandlaren att ta.
"COOP, YOU REMIND ME TODAY OF A SMALL, MEXICAN CHIWOWWOW."
Fyra nollar på grillen och en bakom ratten hetar det väll, men visst är många volvoförare lika illa. Ju "säkrare" bilen är för föraren ju farliga föraren blir för omgivningen verkar det som.Federico wrote:Du glömde det andra "svenska" bilmärket. Sedan är det skillnad på att ha bråttom och göra idiotomkörningar. Man kan kan köra fort men ändå på ett snyggt sätt mot sina medtrafikanter, många Mercedesförare har den egenskapen. Man för ju ofrivilligt statistik på vilka bilmärken/typer som tar minst hänsyn, i mitt fall toppar Audi och Volvo, SUV på tredje plats.aryan wrote:Håller helt med, kör man i en 2cv händer samma sak, eller om det sitter en övningkörningsmärke på bilen.
Förtom SUV ägare är det ofta BMW-, Audi- och SAAB-förare som har väldigt bråttom.
/Aryan
Kul! Jag var också därFederico wrote:På tal om 2cv så körde jag vespa förbi Borlänge förra året när det var världsträff för dessa små sköna bilar. Körde om ett antal som låg i ca 80km/h. Det var rätt kul när de fyllde upp motorvägen mellan Säter och Borlänge, stressade bilister som låg och tryckte bakom flera hundra franska 80-körare (det var 110 på den sträckan), då kunde man glida förbi på vespan ute i vägkanten.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Fick svar från vv idag:
Hej!
Tack för dina synpunkter. Vi tar till oss dem och har dem i åtanke i vår kommande skyltupphandling.
Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.
Med vänlig hälsning
Ing-Britt Axelsson
Vägverket
70188 Örebro
Tunnlandsgatan 3
Hej!
Tack för dina synpunkter. Vi tar till oss dem och har dem i åtanke i vår kommande skyltupphandling.
Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.
Med vänlig hälsning
Ing-Britt Axelsson
Vägverket
70188 Örebro
Tunnlandsgatan 3
Fick ett svar till från vv i December, jag såg ingen mening med att svara på det tidigare.
Hej Leif!
Tack för dina synpunkter. Det är tråkigt att du upplever problem med att eu-mopeder och mc-scooter förväxlas av medtrafikanter.
Det är dock så att registreringsskylten till motorcyklar har ett kontrollmärke vilket inte eu-mopederna har. Vi har i nuläget inga planer på att ändra färg på eu-mopedernas registreringsskylt.
Om du anser dig ha blivit felaktigt debiterad med fordonsskatt och vill att skatten ska omdebiteras är det till Skatteverket, som beslutande myndighet, du aktivt måste vända dig för att få ditt ärende prövat.
Med vänlig hälsning
Hej Ulrika!
Visst, och ni har en information på reklam-TV där ni hävdar att man endast spar 48 sekunder/mil vid hastigheten 90 kph i jämförelse med 80 kph.
3600 / 8 - 3600 / 9 = 50 sekunder.
Rätt svar är 50 sekunder, och hur många husmödrar med stora SUV vet att motorcyklar har ett kontrollmärke vilket inte eu-mopederna har?
Med vänlig hälsning
Hej Leif!
Tack för dina synpunkter. Det är tråkigt att du upplever problem med att eu-mopeder och mc-scooter förväxlas av medtrafikanter.
Det är dock så att registreringsskylten till motorcyklar har ett kontrollmärke vilket inte eu-mopederna har. Vi har i nuläget inga planer på att ändra färg på eu-mopedernas registreringsskylt.
Om du anser dig ha blivit felaktigt debiterad med fordonsskatt och vill att skatten ska omdebiteras är det till Skatteverket, som beslutande myndighet, du aktivt måste vända dig för att få ditt ärende prövat.
Med vänlig hälsning
Hej Ulrika!
Visst, och ni har en information på reklam-TV där ni hävdar att man endast spar 48 sekunder/mil vid hastigheten 90 kph i jämförelse med 80 kph.
3600 / 8 - 3600 / 9 = 50 sekunder.
Rätt svar är 50 sekunder, och hur många husmödrar med stora SUV vet att motorcyklar har ett kontrollmärke vilket inte eu-mopederna har?
