enklast är att inhandla en lång vajer, så lång att två höljen går på den och lite till.
dra ur den gamla vajern ur höljet.
trä i den nya långa.
trä på det nya höljet efter det gamla på den långa vajern.
lås vajern med en nippel på varje sidan av höljena.
dra igenom hela paketet tills att det nya höljet hamnar där det gamla satt.
dra ur den långa vajern och trä i din nya vajer i ditt nya hölje.
Jag försöker installera växelvajerhöljen på en V50 där det för tillfället inte sitter några höljen (nja, kopplings- och gasvajrarna är på plats). Att fästa i ett gammalt hölje och dra igenom går alltså inte. Jag har lyft bort styrtoppen för att komma åt bättre, men lyckas ändå inte få igenom något hölje.
Försök lirka igenom endast en lång vajer först eller helst 2 ihoptejpade, prova från andra hållet också, när du väl fått igenom så återstår "bara" att dra på höljet på vajern.
Det går att försöka fånga o styra vajern förbi under mellanväggen med en mejsel eller svetstråd.
Om inget annat går så montera bort bromspedalen och genom hålet styr du vajern så den kommer under bakre mellanväggen.
Jag brukar använda svetstråd från en migsvets. Stark och man kan böja till en liten krok på tråden i slutet av nya höljet så den inte kan sticka iväg. Återanvändbar dessutom.
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race