Med vänlig hälsning
Idag när jag körde igenom Varbergs centrum, på så kallat gångfartsområde, låg det en 20-årig BMW-förare och försökte köra om... Han tyckte säkert att "mopeden" skulle flytta på sig, och blåste förbi så fort han bara fick plats 
Överhuvudtaget så är det många som har bråttom förbi, allra helst om man håller laglig hastighet eller lite däröver. EU-mopeder borde ha typ gröna skyltar eller nåt. Vilka bilister, som inte själva kör MC, känner till det med skattemärke på MC och inte på moppe?

Överhuvudtaget så är det många som har bråttom förbi, allra helst om man håller laglig hastighet eller lite däröver. EU-mopeder borde ha typ gröna skyltar eller nåt. Vilka bilister, som inte själva kör MC, känner till det med skattemärke på MC och inte på moppe?
2009 Vespa GTS 300 Super
Den här frågan får snart förnyad aktualitet. Klistermärket på regskyltarna ska avskaffas och därmed blir regskyltarna för mc-scootrar och mopeder helt identiska. Dags för Vägverket att göra något!fritte wrote:Fick svar från vv idag:
Hej!
Tack för dina synpunkter. Vi tar till oss dem och har dem i åtanke i vår kommande skyltupphandling.
Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.
Med vänlig hälsning
Ing-Britt Axelsson
Vägverket
70188 Örebro
Tunnlandsgatan 3
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Ja, verkligen. Vi lever farligt nog i trafiken som det är nu - fatta hur det kommer att bli om märket försvinner. En alldeles utmärkt ursäkt för bilister att göra ännu fler livsfarliga omkörningar i tron att vi är mopeder.
Känns som om de inte riktigt tänkt till där...
Känns som om de inte riktigt tänkt till där...
Last edited by Ronnie on Wed 16 Sep 2009, 21:06, edited 1 time in total.
Hej Ing-Britt!
Hörde idag att skatteklisterlappen på skylten skall försvinna i framtiden. Det innebär att den lilla möjlighet som våra medtrafikanter har att skilja en registrerad MC-scooter från en simpel eu-moppe, med helt andra trafikregler, försvinner.
Verkar inte riktigt genomtänkt, eller?
Får vi köra på cykelbanor då?
Snälla, ge moppeskyltarna en egen färg, vi vill ju gärna gå mot en trygg ålderdom och få den hjälp vi förtjänar samt betalar skatt för, så vi får överleva trafiken.
Med vänlig hälsning
Leif Nilsson
Hörde idag att skatteklisterlappen på skylten skall försvinna i framtiden. Det innebär att den lilla möjlighet som våra medtrafikanter har att skilja en registrerad MC-scooter från en simpel eu-moppe, med helt andra trafikregler, försvinner.
Verkar inte riktigt genomtänkt, eller?
Får vi köra på cykelbanor då?
Snälla, ge moppeskyltarna en egen färg, vi vill ju gärna gå mot en trygg ålderdom och få den hjälp vi förtjänar samt betalar skatt för, så vi får överleva trafiken.
Med vänlig hälsning
Leif Nilsson
Inte nog med att vi scooterister i ännu större utsträckning blir förväxlade med mopeder. Det innebär också att fler oskattade/obesiktigade fordon kommer att framföras på våra vägar, inte allt för sällan med missbrukare eller andra mindre nogräknade personer som förare.
Ett vant polisöga ser idag om färgen på skattemärket är fel, eller att skattemärket tom saknas. Då tas fordonet/föraren in för kontroll. Ett utmärkt sätt att sålla bort mindre lämpliga fordon/förare från vägarna.
Det börjar bli dags för ett nationellt upprop för den lilla klisterlappens bevarande.
Ett vant polisöga ser idag om färgen på skattemärket är fel, eller att skattemärket tom saknas. Då tas fordonet/föraren in för kontroll. Ett utmärkt sätt att sålla bort mindre lämpliga fordon/förare från vägarna.
Det börjar bli dags för ett nationellt upprop för den lilla klisterlappens bevarande.
Jag tycker ni skall ligga hårt på att skyltens färg skall ändras. Klistermärket är inte så mycket att hänga i granen med, märket kan ju falla av, bli stulet eller vad som helst. Här i Finland är skylten mycket mindre och det senaste är att de har siffrorna först och bokstäverna sedan (typ estland).
Och poliserna tycks klara sig utan klistermärken i andra länder så jag tror nog att ni inte behöver bekymra er över det. Poliserna hittar nog på sina egna metoder att välja ut fordon som de vill kolla. De klarar av att plocka in sådana som inte betalat skatterna här och då har vi inga lappar klistrade någonstans.
Och poliserna tycks klara sig utan klistermärken i andra länder så jag tror nog att ni inte behöver bekymra er över det. Poliserna hittar nog på sina egna metoder att välja ut fordon som de vill kolla. De klarar av att plocka in sådana som inte betalat skatterna här och då har vi inga lappar klistrade någonstans.
Det funkade i Sverige också förr.vespaco wrote:Och poliserna tycks klara sig utan klistermärken i andra länder så jag tror nog att ni inte behöver bekymra er över det. Poliserna hittar nog på sina egna metoder att välja ut fordon som de vill kolla. De klarar av att plocka in sådana som inte betalat skatterna här och då har vi inga lappar klistrade någonstans.
När årliga besiktningen kom så infördes en dekal för att visa att besiktning skett. Skattemärket var ett separat märke som inte behövde sitta synligt.
När nya plåtarna kom, kom även det nya märket som sattes på plåten och ersatte både besiktningsmärket o skattemärket.
Vad menar du med "skilja en registrerad MC-scooter från en simpel eu-moppe, med helt andra trafikregler".fritte wrote:Hej Ing-Britt!
Hörde idag att skatteklisterlappen på skylten skall försvinna i framtiden. Det innebär att den lilla möjlighet som våra medtrafikanter har att skilja en registrerad MC-scooter från en simpel eu-moppe, med helt andra trafikregler, försvinner.
Verkar inte riktigt genomtänkt, eller?
Får vi köra på cykelbanor då?
Snälla, ge moppeskyltarna en egen färg, vi vill ju gärna gå mot en trygg ålderdom och få den hjälp vi förtjänar samt betalar skatt för, så vi får överleva trafiken.
Med vänlig hälsning
Leif Nilsson
Det är inte olika trafikregler för EU-moppar och MC-scootrar, med undantag att EU-moppar inte får köra på motorväg. Ingen av dom får köra på cykelbana, på allt annat än motorväg är trafikreglerna exakt lika.
En stor bov i dramat i mitt tycke är den (idiotiska) regeln att EU-moppar är begränsade till 45km/h. Ha en klass som gör 25 eller 30 och får köra på cykelbana (och därmed hålla sig ur vägen) och en klass som gör 55 eller 60km/h och kan följa med i vanlig stadstrafik. Det talas ju om att höja åldersgränsen för 45-mopparna till 16år, då vore väl en höjning av farten lite grann inte så dum.
Det är säkert olika regler då i olika länder. I Finland får mopparna åka på cykelvägar om det är så skyltat. Och vi har inte olika moppekategorier. På riktiga vägar skall mopparna köra som cyklister i högra kanten på vägen och helst på vägkanten, om det är möjligt, för att de är långsammare och inte skall hindra trafiken. Okunniga bilisttönter försöker "lära" mc-skotrar att åka på vägkanten genom att kila framför.
Mopedisterna har inte heller så mycket kunskap och/eller vett så många kör på alla cykel/promenadvägar i bästa harakiristil där mänskor och sällskapsdjur är i verklig farozon. Hastighetsbegränsning på cykelvägar kanske? Max 25 km/h med körförbud, konfiskation av moppe/cykel/joggingskor och hudflängning/skampåle för dem som bryter mot hastigheten? Pengar att betala böter har de flesta ungdomar inte.
En hel del moppar är trimmade så kategori hit eller dit gör nog inte saken bättre. Blir bara en massa krångligare för bilisterna att undra över. Regler skall vara vara enkla att komma ihåg och helst inte innehålla en massa undantagsparagrafer. Moppe som moppe tycker jag. Brytning mot skattelagar (trimning) är sedan en annan historia.
Mopedisterna har inte heller så mycket kunskap och/eller vett så många kör på alla cykel/promenadvägar i bästa harakiristil där mänskor och sällskapsdjur är i verklig farozon. Hastighetsbegränsning på cykelvägar kanske? Max 25 km/h med körförbud, konfiskation av moppe/cykel/joggingskor och hudflängning/skampåle för dem som bryter mot hastigheten? Pengar att betala böter har de flesta ungdomar inte.
En hel del moppar är trimmade så kategori hit eller dit gör nog inte saken bättre. Blir bara en massa krångligare för bilisterna att undra över. Regler skall vara vara enkla att komma ihåg och helst inte innehålla en massa undantagsparagrafer. Moppe som moppe tycker jag. Brytning mot skattelagar (trimning) är sedan en annan historia.
Så det är beslutat nu?
http://www.expressen.se/ekonomi/1.18203 ... r-i-graven
http://www.expressen.se/ekonomi/1.18203 ... r-i-graven
Bara det är gjord av plåt så....
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact: